Reklama

Reklama

Kapitán Phillips

  • USA Captain Phillips (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Kapitán Philips je komplexní studií přepadení americké nákladní lodi Maersk Alabama somálskými piráty, ke kterému došlo v roce 2009. Režisér Paul Greengrass nám v něm svým unikátním pohledem nabízí kombinaci napínavého thrilleru a pohled na širokou škálu důsledků globalizace. Film se zaměřuje na vztah mezi velícím důstojníkem Alabamy, kapitánem Richardem Phillipsem (dvojnásobný držitel Oscara Tom Hanks), a kapitána somálských pirátů Museho (Barkhad Abdi), který ho unese jako rukojmí. Phillips a Muse proti sobě čelí v okamžiku, kdy Muse se svou posádkou zamíří na Phillipsovu neozbrojenou loď. V souboji vůle a odhodlání, který následuje 230 km od somálského pobřeží, jsou oba muži vydáni na milost osudu, který je zcela mimo jejich kontrolu. (Falcon)

(více)

Videa (7)

Trailer 1

Recenze (1 385)

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Richard Philips je kapitánom nákladnej lode Alabama. Jedného dňa ma dopraviť náklad do Mombasy. Trasa plavby je naplánovaná okolo Somálskeho pobrežia s ktorou sú spojené určité riziká. V danej oblasti sú tamojšími pirátmi často prepadávané lode. Toto je príbeh jednej z nich. K filmu ako takému človek nemá čo dodať. Najlepší herecký výkon v tomto snímku podal Hanks v záverečnej 5 minútovke. A ak je rozuzlenie tohto príbehu naozaj podľa skutočnosti, tak potom klobúk dolu. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Výtečná dramatizace a vysokooktanová exhibice filmařského adrenalinu, která opět povyšuje pseudo-dokumentární realistickou autenticitu na plnohodnotný blockbusterový zážitek. A byť Greengrass si v tomhle jede jako nikdo z četné řady ‚copy & paste‘ kolegů, je to z jeho strany trochu sázka na jistotu, kdy kamera kouká přes rameno a švenkuje mezi obličeji právě tak dlouho, abyste věděli, koho má zrovna na mysli. Nenudí ani trochu, jen to trvá tak o patnáct minut déle, než by si divák přál. Pak by to byl plnotučnější zážitek, než jogurty z Kunína. A co si budeme nalhávat, kde naposledy jste viděli takhle krátkou a údernou prezentaci Navy SEALS? PS: Hansu Zimmerovi se v titulcích sice děkuje, ale jak se rozehrál ústřední motiv, furt jsem podvědomě čekal, kdy se tam mihne černá kápě. 4 a ½. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

