Reklama

Reklama

Max Lambert, bývalý šéf lupičské bandy, si odpykává dvacetiletý trest. Před zatčením zakopal u kostela nedaleko Říma několik milionů ve zlatě, „výdělek“ ze své poslední akce. Se svým spoluvězněm Pierrem Bizetem připraví plán útěku a v převleku za duchovní se snaží odletět do Říma, kam zrovna v této době směřují církevní hodnostáři z celého světa. Takže dvě sutany navíc se mezi nimi lehce ztratí! Jenže uprostřed poklidného letu se objeví únosci, kteří nutí pilota obrátit letadlo na Tanger. Ale to zdaleka není ještě to nejhorší, co je na cestě za svobodou a penězi čeká. Jedinečná dvojice GabinBrialy, výborné dialogy a situace v komedii, která nestárne. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (199)

classic 

všechny recenze uživatele

In nomine Patris et Filii et Spiritus sancti. Amen. • Úplne posledný titul: Jeana Gabina, teraz teda iba snáď naprosto úprimne i podotknem: „Skrátka; myslel som si, že sa totižto bude niesť v celkom opačnom duchu, i keď zase na druhej strane zrovna povedzme, že akýsi »kriminálny podtón«, ostal znovu zachovaným, alebo by som dokonca danú situáciu ešte podtrhol i v tom zmysle, že Giraultov počin neustále «klamal telom», pretože úvodná línia udalostí mala jasne nastavenú hlavnú myšlienku, ktorú sa následne podarilo i [zdarne] [z]realizovať, pričom práve odvtedy som sa naladil na vskutku rozdielny vývoj prichádzajúcich situácií, čo sa akosi napokon vôbec ale nepotvrdilo, kedy podľa mňa scenáristi odviedli poriadny kus poctivej roboty, nakoľko ma dokázali naozaj úspešne zmiasť • A zároveň možno to je i hlavný kameň úrazu, za ktorý paradoxne môže jedine iba scenár! • Ústrední protagonisti, v tomto prípade dvaja recidivisti: Max Lambert v podaní Jeanom Gabinom a Pierre Bizet v podaní Jeanom-Claudeom Brialym; sprvoti nielenže pomerne dosť podivuhodným spôsobom ubzikli z centrálnej väznice v Melune, ale súčasne sa k tomu i neskoršie prezliekli za akýchsi »cirkevných hodnostárov«, čo už u mňa mimochodom; začínalo pomaličky, ale isto, vzbudzovať určité rozpaky, no budiž, malo to svoju opodstatnenú logiku, vďaka ktorej potom pôsobili celkovo nenápadne, alias [i-n-k-o-g-n-i-t-o]. • Tentoraz mi najviac prekážal len samotný spôsob ich úteku, ktorý na mňa zapôsobil príliš nevierohodne [automaticky kvôli tomu strhnem jednu *], za to ale ďalší postup prechodu z miesta A na miesto B [respektíve ešte aj niečo medzi tým], bol už rozhodne oveľa viacej zaujímavejším, i keď sa postupne taktiež stával i stereotypnejším v rámci celku, čo rovnako zrejme prežívali i »vedľajšie postavy«, začínajúce pociťovať určitú únavu. • Jednoducho povedané: ústredné charaktery potrebovali prekonať danú vzdialenosť medzi týmito dvomi ["tromi"] bodmi, keď ako naschvál sa im začali hádzať polená pod kolená. • Nie, nesúhlasím so všetkými danými postupmi tak, ako mi boli zaradom [od]prezentované, s ktorými sa nedokážem plne stotožniť! • To čo malo vyzerať akože interesantne, tak to začínalo čoraz viac strácať [dejovú] energiu, stručne ozrejmené v tom význame, že dianie sa zaseklo [na]mieste. • I napriek tomu sa tento úctyhodný: m o n s t r é   s a c r é, v žiadnom prípade nemusel vonkoncom za nič hanbiť, veď predsa svojou priamou účasťou P R I S P E L do neúrekom kinematografických zárezov, aké si budem navždy pamätať. ()

