Režie:
Matt ReevesKamera:
Greig FraserHudba:
Michael GiacchinoHrají:
Robert Pattinson, Zoë Kravitz, Jeffrey Wright, Colin Farrell, Paul Dano, John Turturro, Andy Serkis, Peter Sarsgaard, Barry Keoghan, Jayme Lawson (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Dva roky slídění po ulicích jako Batman, který nahání strach zločincům, zavedly Bruce Waynea hluboko do stínů Gotham City. Mezi zkorumpovanou sítí městských úředníků a vysoce postavených osobností má osamělý mstitel jen několik důvěryhodných spojenců - Alfreda Pennywortha a poručíka Jamese Gordona - a mezi svými spoluobčany se stal jediným ztělesněním pomsty. Když se vrah sérií sadistických machinací zaměří na gothamskou smetánku, stopa záhadných indicií pošle Největšího detektiva světa na vyšetřování do podsvětí, kde se setká s postavami jako Oswald Cobblepot, Edward Nashton, Carmine Falcone a Selina Kyleová. Jakmile důkazy začnou vést blíže k domovu a začne být jasný rozsah pachatelových plánů, musí Batman navázat nové vztahy a odhalit pachatele, aby se stal symbolem naděje Gotham City. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (4)
Recenze (1 253)
Po nadšených recenziách som vyrazil do kina a aj keď mal film prívlastok temný, tak v tomto filme dostala temnota úplne iný rozmer. Myslím, že film neobsahoval žiadnu svetlú scénu, myslím že jedna v závere bola točená tesne pred východom slnka. Popravde film ma veľmi nenadchol, z tej tmy a tmavých scén mi po hodine začalo byť nepríjemne a to som netušil, že mám pred sebou ďalšiu 1 a pol hodiny ponorenej do tmy... Najčastejšia otázka či je nový Batman lepší než ten Nolanov je u mňa jasná, určite nie. Jediné čo ma prekvapilo je, že som si pri záverečných titulkoch uvedomil koho hral Colin Farrell. Tie oči som poznal a v duchu som si vravel komu patria, ale na svoju obhajobu musím povedať, že som ani netušil, že tu Colin hraje. Do kina som išiel spontánne, bez zisťovania kto tam hrá atď, len na základe chválospevov, zvedavosti a faktu, že som v kine dlhšie nebol. +++ pri kupovaní lístkov (marec 2022) som si neodpustil otázku či je nutné mať počas premietania "náhubok", lebo ak áno, nemám záujem... S tichým súhlasom sa to dalo, ak by nie odsúhlasil by som si to sám. 60%. ()
U BATMANA jsem se zase jednou musel celý film bránit otázce, co hrdinové dělají, když zrovna nedělají, co vidíme, že dělají, protože ten svět ve své fatálnosti postrádá každodennost. Je to působivá kriminálka, ale docela rád bych ji viděl... inu... bez Batmana a hlavně bez Bruce Wayna. To je samozřejmě nesmysl, ale právě obě identity hlavního hrdiny představují vedle sebe i společně nejslabší článek filmu, který jinak shledávám v řadě ohledů pozoruhodným; byť budu vždycky preferovat prvního Burtonova i především prvního Nolanova Batmana. Podrobněji o tom píši v poznámkách k filmu. ()
Líbí se mi zvolený tón pulpová detektivka + deštivý noir + serial killer story a Gotham plný neštěstí a korupce. Jak jsem od začátku držkoval na obsazení Pattinsona, tak teď uznám, že sem jako "kurtcobainovský" emo Bruce Wayne sedí. Plus i za záporácký tým. Nelíbí se mi PG-13 rating, neboť víc násilí a krve by tady tomu pojetí jednoznačně prospělo a zesílilo temný dojem. Výsledek není dokonale úderný a působivý, ale ty 3 hodiny vtahují, cením tvůrčí ambice, rozhodně slibný úvod do další batmanovské série. ♪♫ ()
