Reklama

Reklama

Caesar je šimpanz, se kterým jsme se seznámili před třemi lety ve velmi úspěšném filmu Zrození planety opic. Tehdy právě on, jako první z lidoopů, získal mimořádně vysokou inteligenci a to kvůli pokusům s ještě neschváleným lékem na Alzheimerovu nemoc. Chytrý lidoop se stal senzací, ale zároveň předznamenal zásadní revizi pohledu na to, kdo je skutečným pánem tvorstva. Příběh Úsvitu planety opic začíná deset let poté, co se Caesar se smečkou dalších uprchlých lidoopů ukryl v hlubokých lesích poblíž San Francisca. Lidstvo v mezidobí prakticky zdecimoval agresivní virus, jehož první příznaky se objevily na konci prvního dílu. Těm, kteří virovou pandemii přežili, navíc hroutící se svět stavěl do cesty další nečekané překážky. Území uvolněné lidmi postupně obsadil národ geneticky pozměněných lidoopů, v jejichž čele stojí právě Caesar. Síla a schopnosti Ceasarova království narůstají, postupně vzniká nová civilizace řídící se novými zákony a pravidly; civilizace, která si dokáže představit Zemi bez lidí. Planetu opic. Lidé, kteří přežili, se snaží narůstající opičí dominanci narušit a vrátit se na vrchol evolučního žebříčku. Začíná boj o moc, boj o to, kdo bude vládnoucím živočišným druhem na Zemi. Obě strany sice dosáhnou křehkého příměří, ale jen nakrátko. Napětí mezi lidskou a lidoopí komunitou narůstá, sílí i boj o moc uvnitř obou skupin. Tohle napětí může vyřešit jen fatální střet, po němž bude zcela nezpochybnitelné, kdo se stal vládcem planety Země. (Cinemart)

(více)

Videa (27)

Trailer 4

Recenze (1 204)

Isherwood 

všechny recenze uživatele

CGI ve službách dokonale vypiplaných emocí, upřímných opičích pohledů a precizní režisérská stavba jednoduchého děje se tentokrát nekoná, jelikož Reeves spatřuje základního tahouna filmu přesně na opačném spektru blockbusterových pravidel. Práce s postavami na nule, předvídatelnost děje na stovce. S příbývajícími minutami mi bylo upřímně líto každého předem trefeného momentu, který chce člověk v závěru proměnit v dobropis vstupenky do kina. Fail roku. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Jednička byla určitou interpretací na současnou podobu sebedestruktivního světa, sázela na herce i znepokojivou atmosféru a hlavně světu představila pro Pána prstenů klíčového Andyho Serkise zase trochu jinak. Znovu je coby Cézar znamenitý. Jeho gesta, mimika, řev, pohled. „Dvojka“ ovšem poutavější není. Slavný kousek s Charltonem Hestonem dnešní mladé diváctvo nezná a domnívá se, že s Jamesem Francem (možná s Timem Burtonem) to před časem začalo. V tom filmovém světě uběhla celá dekáda, Cézar vede moudrými rozhodnutími opičí kmen, který vzkvétá, zatímco lidstvo je kvůli viru na pokraji zániku. V San Franciscu přežívá pár zoufalců, kteří prahnou po přísunu elektřiny (zdroj hledají až na poslední chvíli?) a kteří jsou vůči nákaze geneticky imunní. Jenže cesta k ní vede přes opičí území. Dějový vývoj je v prvních desítkách minut hodně slaboučký á la opice jsou zlé, tvrdí lidé, lidem nelze důvěřovat, oponují primáti. Jak to vypadá jinde na zemi, se nedozvíme. Nosné lidské postavy zoufale chybí. Gary Oldman už dávno není tím šmakovním záporákem (není tu ryze zlý, podotýkám) z devadesátých let, lidští hrdinové vesměs nudí. Ocenit lze tak to, s jakou jistotou tvůrci zvládli upozadit člověka a poutavě vyprávět z perspektivy chlupáčů, kteří jsou mnohem zajímavější. Technicky je to samozřejmě k maximální spokojenosti, kombinace herců, krajiny a primátů působí naprosto realisticky. Akční scény ovšem nestrhnou, za tím si sakra stojím. A hlavně po scénáristické stránce jsem nic objevného neprožil – výsledek je bez propracovanější motivace postav, nikam nesměřuje, schází moment překvapení a trestuhodně i humor, režijní nápady jsem také „žádné“ neviděl. Navíc se tu alibisticky pracuje s tím, že zlí jsou jak mezi lidmi, tak i opicemi. 3D nevyužité a zbytečné!! Posledně to byly hodně solidní čtyři hvězdy, teď spíš slaboučké. Bohužel.. ()

