Režie:
J.J. AbramsKamera:
Dan MindelHudba:
John WilliamsHrají:
Daisy Ridley, Adam Driver, Oscar Isaac, John Boyega, Naomi Ackie, Carrie Fisher (a.z.), Lupita Nyong'o, Domhnall Gleeson, Richard E. Grant, Mark Hamill (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Lucasfilm a režisér J.J. Abrams znovu spojují síly, aby diváky vzali na epickou výpravu do předaleké galaxie ve filmu Star Wars: Vzestup Skywalkera. Ve strhujícím závěru stěžejní Ságy Skywalkerů se zrodí nové legendy a odehraje se konečný boj za svobodu galaxie. (Falcon)
Videa (22)
Recenze (1 428)
Že bych si z toho intenzivním nadšením leštila svůj lightsaber, se říci nedá, ale rozhodně nesdílím místní kritickou hysterii. Je sice pravda, že se závěrem každé ságy se pojí očekávaní vyšší než obvykle, ale pokud vás nějak nepohoršila Ep. VII jakožto vykradačská Ep. IV a Ep. VIII coby taškařice s roztomilými zvířátky, těžko vás tohle může drasticky zklamat. *Spoilery* Oceňuju značný úbytek humoru, který nefungoval v této trilogii skoro nikdy. Může se zdát, že se Abrams věnuje mrtvým (postavám a herečce) vice než živým, ale kde jinde než na samém konci přivést ony milované figury zpět? To vsak neplatí pro zombíka Palpatina, jehož linie působí nuceně – a je poznat, že s ním v předchozích dílech nepočítali. Zároveň Abrams zpětné dovysvětlí, proč to Rey s tou Silou šlo už od počátku tak skvěle, z čehož měli fanoušci po premiéře Ep. VII totální amoky (podobné výkřiky jsou teď ohledně Force healing, což však beru jako další skill pro pokročilé uživatele, ale samozřejmě Abramsovi neříkejte, že tím popírá celou Ep. III). Cením, že navázal na zcela evidentní pnutí Rena a Rey z osmičky a neudělal z nich sourozence či tak něco./// C3PO má příliš prostoru, další roztomilý robot nebyl nutný stejně jako creepy Lando. Podobně nadbytečné jsou i nové postavy (Poeova ex, černoška Jannah), které jsou spíš jen stafáž./// Dopadlo to ale přesně v souladu s nastolenými motivy a tématy napříč desetiletími – jedinec překonal za pomoci přátel své slabiny a konečně přijal svůj úděl/moc. Ve vztahové rovině On vykonává oběť z lásky a zaplatí cenu nejvyšší, aby Ona mohla žít./// Na TRoS je rozhodně poznat, že probíhaly různé přepisy scénáře a přetáčky. Kdo např. poznal, že na začátku je Kylo na Mustafaru a že Finn chce Rey říct, že je Force sensivite, ne zamilovaný? Každopádně je naivní kritizovat jen režiséra či scenáristy, tohle totiž opravdu nejsou autorské filmy. Hlavním problémem je, že si Disney na začátku trilogie neurčil alespoň základní dějový oblouk a najímal vždy nové lidi, takže stížnosti posílejte Myšákovi. P. S. A jestli je tohle intenzivní fan servis, tak proč většina fans nadává? [2x kino, 2D s titulky] ()
Já jsem prosím pěkně devátou epizodu Hvězdných válek okusil s pocitem, že tady je v modrých číslech. A musím se proti ním, přiznám se, lehce ohradit. Film není na modré ohodnocení. Film je jednoznačně na červený flakónek. Problém totiž není s herci. S těmi žijeme už pár let a nejvíc mi k srdci přirostli z těch nových nanejvýš Oscar Isaac a právě Adam Driver. A zde o tom můžeme mluvit jako o faktu, což tak prostě je. Navíc J. J. Abrams je jistota toho, že po technické stránce tu bude adekvátní množství napětí, tak akce. To všechno kvituji s povděkem a vážím si toho. V rámci tohoto