Režie:
J.J. AbramsKamera:
Dan MindelHudba:
John WilliamsHrají:
Daisy Ridley, Adam Driver, Oscar Isaac, John Boyega, Naomi Ackie, Carrie Fisher (a.z.), Lupita Nyong'o, Domhnall Gleeson, Richard E. Grant, Mark Hamill (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Lucasfilm a režisér J.J. Abrams znovu spojují síly, aby diváky vzali na epickou výpravu do předaleké galaxie ve filmu Star Wars: Vzestup Skywalkera. Ve strhujícím závěru stěžejní Ságy Skywalkerů se zrodí nové legendy a odehraje se konečný boj za svobodu galaxie. (Falcon)
Videa (22)
Recenze (1 428)
Průser. Nejen že se to nedá brát jako důstojné zakončení trilogie, protože snad kromě sedmičky jsou ty firmy tak rozhárané, nekonzistentní a stylizačně rozkydlé až běda, ale Abrams selhává i v ryze filmařských prvcích, kde je úplně jedno, jestli devitku sleduje zapálený fanda původních filmů, či jen milovník sci-fi světů. Herecky je to ještě vcelku solidní, ale scénáristický komplot katastrofa. Plné klišé, toporných dialogů a jaw-dropping momentů je tam velmi málo a jsou vlastně do konce první poloviny (souboj na vodě). Doufam, že to utrpení už je u konce. O to víc zamrzí fantastická technická stránka tohohle jinak vcelku prázdného kolosu. ()
S koncem ságy je na místě vzpomenout si na člověka, kterým to celé začalo a který je umně jen sem tam připomínán, aby se neřeklo - viz nostalgická promo videa perfektně vysoustružená disneyáckým marketingovým týmem, aby utvářela dojem, že sága teď konečně patří fanouškům a fanoušci ji uzavírají pro fanoušky (takže je tam Lucas maximálně jen v jednom záběru). Je úchvatné, jak se korporaci podařilo během několika let od nákupu Lucasfilmu od této značky odstřihnout George Lucase, který před tím byl s franšízou vždy zmiňovaný jedním dechem. Lucas přitom byl nejen stvořitel, ale také zlomyslný bůh, který si s filmy dělá, co jemu se zachce, a ignoruje modlitby fanatických adorátorů svého díla. Tato vzdálená vzpomínka působí dnes osvěžujícím dojmem, když naopak žijeme v éře, kdy mnohdy marketingové kampaně a celé PR produktu bývají důležitější, mocnější a příznačně také i nákladnější než samotné blockbustery, které propagují, a kdy filmy samotné vznikají podle PR plánů a ne na základě nějaké vize či ambice. Jak paradoxní, že ono důmyslně konstruované navrácení ságy fanouškům a navíc evidentní podřízení se jejich vkusu dalo vzniknout nejzapomenutelnějšímu a unisono nejkritizovanějšímu filmu celé série. Jestliže vrcholem série pořád zůstává (v rámci celé ságy silně atypická) pátá epizoda se svou bravurní vyprávěcí strukturou, která perfektně střídá prostředí a postavy, aby se nikdy nezadrhla, pak devítka po vzoru svých hyperpřískoků uhání, aby do mamutí stopáže napěchovala co nejvíc prvků. Ovšem výsledný efekt je jen barevná šmouha, ze které v momentě doznění závěrečných titulků nezbude nic. Matně si vybavuju, že devítka anulovala vše (zdánlivě) novátorské a svěží z předchozího dílu a nahradila to nonstop fanservisem, ze kterého je dokonce i hardcore fanouškům blivno. Ale zase o málokterém filmu platí, že ho musíte vidět v kině, protože to postupné vytrácení davového nadšení a nevěřícné výkřiky i výbuchy zoufalého smíchu nikde jinde nedostanete. Osobně jsem si stanovil, že požaduju, aby v zakončení ságy byli porgové, ewoci, jawové a gungani, takže jsem s filmem ze 75% spokojený. ()
