Reklama

Reklama

The Last of Us - Season 1 (2023) (série)


Vydržet a přežít (S01E05)

(epizoda)
  • USA Endure and Survive
TV spot

VOD (1)

Obsahy(1)

Joel a Ellie se snaží uniknout povstalcům a přitom se dostanou do křížku s nejhledanějším mužem v Kansas City. Kathleen pokračuje ve své misi. (HBO Max)

Videa (1)

TV spot

Recenze (142)

jjjerry 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Čekal jsem více. Trochu akce tam naštěstí bylo. Ale zároveň i plno nelogických momentů. Představit nové postavy, částeně vysvětlit jejich interakce a pak je po půl hodině zabít. Proč? A nerozumím té přehnané snaze obsazovat za každou cenu postavy co vybočují. Minule 4%, teď hluchoněmý, zhrzená ublížená feministka, příště bude slepý na vozíku? ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Pasáž z herního Last of Us, která čítá setkání Joela a Ellie s Henrym a jeho mladším bratrem Samem je v součtu jednou z nejemotivnějších částí hry, především i díky závěru této linky. Již dle náznaků z předchozí epizody bylo jasné, že v rámci 5. epizody dojde k adaptování právě této pasáži hry, přesně tak se také stalo. Režisér Jeremy Webb navázal tam, kde minule skončil a výsledkem je skvělé adaptování silného emotivního momentu.   Pátá epizoda nejdříve odhaluje odpovědi na jisté otázky nastavené ve 4. epizodě, následně dochází k propojení s příběhem Joela a Ellie. Emoce zvládá vyvolávat i rychle nastavené pouto mezi Ellie a Samem, v druhé polovině poté dojde i k velkolepější akční pasáži, kdy se tvůrci opět snaží o maximální estetickou věrnost původní hře, výsledek poté působí ohromně, kdy je opět snadné věřit, že většina fanoušků hry si výslednou adaptaci mohlo představit zhruba takto. Design clickerů již potěšil minule, nově ovšem potěší nástup Bloatera, který zvládne působit jako ta správná ničivá síla, téměř nezastavitelné monstrum. Tvůrci seriálu přitom opět jdou krapet jinou cestou než u hry, přesto zůstávají víceméně věrní a i proto především finále funguje stejně skvělým způsobem jako v původní předloze. Světu seriálu se nadále daří vystavovat nečernobílé charaktery, kdy někteří musejí přinášet oběti za cenu vyššího dobra, primárně se nadále daří tvůrcům budovat postapokalyptický svět, nadále neskutečně vtahujícím způsobem, kdy je ze seriálu nadále cítit nepříjemný nádech. Keivonn Montreal Woodard, který ztvárňuje Sama je v reálném životě hluchý, v seriálu je poté Sam též hluchý, disciplína hluchoněmých herců je poté nadále zajímavá, kdy Woodard dokáže prodat každé gesto, musí se většinu času spolehnout pouze na oční herectví a daří se mu to. Skvělý dojem v součtu vyvolává i Lamar Johnson, který především jeden stěžejní moment skutečně dokáže po herecké stránce prodat, opět nastupuje onen fakt, že je někdy nutná oběť za vyšší dobro a ne každým se s tím zvládá vyrovnávat. Pátá epizoda Last of Us v součtu drží nastavenou neskutečnou formu, v následujících 4 epizodách bude rozhodující, aby vysoce nastavená kvalita jen tak neklesla.... ()

