Režie:
Mikkel NørgaardKamera:
Eric KressHrají:
Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares, Pilou Asbæk, David Dencik, Danica Curcic, Sarah-Sofie Boussnina, Johanne Louise Schmidt, Marco Ilsø, Beate Bille (více)Obsahy(2)
Kdo stojí za 20 let starou sérií vražd a znásilnění? Všechny stopy vedou ke skupině studentů prestižní internátní školy, jako pachatel byl však odsouzen místní podivín. Složka s případem se dostává do speciálního kriminálního oddělení Q na stůl detektiva Carla Mørcka (Nikolaj Lie Kaas). Carl a jeho asistent Assad (Fares Fares) okamžitě poznají, že v případu něco nesedí a znovu jej otevřou. Ve složce najdou poznámku o tísňovém volání zoufalé mladé dívky. Ta však zmizela beze stopy. Brzy se ukáže, že Carl a Assad nejsou jediní, kdo se snaží najít dívku, jejíž svědectví by mohlo nepříjemně zasáhnout ty nejvyšší vrstvy uhlazené dánské společnosti. (Aerofilms)
(více)Videa (1)
Recenze (402)
Švédové mají Larssona, Dánové Olsena a my jen toho zkurveného, egoistického grafomana, soudruha učitele Vívegasyna, jenž se se svými harlekýny plnými pouťových životních mouder trefil přesně pět kvocientních bodů nad abonentku Blesku, a tak tu o nejprodávačích bohužel rozhoduje početní převaha otylých husákových samic. Tudíž se asi budeme ještě pár Báječných let pod konzumními matronami nekulturně Vybíjet u Románů pro transvestity a kvalitních předloh pro filmy tu bude jako cigánů. Uuups, chtěl jsem říct jako šafránu, pandžábočechové už skoro v menšině nejsou. Proto našinec vždy jen tiše závidí a nadšeně plesá nad kvalitní, skvostně natočenou a chytře vrstvenou skandinávskou detektivkou, chladnou jako kunda frigidní Dánky, syrovou jako počasí v Kattegatu a surovou jako vikinský nájezd. Tato je navíc dochucena neotřelým pátracím tandemem dvou áček (Arab a autista), kteří to nakonec dají kurevsky sežrat a předvedou záchvat džihádu i nedotknutelné severské smetánce. A mně osobně na rozdíl od některých mých zdejších gayfriendů vůbec nevadilo rozbití klasického vrahozahradnického klišé tak, že od počátku přesně víme, co je kdo za hajzla. ()
Kvalitna danska kriminalka so sympatickymi detektivmi a zaujimavou zapletkou. K dokonalosti vsak chybalo par detailov. Pre mna niektore sceny zbytocne nasilne a v istych momentoch chybala logika v deji. Na druhej strane chapem, ze urcite sa uplne vsetko z kniznych predloh nezmestilo do filmu. Napriek tomu napatie v kine sa dalo krajat a fanusikovia severskej kinematografie si urcite pridu na svoje. 4 hviezdy davam vdaka Nikolajovi a postave chladnej severanky:) ()
V porovnání s ŽENOU V KLECI neporovnatelně propracovanější, promyšlenější, zajímavější a vyzrálejší - zatímco zmíněný první díl jsem osobně shledal jako výborný, leč místy téměř divácky nesitelný thriller (především kvůli mnohým drásavým scénám), volné pokračování ubralo na temnosti a naopak výrazně nabralo na atraktivitě děje. Ten je i zde z velké části vyprávěn v restrospektivních prostřizích z minulosti před 20 lety, ale je zde mnohem více postav - více obětí, více pachatelů, a dokonce i hlavní dvojice vyšetřovatelů dostane novou asistentku (jejíž příchod předznamenal již závěr jedničky). Zmínění vyšetřovatelé prošli pochopitelným vývojem - energii již