Režie:
Petr NikolaevKamera:
David PloyharHudba:
Kristian KollHrají:
Ondřej Vetchý, Lukáš Vaculík, Jan Vondráček, Jiří Dvořák, Vica Kerekes, Kryštof Hádek, Pavel Nečas, Filip Kaňkovský, Andrej Hryc, Zuzana Čapková (více)VOD (4)
Obsahy(1)
František Vedral byl vekslákem, podvodníkem i mafiánem a nakonec se stal i vrahem, kterého se bálo mnoho lidí. Původně začínal jako malý podvodníček a vekslák ve skupině, kterou vedl za socialismu JUDr. Tipl se svým synem. Skupina prodávala na Západ výměnou za elektroniku kradené umělecké předměty. Když byli chyceni, právě Vedral se dostal z celé záležitosti na podmínku a převzal šéfovy obchody. Po revoluci začal Vedral uplácet politiky a na všechny sháněl kompromitující materiály. S podivným privatizačním fondem se zúčastnili s Tiplem kupónové privatizace. Krytí jim poskytoval jejich kamarád Strnad, který v té době pracoval pro tajnou službu. Jako první začal ohrožovat Vedralovu skupinu novinář Smetana. Ve chvíli, kdy zjistil, že ho nemůže uplatit, zaplatil si jeho vraždu. To už na Vedralově kauze začal pracovat policista Cajthaml, který získal dostatek důkazů na zatčení. Od Strnada se Vedral dozvídá, že jeho kauzu přebírá neúplatná státní zástupkyně, tu také nechá zavraždit. Zdá se, že Vedrala s Tiplem nic nezastaví. Cajthaml odchází od policie a své vyšetřování vede na vlastní pěst. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (711)
*** a půl. Obsazení výborné, kromě Ondřeje Vetchého se mi moc líbil Lukáš Vaculík, myslím, že i ve svých letch, celý šedivý a zarostlý, má pořád výrazné charisma a je prostě sexy:) Jan Vondráček snad ještě nehrál kladnou postavu a Jiří Dvořák se mi zase líbil vedle Vetchého, prostě správný brácha. Překvapila mě výborně fungující chemie mezi všemi postavami, to jsem snad ani nečekala. A dokonce i Vica Kerekes, kterou fakt nemusím, protože mi přijde jako hodně přeceňovaná herečka, která je "obdivována" především díky bujnému poprsí, které ukázala snad v každém filmu, se mi zde líbila a nepřišla mi nesympatická, ale docela příjemná. Knihy Kmotr Mrázek jsem zatím jen prolistovala, ale přijde mi, že obsah celé trilogie se prostě nemůže vejít do jednoho celovečerního filmu. Stopáž Příběhu kmotra prostě nedokáže ani zdaleka obsáhnout všechno, co je do detailů rozvedeno ve třech knihách. Kdyby vznikly tři filmy, na každou knihu jeden, pak by se obsahu jistě více přiblížily. Takto mi příběh přišel sice dynamický, má spád, spousta rychlých střihů a zrychlených záběrů, ale přišlo mi to dělané pouze na efekt, zbytečně zrychlené, jako by měl Petr Nikolaev potřebu hnát děj rychle kupředu. Někomu se tento styl třeba může zrovna líbit, já bych byla radši za kousek toho zpomalení, zastavit se a jít více do hloubky postavám. Ale i tak, film mi rychle uběhl a líbil se mi. Mrázek byl borec, charakterní zločinec a gangster nejvyšší ligy. Jestli něčím naše republika vyniká, tak zcela jistě sebrankou kriminálníků, zločinců a tunelářů všeho druhu. I když oproti těm šuldům, (promiňte mi ten výraz:) co si tam v Práglu hoví na svých vysokých postech a mnou si rukama, jak mají celou republiku na háku, je takový Mrázek, nebo třeba Kajínek ještě slušný zločinec:) ()
Příběh kmotra je snímkem rozdílných třetin. První třetina, tj; doba, kdy byl Mrázek resp. Vedral neškodným vekslákem a v teplákovce a stylovejch kotletách s kamarádíčkama okukoval lentilky ve sprchách fotbalové šatny je nejpovedenější, druhá, tj; doba převratu a následné kupónové privatizace a raketového Mrázkova vzestupu se veze stále na vlně té předchozí. Ostatně co víc už si může tvůrce přát, než když má divák permanentní úsměv na rtech a přitom je mu nikoliv stydno, ale plně si uvědomuje tu hořkotrpkou příchuť resp. pachuť. Poslední třetina, tj; doba, kdy se kolem Mrázka stahují mračna a utahuje smyčka, zasloužila mnohem více tlačit na pilu. Především je však zatraceně uspěchaná. Přičemž si troufám jednoznačně tvrdit, že je to způsobeno faktem, že je zde nejvíce bílých míst v Mrázkově životu a Nikolaev resp. Oščatka