Režie:
André ØvredalKamera:
Roman OsinHrají:
Brian Cox, Emile Hirsch, Olwen Catherine Kelly, Ophelia Lovibond, Michael McElhatton, Mark Badham, Parker Sawyers, Jane PerryVOD (2)
Obsahy(6)
Otec a syn, oba koroneři, jsou vtaženi do komplexní záhady, v níž mají za úkol identifikovat mrtvolu mladé ženy, která měla očividně hodně temné tajemství. (Filmbox)
Videa (5)
Recenze (562)
Relativní režisérský Ovredal je nový černý kůň, co se týče hororových filmů. Naprosto úchvatně umí vytvořit napětí i na poli tohohle malého filmu, který se víceméně odehrává v jednou prostředí. Což by mohla být nuda, ale není, a to ani chvilku. Záhady kolem podivného těla Jane Doe se stupňují, Brian Cox a Emile Hirsch skvěle hrají, takže se o jejich postavy můžete bát, a Ovredal je hororový bůh, který nepotřebuje kýble krve a brutalitu, aby diváka vyděsil. Malý, ale krásně vybroušený filmový klenot. //Spoilery// Dojem mi kazí úplný závěr filmu, kdy se šerif chová naprosto nelogicky. Má dvě místa činu a jediné, co je spojuje, je divné, velmi, velmi podezřelé tělo - důkaz. A co šerif udělá? Pošle tělo pryč... Stupidita. ()
Rodina Tildenovcov už po tri generácie vlastní márnicu a krematórium v pokojnom mestečku Grantham vo Virgínii. Mestečkom však otrasie prípad brutálnej dvojitej vraždy. Aby toho nebolo málo, nájde sa na mieste vraždy tretie telo. Ide o telo krásnej mladej ženy, ktoré nejaví žiadne známky vonkajšieho poškodenia. Pri pitve otec Tommy (Brian Cox) a syn Austin (Emily Hirsch) zisťujú, že vonkajší stav zosnulej nezodpovedá tomu, čo našli v jej vnútri. V tele ženy našli zhorené a doráňané poškodené orgány. Keď v jej tele nájdu nespočet vecí, ktoré tam nemajú čo robiť, začína im byť jasné, že identitu ženy, ktorú pomenovali Jane Doe, nebude vôbec jednoduché odhaliť a čaká ich najťažšia pitva v ich živote. - The Autopsy of Jane Doe bol pre mňa najočakávanejším koncoročným hororom roku 2016. A moje nadšenie sa ešte zvýšilo, keď sa toho ujal môj najoblúbenejší distribútor IFC Midnight. André Øvredal už v jeho prvom horore Trollhunter ukázal, že dokáže vymyslieť zaujímavú a neopozeranú tématiku, čo sa mu darí aj u tohto projektu. Naviac očividne perfektne vyšla spolupráca medzi ním a hlavnými hercami, pretože je zretelné to, že pracovali presne podla pokynov, čo sa mi velmi páčilo. Na plátno sa podarila preniesť aj tajomnosť, ktorá sa okolo tohto hororu rozpínala, pretože divák bez trailerov absolútne netuší, do čoho ide, a preto to celé mohlo vyvrcholiť do desiatok hororových subžánrov. Som rád, že to skončilo spôsobom, ktorým to skončilo, ale spracovanie záveru bolo citelne slabšie, než predchádzajúce časti. Nechcem nič prezrádzať, ale kvôli tomu spracovaniu hodnotenie vo finále klesalo. Myslím si, že každý by uvítal flashbacky zo situácií, pri ktorých sa Jane Doe dostala do stavu, v ktorom sa nachádzala v márnici. Taktiež je počas niektorých scén až príliš očividná nešikovná béčkovosť, ale inak sa jedná o parádnu záležitosť, ktorej nechýbajú atmosférické pasáže v parádnom prostredí márnice. + herec z The Ring + herec z The Hallow ()
Procedurální orgasmus, který na rozdíl od dalších procedurálních orgasmů, co mě z hlavy napadají (Příchozí, Jedna noc), neuhýbá k nedůslednosti, jež svou vlastní podstatu v důsledku podrývá a musí si nějak náhodně pomáhat, protože si nevystačí s tím, co avizuje. Sice se tu ona pitva promění ve výjimečný případ a ne jednu z mnoha, ale tím si myslím vyloženě neprotiřečím, protože dokážu přijmout, že existence i takového typu filmu je pořád motivovaná "nahodilou výjimečností", a klidně přijmu i, že jde o vypravěčský konstrukt. Dokonce mi nevadí ani uhnutí k žánrovosti a nadreálnosti, dokud opravdu zůstaneme u té avizované procedury, která na to vše reaguje. A dokonce mi nevadí ani mít pak ve filmu zlom, který onu přísně procedurální část posune k volnější akci, pokud to z dosavadního dění nějak vyplývá. Ne jako když lingvisticé sci-fi končí honičkou po vojenské základně prostě proto, že tvůrce nenapadlo nic jiného. A tohle je přesně ono. První, přísně procedurální půlka nastaví situaci, ta se pak posune k akci a nakonec do sebe obě poloviny zapadnou. Takže pětka, protože v rámci tohohle typu filmů to jde sotva líp. ()
No, já se v té Janě moc pitvat nebudu. Čerstvý vítr od Velkých Britů sem prostě překvapivě zavál svěží puch formaldehydu a otevřených těl, přičemž Lovec trolů ukázal, jak se dá s jednou strnule nahou kundou a dvěma herci strávit originální, zábavná a inventivní noc na patologii při kuchání ježibaby. ()
S čarodějnicí není radno si zahrávat, dokonce ani když je mrtvá. Tento motiv je zde rozvyprávěn skvostně, a sice z výchozí samozřejmosti, že jde o oběť dobových pověr. Pocitově pro mne film vrcholí ve chvíli, kdy se z povrchu země ozývají hlasy jejích vrahů. Celá situace je paradoxní. A právě do té míry, do jaké dokáže ústřední motiv ze zárodečného bodu rozvíjet v jeho nejednoznačnosti, a do jaké dokáže budovat napětí a konfrontaci s hrůznem mimo žánrová klišé, je fim Autopsy of Jane Doe dobrý. Bohužel je zde na různých žánrových klišé stavěno až dost. Trochu mimo mísu podotýkám, že je fajn, že tento film přšel do doby, v níž je módním způsobem obrany každého veřejně propíraného blba a každé veřejně propírané svině hláška "je to hon na čarodějnice". ()
Galerie (77)
Zajímavosti (17)
- Pitva sa začína o 09:30 a po hodine na hodinách je čas 10:05. Odchádzajú a vracajú sa a hodiny ukazujú 09:45, o pár minút neskôr ukazujú 10:30. (Pat.Ko)
- Snímek měl premiéru v září 2016 na festivalu mezinárodních filmů v Torontu. (Shadowland)
- Na konci je špeciálne poďakovanie a je tam uvedené „Troll“. Trolljegeren (2010) je predchádzajúci celovečerný film André Øvredala. (Pat.Ko)
Reklama