Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvojice nesmlouvavých detektivů na stopě velké zásilky heroinu. Slavné kriminální drama režiséra Williama Friedkina bylo v roce 1971 oceněno pěti Oscary včetně těch nejprestižnějších za nejlepší film, nejlepší režii a nejlepší mužský herecký výkon. Snímek navíc dokázal upoutat nejširší spektrum diváků a zařadil se mezi nejnavštěvovanější snímky roku. Příběh snímku je přitom poměrně prostý, vychází ovšem ze skutečných zážitků policejních protidrogových vyšetřovatelů. Newyorští detektivové Jimmy „Pepek“ Doyle (Gene Hackman) a Buddy Russo (Roy Scheider) se pohybují v terénu drsných brooklynských ulic a snaží se rozkrýt gang drogových překupníků. Během vyšetřování pochybných drogových kšeftů se dostanou na stopu velké dodávky heroinu, kterou chystá jeden z největších francouzských překupníků drog v podobě elegantního zločince Alaina Charniera (Fernando Rey). Začíná zběsilé policejní pronásledování a neúprosná snaha o dopadení mezinárodního drogového gangu... Francouzská spojka vyniká především svým realistickým pojetím, natáčení probíhalo v autentickém prostředí špinavých newyorských ulic snímaných ruční kamerou a kontaktním zvukem. Snímek je proslulý několika akčními pasážemi, mezi ty nejslavnější určitě patří scéna policejního zátahu, během něhož dojde k automobilové honičce s nadzemní dráhou metra a závěrečná přestřelka s nepředvídatelným vyústěním. Napínavou atmosféru navíc umocňují precizní herecké výkony, které přesně vystihují charakter postav. Svou životní roli zde ztvárnil Gene Hackman, který byl za roli neústupného policisty oceněn Oscarem za nejlepší herecký výkon v hlavní roli. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (385)

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Jednoduše koncipovaná krimi klasika kojakovského outfitu o jednom podprahovém sdělení hnědého Lincolnu.. Friedkin tradičně syrový, přímočarý, skvěle udržuje tempo i v prostřední části plné sledovaček (ta v metru je opravdu absurdní), navrch přidává honičku s nadzemkou v ryze belmondovském stylu, při které Jimmy "Pepek" Doyle zdemoluje polovinu aut v New Yorku a vše utne strohé finále s ukázkou omezené funkce ochrnuté ruky zákona. Nemohu si pomoci, ale Hackman mi do role vznětlivého rasisty s odznakem příliš nesednul, což potvrzují i jeho problémy s povahou role při natáčení a já mu snad pořádně uvěřil jen toho úvodního Santa Clause.. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Realistický neo-noirový thriller, na kterém lze výborně zkoumat evropské vlivy na Nový Hollywood. Stejně jako Godard v U konce s dechem nebo Costa-Gavras v Z (dva filmy zmíněné v režisérově audiokomentáři), také Friedkin uplatňuje dokumentárně veristický styl. Kamera budí dojem, že nezná trajektorii postav a musí spontánně reagovat na to, co se před ní odehrává. Vzdálenost kamery od postav a její pozice někdy věrně kopíruje způsob, jakým jsou tajně sledované podezřelé osoby (scéna v autobazaru). Mnohé scény jsou snímány z ruky a pouze s přirozeným osvětlením. Většina z nich se natáčela s kontaktním zvukem v reálných lokacích, často přímo na ulicích za plného provozu (což částečně platí i pro slavnou sebevražednou honičku) a bez zvláštního povolení. Věrnost reálným událostem, z nichž film vychází, šla tak daleko, že tvůrci použili skutečný heroin (a ve filmu ukazují tehdy používaný test jeho kvality) nebo policejní autodílnu, ve které se běžně demontovaly podezřelé vozy. K věrohodnosti přispívá také rozvolněná struktura vyprávění - čekací a sledovací prodlevy mezi akcí a reakcí jsou mnohem delší, než je zvykem v konvenčních kriminálkách, úspěch může záležet na náhodě, nebo se taky nikdy nemusí dostavit (tyhle prvky si o mnoho let později přisvojil srovnatelně realistický seriál The Wire). Výsledkem je procedurální dokudrama napěchované autentickou energií, díky níž vzniká dojem téměř fyzické časoprostorové blízkosti. Sázka na syrovost přitom nijak neumenšuje symbolické kvality vyprávění, které v souladu s dobovou skepsí není postavené na zřetelné opozici absolutního dobra a zla. Doyle možná má obdivuhodné detektivní instinkty, ale také je to frustrovaný rasistický zmetek, který si štvavým honem za zločinci kompenzuje, že zatímco on s kelímkem hnědé břečky mrzne na ulici, mocní sedí v teple a pohodlí luxusní restaurace. Nedostižitelný Charnier je oproti tomu uhlazený, zdvořilý a rozvážný a jeho chladná racionalita v něčem předznamenává nástup nového typu zloduchů, kteří jsou jen o trochu chamtivější než společnost, ve které žijí. Nestačí tedy, aby dobro bylo stejně nekompromisní jako zlo. Musí být ještě horší. Žádný film nevyjadřuje lépe oxymorón "špatné dobro". 85% Zajímavé komentáře: Visáč, rochelka ()