„Všichni máme šéfy.“ Obavy, že oproti nestrojenému dánskému Únosu půjde o heroické drama, byly Greengrassovým filmem naplněny v mnohem menší míře, než jsem se obával. Ano, (morální) středobod vyprávění namísto řádového zaměstnance tvoří svědomitý Američan na významné pozici, navíc ztvárněný hercem, jehož jméno je synonymem slova „důvěryhodnost.“ Vlastní přežití však Phillips realisticky upřednostňuje před nasazováním masky hrdiny, což s nehollywoodskou syrovostí dokládá zejména finále. Jde o poslední doklad toho, jaký důraz film přikládá intenzitě viscerálního prožitku. Dvakrát použitou metodou „desentimentalizace“ je vyjádření starosti o manželku (znatelně nevyužitá Catherine Keener) méně emotivní písemnou formou. ___ Zatímco Lindholm po celý film neztrácí ze zřetele sociokulturní kontext a vývoj událostí nahlíží jako následek nekompromisního uplatňování korporátní logiky, Greengrass po úvodu odkládá širší kontext stranou a namísto úvah nad střetem kultur a tříd (a generací) z nastalé situace těží zejména silné emoce. Během druhé poloviny nicméně rozšířením narace, omezené dosud na oba kapitány, o vševidoucí hledisko americké armády, kritiku nerovnoprávnosti zesiluje. Ze záběrů příslušníků námořnictva číší chladný profesionalismus, nápadně kontrastující s „kutilskými“ posupy pirátů i posádky Phillipsovy lodě. ___ Politický je Kapitán Phillips také následováním trendu současných žánrovek ukazovat jedince odkázaného na sebe samého. Protagonista je postupně zbaven všech civilizačních výsad i téměř veškerého svého vlastnictví (včetně šatů) a svými manévrovacími možnostmi se ocitá na stejné úrovni jako piráti. Jisté politikum lze vidět také ve snaze o vyvážené zohlednění příčin jednání jedné i druhé strany konfliktu. Od úvodních minut jsou vytvářený paralely mezi životem a způsobem obživy Phillipse a pirátů. Jak on, tak oni chtějí jenom odvést zadanou práci, vydělat peníze a vrátit se mezi své. Neboť rozdělení rolí na kořisti a oběti není fixní, může ve druhé polovině filmu dojít k jejich přehození. Nedůslednost tohoto vyhýbání se černobílému vidění reality vychází najevo při pozornějším sledování práce kamery. Hlediskové záběry patří výhradně Phillipsovi. Protagonista sám je oproti tomu snímán záběry hlediskově neutrálními, které zdánlivě nikomu nepatří. Piráti jinými slovy nemají kontrolu nad obrazem. ___ Bez ohledu na ideologické implikace je Kapitán Phillips zejména dokonale rytmizovaným dramatem, s body obratu dávkovanými ve zhruba dvacetiminutových intervalech, s blížícím se koncem rychleji, díky čemuž je vyprávění strhující i tehdy, znáte-li skutečný příběh dopředu. Zásadní zvrat a na něj vázané rozšíření vědění pak přichází po hodině vyprávění. Náhlá změna místa dění přitom neslouží jenom k vyvedení diváka z míry („tohle jsem nečekal"). Metaforicky komentuje vývoj postavení hlavní postavy, která postupně ztrácí své zázemí, doslova půdu pod nohama (poslední fáze této destabilizace je vzhledem k prostředí nabíledni). ___ Hromosvodem mnohých problémů dnešní společnosti se podobně jako v Gravitaci stává jedinec, jehož proměna se ale u Greengrasse ubírá odlišným směrem než u Cuaróna. Reakcí na neklidnou dobu je v tomto případě film neklidný (stylem) a zneklidňující (pocitově). Paradoxně hlavně díky tomu, že někdo dlouze a v klidu přemýšlel, jak jej natočit. 85% () (méně) (více)

castor 

všechny recenze uživatele

Další rekonstrukce skutečné události podle Paula Greengrasse je tady. Divák se tetelí blahem, ten náročnější však někde v hlavě v průběhu sledování téhle nebezpečné mise okolo ráje somálských pirátům vnímá, že mrazivou rekonstrukci Letu číslo 93 (nabídla větší osudovost, u Bourna tu byla zase atraktivnější látka a možnosti) jen tak něco nepřekoná. Nervy ale šponuje dostatečně, navíc má v hereckém štítu spolehlivého a stoprocentně amerického Toma Hankse (po delší době získal silnou hereckou příležitost, většinu děje je umírněný, v závěru na americké lodi ale naprosto suverénně zhmotňuje tu vlnu šoku z toho, co se v předchozích hodinách odehrálo). Trestuhodně nevyužitá Catherine Keener mi připomněla Hanksovu manželku Helen Hunt z Trosečníka, jenže ta alespoň dostala v závěru solidní hereckou porci. Karty jsou jasně rozdané, Greengrass se představuje už v trochu tradičním a předvídatelném (a nutno připomenout drobně utahaném) stylu, přesto pořád působivě. První polovina je velkolepější, druhá zase klaustrofobní. Obě dohromady autobiografické. Výsledek je pak soustředěnou podívanou. ()