Nezpochybnitelná rychlodráha, kdy se skáče po celém vesmíru takovou rychlostí, že se ani nestíhám nikde jen zastavit, kochat a nasát atmosféru nového či staronového místa. Zároveň to ale přirozeně znamená, že se téměř dvě a půl hodiny střílí, bojuje nebo vysvětluje a já nemám šanci vydechnout. A to, co se dozvídám mezi jednotlivými skoky na mě naštěstí funguje. Pro Reylo mám slabost od samého začátku, takže rozvoj jejich vztahu i schopností polykám s navijákem a chtěl bych i víc, ostatní jsou více než kdy jindy pro tuhle dvojici pouhými přihrávači, ale naštěstí opravdu vtipnými a nápaditými, zejména Poe, protože Isaaca tahle poloha očividně strašně baví. Nejvíc jsem se bál návratu starého známého záporáka, kterého už v celé sáze bylo dost, naštěstí jeho přítomnost dává smysl s provázáním směrem k nové generaci hrdinů a ve finále člověk vidí, že vzhledem k jeho účasti jde více než do tuhého a že když se plán nepovede, bude to konec všeho. A že občas něco vyjde dějově až příliš příhodně, rychle nebo hlavním charakterům pomůže náhoda (Síla)? To už tak někdy v pohádkách bývá a Hvězdné války byly pohádkou s princeznami, rytíři a meči už před více než čtyřiceti lety a mrzí mě, že právě ti, kteří sami sebe na rozdíl ode mne nazývají pravověrnými fanoušky, na tuhle krásnou skutečnost zapomněli. Snílek J. J. Abrams má paměť naštěstí o poznání lepší. ()
Zhruba do půli stopáže výborná, svižná pohádka, která dávala smysl a sem tam nabídla i nějaký osvěžující vtip. Bez ironie pohoda. Ale od momentu vyjevení původu Rey se z toho jak mávnutím kouzelného proutku stala příšerně hloupá, bizarní, klišovitá, bezradná pitomost, kterou by krásně zparodovaly Monty Python, kdyby ještě fungovaly. Trpěl jsem jako zvíře, schovával hlavu do dlaní a celou druhou půlku počítal minuty do konce. Při Finnově „Cítím to.“ jsem dostal záchvat smíchu, ale ne radostný, nýbrž zoufalý, nevěřícný, z toho co vidím a slyším. Nevěřím, že ten všudypřítomný patos v závěru má na svědomí tak šikovný člověk, jako Abrams, nejel třeba náhle na dovolenou a nevzal to místo něho Emmerich? Úplně vidím tu brainstormovou poradu pohlavárů Disneyho, jak se sejdou kolem stolu, a v panice vymýšlejí, jak to nejlépe zfouknout, aby se neopakovaly bídné tržby osmého dílu (mimochodem výborného, za tím si pořád stojím). Ten nabídl odvážnou odbočku, vzal to po svém a bohužel narazil. Takže Disney to srabácky celé znegoval, postavil na hlavu, nesmyslně zakomponoval staré motivy a postavy a jeho výsledkem je ten pověstný eintopf, co uvařily pejsek s kočičkou, po kterém bolí bříško. A ani živočišné uhlí vám nepomůže. ()
Finálny trailer tohoto filmu je pre mňa jeden z najlepších spojení obrazu a hudby v kinematografii. (Final Trailer, vrchol: harmonická zmena u 1m14s-->1m27s). Fakt, že skladbu z nej nepoužili v samotnom filme, je podľa šuškaníc za kulisami dôvodom, prečo nakoniec Williams nepremenil nomináciu na sošku. Pokladám to za jeden z najzásadnejších zločinov, ktoré Disney spáchalo na úkor svojich zakúpených produkcií. Samotný film je sviežim turmixom všetkého, čo máme radi. K výnimočnosti chýba element, ktorý je spôsobený polioticko-korektnou scenáristickou štruktúrou, ktorá idálne nikoho neurazí. Spokojnosť dorazila aj napriek tomu, že si na 7. a 8. diel skoro vôbec nepamätám. Svetelné meče v spojení s Williamsovou hudbou ma jednoducho nesklamú, ani napriek tomu, že som nikdy nebol skalný fanušik Star Wars. ()
Galerie (125)
Zajímavosti (60)
- Režisér J.J. Abrams nie je s filmom spokojný. Na natáčanie Epizódy VII (2015) mal o tri mesiace viac času, než koľko dosta na túto epizódu. Veľa scén sa teda vymýšľalo priamo na pľaci. Dokonca ho kaderníčka strihala pri režírovaní len preto, že Abrams nechcel strácať žiaden čas. Bolo to spôsobené tým, že stratili čas odchodom pôvodného režiséra Riana Johnsona a Disney odmietlo mať premiéru inokedy ako v decembri, kedy sú najväčšie tržby. (Krnac)
- Kostým a účes poručice Connix (Billie Lourd) v závěru filmu jsou odkazem na vzhled princezny Leiy (Carrie Fisher) ve filmu Star Wars: Epizoda VI – Návrat Jediho (1983). Billie Lourd je skutečnou dcerou Carrie Fisher a rovněž hrála mladou Leiu ve flashbacku jediského výcviku. Její tvář pak byla samozřejmě digitálně upravena. (TwoFace)
- J.J. Abrams se během vzniku filmu radil s Georgem Lucasem, aby se ujistil, že poslední díl dobře zapadne do zbytku ságy, bude provázán s předchozími trilogiemi a zároveň bude působit i jako závěr celého příběhu rodiny Skywalkerů. (TwoFace)
Reklama