Mému náctileté já, poslouchající Nirvanu (ok, víc NIN) a čtoucí Nietzscheho, by se THE BATMAN zamlouval o poznání víc. Mé dospělé já by kdykoliv před tímto neonoirem, který je subtilní stejně, jako je v titulcích vyveden jeho název (přes celé plátno), dalo přednost kterémukoliv z dost zjevných inspiračních zdrojů. Fincherovy, Polanského anebo Scottovy filmy mají něco, co ten Reevesův postrádá: znepokojují svou nejednoznačností. Nesměřují od tmy ke světlu s postavou žijící ve stínu (práci s nasvícením odvisle od tématu a vývoje protagonisty ale cením, wtz), nemají potřebu svou symboliku (světlo-tma-stín, modrá a červená barva odvislá od policejních světel) explicitně osvětlovat. A komplexní problematiku zkorumpovanosti a provázanosti jednotlivých institucí (policie, soudy, politika, média) nemají potřebu simplifikovat, protože nejsou omezeny mantinely komiksového originu a norem velkorozpočtové podívané. Zatímco Nolanovi zmiňované normy sloužily jako záminka k experimentování s výstavbou a montáží a Burtonovi k zabydlení vrstevnatého světa příběhu, obývaného jimi favorizovanými vyvrheli, Reeves po Opicích zase blafuje hloubku a brakuje lepší snímky a konvence. Ve velmi dobrém až výborném neonoiru, který po dvou hodinách z necelých tří definitivně přepne do šestákového melodramatu a komiksového sešitku, musí být paralelismy v životních osudech postav i v řešení předkamerového prostoru (Batman X Catwoman X Riddler), musí se v díle kladoucím důraz na prvky motivované s ohledem na skutečnost a prvky strhávající pozornost na sebe a médium objevovat nejomšelejší žánrové věci z omšelých (předvídatelná rodinná tajemství, záchrany na poslední chvíli atd.). Oceňuji koncept, oceňuji jeho uchopení (více styl než neobratné vyprávění s proměnlivým počtem ústředních postav: delší záběry, nízká hloubka ostrosti, spoléhání se na zdroje světla z předkamerového prostoru, provázání skrz výbornou hudbu chytře pracující s vývojem leitmotivů jednotlivých postav, vnitrozáběrová montáž mnohdy prostřednictvím nějakého prostředku oddělující postavy žijící ve vlastním omezeném mentálním vesmíru, neostrost odpovídající míře neinformovanosti jednotlivých aktérů atd.). Neoceňuji Reevesovu potřebu - spolu s Amadeem řečeno - srát mramor. ()
Kdyby neexistoval svět Batmana, který stvořil Christopher Nolan, byl by The Batman Matta Reevese více než důstojný upgrade starých Burtonovek. Protože hlavní devízy původních filmů, tedy gotické kulisy, potemnělou atmosféru a intenzivní orchestrální hudbu tady tvůrci solidně restaurují, modernizují a upgradují pro současného diváka. Avšak s "vyšším rozměrem", který vtiskl svým nezaměnitelným rukopisem hlavnímu hrdinovi Nolan se tady nijak nepracuje. A tak zatímco v Batman Begins si můžete check all the boxes, tak reboot je vlastně jen zamotaná, temná noirová detektivka se zajímavým narativem a x dobře napsanými postavami. Sledovat ale celý tenhle kolos 176 minut, ve kterém je každý druhý záběr, gesto a pohled 3x delší, než by bylo záhodno (a ano, i ta automobilová honička je šíleně dlouhá a nenápaditá), je tedy pořádně husarský kousek. ()
Galerie (83)
Zajímavosti (55)
- Uvedení filmu do amerických kin bylo původně oznámeno na 25. červen 2021, ale kvůli pandemii Covidu-19 byl termín změněn nejdříve na 1. říjen 2021 a v říjnu 2020 na 4. březen 2022. (JORDY)
- Zavražděný novinář Edward Elliot je příbuzný Batmanova padoucha Hushe pocházejícího z komiksu „Batman: Ticho“. Přímou referenci můžeme najít v jednom z Riddlerových (Paul Dano) videí pojednávajícího o tutlání pravdy, když se objeví přes obrazovku právě nápis „Hush“ neboli „tiše“ či „ticho“. (Mikahu)
- Natáčanie prebiehalo na mnohých miestach po celej Veľkej Británii a USA. (MikaelSVK)
Reklama