Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Co byste udělali, kdyby jednoho rána u vaší luxusní vily zazvonil bezdomovec, tvrdil, že dobře zná vaší ženu a chtěl se vykoupat? Richard mu pořádně nandá. Jeho ženě Marině je to ale trapné, a bezdomovce, který se představuje jako Borgman, pustí dovnitř. A tak to celé začne. Příběh filmu Borgman je krutý, přímočarý a optimální pro milovníky černého humoru. Jenže kromě toho pokládá i řadu otázek a nechává divákům prostor, aby si ho přebrali po svém. V mnohém připomene postupy české nové vlny, v mnohem zas ironická a přesná severská dramata. (Artcam Films)

(více)

Videa (5)

Trailer 1

Recenze (286)

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Marína je zbohatlíckou umelkyňou. Jej život je bezstarostný, má všetko po čom túži. Jedného dňa na dvere jej vily zaklope neznámi bezdomovec, ktorý žiada o pomoc. Namiesto toho však príde do konfliktu s jej partnerom, ktorý ho napadne. Ešte ten istý večer sa bezdomovec vráti. Nakoľko Marína s neznámym mužom súcití, súhlasí so sprchou, dá mu najesť a nechá ho prespať v záhradnom domčeku. Tento krok diametrálne zmení jej doposiaľ pohodlný život. Muž, ktorému pomohla totiž nie je len tak obyčajným chlapíkom z ulice. Musím povedať, že ja mám tieto divno divné snímky naozaj rád. No je skutočne náročné odhadnúť, čo ním chcel režisér povedať. Tobôž odhaliť pointu, či vhodne ho zaradiť. Dramatický tento film veľmi nie je. Thriller síce sedí, no dodal by som mysteriózny. Keď už sa udeje niečo "vážne" čo by malo pobúriť, odohráva sa to v akomsi kľude a "pokoji", bez náznaku zmeny emócii. Až do úplného záveru som nevedel čo si mám o ňom myslieť. Popravde, úplne presne to neviem ani teraz. Aj keď mi bolo jasné ako to všetko dopadne. Pri "Borgmanovi" pochopím akékoľvek hodnotenie. Veľmi diskutabilný snímok. ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Precizní komentář OldaVagner, co se týče myšlenky, jediné zajímavé interpretace a snad i režijního a scénáristického záměru. *** Jen k provedení se nevyjádřil, které mě mrzelo: jako by si režisér nevěděl rady s herci, nevyvážené, nezvládnuté momenty, etudy, scény, toliko rádoby gagy, kdy je patrné, že jakékoli nadsazené, groteskové či nedejrejžo over-groteskové hraní je mimo možnosti i chápání aktérů, takže to vyznívalo příliš kašírovaně a šustilo papírem a režisér jako by nad tím trochu mávl rukou doufaje, že se to přehlédne, je-li tu jistá inscenovanost záměrem. Toho škoda. Neschopná gesta si s nedbalými revokacemi esenciálně nelze splést. ()

Reklama

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Báječně bizarní! Je fakt, že na 60.léta si člověk hned vzpomene (Případ pro začínajícího kata, Ovoce stromů rajských jíme, O slavnosti a hostech...a nebo Loni v Marienbadu). Fantaskní, alegorické, tajemné (jednu chvíli jsem uvažoval o mimozemšťanech), vtipné (jistá scéna mi připomněla Univerzální uklízečku), kruté (copak udělá malá dívenka, když ji zraněný muž požádá o pomoc?) a napínavé. Není dobré příliš vyzrazovat, jelikož tenhle film je jako báseň - nechť si ho divák přebere po svém... ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

