Režie:
Dan GilroyScénář:
Dan GilroyKamera:
Robert ElswitHudba:
James Newton HowardHrají:
Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Riz Ahmed, Bill Paxton, Kevin Rahm, Michael Hyatt, Ann Cusack, Michael Papajohn, Marco Rodríguez, James Huang, Leah Fredkin (více)Obsahy(3)
Sociopat Lou Bloom (Jake Gyllenhaal) je reportér na volné noze, který natáčí videa trestných činů v jejich syrovosti pro zpravodajskou stanici v Los Angeles. Lou stírá hranice mezi účastníkem a pozorovatelem, aby se stal hvězdou svého vlastního příběhu. Jak daleko je ochoten zajít ...? (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
Videa (7)
Recenze (1 016)
Vlastní ani nevím, kdo je mě odpornější, zda někdo, kdo dělá práci jako Lou nebo media, které nezajímá pomalu nic jiného a nebo my, co vytváříme poptávku po tom, aby byla media plná vražd, nasilí a negací. Výbornej námět k filmu ve kterým herecky září Jake Gyllenhaal. Po kolikáté už tento nenápadný herec předvedl před kamerou 100% svého talentu ? ()
Dana Gilroye mám už od Pádu za povrchního, ale efektního scenáristu. Nyní přidal to samé režijně a vznikl film, který je přesně takový, jaký ho člověk čeká, ale vzhledem k tomu, že ho čeká uspokojivý, to je výtka jen částečná. Nahoru to táhne samozřejmě Jake. Škoda, že tu není nic, co by mohlo diváka nějak vykolejit nebo překvapit, ale na druhou stranu - není to vždycky nutné. Jediné opravdu špatné (nebo spíš nevhodné) je až moc příjemná a klasická Howardova hudba. 3 a 1/2 PS: Sluší se poznamenat, že ten film je ve svém jádru stejně voyerská exkurze a snaha o efektní šokantnost jako praktiky, které kritizuje. ()
Americký sen trochu jinak. Novináři jsou hyeny, slýcháváme velmi často. Jenže cílový divák/čtenář přesně takové zprávy sledovat/číst chce. Díky nim bulvární plátky a komerční televizní stanice vydělávají a parazitují na cizím neštěstí, nic jiného v tom není. Když přivřeme obě oči, tak tu máme alespoň atmosférou kombinaci trojice výtečných kousků Collateral, Drive a Patrola. Pomalé tempo dává filmu hutný feeling něčeho neopakovatelného. A mrazivého. Louis tu a tam něco ukradne, tu a tam něco pod cenou ukecá v zastavárně, jinak ale dost ujíždí na televizi a internetu, ze kterého nasává poučky a fráze. A pak ho napadne, jak zpeněžit své nezdravě vyvinuté voyeurství. Fascinovaný bouračkou koupí kameru a policejní vysílačku a začne se pohybovat metry, nejlépe jen decimetry od všech tragédií a kriminálních živlů. Když začnou houkat sirény, ďábelsky zbystří. Brzy ráno pak své úlovky nabídne senzacechtivé televizi, ať můžou Američané u něčeho šťavnatého posnídat. Morálka jde stranou, bezpáteřní Lou našel smysl života. Kritika současného nejen mediálního světa, po kterém nicméně lidé bez mravů prahnou, je patrná. A zároveň debutantský zápal Dana Gilroye (jinak hlavně scénáristy, navíc bratra Tonyho Gilroye, který úspěšně píše a občas si sedne i za kameru), který tenhle kus nestaví na zamotané zápletce. Karty jsou rozdané velmi rychle, syrový příběh nás hned osloví a devadesátkový retro feeling obstará zbytek. A samozřejmě chameleon Jake Gyllenhaal, který má čich na dobré postavy. A režiséry. Pohublý hošan s vykulenýma očima a mastnými vlasy neustále nad něčím dumá, z látky i díky němu vyzařuje chlad a odosobněnost, výsledek dráždí kombinací minimalismu a manýry. A Gilroy předkládá kroky Loue jako naprosto logické směřování jeho byznys plánu. Za pár milionů natočil atmosférické drama, které stojí hlavně na Gyllenhaalovi (oscarová nominace se zdá být takřka jistá), potěší také po letech v důležité roli Rene Russo (mimochodem už šedesátiletá režisérova manželka). Oscarová sezona se blíží!! ()
Málem jsem se poblil a zároveň měl permanentně sevřené půlky a oči přikované k plátnu. Pomník bulvárního hyenismu ve vší jeho zrůdnosti a zároveň sžíravě nastavené zrcadlo doby, kdy vražda není nic, dokud není vidět tělo, krev a akce v pevně komponovaném záběru. Gilroy navíc zvládá o napínavé naháněčky a umně filtruje informace jen z pohledu psychopatického Jelenhulehena. Tenhle film Oscary nepotřebuje. Beztak si ho budeme pamatovat víc než všechny ty vyumělkované a škatulkám odpovídající dramata o chrabrých sniperech, druhoválečných gayích a bandě černochů bojujících s rasismem. ()
Ten Gyllenhaal mě baví čím dál tím víc. Po mrazivém Zmizení a psychologické bizarnosti Nepřítel si Jake vybral opět zajímavý projekt, v němž může předvést další hereckou proměnu. A ta je tentokrát nezvykle lahůdková: jako Lou Bloom - cílevědomý mladík, který se za pořádné záběry neštítí leccos obětovat - shodil téměř deset kilo, ulízal si vlasy dozadu a nahodil tak úchylný pohled, že v jednom autě byste s ním nevydrželi ani deset minut. Dokonale by vás vydeptal. Deptá ale i film jako celek, i když nějak ohromně nepřekvapí a příběh vlastně probíhá v přesně očekávaném módu. ()
Galerie (38)
Zajímavosti (35)
- Keď Rick (Riz Ahmed) nechtiac obleje auto Louisa Blooma (Jake Gyllenhaal), je v pozadí možné si všimnúť plagát z filmu Kapitán Phillips (2013). (belinko)
- Scéna rytierskeho súboja, ktorú Louis Bloom (Jake Gyllenhaal) sleduje v televízii, je z filmu Dvorní šašek (1955). (belinko)
- Hudba filmu vychází z toho, co se děje v Louově (Jake Gyllenhaal) hlavě, proto někdy působí nesourodě s děním ve filmu (např. ve scéně, kdy Lou přemísťuje mrtvolu). (KGBelik)
Reklama