Režie:
Piotr MularukHudba:
Jan P. MuchowHrají:
Jakub Gierszał, Jakub Kamieński, Krzysztof Skonieczny, Katarzyna Figura, Helena Sujecka, Karolina Chapko, Tomasz Kot, Tomasz Schuchardt, Kazimierz Mazur (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Začínají devadesátá léta, život v polsko-německém pohraničí se však po pádu železné opony zatím nijak zvlášť nezměnil. Dvacátníka Zygu (talentovaný Jakub Gierszał) už nebaví dívat se na módní výstřelky a západní vymoženosti jen v barevných časopisech. Spolu s kamarády se rozhodne rozzářit život v ospalém šedém městečku a sobě i jeho obyvatelům trochu přilepšit. Západoněmecké obchody přetékající zbožím jsou pro mladíky přece jen příliš velkým lákadlem... Piotr Mularuk se ve svém působivém dramatu, v němž nechybí akce, inspiroval situací, jež po rozpadu sovětského bloku panovala v polsko-německém pohraničí a svého času plnila titulní strany polských novin. Debutující režisér film zručně protkal westernovými motivy, odkazujícími mimo jiné ke slavnému snímku Delmera Davese z roku 1957 Cesta za záchranou, který Zyga zasněně sleduje v poloprázdném místním kině. (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (1)
Recenze (61)
90. léta divokého postkomunismu v zemích střední Evropy pochopitelně představují atraktivní látku, která láká k filmovému zpracování. Snímek je doplněn nadužívanou a zneužívanou větou: Natočeno podle skutečných událostí. Věřím, že většina zobrazeného se tak či onak odehrála, jenže ne násilně napasovaná do sebe na jednom místě a v téže době. Chudoba, prostituce, pronikání organizovaného zločinu z post-sovětského prostoru, šmelina a korupce jsou dávkovány v takovém množství, že je zjevné, jak tvůrci postupně ztráceli cit pro míru a uvěřitelnost. Zpočátku jsem uvažoval o 4. hvězdičce, ale jak běžel čas, sílilo rozladění a poslední čtvrthodina už film jednoznačně potápí. Škoda, protože jinak šlo o sympatický nadějný kousek. Celkový dojem: 40 %. ()
3* tak poláci se sebekriticky postavili k období na přelomu devadesátých let, kdy se otevřeli hranice na západ. Do teď jsem netušil, že i jiný národ měl problémy ... ale není divu, když jsme všichni slovani :-). Provedení mě trošičku zklamalo, protože jsem čekal intenzivnější zážitek a ke konci, ale i přesto to bylo zajímavé a 3 hvězdy si určitě zaslouží. Pěkně dokládá přísloví "s jídlem roste chuť". [ PŘÍBĚH: 2 /// SMYSL: 1 /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 2 /// ORIGINALITA: 2 /// NÁLADA: 1 /// ART: 0 /// STYL: 1 /// CASTING: 1 (3*MAX) ] ()
Nejtvrdší filmovej knockout roku. Během sledování filmu jsem si ani nevím proč, vybovaval Zjizvenou tvář, Tenkrát v Americe, atd, ale tyhle kousky působí proti Yumě jako večerníček pro přecitlivě dětičky. Tohle byl hrozně blízkej, sýrovej, reálně nekompromisní dokonalej direkt. Jasně filmu by se mohly vytknout chybky, pro mě ta největší spočívala v tom, že nebylo ukázano co potkalo Poláky v německým kriminálu, podle ksichtů to nevypadalo na mlátičku čili......no prostě zbytečně otevřený na fantazii. Největší filmařský průser byla bitka mezi Rusáky a Poláky, jako ona byla boží, kdo kdy zažil v hospodě, na