Režie:
Paul GreengrassScénář:
Billy RayKamera:
Barry AckroydHudba:
Henry JackmanHrají:
Tom Hanks, Catherine Keener, Barkhad Abdi, Barkhad Abdirahman, Faysal Ahmed, Mahat M. Ali, Michael Chernus, David Warshofsky, Corey Johnson, Chris Mulkey (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Kapitán Philips je komplexní studií přepadení americké nákladní lodi Maersk Alabama somálskými piráty, ke kterému došlo v roce 2009. Režisér Paul Greengrass nám v něm svým unikátním pohledem nabízí kombinaci napínavého thrilleru a pohled na širokou škálu důsledků globalizace. Film se zaměřuje na vztah mezi velícím důstojníkem Alabamy, kapitánem Richardem Phillipsem (dvojnásobný držitel Oscara Tom Hanks), a kapitána somálských pirátů Museho (Barkhad Abdi), který ho unese jako rukojmí. Phillips a Muse proti sobě čelí v okamžiku, kdy Muse se svou posádkou zamíří na Phillipsovu neozbrojenou loď. V souboji vůle a odhodlání, který následuje 230 km od somálského pobřeží, jsou oba muži vydáni na milost osudu, který je zcela mimo jejich kontrolu. (Falcon)
(více)Videa (7)
Recenze (1 385)
Dějem to nepřekročí intence průměrné epizody JAGu, ale abych řekl pravdu, vůbec mi to nevadilo. I provedením je sice Kapitán Phillips "generický film od Paula Greengrasse", kdy vše je na svém místě s už maličko otravnou precizností, ale co naplat, funguje to na mě. 134 minut uteklo překvapivě rychle a Hanks zvládl svého hrdinu stejně překvapivě snesitelně (vzhledem k tomu, že mě v posledních letech jako herec i člověk poměrně irituje). Nejvíc mě překvapilo, jak moc slevil Greengrass režijně. Čekal jsem, že nabídne tísnivé záběry z těsných chodeb lodi a nekompromisně dokumentární přístup, jenže Kapitán Phillips je plné klasických kamerových obletů lodi z dálky a pohledů, jež jsou sice snímány "dokumentárně", nicméně v reálu by nebylo kameru kam postavit. Podivně se to tříštilo, ale přišlo mi to spíš zajímavé, než že bych to vytýkal. Vlastně celý Kapitán Phillips je takový - zajímal mě. A to se přece počítá. ()
Richard Philips je kapitánom nákladnej lode Alabama. Jedného dňa ma dopraviť náklad do Mombasy. Trasa plavby je naplánovaná okolo Somálskeho pobrežia s ktorou sú spojené určité riziká. V danej oblasti sú tamojšími pirátmi často prepadávané lode. Toto je príbeh jednej z nich. K filmu ako takému človek nemá čo dodať. Najlepší herecký výkon v tomto snímku podal Hanks v záverečnej 5 minútovke. A ak je rozuzlenie tohto príbehu naozaj podľa skutočnosti, tak potom klobúk dolu. ()
Film s touto tematikou by ma pokojne mohol odradiť...avšak Greengrassovi som verila, že nenatočí nič v štýle "pirátov Karibiku"...Tom Hanks ma po dlhom čase presvedčil, že je dobrým hercom, somálski piráti naopak nemuseli presviedčať absolutne ničím, boli neskutočne desiví od začiatku až do konca. Autentickosť, ktorá z filmu šla sa už nemohla vyšplhať vyššie na stupnici dokonalosti. Captain Phillips ma zasiahol priamo a presne, bola som znepokojená až kým sa neobjavili titulky. ()
Zatím jsem žádnému filmu od Paula nedala míň než čtyřku a ani teď se od toho neodchýlím, ale v tomhle případě cítím přece jen lehké zklamání. Buď toho bylo příliš a nebo tomu něco chybělo, já nevím. Určitě to byla ve skutečnosti nervydrásající akce a já si to nedovedu ani náhodou představit v reálu, tudíž snaha nám to zmapovat na plátně je určitě chvályhodná. Dramatických zvratů bylo dost a napětí tomu rozhodně nechybělo obzvlášť v závěrečném finále, ale jestliže se víc soustředím na Toma než na samotnou záchrannou akci a dění kolem, tak něco není v pořádku. Trochu kratší stopáž, míň záběrů na uřvané somálské piráty, kteří mě doslova psychicky deptali a byla by to možná i pětka. Podle mě Paul natočil lepší snímky a nebo mám pocit jenom já, že se začíná už trochu moc opakovat? Krvavá neděle byla určitě o level lepší a srovnání s Únosem je v tomhle případě na místě, protože působil o dost uvěřitelněji. Takže za mě tentokrát slabší čtyřka a to ta jedna hvězda navíc je za Toma. ()
