Režie:
Paul GreengrassScénář:
Billy RayKamera:
Barry AckroydHudba:
Henry JackmanHrají:
Tom Hanks, Catherine Keener, Barkhad Abdi, Barkhad Abdirahman, Faysal Ahmed, Mahat M. Ali, Michael Chernus, David Warshofsky, Corey Johnson, Chris Mulkey (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Kapitán Philips je komplexní studií přepadení americké nákladní lodi Maersk Alabama somálskými piráty, ke kterému došlo v roce 2009. Režisér Paul Greengrass nám v něm svým unikátním pohledem nabízí kombinaci napínavého thrilleru a pohled na širokou škálu důsledků globalizace. Film se zaměřuje na vztah mezi velícím důstojníkem Alabamy, kapitánem Richardem Phillipsem (dvojnásobný držitel Oscara Tom Hanks), a kapitána somálských pirátů Museho (Barkhad Abdi), který ho unese jako rukojmí. Phillips a Muse proti sobě čelí v okamžiku, kdy Muse se svou posádkou zamíří na Phillipsovu neozbrojenou loď. V souboji vůle a odhodlání, který následuje 230 km od somálského pobřeží, jsou oba muži vydáni na milost osudu, který je zcela mimo jejich kontrolu. (Falcon)
(více)Videa (7)
Recenze (1 385)
Zkusme se na film podívat ne z pohledu Američana, nebo prostě toho bodrého bělocha, který hrdinně nedbá reálného nebezpečí kdesi u somálského pobřeží, nýbrž z pohledu rachitického Somálce, kterému je už všechno (mladí komunisté prominou) u prdele. Poté, co sestřelil černého jestřába a pilotům ukázal, jak chutná chodník z ušlapaný hlíny v Mogadišo, odjel se trochu zchladit do zálivu. Co čert nechtěl, zrovna plula kolem plně naložená loď Mærsk Alabama. To sice neuměl přečíst, ale takhle od oka poznal, že to znamená něco jako Svačina. A zasloužená, protože celá EU a USA přece vykořisťují jeho zemi. Tedy, abych zde nemluvil o tom, jak lze takovou loď převzít do vlastní správy, povyprávím, jak se tento Somálec dívá na kradenou televizi, kde právě sleduje film Kapitán Filip. Není tím pirátem, je jen divákem šou podle události, která se nedávno stala. Nejdřív uznale kývá hlavou, jak se podařilo perfektně napodobit bárku, kterou nákladní lodě unášejí, docela musel uznat, že i náladu a vztahy mezi tzv. piráty nastínili tvůrci dobře. Ruku na srdce, přepadávat megalodě ve čtyřech reklamách na Gutalax není žádná prdel. To ví i on a stále uznale kývá tou svou zvětšenou hlavou. Samotná akce na lodi mu už přijde trochu přitažená za dready. Udělali z nich neschopné pitomce, co se nechají vyšachovat ze hry pouze s třiceti tisíci dolarů. "No, kde to jsme?" Všechna ta akce, kdy hrdinní američtí námořníci dostanou v podstatě loď zpět pod kontrolu a mírnými sabotážemi zcela ovládnou situaci, milému Somálci už přijde spíš k nasrání. Mladí komunisté opět prominou. Zbytek filmu, kdy se s uneseným kapitánem Amerikou vybavují v záchranném člunu jako s nějakým kamarádem, donutila somálského diváka, že vypnul televizi uschlým chameleonem a šel rozžvýkat trochu durmanových listů, aby navrátil svůj stoický klid. "Tohle ne! Takhle to nebylo." A po zbytek večera se směje tomu, že kvůli