S aktuálními obavami z invaze nepřátelské kultury koresponduje Borgman tak skvěle, že může být oceňován jak tzv. xenofoby (jako mimořádně trefná alegorie kritické situace), tak i jejich odpůrci (jako mimořádně trefná xenofobologická fraška). To je však jen jedna z možných výkladových aplikací (jinou může být např. užití podobného modelu na tzv. třídní boj). Od jakékoli aplikace ale můžeme odhlédnout: Podstatné je, že naše civilizace (ve svém celku a specielně ve svých středních vrstvách) žije ve stále důslednější karanténě od veškerého "xenon" - vytěsněna je smrt, vlastní temná stránka, vše necivilizované, vše iracionální, vše ohrožující, vše divoké, vše nevědecké, vše "fanatické". Vytěsněno tak důsledně, že i v tomto od boku sestaveném výčtu si sám musím vypomáhat negativními hodnotícími nálepkami, protože k vlastnímu pojmenování všeho toho, co tvoří xenon, bych se musel zamyslet podstatně hlouběji. Současná vytěsňovanost je ovšem dosavadním vrcholem procesu, který ponenáhlu pokračuje už po staletí (ne-li po tisíciletí), o čemž svědčí i věkovitý lidový folklór a pohádky - např. o alpech. Tehdy se ale s těmito skutečnostmi dalo ještě nějak nakládat, právě proto, že byly tímto způsobem výslovně tématizovány. Dnes už nemáme ani to. Nu a nyní tedy alp přichází - ze zapomenutosti, z pohřbení (jak vidíme v úvodní scéně). Že ale nejde jen o cosi hrozícího zvenku, je pěkně ukázáno manželovou reakcí na řeči poprvé přišedšího Borgmana, které vnímá (nesmyslně, ale vlastně správně) jako ohrožení. Ostatně Borgman pěkně ukazuje ústřední ideologii středních vrstev - bezpečí. Onen karanténní civilizační život ve sterilizovaném prostředí (konečně jsem našel ten správný výraz) vnějším i vnitřním a doslovné užití motivů pohádkových bytostí jako jsou alpové, jsou ve filmu zcela očividné, takže se nechci považovat za objevitele Ameriky (zvlášť např. to psychické upírství spících (a snících) obětí je motivem velmi příhodným). Možná proto má tolik diváků problém s "nepochopitelností" Borgmana - je to prostě vpád pohádkové bytosti, bytosti naložené našimi nevědomými strachy, do současné reality. Diváci před několika málo staletími by se tomtuto filmu nijak nedivili, věděli by, o čem je (totiž mysleli by si, že to vědí). Komentáře: Lanark, spacylemon, OldaVagner, Vendem, type_B (všichni 5hv.), radektejkal, slunicko2 (4hv.), Flakotaso (3hv.). A na závěr pěknou písničku: https://www.youtube.com/watch?v=1210NrT93cc ()

Omnibus 

všechny recenze uživatele

Cementová paruka, bizáru je záruka.“ Člověk buduje hnízdo, celý život. Honí se za chimérami, čvachtá v hnusných kompromisech, lže si do vlastní kapsy, morálně zahnívá, líně se válí a vegetuje v bublině falešného bezpečí. Zkrátka „má se dobře.“ A najednou... bájný alp! A otázky. Divné, nemístné i jdoucí až na dřeň. Odkud se bere zlo v dětech? Je to produkt výchovy a zrcadlení pokřiveného světa dospělých, nebo to zlo má hlubší, iracionální kořeny? OKÉNKO ZAHRADNÍHO DOMKU: [][] Když si u firmy Warmerdam & zmrd objednáte renovaci zahrady, včetně demaskování vašeho kašírovaného, disfunkčního manželství, za jaké vicepráce nakonec zaplatíte? Bagrování vztahu. Založení kvalitního rodinného kompostu. Zrytí „zahrádky“ mladé chůvy. Postřik plevelných dětí. Zejména divizny Isolde. A místo sádrového trpaslíka příjde na skalku... artový alp, holandský příbuzný skandinávských trollů. [][] Faustka remcala, ale já i Richard jsme s renovací navýsost spokojení. Jen Marina je frustrovaná, na její staré křoví už nedošlo. V křovinořezu došel benzín a démonický Camiel už ztratil „chuť si hrát.“ Cynická bizarnost par excellence. Sto lidí, sto různých filosofických interpretací. Nepožádáš vany bližního svého! Neotevřeš dveře cizinci... ()

Galerie (31)

Zajímavosti (3)

  • Zástupcovia Holandska zvolili film Borgman ako svojho kandidáta do boja o nomináciu na Oscara v kategórii Najlepší cudzojazyčný film za rok 2014. (MikaelSVK)
  • Hoci to nikde vo filme nie je uvedené, Borgmanovo (Jan Bijvoet) správanie sa nápadne podobá mýtickej bytosti menom "alp", čo je démonická nočná mora z nemeckého folklóru.
    (misterz)
  • Film se natáčel ve městě Bloemendaal. (willy1)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno