Režie:
Greta GerwigKamera:
Rodrigo PrietoHrají:
Margot Robbie, Ryan Gosling, America Ferrera, Kate McKinnon, Will Ferrell, Simu Liu, Issa Rae, Rhea Perlman, Hari Nef, Alexandra Shipp, Emma Mackey (více)VOD (6)
Obsahy(2)
Žít v Zemi Barbie znamená být dokonalou bytostí na dokonalém místě. Pokud tedy nemáte úplnou existenciální krizi. Nebo jste Ken. (Vertical Entertainment)
Videa (5)
Recenze (1 077)
9/10 Totálna kanonáda meta rovín po vizuálnej, obsahovej, filozofickej, či popkultúrnej stránke a to často simultánne počas pár sekúnd, kým príde niečo ďalšie. Kreatívny triumf v jednotlivých momentoch, z ktorého mi horel mozog počas sledovania a nestíhal som spracovávať všetky motívy a odkazy. Bohužiaľ kvôli množstvu motívov trochu zaniká, čo malo byť hlavnou myšlienkou a prečo film vyvrcholí, ako vyvrcholí. Samotný klimax a doslov sú tak najmenej zaujímavé z celého filmu. ()
Barbenheimer, part 1. Pro budoucnost kin je to požehnání. V současné době profesních stávek, postcovidového strádání a nadvlády streamovacích služeb, se dvě letní premiéry proměnily v kontrastní událost, na kterou slyší celé spektrum publika. Profesionálové se pomalu učí, že černobílé / banální cílení obsahu na konkrétní diváky typu muži / ženy / děti končí. Na Barbie chodí všichni v růžovém a ti, kteří na přednáškách nespali, vědí, jak se vztah k této barvě za posledních sto let proměnil (a dál se měnit bude). V globálu jde o fenomén starý přes půl století a tak se nelze divit, že za těch 64 let má Barbie velké procento dospělých fanoušků, přičemž děti ji teprve začínají objevovat. A bývalé Československo ji nikdy plně nepochopilo, bohužel. Zároveň je to první hraný kino film po éře 40 animáků pro trh VHS, TV a VOD, takže i to je důvod k oslavě. Merch má Barbie výborný, hodně se ho dostalo i do ČR, už teď jsou to sběratelské kousky a je to jednoduše radost. Soundrack je příjemný, i když některé tracky dávají smysl až po shlédnutí ve filmu. A jaký je tedy výsledný film jako takový? V trailerech vyšlo najevo opravdu velké množství nápadů, byl odtajněn styl i humor a zdálo by se, že toho už moc navíc nezbylo. Naštěstí chytrý marketing klamal tělem a reálně film nabízí poselství navíc, naštěstí to není jen přehlídka toho, jak se Greta Gerwig pokusila zrekonstruovat 30 klasických motivů z dějin filmu, ale má to emoční hloubku. Setkání Barbie s realitou je nad očekávání kruté, stejně jako Kenova cesta za patriarchátem. Celý příběh je koncipovaný jako fantasy quest okořeněný prvky z klasického muzikálu. A kupodivu to funguje. Jaký je pro něco takového důkaz? Už teď se některým analytičkám feminismu z toho všeho zatočila hlava. Já sama se nemůžu dočkat, až vyjde Barbie podle Kate McKinnon a hrdě si ji vystavím vedle Malibu Stacy a Cynthie. Pokud vás zajímá reálný svět Mattelu, cele doporučuju dokument Tiny Shoulders, Rethinking Barbie (2018). ()
Film plný protikladů. V tomto ohledu tedy vystihující problémy žen v současné společnosti na jedničku. Byl to záměr nebo ne? U tvůrčího dua Gerwig a Baumbach bych se přiklonil asi k první možnosti. Nicméně asi bych byl radši, kdyby tuhle cestu nezvolili, protože výsledek byl ve finále takový až příliš bezpečný a příliš doslovný kočkopes. Na druhou stranu, nemůžu neříct, že jsem se s výjimkou asi první půlhodiny u filmu dobře nebavil. I když rámující zápletka byla velmi jednoduchá až přihlouplá (zase záměr? :), mnohé její dílky i přes zmíněnou snahu satirizovat a vyjádřit se k co nejvíce tématům, týkajícím se mužů a žen, vykouzlily více než jednou úsměv na tváři, sem tam i uznalé pokývání hlavou (ten příjemný meta přesah, někdy až deadpoolovský). Barbie lidstvo nespasila a nespasí, ale třeba by mohla pomoct alespoň k trochu větší jednotě a pochopení. 6,7/10 ()
Podle trajlerů jsem čekal pohodovou, mírně podvratnou blbinu s fajn herci a s lehkým girl power poselstvím. Ale jak se film rozjel, připadal jsem si jako bych seděl v letadle, které někdo unesl a teď s ním stoupá někam do stratosféry. Respektive do satirosféry - nejen, že to bylo mnohem vtipnější, nápaditější a ulítlejší, než jsem čekal, ale je to i skvělá feministická satira, brutální i citlivá zároveň. Ano, polopatická a místy stereotypní, ale konkrétně v Česku, kde je feminismus sprosté slovo, bych si fakt nestěžoval na to, že film tohle téma tak pře(d)žvýkává. Celkově to pak má nejblíž asi k celovečernímu South Parku. Už ani nevím, kdy mě v kině nějaký film takhle příjemně vyšokoval, bavil a já na něj nevěřícně hleděl až do konce. Že to Mattell a Warneři odklepli přičítám tomu, že prostě vsadili na popularitu Barbie a na herecké hvězdy a scénář si ani nepřečetli. A velké plus si to zaslouží i za povedenou propagaci. Robbie a Gosling perfektní. ()
Že jde jedinečný a originální počin, bylo jasné už z traileru. Ale teprve ve filmu poznáte, že je to i velmi chytrá a dospělá satira. Děti většinu vtipů nepochopí a už teď lituji rodiče, jak budou muset odpovídat na otázky jako "Mamííí, a co je to ten partijarchát?". Vizuální nálož je to intenzivní (možná až moc, jsem rád, že to má pod dvě hodiny). Robbie a hlavně Gosling už jsou na role trochu staří (tak před 10 lety by to bylo ideální, ale to Gerwig s Baumbachem točili filmy se 100x menším rozpočtem).______Jsem rád, že jsem hned potom nešel na Oppenheimera, radši si po každém z těchto filmů nechte čas, aby se vám uležely v hlavě. ()
Galerie (86)
Zajímavosti (56)
- Ryanu Goslingovi (Ken) připomínaly natáčecí postupy při filmu metody českého režiséra Karla Zemana. Sám Gosling Muzeum Karla Zemana navštívil během natáčení film The Gray Man (2022) v Praze. (leena.kas)
- Scéna v závere filmu, počas ktorej sledujeme montáž žien naprieč rôznymi etapami života, bola zložená z videí členov štábu a hereckého ansámblu, ktoré boli zaslané režisérke Grete Gerwig na jej žiadosť. (drake31)
- Oblečenie Barbie (Margot Robbie) a Kena (Ryan Gosling) na kolieskových korčuliach je inšpirované hrou "Hot Skatin' Barbie", ktorá vyšla v roku 1994. (adam_majko99)
Reklama