díze nebo jinde bandu na bandu dá mně za pravdu, ale proč si kurva drát kameraman nestoupnul do rohu aby měl celou místnost v záběru jaj do boha taková škoda, ale i tak hodně dobrý. Herecky to bylo na modrý z nebe a ta atmosféra z filmu musí každýho, kdo zažil osmdesátky a pak devadesátky velkolepě olíznout. Tohle není film, ale hodně drsná jízda životem.Polskej majstrštyk z vynikající závěrečnou hudbou a polskou písni uprostřed filmů aspirující na nejsilnější filmovej zážitek roku. ()
,,Ty jsi nikdy nic neukradl, ty to bereš Němcům! ´´ . Docela zajímavý počin. Nejsem schopen posoudit na kolik film reflektoval skutečnost, lze předpokládat že dosti... Prudký pád do svobody řešil každý po svém a často velmi svérázně. Leckde se tím přelomem a začátkem ,,podnikání'' začala psát čára života dnešních stále vlivných kmotrů a politiků. Na filmu jsem velmi oceňoval to zpracování devadesátých let. Člověk by nepoznal, že se to točilo před 4 lety. Stále s větší hrůzou si uvědomuji v čem jsme žili. Dnes filmaři těžko shání ulice s otřískanými baráky, tehdy to byl běžný standard. Šeď, hnus, stejně jako život v totalitě. V údivu jsem zíral, jak si hoši kradli nejen pro sebe, ale i pro ostatní a jak tím posléze pozvedli ,,region''. Na tom kradení není nic neuvěřitelného, vzpomínám na ty ostudné v čeština psané cedulky na vstupních dveřích od německých obchodů v pohraničí, že ,,Češi přistiženi při krádeži budou vydáni policii´´. Asi to nebyl jen sport Poláků. Věřím, že si i tehdy šly po krku různé mafie, které si vzájemně lezly do zelí. Ten konec filmu byl ale pro mne až moc neuvěřitelný. Je to škoda, jinak bych šel o hvězdu výš. Chválím hudbu Honzy Muchowa! Dávám tři áftršejvy Ouldšpajz! * * * ()
,,JUMA - TERMÍN POUŽÍVANÝ NA HRANICI ČÁSTÍ POLSKA, KTERÝ ZNAMENÁ KRÁDEŽ ZBOŽÍ ZE ZÁPADNÍCH OBCHODŮ, PŘEVÁŽNĚ NĚMECKÝCH... /// Pád komunismu a větry velkejch změn nevanuly jen z hajzlu, ale zasáhly taky polsko-německý pohraničí. A ti obyčejní lidé zatoužili po DRUHOTNÉ, SLOVANSKÉ, SPRAVEDLIVÉ DĚLBĚ ZBOŽÍ… Zlodějská story. Žádní vykutálení Dannyho parťáci – prostě východní blok! Pamatuju hodně. Třeba bony, ale až teď je mi jasný, kde bylo to pravý El Dorado. Sice ne filmový, dneska už mě tyhle věci do sesle nepřibijou, a že buran zůstane buranem i kdyby ukradl půlku Německa – to vyprávějte jinejm, a né mně! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Jedu jen v příbězích podle skutečnejch událostí. 2.) Zajímá mě, na čem všem se podílí Státní fond kinematografie. 3.) Chystám se nahradit slovo ,,čórka“ a slyšel jsem, že YUMA …(ty vole, to je SLOVANSKÁ tradice!) 4.) Thx za titule ,,bzucak“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ * ()
Galerie (41)
Zajímavosti (2)
- V snímke môžeme nájsť odkazy na viaceré známe snímky, ako napríklad na film Krstný otec (1972), western 3:10 to Yuma (1957) či Winnetou III (1965). (MikaelSVK)
- Natáčení probíhalo z velké části v Ostravě a Karviné. Podle tvůrců totiž právě tato dvě města velmi připomínají Německo před dvaceti lety. A také v polských městech Varšava, Krosno Odrzanskie, Cieszyn, nebo německém Frankfurtu nad Odrou. (Terva)
Reklama