netříští na boj s debilním nadřízeným či vzájemným hledáním společného slova, ale naplno se soustředí na náročné vyšetřování. Hlavní postava detektiva Carla je ještě více (sebe)destruktivní (dějovou linku s dysfunkčním vztahem k jeho synovi však ve filmu shledávám v podstatě redundantní) - v jedné scéně se dokonce přizná k suicidiálním tendencím, v nichž mu zbraňuje pouze starost o jeho oběti (resp. o postavu Kimmie Lassen), kromě své práce v podstatě nic jiného nemá, a podle všeho má problémy s alkoholem. Jeho parťák, střízlivý a racionální Assad, pro něj představuje organický protějšek, a oba muži se výborně doplňují. Jako nejvíce potěšitelné jsem shledal, že ZABIJÁCI nejsou tak příšerně prostoupeni všemožnými žánrovými klišé jako jednička, a nejen po této stránce jsem je vyhodnotil jako zdařilé navázání na úspěch jedničky, která byla překonána. Dal-li jsem jedničce 4 hvězdy, pak nemohu dvojku nehodnotit plným počtem - film mě strašně bavil a napínavý děj mi nedal ani na chvíli vydechnout - celý film udržel mou pozornost řádně našponovanou a připravil mi nesmírně příjemný divácký zážitek. Za mě naprostá spokojenost hraničící s nadšením. ()
První případ Oddělení Q, Žena v kleci, mě sice vyloženě nezklamal, ale byl jen o něco lepším průměrem. Tohle je ovšem jiná, což je dáno i tím, že film nemusí řešit představování hlavních postav. To už udělala jednička. V tomto případě jsou karty rozdány cca po dvaceti minutách, takže nejde o to zjistit, kdo je vrah, ale o to se mu dostat na kobylku a najít svědka, jehož totožnost je také známá. Takže relativně přímočaré, což zase není u skandinávských kriminálek pravidlem, a stále si uchovávající tradiční severskou syrovost. Herecky přesvědčiili všichni zúčastnění, přičemž mě se nejvíc líbily Danica Curcic a Sarah-Sofie Boussina, které obě ztvárnily postavu Kimmie. Těším se na další "qéčkařské" případy. 85% ()
Druhý díl se Dánům povedl víc než první, řekl bych. Propracovanější a zajímavější příběh, vykreslenější postavy, akčnější a napínavější děj... Jasně, klišé, vyumělkovanost a melodramatický pathos jsou v tom furt, ale dá se to vydržet. A taky jsem se už smířil s šablonovitou postavou Assada, je to docela sympaťák a časy se holt mění - Němci mají na dálnicích Simira, komisařka Lescaut má barevnou půlku ansámblu, no a není možná daleko doba, kdy bude v nějakém dementním seriálu z planety Nova exhibovat policejní důstojník Dezider Čonka. ()
Galerie (34)
Zajímavosti (8)
- Režisér Mikkel Nørgaard o obsahu filmu: "Ak by som mal troma krátkymi slovami povedať, o čom film je, tak sú to: sex, násilie a moc." (Arsenal83)
- Hoci malo prejsť 20 rokov, tak herečka Danica Curcic, ktorá hrá postavu Kimmie v dospelosti, je len o 5 rokov staršia od Sarah-Sofie Boussniny, ktorá hrá mladú Kimmie. (Arsenal83)
- Režisér Mikkel Nørgaard musel dlho obsadzovať mladých hercov, pretože film obsahuje veľa sexuálnych a násilných scén: "Veľmi dlho som obsadzoval mladých hercov. Koniec koncov, bolo to o tom, že som potreboval ľudí, ktorí by dokázali uniesť násilné scény, ale ktorí boli tiež pripravení objaviť sa v sexuálnych scénach filmu nahí. Bolo nevyhnutné, aby do násilných scén išli „všetko do toho“, aby sa stalo uveriteľným." (Arsenal83)
Reklama