Reklama

InJo 

všechny recenze uživatele

TOP 70's krimi s nepřekonatelným Hackmanem v jeho životní roli. Kromě prvotřídního stylu a řemesla (viz strhující legendární autohonička) mě na tom vždy nejvíc fascinovala ta mistrná polarizace dvou ústředních postav - urputný hrubiánský polda vs. šarmantní kultivovaný padouch (výtečný Fernando Rey). Závěr geniální. 100 % ()

JohnCZ 

všechny recenze uživatele

Zajímala mě ta mnohými oslavovaná honička, která je fajn. Ale daleko více mě dostala ta nesmírně autentická atmosféra ulic 70. let a na tehdejší dobu zcela netradiční a vlastně dost nadčasová roztěkaná ruční kamera, která i klidnější scény dělá více dynamickými. Což je fajn, protože ono to vlastně zas až tak moc akční není. Bohužel i tenhle film trpí neduhem typickým mnohdy pro starší kinematografii - slabá prokreslenost postav, jejich motivů a s tím související celková nepřehlednost. Naštěstí je tu zápletka natolik banální, že si to nakonec sedne. ()

Terva 

všechny recenze uživatele

Ve své době velmi vyhledávaný snímek. Mě však moc nesedl a pět hvězd nedám. Mimo jiná ocenění získal i tyto skalpy:Kansas City Film Critics Circle Awards - herec (G. Hackman), film. Writers Guild of America - adaptovaný dramatický scénář. National Board of Review - herec (G. Hackman). New York Film Critics Circle Awards - herec (G. Hackman) ()

Galerie (86)

Zajímavosti (43)

  • Řada scén byla z finančních důvodů natáčena bez povolení. Například dopravní zácpa na Brooklynském mostě nebo známá automobilová honička pod nadzemním metrem. (Adrai)
  • Průvodčí v metru byl skutečný průvodčí. Herec, který měl tuto roli hrát, se v den natáčení nedostavil. Stejně tak řidič metra byl skutečný řidič, protože místní úřady nechtěly, aby soupravu metra řídil herec. (Adrai)
  • Ve scéně, kdy vyložené auto odjíždí z přístavu, si můžeme všimnout rozestavené věže Světového obchodního centra, které bylo otevřené o dva roky později. (Adrai)

Související novinky

Zemřel režisér William Friedkin

Zemřel režisér William Friedkin

07.08.2023

Ve věku 87 let zemřel legendární režisér William Friedkin známý nejlépe pro své nezapomenutelné klasiky Francouzská spojka a Vymítač ďábla. Režisérův skon potvrdil děkan Chapman University a známý… (více)

Jak by vypadal Batman od Aronofskyho?

Jak by vypadal Batman od Aronofskyho?

18.04.2020

Poté, co Batmana na pár let pohřbil Joel Schumacher a předtím, než ho znovu vzkřísil Christopher Nolan, koketovalo studio Warner Bros. s myšlenkou, že by netopýřího hrdinu mohlo na velké plátno… (více)

Wheatley láká známá jména

Wheatley láká známá jména

26.10.2014

Několik let si svými malými britskými filmy hledal diváky ve festivalových kruzích a dělal jméno mezi kritiky, mimo tuto ale režiséra Bena Wheatleyho málokdo znal. Ovšen zdá se, že jeho vyhraněný… (více)

Bean stahuje teroristy z kůže

Bean stahuje teroristy z kůže

06.01.2011

Ne Mr. Bean, samozřejmě. Pokud jde o Seana Beana, nejočekávanější premiérou roku 2011 je samozřejmě výpravná televizní adaptace fantasy ságy Game of Thrones, kterou začne v dubnu vysílat HBO. Rádi se… (více)

Reklama

Reklama