nim naplulo do zálivu tucet bojových křižníků, dvě jaderné ponorky a do vln se snášeli paragáni jako v Ardenách. Kolují dohady, že celou situaci monitoroval sám americký prezident ze své efšestnáctky a pak, že ředitel galaxie Zaphod Beeblebrox osobně Filipovi utřel slzy, když už byli oba v bezpečí... Uf. "Krása to byla, ta přehlídka, ale tohle jim přece nemůže nikdo uvěřit, tohle nesežere ani Somálec!" říká si hladový černoušek ze zálivu a zvažuje, že už radši nebude televizi sledovat a už vůbec ne americké nacionalistické filmy. ...A šel do práce. ()
Čtyři zubožení, takřka bosí rybáři, co kromě fetu nemají co do huby, se vydají s udicemi značky Kalašnikov na lov malých zelených šustivých Benjaminů Franklinů a jednoho tlustého vermontského sumce (kterého pak hodlají pustit zpátky do vody). Nahodí sice ve vlastním rybníku, ale bez platné povolenky, což znamená kvapný příjezd asi patnáctiset porybných a následné tvrdé penalizace. S rybáři se nevyjednává.. Nepatřím mezi hardcore fandy Greengrassova filmařského stylu a Captain´s Duty na tom nic nezměnilo. Snad kromě poslední půlhodinky, kdy se Tulení tým 6 nalaďuje na střeleckou vlnu se somálskými rachitickými bukanýry, jde jen o rutinní cvičení za pomoci strojově vyvolávané autenticity. Na kterékoliv ze tří stran konfliktu mi chyběla nějaká kontroverze, která by do toho dle příruček seřízeného soukolí hodila pár zrnek písku a já se možná až trochu kacířsky zamýšlel na tím, jak by to asi vypadalo, kdyby se té látky chopil Peter Berg. I když, raději nemyslet.. Korkorán Tom Hanks tradičně výživný. Co na tom, že jeho superhrdinný kapitán, který zase jen a pouze kvůli malým zeleným šustivým Benjaminům Franklinům plul nebezpečnou trasou blízko pobřeží, takřka naplnil definici spolupachatelství. Petrův zdar! ()
Nebavilo ma to - ako Hanks, tak Greengrass pre mňa začínajú predstavovať čoraz výstižnejšie synonymum pre priemer, nezáujem a nudu, ktorá sa hrá na "niečo viac". Povedzme, že prvá hodina ma ešte relatívne bavila, ale potom už to išlo dole vodou (či skôr ku dnu). Zbytočne neosobné, nesympaticky chladné... keby sa na konci Hanks nerozplakal, tak je to ešte chladnejšie, než T-1000. ()
Kdo má strach, že bude chybět Greengrassova roztřesená kamera a zrnitý obraz, buďte v klidu. Je to tu zase a je toho dost. Navíc reklamu na USS NAVY neumí nikdo tak sofistikovaně a nenápadně, jako právě Paul. A civilní Hanks rovněž vynikající. Nemá to takový spád jako United 93 (větší osudovost), nebo Bourne (atraktivnější, akčnější téma), ale pořád je to neotřelý film, plný strhujících momentů a výborně zahraných scén. ()
Galerie (106)
Zajímavosti (43)
- Na záchranné operaci zachycené v tomto filmu se jako voják z jednotky Navy SEAL podílel mimo jiné i Mark Owen, člověk, který se zúčastnil i operace Neptune Spear, která měla za úkol zneškodnit Usámu bin Ládina a byla zachycena ve filmu 30 minut po půlnoci (2012). O obou operacích píše ve své knize "No Easy Day", která vyšla v roce 2012. (Andy.)