„Všichni máme šéfy.“ Obavy, že oproti nestrojenému dánskému Únosu půjde o heroické drama, byly Greengrassovým filmem naplněny v mnohem menší míře, než jsem se obával. Ano, (morální) středobod vyprávění namísto řádového zaměstnance tvoří svědomitý Američan na významné pozici, navíc ztvárněný hercem, jehož jméno je synonymem slova „důvěryhodnost.“ Vlastní přežití však Phillips realisticky upřednostňuje před nasazováním masky hrdiny, což s nehollywoodskou syrovostí dokládá zejména finále. Jde o poslední doklad toho, jaký důraz film přikládá intenzitě viscerálního prožitku. Dvakrát použitou metodou „desentimentalizace“ je vyjádření starosti o manželku (znatelně nevyužitá Catherine Keener) méně emotivní písemnou formou. ___ Zatímco Lindholm po celý film neztrácí ze zřetele sociokulturní kontext a vývoj událostí nahlíží jako následek nekompromisního uplatňování korporátní logiky, Greengrass po úvodu odkládá širší kontext stranou a namísto úvah nad střetem kultur a tříd (a generací) z nastalé situace těží zejména silné emoce. Během druhé poloviny nicméně rozšířením narace, omezené dosud na oba kapitány, o vševidoucí hledisko americké armády, kritiku nerovnoprávnosti zesiluje. Ze záběrů příslušníků námořnictva číší chladný profesionalismus, nápadně kontrastující s „kutilskými“ posupy pirátů i posádky Phillipsovy lodě. ___ Politický je Kapitán Phillips také následováním trendu současných žánrovek ukazovat jedince odkázaného na sebe samého. Protagonista je postupně zbaven všech civilizačních výsad i téměř veškerého svého vlastnictví (včetně šatů) a svými manévrovacími možnostmi se ocitá na stejné úrovni jako piráti. Jisté politikum lze vidět také ve snaze o vyvážené zohlednění příčin jednání jedné i druhé strany konfliktu. Od úvodních minut jsou vytvářený paralely mezi životem a způsobem obživy Phillipse a pirátů. Jak on, tak oni chtějí jenom odvést zadanou práci, vydělat peníze a vrátit se mezi své. Neboť rozdělení rolí na kořisti a oběti není fixní, může ve druhé polovině filmu dojít k jejich přehození. Nedůslednost tohoto vyhýbání se černobílému vidění reality vychází najevo při pozornějším sledování práce kamery. Hlediskové záběry patří výhradně Phillipsovi. Protagonista sám je oproti tomu snímán záběry hlediskově neutrálními, které zdánlivě nikomu nepatří. Piráti jinými slovy nemají kontrolu nad obrazem. ___ Bez ohledu na ideologické implikace je Kapitán Phillips zejména dokonale rytmizovaným dramatem, s body obratu dávkovanými ve zhruba dvacetiminutových intervalech, s blížícím se koncem rychleji, díky čemuž je vyprávění strhující i tehdy, znáte-li skutečný příběh dopředu. Zásadní zvrat a na něj vázané rozšíření vědění pak přichází po hodině vyprávění. Náhlá změna místa dění přitom neslouží jenom k vyvedení diváka z míry („tohle jsem nečekal"). Metaforicky komentuje vývoj postavení hlavní postavy, která postupně ztrácí své zázemí, doslova půdu pod nohama (poslední fáze této destabilizace je vzhledem k prostředí nabíledni). ___ Hromosvodem mnohých problémů dnešní společnosti se podobně jako v Gravitaci stává jedinec, jehož proměna se ale u Greengrasse ubírá odlišným směrem než u Cuaróna. Reakcí na neklidnou dobu je v tomto případě film neklidný (stylem) a zneklidňující (pocitově). Paradoxně hlavně díky tomu, že někdo dlouze a v klidu přemýšlel, jak jej natočit. 85% () (méně) (více)
Galerie (106)
Zajímavosti (43)
- Vyjednávač na otázku, aké je jeho meno, odpovie, že sa volá "Nemo". Nemo v latinčine znamená "nikto". Kapitán Nemo je tiež známa fiktívna postava z námorníckych kníh autora francúzskej sci-fi Julesa Verna. (Astonko)
- Únos lodi Maersk Alabama znamenal první zdařilý útok pirátů na plavidlo pod americkou vlajkou po téměř dvou staletích. Poslední takové incidenty se odehrály v letech 1815-1821. (Jozka7)
- Jedná se o první americký film Paula Greengrasse, ke kterému neskládal hudbu John Powell. (Chrustyn)
Reklama