Reklama

Reklama

EXODUS: Bohové a králové

  • USA Exodus: Gods and Kings (více)
Trailer 3

Ve starověkém Egyptě se vládce rovnal Bohu a jinak tomu nebylo ani v případě Ramsese (Joel Edgerton). Mocný vládce měl jediného přítele, Mojžíše (Christian Bale), který s ním vyrůstal od dětství, když se ho coby židovského nalezence ujala královská rodina. Z přítele se však stal úhlavní nepřítel, když se Mojžíšovi zjevil „jiný" Bůh a pověřil ho nelehkým úkolem – vysvobodit svůj lid z egyptského otroctví, přivést jej do zaslíbené země. Být jeho vůdcem i prorokem. Mojžíš tento úkol přijme. Než se však bude moci v čele zástupu 600 tisíc židovských otroků vydat na strastiplnou cestu do jejich nové domoviny, zažije deset egyptských ran, kterými rozezlený Bůh sešle na Egypt nesmírné útrapy, krupobití, zkázu ohněm, děsivé epidemie a smrt. Nic z toho však faraónu Ramsesovi nezabrání ve snaze Mojžíše a jeho lid za každou cestu zastavit a zničit. (Cinemart)

(více)

Videa (28)

Trailer 3

Recenze (851)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Není od věci, že Exodus přišel do kin ve stejný moment jako teroristické útoky muslimů v Paříži (vyvraždění redakce satirického časopisu, který zveřejnil karikatury Mohameda). Exodus je vlastně film, kde Hebrejci v čele s Balem jsou záporáci a Egypťani klaďasové. Ramses tu je do značný míry chudák, nikoli despota. Ridley Scott tak otočil tradiční výklad a ukázal, že Egypťani na svém území Hebrejce do jistý míry tolerovali a oni se jim za to odvděčili partyzánskými útoky a rozvratem. Podobně jako se dnes odvděčují partyzánskými útoky muslimové v Evropě, která je přijala. Tak tahle paralela mi přijde zajímavá prostě a Ridley Scott to svým filmem patřičně zaznamenal a události v Paříži jen o měsíc předpověděl. ()

-bad-mad-wolf- 

všechny recenze uživatele

Si nemyslím, že by byl Exodus vyloženě špatný film. Ani mě nikterak neuráží, že jsem ho viděl. Taky vím, že je Steven Zaillian schopný scenárista a Ridley Scott výborný režisér. Bohužel, i Messi se občas ukopl a Poe zfetoval, takže není nic zvláštního na tom, že jsme se dočkali rutinního zfilmování scénáře, který je neuvěřitelně líný a neochotný. Exodus je přeplněn náhodami a iracionálním rozhodováním postav: Mojžíš, dávno z Ramsesova hájemství vystrnaděn, se ve chvíli, kdy to potřebuje, setká s Ramsesem tak, že přijde do královských stájí a vrazí mu meč pod krk. Nikoho nezajímá, jak se tam tak snadno dostal. Nikoho nezajímá, jak věděl, že bude Ramses v noci sám ve stájích. Nikoho nezajímá, že Mojžíš nebyl na tomto místě sedm let a těžko tak mohl cokoliv předvídat. Dle současné verze filmu to vypadá, že si Mojžíš prostě jednoho večera řekl "hm, bylo by třeba postrašit Ramsese, vlezu mu dnes v noci stájí, třeba si přijde polaskat koníky, to egyptští vládcové mezi souloží a usínáním dělají". A to je pro Exodus naprosto signifikantní. Často se někdo přibližuje k vysoce postaveným osobám, které normálně hlídají tucty ozbrojenců; často se někdo zcela samozřejmě dostává na místa, jež zdravá logika považuje za přísně střežená. Buď je to tím, že jsem starej rejpal, nebo je film jednoduše natolik nezáživným a nedotaženým spektáklem, že mozek podvědomně vyhledává cokoliv, co by ho zaměstnalo. Nezájmem scénáře kromě diváka a detailů trpí rovněž postavy, z nichž nemalé množství vypadá v první chvíli ohromně důležitě a osudově, načež si přelouskají pár svých replik, zmizí a už se v příběhu buď neobjeví, nebo postávají bezmocně v pozadí. Totéž platí pro několik zajímavých podzápletek. Až někdy ve druhé půli se objeví svěží prvek (vtipně sestříhané popravování rádců); bohužel je to dost málo. Vlastně ani vizuálně Exodus nepřekvapí - ano, na kostýmech, kulisách a tricích je vidět, že film stál hodně dolarů a rád by jich pár vydělal zpátky, nicméně není tu jediná scéna/výjev/záběr/cokoliv, co bych si chtěl pamatovat a pustit ještě jednou. Závěrečná "boží vlna" je tak okatě CGI, že bez problémů spláchla poslední naděje na kvalitní divácký zážitek. A to říkám já, nadržený fanda Ridleyho Scotta, který vysoko hodnotil Promethea i Robina Hooda. P.S. Mnohé z výše zmíněných chyb by mohla ospravedlnit režisérská verze s vystříhanými scénami, které by dodaly podklad nelogičnostem a hloubku zanedbaným postavám - nebylo by to ve Scottově případě poprvé. Stejně tak se může stát, že z odfláklých dvou a půl hodiny vzniknou odfláklé hodiny tři. Uvidíme, uvidíme... ()