- Během jízdy na letiště, kdy Andrea (Catherine Keener) sedí v autě s Richardem (Tom Hanks), se jí v jednotlivých záběrech mění její účes. Vlasy jsou střídavě volně, za uchem apod. (Dalfor)
- Vrtulník hlídkující nad záchranným člunem je Sikorsky SH-60 Seahawk. Letadlo, kterým se do oblasti dostane tým SEAL, je Lockheed MC-130H Combat Talon II. (Maulincio)
„Všichni máme šéfy.“ Obavy, že oproti nestrojenému dánskému Únosu půjde o heroické drama, byly Greengrassovým filmem naplněny v mnohem menší míře, než jsem se obával. Ano, (morální) středobod vyprávění namísto řádového zaměstnance tvoří svědomitý Američan na významné pozici, navíc ztvárněný hercem, jehož jméno je synonymem slova „důvěryhodnost.“ Vlastní přežití však Phillips realisticky upřednostňuje před nasazováním masky hrdiny, což s nehollywoodskou syrovostí dokládá zejména finále. Jde o poslední doklad toho, jaký důraz film přikládá intenzitě viscerálního prožitku. Dvakrát použitou metodou „desentimentalizace“ je vyjádření starosti o manželku (znatelně nevyužitá Catherine Keener) méně emotivní písemnou formou. ___ Zatímco Lindholm po celý film neztrácí ze zřetele sociokulturní kontext a vývoj událostí nahlíží jako následek nekompromisního uplatňování korporátní logiky, Greengrass po úvodu odkládá širší kontext stranou a namísto úvah nad střetem kultur a tříd (a generací) z nastalé situace těží zejména silné emoce. Během druhé poloviny nicméně rozšířením narace, omezené dosud na oba kapitány, o vševidoucí hledisko americké armády, kritiku nerovnoprávnosti zesiluje. Ze záběrů příslušníků námořnictva číší chladný profesionalismus, nápadně kontrastující s „kutilskými“ posupy pirátů i posádky Phillipsovy lodě. ___ Politický je Kapitán Phillips také následováním trendu současných žánrovek ukazovat jedince odkázaného na sebe samého. Protagonista je postupně zbaven všech civilizačních výsad i téměř veškerého svého vlastnictví (včetně šatů) a svými manévrovacími možnostmi se ocitá na stejné úrovni jako piráti. Jisté politikum lze vidět také ve snaze o vyvážené zohlednění příčin jednání jedné i druhé strany konfliktu. Od úvodních minut jsou vytvářený paralely mezi životem a způsobem obživy Phillipse a pirátů. Jak on, tak oni chtějí jenom odvést zadanou práci, vydělat peníze a vrátit se mezi své. Neboť rozdělení rolí na kořisti a oběti není fixní, může ve druhé polovině filmu dojít k jejich přehození. Nedůslednost tohoto vyhýbání se černobílému vidění reality vychází najevo při pozornějším sledování práce kamery. Hlediskové záběry patří výhradně Phillipsovi. Protagonista sám je oproti tomu snímán záběry hlediskově neutrálními, které zdánlivě nikomu nepatří. Piráti jinými slovy nemají kontrolu nad obrazem. ___ Bez ohledu na ideologické implikace je Kapitán Phillips zejména dokonale rytmizovaným dramatem, s body obratu dávkovanými ve zhruba dvacetiminutových intervalech, s blížícím se koncem rychleji, díky čemuž je vyprávění strhující i tehdy, znáte-li skutečný příběh dopředu. Zásadní zvrat a na něj vázané rozšíření vědění pak přichází po hodině vyprávění. Náhlá změna místa dění přitom neslouží jenom k vyvedení diváka z míry („tohle jsem nečekal"). Metaforicky komentuje vývoj postavení hlavní postavy, která postupně ztrácí své zázemí, doslova půdu pod nohama (poslední fáze této destabilizace je vzhledem k prostředí nabíledni). ___ Hromosvodem mnohých problémů dnešní společnosti se podobně jako v Gravitaci stává jedinec, jehož proměna se ale u Greengrasse ubírá odlišným směrem než u Cuaróna. Reakcí na neklidnou dobu je v tomto případě film neklidný (stylem) a zneklidňující (pocitově). Paradoxně hlavně díky tomu, že někdo dlouze a v klidu přemýšlel, jak jej natočit. 85% () (méně) (více)