ohledu je Vzestup Skywalkera solidní záležitost. Problém je ale se scénářem, na kterém celý ten námět stojí a navíc i padá. Přitom co jste jako čekali? Já teda uznávám, že scénáristé si tu pár momentů mohlo odpustit. Nejenom, že teď mám pocit, že všichni stormtroopeři jsou černí, což zavání rasismem, ale navíc mám pocit, že v současném hollywoodském filmu nesmí chybět černý generál, což také zavání rasismem. Sem tam jsem se hodně kroutil, abych to ustál, ale nakonec jsem to ustál a musím říct, že vlastně víceméně dobrý. Co si budeme nalhávat, tahle trilogie díru do světa neudělá, tak proč bych tak měl soudit? Na čtyři hvězdy prostě v pohodě... ()
V IMAXu to byla pecka. Vesmírní spektákl roku, s našlapaným tempem, užasnými (digi)lokacemi, delikátně rozlítanou kamerou a nostalgií, podpořenou nečekanými výstupy starých postav. U závěrečné konfrontace jsem cítili sílu takřka jako u finálního vzepření se Sauronovi. A konečně se mi zalíbila Daisy Ridley. Odhalování nových identit staronových postav mi moc smysl nedávalo, ale jelikož se nepamatuji co se přesně událo v předešlé epizodě, bylo mi to jedno (tuto trilogii nepovažuji za součást milovaných STAR WARS, je to pouze komerční parazitace). Druhá projekce na výrazně menším plátně, kde už nešlo nevnímat (ne)poctivost práce s divákem ve vyprávění smysluplného příběhu, mi ale dojem z filmu devalvovala. Je to jenom efektní horská jízda na jedno použití, lákadlo do nové SW sekce Disneylandu. ()
Logiku vystriedala ezoterika a Rey prepnutu do "full punk" módu neženú dopredu kvalitné motivácie, ale kadejaké dojmy, pocity, zjavenia, spomienky a podobné lacné barličky. Vo výsledku sa ale aj tak dostávame kam chceme, do fantastického blockbusteru, ktorý má atmosféru a drajv. Pre mňa SW nikdy neboli viac, takže spokojnosť. 80% ()
To nejhorší, co se mi může stát u filmu, na který jsem se tolik těšila je, když si v průběhu filmu řeknu "sakra, mě to vlastně ale vůbec nezajímá" a přesně tohle jsem si řekla už asi po půlhodině. Bylo mi úplně jedno, kam se celý příběh posune, nebo kam dojdou postavy, ten scénář je totiž strašně plochý. Vůbec neví, jak pečovat o postavy a je to první Star Wars film, kde se totálně vytratila jakákoliv osudovost (jo, pořád si myslím, že epizoda VIII je dobrý film). Vůbec jsem tady navíc nepoznala J. J. Abramse, vždyť on vždycky ví, co je to tah na branku a je to mistr epických a velkolepých momentů, tady však nic takového není, filmu chybí šťáva a nenašla jsem jeden jediný moment, který bych si chtěla pustit znovu. Hrozně mě mrzí, že finále takto velkolepé ságy je tak průměrný film. ()
Galerie (121)
Zajímavosti (60)
- V Babu Frikově dílně si můžeme povšimnout vyřazeného bitevního droida B1 z Klonových válek nebo třeba maskota produkční společnosti Bad Robot režiséra J.J. Abramse. (TwoFace)
- Vzhled opravené přilby Kyla Rena (Adam Driver) odkazuje na skutečné japonské umění opravy rozbitého porcelánu zvané kincugi. Filozofie této techniky přijímá viditelně opravené části jako součást historie předmětu. (TwoFace)
- Trosky druhé Hvězdy smrti se objevily už ve výtvarných návrzích k filmu Star Wars: Epizoda VII – Síla se probouzí (2015), vytvořených na základě nápadů George Lucase. V těchto návrzích však byly trosky kompletně potopené hluboko pod vodou. (TwoFace)
Reklama