Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Do malého městečka El Dorado přijíždí pistolník Cole Thornton (John Wayne). Ten dostal nabídku práce pro místního bohatého rančera Barta Jasona. Jenže Colea přímo v městečku varuje před přijetím této práce jeho starý přítel, místní šerif J. P. Harrah (Robert Mitchum). Bart Jason je zákeřný zbohatlík, který má zájem získat zdroje vody patřící už několik generaci místních rančerů, MacDonaldovým. Po této informaci Cole Jasonovu nabídku odmítá. Při zpáteční cestě do městečka však dojde k nehodě. Mladík, Luke MacDonald, který hlídá přístupové cesty okolo MacDonaldovy farmy, usne na stráži a Coleův příjezd ho vyleká. Rozespalý Luke na Colea vystřelí. Stojí ho to život. Colea Lukeova smrt mrzí, proto jeho mrtvolu i s vysvětlením přiveze na farmu MacDonaldových. Podrobnosti nehody, které Cole vysvětlí Lukovu otci, starému MacDonaldovi, jsou tak přesvědčivé, že MacDonaldové Colea nechají jít. Jediný, kdo se s vysvětlením Lukovy smrti nesmířil, je Josephine (Joey) MacDonaldová, sestra mrtvého. Ta si proto na Colea počíhá v divočině a postřelí ho. Cole je sice zraněný, nicméně by Joey mohl bez jakýchkoliv problémů zabít. Cole to ale neudělá a posílá dívku k otci domů. Po nezbytném ošetření rány odjíždí z městečka. O několik týdnů později se Cole v malém baru kdesi na západě setkává s pistolníkem Nelsem McLeodem. Ten mu také nabízí práci. Opět se jedná o práci pro Barta Jasona. Cole práci sice odmítne, ale dozví se, že se Jason opět rozhodl získat přístup k vodě. Dřív se bál šerifa J. P. Harraha, teď ale šerif propadl alkoholismu, a tak Jason opět shání pistolníky pro svou malou válku proti MacDonaldovým. Cole se ihned rozhodne jet MacDonaldovým na pomoc. Je mu jasné, že jeho přítel-šerif má co dělat sám se sebou. Ke Colemu se přidává mladík, který si nechává podle svého původu říkat Mississippi. Cole mu totiž pomohl s McLeodovou bandou. Ve městečku Cole zjišťuje, že jeho přítel-šerif je už několik týdnů v lihu. O bezpečnost ve městě se stará jeho pomocník Bull. Cole s Bullem a Mississippim rázně udělají šerifově pití utrum. Mississippi umíchá jakýsi dryák, který nalijí opilému Harrahovi do hrdla. To velmi rychle postaví pijana na nohy. Šerif, který má úděsnou kocovinu, zjistí, že se mu směje celé městečko. Nikdo nemá pro jeho pijáckou epizodu kvůli záletné ženě pochopení. Co je však horší, ze šerifa nemají respekt ani McLeodovi muži, kteří se ve městě setkávají se svým povedeným zaměstnavatelem, Jasonem. Ve chvíli, kdy tito pistolníci zaútočí na šerifa a jeho pomocníky, Bulla, Colea a Mississippiho, se zlou se potážou. Léčka, kterou McLeodovi lidé na šerifa a jeho doprovod připravili, skončí smrtí tří pistolníků a zatčením Barta Jasona. Teď je ale jasné, že McLeodovi lidé určitě přijdou zachránit svého zaměstnavatele před jeho vydáním státnímu zástupci... (TV Prima)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (207)

honajz 

všechny recenze uživatele

Slabé tři hvězdy. Postavy se chovají docela uvěřitelně, jen mi přijde divné to přešaltrování z vážného dramatu v úvodu do slovních přestřelek v půlce a v podstatě jakési westernové parodie ke konci. Dva pistolníci o berlích, to už je myslím spíše parodie. John Wayne s tím svým bříškem tady vypadá spíše jako páprda z vrátnice než obávaný pistolník, z něhož je jedna ženská úplně hotová, a Mitchum si zde zahrál především opilce, než pistolníka. I ten příběh drhnul a na dvě hodiny je hodně rozmělněný a nebavil mne. Snad jedině James Caan se tady skvěle sám baví a užívá si to. Žel jsem to viděl s českým dabingem, takže možná spousta špílců zmizela v překladu, ale stejně se to táhlo a nijak moc nebavilo. A zloduši se chovali až skoro slušně, přitom mohli udělat milion věcí, jak zachránit šéfa z lochu a dostat se k vodě. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Spoilery! Nějak mi nejde do hlavy, proč udělali tvůrci z druhé poloviny tohoto filmu kopii filmu Rio Bravo. Kromě stejných rolí nechybí opět problémy se ženami, s alkoholem, ba dokonce ani tolik očekávané čekání na okresního maršála. Je naprosto jasné, že tento film mnohonásobně více docení všichni, kteří neměli se starším bratříčkem tu čest. Alespoň bych očekával, že když dělám stejný film, tak ho udělám lepší, což byl v tomto případě neřešitelný úkol, protože Rio Bravo moc prostoru ke zlepšení neumožňoval. Mise byla tedy neúspěšná a v tomto případě mi přišly všechny provedené změny, jako změny k horšímu. Všichni vybraní herci mi přišli o pořádný skok méně sympatičtí. Snad jen s výjimkou Wayna, který mi přišel stejně sympatický jako Wayne z Rio Bravo. Jen měl jako šerif větší šmrnc. Myslím si, že kdyby tento film nevznikl, tak filmové svět nepřišel vůbec o nic. Dívat se na něj samozřejmě dá, protože Howard Hawks nedokáže natočit sračku, ani kdyby se moc snažil. ()