Reklama

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Ridley Scott jede vizuálně na autopilota a dějově se naopak pouští na tenký led. Mojžíš se praští do hlavy a na základě toho utvoří elitní židovské komando terorizující nevinné Egypťany, aby se k němu nakonec přidal "protivnej spratek" Hospodin. Těžko se tu fandí straně, jejíž utrpení není zobrazeno, pouze se o něm mluví, a doopravdy trpí pouze ti "zlí" a především faraon, který se jen snaží splnit svoje poslání a Mojžíš ho svojí agresivitou vyloženě vyprovokuje. Když se faraon ptá "jaký fanatik by věřil v Boha, který vraždí nevinné," nejde, než mu dát za pravdu. Takže potud Mel Gibson approval! (A mít ten není zrovna fajn.) Pokud by to Scott myslel jako zajímavý test abrahámovské víry, bylo by to zajímavé, nejspíš se mu ale děj pouze rozpadl pod rukama z úplně stejných důvodů jako Robin Hood. Legendě bez kontaktu s historickou skutečností se snaží dodat i přes zachování nějakého toho nadpřirozena nádech realističnosti, aniž by to ale udělal pořádně a aniž by si uvědomil, jak nesmyslný konstrukt vznikne. Takže se střídají nudné pasáže - to když se děje to, co víme, že se stát musí, a děje se to přesně tak, jak musí (protože něco vizuálně nápaditého bychom tu hledali marně), s těmi prostě "divnými", v nichž nesympatický Mojžíš dělá nepochopitelná rozhodnutí. Aronofsky a Scott si měli vyměnit projekty - mám pocit, že víc fantasy a méně snahy o "takhle by se to zhruba mohlo stát" by jedině prospělo. I ten Princ egyptský zůstává nepřekonán, jeho náboj a emoce tu zoufale chybí. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Exodus je klasický historický Ridley Scott, což jsem po příšerném Konzultantovi přímo potřeboval. Obsahuje epický příběh, nabízí brutální válečné scény a místy i neuvěřitelně natočené záběry, které mě budou děsit i ze spaní po ještě hodně dlouhou dobu. Třeba právě zrovna těch deset egyptských ran. Také má na svědomí kvalitní hudební doprovod a skvělé herecké výkony a tak mě na filmu trápí jedno jediné. A to je fakt, že kdyby Ridley vydal do kina tu čtyř hodinovou verzi, zřejmě by všechno dávalo smysl. Já si zhruba ve třetině filmu skočil v kině na záchod. Pryč jsem byl asi minutu a po minutě jsem byl v šoku, jak se příběh posunul. Zrovna jsem asi trefil blbej moment. Každopádně místy je dost znát, že RIdley musel stříhat, aby se vyšel alespoň do dvou a půl hodiny. Nicméně to všechno nic nemění na tom, že na tomhle filmu si jinou kritiku snad ani najít nemůžu. Nechápu zdejší znalecké názory, co se tady jak z kopírky shodují, že tohle je jeden z nejhorších filmů Ridleye Scotta, ale přesto jsou rádi, že je to alespoň nějaký film, protože nikdo jiný by to líp nenatočil. Lepší by bylo, kdyby si na to každý udělal názor svůj a budu dokonale spokojen. ()