junxi91 

všechny recenze uživatele

Lupič Max Lambert a jeho kumpán Pierre Bizet jsou zavřeni ve fešáckém francouzském vězení, kde jsou samí milí dozorci, se kterými se dá dokonce i pokecat. Max si stěžuje na novou dobu, na štětky a nahotu, zatímco jeho kolega jej osočuje z toho, že má příliš konzervativní názory. Jednoho dne se na pokoji objeví štěnice, a tak žádají ředitele o přeložení, který jim po chvíli přemlouvání vyhoví – přeloží je na ošetřovnu. A to byla chyba, protože ti dva přepilují mříže a utečou. A také to chvíli trvá, než si toho někdo všimne. Venku na ně čeká kolega - šofér, který je zaveze do butiku, kde se převlečou za kněží, a poté je odveze na letiště Orly v Paříži. Mezitím po nich začíná pátrat komisař Barbier se svým týmem, který také nadává na nové časy a na to, jak jsou dnešní zločinci bezohlední. Jeho kolega mu na to odpovídá, že Lambert také nebyl žádné neviňátko, ale Barbier mu odvětí, že to aspoň nebyl sprostý vrah. Lambert a Bizet se dostávají na palubu letadla v přestrojení za biskupa a jeho asistenta a nechávají se oslovovat monsignor a abbé. Jejich plán je doletět do Říma, kde se zrovna scházejí kněží a biskupové z celého světa, aby se sešli s papežem Pavlem VI. To se mělo stát během katolických oslav Svatého roku 1967. Lambert a Bizet tam však mají úplně jiné plány – při poslední loupežné akci si tam u kostela zakopali svůj lup. Cestu jim však zkomplikují dva teroristé – dva chlápci a ženská – kteří chtějí letadlo unést do Tangeru a získat výkupné. Jeden člen posádky letadla se je pokusí zneškodnit, ale skončí s prostřelenou nohou. Lambert se je snaží mírovými prostředky přesvědčit k tomu, aby se na to vykašlali a nechali cestující odejít. A tak dojde k přistání v Tangeru, při kterém je většina cestujících propuštěna, a při tom dojde k hádce a bitce mezi dvěma ženskými – mezi jednou starou protivnou pannou a jistou Christinou. Christina je Lambertova bývalá a diví se tomu, že zrovna on je převlečen za biskupa. Christina cestuje společně s jedním bohatým vévodou, čímž zakončila svou milostnou kariéru. Únosci požadují výkupné milion dolarů, jinak vylosují náhodně jednoho cestujícího a toho popraví. Lambert tomu však zabrání a nabídne se, že půjde vyjednávat na letiště za policisty, ale ti jsou mu pak v patách. Sotva Lambert nastoupí dovnitř a teroristi si jdou do auta pro kufřík, tak po nich začne střílet policie. Lambert však dostane druhou šanci a jeden za konzulem pro kufřík a následně k němu má zavézt trojici zlodějů. Lambert ten kufřík s milionem dolarů fakt dostane, ale zloději si jej moc neužijí, jelikož je pěkně oškube a vyžene. Stane se z něj tedy vlastně hrdina, který zabránil smrti cestujících v letadle a také "zneškodnil" únosce. Setká se také se svým starým známým komisařem Barbierem, se kterým si o tom všem přátelsky popovídá a vrátí mu peníze, jelikož ví, že v Římě na něj čeká pořádný ranec. No, nakonec ale bude se svým kolegou zklamán a nevědomě se stane největším dárcem na rekonstrukci kostela...Příjemný film na pochmurný večer, kterému nechybí zápletka, humor a také mistrovské minimalistické hraní Gabina, který roli protřelého lupiče zvládnul na jedničku. () (méně) (více)

Reklama

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Poslední film Jeana Gabina přinesl příjemnou podívanou na klasickou dvojnásobně kriminální komedii, jakou Francouzi u sedmdesátých letech uměli snad nejlépe na světě. Pokud jsem tenhle film někdy viděl, tak už jsem děj zapomněl a mohl jsem se mu plně oddat, aniž jsem měl nutkání odběhnout od obrazovky, ba naopak. Svatý rok je připomínán jen okrajově, dva uprchlí trestanci se totiž v převleku za černo.... snaží dostat do Říma, kde se konají velké slavnosti, ale kde má hlavně Jean Gabin ukrytý poklad, který se mu však za jeho nepřítomnosti (jak tušíme od okamžiku, kdy je taxi dovezlo namísto úkrytu) přeměnilo v supermoderní svatostánek. A mezitím dobrodružství na palubě uneseného letadla. Pravda je, že tady to trošku ve scénáři skřípalo, ale film měl především pobavit, a to se mu povedlo. Pět hvězdiček pro Jeana Gabina i povedený závěr. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

,,Dejte mi pokoj, já už přispěl." Svatému roku musím dát vysoké hodnocení už jenom proto, že jde o poslední film Jeana Gabina, který na nabídku režiséra Giraulta ještě dodatočně kývl po cca 2 letech ukončení své kariéry a krásně se tak rozloučil se svými diváky. Ale ono je to ještě ke všemu i stále svižná a skvěle propracovaná komedie, kde není nouze o invenci a originální pointy. Na začátku ještě před titulky dokumentární vstup z televizních zpráv o pápežských oslavách Svatého roku 1975, na to se pak postupně rozvíjí absurdní příběh o úteku z vězení a nečakaném střetu dvou zcela odlišných gangů (skupina teroristů a dva utečenci z vězenci) v jedném letadlu, na konci máte spolu s hlavními hrdinmi pocit, že ta boží vůle v tom "svatém roku" opravdu zafungovala a to hned několikrát. Každopádně jsem rád, že zafungovala, protože v tomto filmu sice s vážným kriminálním tématem, ale v odlehčené náladě, jsem si optimistický konec snad od samého začátku přál. Film splnil svůj záměr dokonale, pobavil, ale zároveň mne též nečekaně přivedl k zamýšlení nad ukázkou jakési nespravedlnosti, jakožto si "věčný vězeň" z drobných zločinů mohl pozitívně vykoupiť svou minulost a vykonat významný dobrý skutek pouze díky dalším a daleko odvážnějším zločinům. ---------- ,,Ať mi Bůh i kamarád odpustí. Pán Bůh určitě, ale ten kamarád...!" :-) 90% ()

dyfur 

všechny recenze uživatele

J.G. sa ozaj dôstojne rozlúčil so svojou filmovou kariérou-čo sa málokomu podarí...výborný scenár,režia,herecké výkony-všetkých...záver nebol až tak prekvapivý,lebo -tak ako som si to predstavoval ja,že by malo dopadnúť-tak to skončiť podľa scenáristov-nemohlo-zrejme z výchovného dôvodu..... vynikajúci film - i český dabing starej školy -super. ()

Galerie (19)

Zajímavosti (11)

  • Závěrečná scéna během titulků je natočena na náměstí Piazza Navona. (classic)
  • Na začátku filmu, při útěku z ošetřovny vězení, přepilují trestanci dvě tyče mříží zcela zbytečně. Pro útěk by pohodlně stačila pouze jedna. (Scott67)
  • Po pristáti lietadla, v čase 01:00:11 (keď sa k lietadlu približujú schodíky) a aj neskôr, je vidieť, ako sú už pod kolesami podvozka špalky, aby sa nepohlo. (Van_der_Ovec)

Reklama

Reklama