Reklama

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Nejklasičtější možný western od nejklasičtějšího možného režiséra s nejklasičtějším možným hercem v čele... prostě klasa. Vadí mi, jako u Hawkse ne poprvé, že se bojí svým hrdinům ublížit a vůbec celé jeho pojetí westernu je taková rozjuchaná pohádka - Na druhou stranu jsem od Hawkse nic lepšího než westerny neviděl... ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Přistoupil jsem na pořekadlo: "Na televizi čum, jen když hraje Mitchum", ale nebylo to zrovna ono. Robert Mitchum je dramatickým hercem, a do waynovky (westernový kodex s přesnými ingrediencemi rádoby chlapství, rádoby humoru a rádoby krásných nemoudrých žen) se moc nehodí. Waynovky mi stále více připadají jako parodie - ani nejsem schopen říct čeho, nejspíš sebe samých - a tak tato bude asi moje poslední. Spíš věřím Leonardu Cohenovi, když zpívá: "Everybody knows the good guys lost / Everybody knows the fight was fixed / The poor stay poor, the rich get rich (Everybody Knows), i když v posledním verši by se mi líbilo: " ... the rich get richer". Ale tak i tak škoda slov. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Zarputile staromódní příběh mužského tmelení (nebo vás napadá fortelnější překlad anglického „male bonding“?). Příběh zasazený do idealizovaného světa, jemuž stále dominují opravdoví muži, ačkoli otázka „Nevím, proč jste ještě naživu“, kterou si klade Joey, se ve druhé polovině 60. let mohla týkat samotného konceptu maskulinity. Do světa neskrývaného sexismu a rasistického humoru (Mississippi a jeho urážlivá karikatura Asiata) – za jediný posun v tomto směru lze chápat pozitivní vyhodnocení indiánských fíglů (ďábelský vyprošťovák, lehnutí pod koně), jež zde ovšem praktikuje mladý běloch. Do světa, v němž se nejprve střílí a až poté kladou otázky (střelné zbraně jsou prakticky jediným prostředkem řešení problémů). ___ Thorntona coby žijící legendu každý zná a sdílí s ním nějakou příhodu. Wayne přitom (opět) zosobňuje esenci amerických hodnot. Muž svéhlavý, ale jasně rozlišující mezi dobrem a zlem. Věčně na cestě za novým dobrodružstvím, věčně na pomezí divočiny a civilizace, přičemž z obojího si bere to lepší. V centru dění jsou muži, kteří se dokáží postarat o sebe navzájem a taky se umí pohádat jako manželé po mnoha letech vztahu. ___ „Ženské“ jsou tím, co se chlapovi „přihodí“. Buď škodí, nebo obstarávají pomocné práce. Nejde-li o projev obdivu vůči muži, nemá ženino slovo žádnou váhu. ___ Ctí se profesionalita a morální integrita. Jako ve všech Hawksových filmech, také zde je amatérismus důvodem k pohrdání („tohle není práce pro amatéra“). Vytýkat ovšem westernu výše uvedené by bylo jako kárat koně za to, že má velké oči a líná. ___ U Hawkse napomáhá akceptování takto zkostnatělého nazírání na svět vtahující vyprávění. Co se zprvu jeví jako epizodický narativ, je ve skutečnosti důmyslným splétáním motivů (pomyslná ztráta syna a jeho opětovné nalezení v jiném mladém muži). Dějové linie rozvedené v první polovině se sbíhají do jednoho toku v dlouhé noční sekvenci, odehrávající se zdánlivě v reálném čase (a proto divákovi neumožňující vydechnout). ___ Přes povědomost zápletky (nejenom v případě, že jste viděli Rio Bravo) mne tyhle dvě hodiny drsnějšího chlapského škorpení bavily víc, než by se na mladistvého intelektuála, kterému se sebenevinnější projevy mužské nadřazenosti jinak hnusí, slušelo. 80% ()

Galerie (94)

Zajímavosti (22)

  • Scéna, kdy jdou v závěru filmu Cole Thornton (John Wayne) a J.P. (Robert Mitchum) po ulici a popichují se kvůli berlím, byla připsána dodatečně Robertem Mitchumem. To aby se osvětlilo, proč šerif J.P. používal berli chvíli na jedné a pak zase na druhé straně. (DžejPý)
  • James Caan si dal s Johnem Waynem v pauze partičku šachů. Došlo však k hádce, protože Caan obvinil Waynea z podvádění, a zasáhnout musel Robert Mitchum. (džanik)

Reklama

Reklama