-bad-mad-wolf- 

všechny recenze uživatele

Greengrass ve svých filmech vyznává konflikt moderní doby, ať už jsou to brutální vojenské zásahy (Krvavá neděle), teroristické útoky (Let číslo 93), války v arabském světě (Zelená zóna) či fiktivní příběh nepohodlného superagenta (Bournova trilogie). Pokud máte jeho tvorbu rádi, není třeba v případě Kapitána Phillipse váhat – jděte do kina a užijte si to. Dostanete velice působivý koktejl adrenalinu, vydatné eskalace, rytmické hudby a realisticky působícího zážitku, který kašle na heroizaci hlavních postav, zbytečně okázalé scény a Hollywoodem nasáklý patos. Jinými slovy, dostanete to, co patrně čekáte. Měl-li bych Kapitánovi něco vytýkat, byly by to chybičky spíše kosmetického rázu: mezi diváky střídavě milovaná a nenáviděná roztřesená ruční kamera skutečně působí poněkud úsměvně, když revmaticky snímá jedoucí auto s rodinou v civilním úvodu filmu. Greengrass přesto ví, co dělá a táhlé letecké záběry přístavů s obřími nákladními loděmi působí v kontrastu s rozklepanou ručkou o to majestátněji. Přechod z expozice do kolize se chytře odehraje v průběhu pasáže, kdy posádka nacvičuje postup při pirátském útoku, zatímco se chystají útočit skuteční piráti. Tam, kde by si akční klasikové vystačili s jednou scénou, rozehrávají tvůrci táhlou hru o nadvládu s několika vrcholy, přičemž pomocí drobných zvratů a nevyzpytatelného chování udržují permanentní napětí. V druhé půli přijde prakticky identický vývoj, akorát v opačném provedení (ti hodní nahánějí ty zlé). Pořád to funguje a těžko budeme klukům ze SEALs vytýkat, že je kvůli nim film příliš americký (ano, i takové ohlasy už internetem kolují). Pokud je vám to málo, dostanete v samém závěru emocionálně odzbrojující třešničku, jejíž devastující síle odpustíte cokoliv (včetně hudebního podkresu, nápadně připomínajícího Zimmerovu skladbu Time ze soundtracku k Inception). Možná proto, že je fajn občas vidět hrdinu proti své vůli, který si po procházce peklem uvědomí, co všechno si peklo mohlo vzít... a Tom Hanks je vážně vynikající. (kopie vlastního příspěvku pro Filmserver) ()

Galerie (107)

Zajímavosti (48)

  • Celosvětová premiéra proběhla 27. září 2013 na filmovém festivalu v New Yorku. (Varan)
  • Kurt Larsen, který hraje člena posádky, je skutečným zaměstnancem společnosti Maersk. (Katka189)
  • Rok po incidente (2010) vydal Richard Phillips knihu "A Captain's Duty". Autorské práva na sfilmovanie kúpila spoločnosť Columbia Pictures, ktorá najala scenáristu Billyho Raya. Na základe jeho scenára bol v marci 2011 obsadený do hlavnej úlohy Tom Hanks. Film prišiel do kín v októbri 2013, len 4 roky od incidentu. (Don Jebal)

Související novinky

Co nového chystá režisér Paul Greengrass?

Co nového chystá režisér Paul Greengrass?

30.11.2023

Jsou tomu prakticky už tři roky od doby, kdy na Oscara nominovaný režisér Paul Greengrass vydal svůj zatím poslední celovečerní film, kterým bylo westernové drama pod názvem Zprávy ze světa s Tomem… (více)

Hanks a Greengrass znovu spojí síly

Hanks a Greengrass znovu spojí síly

08.02.2019

Herec Tom Hanks (Most špiónů) a režisér Paul Greengrass (Bourneovo ultimátum) oznámili další spolupráci. Na svůj předchozí společný snímek Kapitán Phillips naváží dramatem News of the World, který… (více)

Tom Hanks znovu kapitánem

Tom Hanks znovu kapitánem

11.09.2016

Novodobý James Stewart byl dlouho kapitánem Millerem ze Zachraňte vojína Ryana. Tři roky zpátky si ale střihnul kapitána Phillipse a teď je v kinech jako Kapitán Sully, což naznačuje, že ho… (více)

S Greengrassem pod Berlínskou zdí

S Greengrassem pod Berlínskou zdí

26.10.2014

Britský režisér Paul Greengrass (Bournův mýtus, Bourneovo ultimátum) má velkou zálibu v dramatech podle skutečných událostí. Jeho Krvavá neděle, Let číslo 93 nebo Kapitán Phillips patří mezi špičku… (více)

Reklama

Reklama