Reklama

Polux 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

9/10 | Tak konečně se to podařilo a trvalo to jen polovinu série:-). Mazin s Druckmannem se rozhodli divákům v páté epizodě naservírovat dokonalou ukázku DNA herní předlohy se vším co k tomu patří a dokonce ještě s něčím navíc, co předem ze hry důvěrně známý příběh a postavy v něm obohatilo o další velice zajímavou vrstvu. Akční momenty, dramatické momenty, napínavé momenty, dojemné momenty, vtipné momenty, smutné momenty, přemýšlivé momenty, to vše je tady někdy ve větší a jindy pro změnu v menší míře přítomno, navíc ruku v ruce se všemi klíčovými stavebními prvky daného fikčního světa, respektive herní předlohy. | Jak už naznačil závěr předchozího dílu, pátá epizoda se primárně věnuje setkání hlavních hrdinů Joela a Ellie s bratrskou dvojicí Henryho a Sama a jak se dalo předem očekávat s ohledem na výbornou kvalitu zpracování příslušné pasáže ve hře, o úctyhodnou škálu emocí, památné okamžiky a dechberoucí (nekompromisní) koncovku zde není nouze, právě naopak. | Tvůrci hned v úvodu páté epizody předvedou velice chytrý tah tím, že se vyprávění vrátí v čase o nějakou dobu zpět a sleduje osudy obou bratrů ještě před tím, než se setkají s Joelem a Ellie. Tímto přirozeným způsobem tak dostává divák šanci se s oběma postavami důkladněji seznámit a postupně si k nim vybudovat nějaké citové pouto, což se následně skvěle zúročí během společného putování s Joelem a Ellie (v rámci rozhovoru v opuštěné školce o důvodech jejich pronásledování) a především pak v samotném, emocionálně silném, závěru. Kromě toho divák v této retrospektivní sekvenci zjistí, jak probíhalo uchopení moci ve městě ze strany revolučního hnutí a zejména co nepěkného následovalo poté pro všechny přeživší "na opačné straně barikády", což výmluvně demonstruje fakt, že vůbec nezáleží na tom, kdo je právě teď u moci, protože následky pro každého, kdo se aktuálně vládnoucímu režimu vzepře, budou stejně neblahé. | Následující děj se opět nedrží striktně herní předlohy, ovšem v zásadních událostech, jakým je samozřejmě smutně tragický osud obou bratrů, které uvěřitelně zpodobnili Johnson a Woodard, je velice věrný a nadto kreativní změny, ke kterým Mazin s Druckmannem opětovně přistoupili, tady přinášejí smysluplné rozšíření fungování zdejšího fikčního světa a důmyslně prohlubují charaktery samotných postavy, ať už pocházejí ze hry nebo byly vytvořeny specificky pro účely série. Týká se to jednak sluchového postižení, kterým oproti herní předloze nově Sam trpí, což dodává jeho vztahu s Henrym i ostatními postavami, tj. Joelem a Ellie, větší dynamiku (zvýšená zranitelnost a závislost na ostatních a současně zvýšená motivace pro ostatní jej ochránit) a v případě diváků to pak vyvolává potenciálně intenzivnější pocity empatie stran jeho následného osudu a jednak charakterového pozadí, výhradně v sérii se vyskytující, vůdkyně revolučního hnutí a její, taktéž nově vypracované, historické vztahové linky s Henrym. | Tvůrcům tyto doplňující příběhové prvky dovolují v páté epizodě rozehrát spousty vděčných motivů, které patří mezi nejsilnější stránky herní předlohy. Zmíněná Henryho společná (značně pohnutá) minulost s vůdkyní revolučního hnutí výborně reflektuje ve hře častokrát řešená témata přežití za každou cenu, morální dilemata, spojená s rozlišením dobra a zla, související složité volby většího vs menšího zla a otázky viny a trestu. Vůdkyně revolučního hnutí, představená v předchozím díle, ve kterém se pyšnila působivým nástupem na scénu, zde získává zajímavé psychologické pozadí a profiluje se do mnohem komplexnější postavy, která je poháněna vpřed svými traumaty z minulosti, jistě nikoliv náhodou podobným způsobem, jakým byla zpracována postava Abby z neméně vynikajícího herního pokračování. I v tomto případě hraje hlavní roli motiv nesmiřitelné touhy po pomstě za smrt svých blízkých, navenek vydávanou za volání po spravedlnosti, která ovšem plodí jen další touhu po pomstě, respektive nekonečnou vlnu násilí. Další pozoruhodná vrstva pak spočívá v kontrastu sympatického a nevinného vzezření Lynskey, která roli ztvárnila a násilného vystupování a brutálních činů, které daná postava páchá. | V čem ovšem pátá epizoda naprosto triumfuje je akční stránka věci. Nejen, že samotná akce zaujímá téměř polovinu stopáže (a je tak svým rozsahem větší, než všechny ostatní akční sekvence v předchozích dílech dohromady), ale oproti předchozímu dílu naštěstí padá i výtka na zbytečnou umírněnost násilných výjevů, protože prostor tady dostává i explicitní brutalita (byť jde o sporadický okamžik), která k tomuto fikčnímu světu zkrátka patří. | V minulé epizodě došlo k vítané kombinaci prostředí, ve kterém se postavy pohybují (městská zástavba s venkovskými oblastmi a volnou přírodou) a oblíbenou filmovou poučku "vše v jednom" se tvůrci rozhodli chvályhodně použít i zde, tentokrát s ohledem na řady nepřátel, se kterými se postavy na své výpravě za nadějí, záchranou a vykoupením nedobrovolně střetnou. Na diváka tak v ději čeká velkolepá bitva ústředních postav se skupinou přeživších a nakažených najednou, což je v sérii vůbec poprvé, kdy se tak děje (konečně!) a k tomu ještě v takovém měřítku. Jako by toho nebylo málo, během zmíněné bitvy se nepřehlédnutelně představí další typ nepřátel (konečně!), v tomto případě nezastavitelný druh nakažených, známý ve hře jako Bloater (škoda, že se tvůrci v sérii vzdali konceptu šíření nákazy prostřednictvím spor, souboj s ním by tak jistě byl ještě o něco zábavnější). Nenápadné pomrknutí na fanoušky herní předlohy v podobě nepostradatelné odstřelovačské pušky, kterou Joel na konci dílu nabyde, je pak už jen příjemným bonusem na závěr. | Celkově jde o parádní divácký zážitek a prozatím rozhodně nejlepší díl v sérii. Takhle to má vypadat a doufám, že podobným stylem se bude ze strany tvůrců pokračovat až do samotného (snad strhujícího) finále celé série. Na své si přijdou současně příznivci přemýšlivějšího přístupu, preferující postavy i příznivci přímočarého uchopení, preferující akci a ideálně pak obě skupiny najednou. Byť mám trochu obavu, že do konce série se už diváci něčeho takového nedočkají a akce bude příště opět upozaděna ve prospěch postav. | PeZet () (méně) (více)