si s tím bohužel nedokázali uspokojivě poradit. Je to velká škoda, protože Ondra Vetchý, i přes ten kratičký prostor, dokázal umně zachytit ten přechod ze sebejistého frajírka po raněnou lovenou zvěř. Korunu tomu všemu nasazuje rádoby hollywoodský závěr, za který by tvůrci zasloužili kulku společně s Mrázkem. Jedna nečekaná, přesně mířená kulka po vystoupení z auta, by přitom splnila účel mnohem efektivněji. Ve výsledku, vzhledem k nulovým očekáváním, to rozhodně není průser, ale s přihlédnutím k nesmírné síle a troufám si tvrdit i stále přetrvávající aktuálnosti tématu, z toho šlo rozhodně vytěžit více. Spousta klišé (růže), přibyla kontraproduktivní milostná zápletka, vyšetřovací tým zůžen na partičku “čtyřech proti všem” taky není z nejšťastnějších řešení, příliš zjednodušující, heslovité…. Přesto, pokud k snímku přistoupíte a řekněme si upřímně, ono ani nic jiného nezbývá, nikoliv jako životopisu Františka Mrázka, ale fiktivnímu příběhu inspirovaného skutečnou postavou, tj; “nejbohatším invalidním důchodcem v Evropě“, nebudete zklamáni. 65% [Co se hereckých výkonů týče, Ondra Vetchý se ctí, úhlavní nepřítel Lukáš Vaculík i díky nešťastně napsané jednobarevné postavě (charakteru) nemá moc co hrát, zbytek nepřekračující svůj stín.Vyjma Andreje Hryce coby sadisty Farkaše, aneb když se vám práce stane koníčkem]. ()
Petr Nikolaev natočil Příběh kmotra velmi dobře a tak, že nevíme, kolik je z toho fikce a kolik pravda. Natočít film o skutečném mafiánovi Františku Mrázkovi alias Vedralovi, to bylo hodně odvážné, zvlášť když rodina Mrázkova nebo nějaký politik vám oznámí, že vás kvůli filmu pošle k soudu. Kdo by z toho neměl staženou prdel, že jo? Ondřej Vetchý se zhostil role Františka Mrázka na výbornou, totéž můžu říct i o Lukáši Vaculíkovi v roli policejního vyšetřovatele Čestmíra Cajthamla. Mít po ruce Mrázkovy materiály z archivu a čerpat z nich informace ke zfilmování snímku, bylo by to ještě lepší a detailnější filmové dílo, ale to se, bohužel, nestane, protože jeho archiv je buď dobře schovaný, nebo už je dávno zničený. ()
Základní otázkou zřejmě každého diváka je: „Jak moc je/není tento film inspirován realitou?“. Ale sami tvůrci si svým prohlášením: „Nejedná se o autentický životní příběh…“ dělají dostatečné alibi a publikum se musí ptát samo sebe, čemu je ochotno/schopno věřit. A proto i výsledné hodnocení každého jednotlivého diváka se tak může opravdu hodně lišit. Mě příběh bavil (sem tam i trocha humoru) a rychle mi utekl. Bohužel postava policajta Cajthamla byla tak zoufale černobílá, (i když ji pak tvůrci zkoušeli „přibarvit“), nudná až otravná, že jsem měl skoro chuť začít fandit Kmotrovi. To považuju za základní dramaturgické selhání, ať už byla realita jakákoliv. Ale snaha o moderní „cool look“, která jistě nejednomu zdejšímu uživateli zvedla mandle, z mého pohledu v niveč nepřišla, mně se líbila. Za mě to budou slabší, ale přesto 4*. ()
Český Tony Scott natočil českého "Amerického gangstera". A je to znatelný rozdíl bohužel ve většině aspektů, snad jen s vyjímkou Vicy Kerekes, která se povede vždycky. Plytký film s pár více vtipnými a méně mafiánskými momenty, příšerný videoklipový styl a absolutní absence něčěho i zdánlivě epického. Snaha se cení, ale díra do světa se nestala. ()
Galerie (79)
Zajímavosti (32)
- Ve filmu je možné vidět plakát k filmu Sejmout zabijáka (2011), ten měl ovšem premiéru až v roce 2011. (Stanley619)
- Osvícený fotbalový stadion, který v 51. minutě ukazuje Vedral (Ondřej Vetchý) svému kumpánovi Tiplovi (Jan Vondráček) ze své filmové vily, je do obrazu dosazen uměle. Na jeho místě je kladenská pekárna Kompek. Přesto odpovídá místnímu stadionu Františka Kloze, který je ovšem ve skutečnosti na druhé straně, zakrývají ho domy a je zrcadlově obrácen. (stryc.zdend)
- Ve filmu se na malý okamžik mihne plně dostavěné Obchodní centrum Šestka na Ruzyni. V této části se film odehrává v roce 2002., ovšem Obchodní centrum Šestka bylo otevřeno a dostavěno až v roce 2006. (ČSFD)
Reklama