Reklama

Algernons 

všechny recenze uživatele

Vynikající pokračování! Takhle to má vypadat. Skvělé navázání na motivy a témata ze Zrození. Lidská i opičí strana má své pro a proti. Samotný konflikt má mnohem hlubší a větší nuance. Nejvíce zdrcující je ta výstavba, kdy vidíme, jak by spolu mohli obě strany jednoduše vycházet, ale skrze ignoranty na obou stranách vzniká zbytečný konflikt, stejně jako ve skutečném světě. Bez té pomalejší a vyzrálejší výstavby by to nefungovalo tak jak má a divák by neprožíval ty špatné rozhodnutí jedinců na obou stranách. Je tu spousta silných, výrazných, mrazivých, srdceryvných a zapamatovatelných scén, které perfektně slouží ději a dokonale rozvijí ústřední postavy i myšlenky. Velkofilm s velkým V! ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Hlavní problém druhého filmu tkví zaprvé v tom, že kladné postavy jsou bez výjimky kladné (Malcolm, Cézar), záporné postavy jsou bez výjimky záporné (Carver, Koba) – a o těch potenciálně rozporuplných se dozvíme minimum a zůstávají vlečeny okolnostmi (Cézarův syn, šéf města Dreyfus). Zadruhé se vytrácí rozdílnost lidského a opičího pohledu: opice přestaly být opicemi, jsou totiž antropomorfizované do té míry, že ač je o nich některými hovořeno jako o zvířatech, v očích diváků jsou ekvivalenty lidí a dominantní nositelé kvazihamletovského konfliktu. O významové bohatosti pak nemohu mluvit už jen proto, že výchozí názorové pozice se nemění, ba zůstávají tvrdošíjně zachovávány - a tak se od filmu postaveného na subtilním vývoji postav a proměnách dějového těžiště přešlo k filmu postavenému na nalajnované zápletce vyvíjející se skokově od jednoho uzlu k druhému. Případní zájemci se mohou více dočíst zde. ()

Davies182 

všechny recenze uživatele

Tvůrce "trenažerského" Monstra po letech oddychu nezklamal a znovu natočil adrenalinový horor desetiletí. Ne drama, ne akční bombu. Prostě hutný hororový thriller bez lekaček a plný dusivé atmosféry lepkavého, nebezpečného pralesa. Snímek je nyní po francovském, lehce psychologickém originu zejména o opicích, lidé v něm téměř vůbec nehrají - sám Oldman je na plátně nejvíce 10 minut. Spokojenost pak mohla snadno být maximální, to by se ovšem jinak parádní scénář nesměl snažit přechytračit sám sebe, a na úkor nezbytné akce ve finiši servírovat až podezřele mnoho uzívaného moralizování. Blockbuster roku zdaleka ne, letní pop-cornovka jako vyšitá. ()

Galerie (114)

Zajímavosti (27)

  • Andy Serkis, stvárňujúci počítačom generovaného Caesara, bol oslovený ako prvý člen obsadenia. (classic)
  • V Severní Americe film utržil 208,5 milionu amerických dolarů, celosvětově to pak dohromady bylo 710,6 mil. (NIRO)
  • Po získání lidských zbraní opice ve filmu nenabíjejí, přesto polovina z nich vystřílí až 4x více munice, než je kapacita zásobníků. (predator918)

Související novinky

Světová premiéra hudby z Jurského světa

Světová premiéra hudby z Jurského světa

25.01.2016

Americký skladatel Michael Giacchino, držitel Oscara za hudbu k filmu Vzhůru do oblak, chystá pro pražské publikum koncert pod názvem „Hudba Hollywoodu: Michael Giacchino in Concert". V neděli 7.… (více)

Kdo svede Válku o planetu opic?

Kdo svede Válku o planetu opic?

26.08.2015

Když v roce 2011 ožila filmová série o Planetě opic, jen málokdo od ní čekal takový kritický a komerční úspěch. Zrození planety opic vydělalo 481 milionů dolarů, Úsvit planety opic pak dosáhl až na… (více)

Oscary 2015 - výsledky

Oscary 2015 - výsledky

23.02.2015

Oscarová plichta. Víceméně. Americká akademie umění a věd vybrala nejlepší film minulého roku a je jím Birdman mexického režiséra Alejandra Gonzáleze Iñárritu. Birdman získal celkem čtyři sošky,… (více)

Oscarové nominace 2015

Oscarové nominace 2015

15.01.2015

Oscarové nominace jsou na světě. Letošní 87. ročník bude především duelem Grandhotelu Budapešť a Birdmana, jež čeká zápolení o devět sošek. Osm si jich může odnést Kód Enigmy, šest Chlapectví nebo… (více)

Reklama

Reklama