vydumnica 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Ani som nemala v úmysle písať recenziu k tejto epizóde, doteraz som komentovala len prvú, ale nedá mi to🙂. Totižto ráno som sa zobudila a moje prvé (!!!) myšlienky smerovali práve k tejto epizóde TLOU a to pritom (zatiaľ?) nepatrím k skalným fanúšikom. Epizóda Endure and Survive bola pre mňa doteraz najzaujímavejšia a najemocionálnejšia a považujem ju zatiaľ za najlepšiu celkovo. Príbeh bratov Henryho a Sama je tu veľmi pekne, pútavo a citlivo natočený. Divák si až praje, aby v spoločnej ceste do cieľa pokračovali v štvorici. Novovzniknuté kamarátstvo medzi Ellie a hluchonemým Samom má síce relatívne málo priestoru, ale pre mňa je to zatiaľ to najlepšie, čo seriál ponúkol. Emocionálne silná epizóda👍!!! Osud týchto dvoch chlapcov sa ma dotkol oveľa viac ako osud Billa a Franka v tretej epizóde. A teraz negatíva. Všetci tu spomínajú nejakého Bloatera, hmh??? Mám v tom zmätok. Mne stačí vedieť rozlišovať medzi infikovanými a nenakazenými, myslela som si, že zdraví sú zdraví a teda ľudia😄 a nakazení sú tzv. clickeri. Je tam ešte niečo medzi🤔? A ešte jedna vec, už vôbec nechápem, prečo to zmagorené ľudstvo, ktoré ešte žije - a v Kansas City je tých ľudí na moje prekvapenie nejako veľa(!), sa ešte rozdeľuje na podskupinky ako FEDRA, povstalci a čo ja viem kto ešte PROTI SEBE namierení, akoby nemohli radšej držať pokope. Ale keď tak nad tým premýšľam, asi aj v skutočnom živote by to dopadlo tiež tak! Postavu Kathleen už absolútne nechápem! Pomsta mi tu nielenže nedáva zmysel, ale vzhľadom na situáciu mi to pripadá až nelogické! Ellie si postupne získavá moje sympatie a po tejto epizóde aj rešpekt. A vlastne ešte mám nezodpovedané otázky :-). Moja recenzia je už neaktuálna, ošiaľ okolo TLOU už tak trochu pominul, do seriálu som sa nehrnula, hru nepoznám. ALE AK SI TO NÁHODOU NIEKTO PREČÍTAL A POZNÁ ODPOVEDE NA MOJE OTÁZKY, nech mi prosím pošle správu🙂, budem veľmi rada a vopred ĎAKUJEM. Čo by som mala o Bloaterovi vedieť? Čo alebo kto bol v predošlej epizóde pod hýbajúcou sa podlahou? Bol to on/oni, tí nakazení? Kto napísal odkaz na konci epizódy I'M SORRY? Bol to Sam ešte 'pred tým' alebo už Ellie 'po tom'? Nebála sa Ellie ostať v noci v spoločnej izbe so Samom? Prečo o tom PROBLÉME neupovedomila dospelákov? A ešte nechápem, prečo nezostali Joel a Ellie aspoň niekoľko dní v dome Billa a Franka, keď tam mali zásoby, teplú vodu atď. "If you turn into a monster is it still you on the inside?" ()