Pepinec 

všechny recenze uživatele

Chvíli jsem si myslel, že letos nestihnu Velikonoce, protože Ridleyho opus byl delší než meč Mojžíšův. Nevím, jestli si pan velkotovárník něco kompenzuje, ale já nejsem holka, která filmu nejdřív stáhne kalhoty a hodnotí ho podle délky. Mě u filmu zajímá duše a ta se tady rozprskla v divném maglajzu scén ňam ňam a ťuk ťuk. Vyměklá rutina, kterou mimo jiného moc nepodržel ani výkon Iglesiase. ()

Galerie (89)

Zajímavosti (27)

  • Joel Edgerton sa o tom, že dostal rolu Ramzesa, dozvedel až vtedy, keď dostal niekoľko mailov, v ktorých mu gratulovali ľudia, ktorí sa o jeho obsadení dočítali na internete. (scattered)
  • Bitka u Kadeše (1274 pred Kr.) v podobe ako bola ukázaná na začiatku filmu nezodpovedá histórii. V skutočnosti ako prvý prekvapivo zaútočili Chetiti na egyptskú divíziu Ré (1 zo 4), keď prekračovala rieku a úplne ju rozprášili. Následne zaútočili na tábor divízie Amón, kde bol aj Ramesse II., ktorý len so šťastím unikol zajatiu. Veľkosť tábora a následné rabovanie chetitskými vojskami dali faraónovi čas na preskupenie jednotiek, doplnenie o posily a následný protiútok. Ku koncu dňa sa egyptskej armáde podarilo vytlačiť chetitskú armádu späť za rieku. Bitka nepriniesla víťazstvo ani jednej strane, obe utrpeli veľké straty a po pár ďalších menších stretoch sa nakoniec skončila vyhlásením prímeria. (Rorschach_SK)
  • Ohledně poslední egyptské rány se dodnes vedou vědecké spory. Smrt prvorozených mohla způsobit buď plíseň, která napadla obilí, a jelikož prvorození dostávali k jídlu větší díl, stali se okamžitou obětí. Nebo se mohlo jednat o únik jedovatého plynu, který se držel nízko u země a jelikož prvorození lehávali na nižším lůžku, než zbytek rodiny, mohli se snáze otrávit. (Nick321)

Související novinky

X-Men: Budoucí minulost v prodloužené verzi

X-Men: Budoucí minulost v prodloužené verzi

05.04.2015

Zatímco se vyhlíží prodloužený Exodus Ridleyho Scotta (kterého se vážně nedočkáme), aktivně se chystá delší verze jiného filmu od 20th Century Fox. Řeč je samozřejmě o comicsovce X-Men: Budoucí… (více)

Koho zajímá Scottův Marťan?

Koho zajímá Scottův Marťan?

05.10.2014

Ridley Scott (Gladiátor) nám v prosinci představí historický velkofilm Exodus: Bohové a králové a už má na stole scénáře ke dvojkám Promethea a Blade Runnera. Jeho pozornost ale momentálně patří sci… (více)

Ridley Scott chce točit Marťana a Blade Runnera 2

Ridley Scott chce točit Marťana a Blade Runnera 2

26.08.2014

Většina režisérů si mezi svými projekty nechává rozpětí alespoň dva roky. Ridleymu Scottovi ale dovolená očividně nic neříká, jelikož od přelomu tisíciletí natočil jedenáct filmů. Hodlá… (více)

Ridley Scott natočí pokračování Promethea

Ridley Scott natočí pokračování Promethea

26.03.2014

Vetřelčí prequel Prometheus před dvěma lety rozlítil řadu fanoušků původního Vetřelce, širší veřejnost z něj ale nikterak pobouřená nebyla. A jelikož v pokladnách kin zůstalo 400 milionů dolarů, bylo… (více)

Reklama

Reklama