Sany33 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Príbeh: Kathleen v ceste za pomstou neváha obetovať všetko. Naši dvaja pútnici sa dostávajú do interakcie s dvomi najhľadanejšími mužmi v Kansnse a všetko vrcholí v momente keď sa prepadne zem a roky nenakojení mrtváci začnú kántriť všetko naokolo. Prevedenie: Za mňa dokonalá časť. Nič jej nechýbalo a keď sa skupinka rozhodla ísť do podzemia už som vedel že príde epika. Možno som trocha ochudobnený tím, že som nehral hru ale toto je veľká vec. Vizuál na dosť dobrej úrovni ale emočne je to opäť zvládnuté dobre. Všetky pohnútky hlavných postáv sa pekne vyzrážajú na emóciami ubitom divákovi. Paráda. 98% ()

Galerie (46)

Zajímavosti (18)

  • Detského klikera stvárnila mladá akrobatická herečka Skye Belle Cowtonová; na vytvorenie tejto bytosti sa použila protetika a vizuálne efekty. Craig Mazin trval na tom, aby Cowtonová mala na sebe tričko zo seriálu Blue's Clues (od r. 1996), aby kontrastovala nevinnosť a hrôza. Tím vizuálnych efektov sa radil s Mazinom a Neilom Druckmannom, aby zdôraznili jej detské črty, pridali jej vrkoče a ukázali viac z jej tváre. (molcan2)
  • Lamar Johnson sa krátko po príchode do Calgary začal prostredníctvom Zoomu učiť americký posunkový jazyk a strávil čas mimo natáčania. Nechcel, aby si diváci mysleli, že jeho znalosť jazyka je falošná a svoje vystúpenie považoval za dôležité pre reprezentáciu nepočujúcich. Mal pocit, že čas strávený v blízkosti Keivonna Montreala Woodarda pri produkcii mu umožnil lepšie ovládať jazyk; Woodard mu niekedy opravoval chyby v scénach. Bella Ramsey sa podobne naučila ASL počas produkcie. (molcan2)
  • Během závěrečných titulků hraje píseň „Fuel to Fire“ od Agnes Obel. (BROKEN_)

Reklama

Reklama