Režie:
Robert ZemeckisScénář:
Steven KnightKamera:
Don BurgessHudba:
Alan SilvestriHrají:
Brad Pitt, Marion Cotillard, Jared Harris, Simon McBurney, Lizzy Caplan, Daniel Betts, Matthew Goode, Camille Cottin, August Diehl, Thierry Frémont (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Píše se rok 1942 a Max Vatan (Brad Pitt) seskakuje padákem do dun marocké pouště s cílem zabít v Casablance německého velvyslance. V městě se setkává s Francouzkou Marianne (Marion Cotillard), která má hrát roli jeho manželky a pomoci mu se splněním jeho mise. Předstírání manželské intimity a zamilovanosti postupně přeroste v opravdovou vášeň, a proto po ukončení operace společně odjedou do Londýna, kde se vezmou, válce navzdory. Jejich rodinné štěstí trvá jen do chvíle, kdy se Max dozví, že i tohle může být jen důmyslná hra, která by ve finále mohla výrazně ovlivnit výsledek Druhé světové války. V tu chvíli začíná jeho zoufalý hon za pravdou a za nadějí, že to, co o jeho ženě tvrdí jeho nadřízení, není pravda. (Cinemart)
(více)Videa (29)
Recenze (646)
U Zemeckise jsem vždy preferoval jeho poučené hry s minulostí kinematografie a se žánry (NÁVRAT DO BUDOUCNOSTI I-III, FALEŠNÁ HRA S KRÁLÍKEM ROGEREM, MUŽ NA LANĚ) před univerzálně přijímanými a oceňovanými klasikami (FORREST GUMP). SPOJENCI spadají do první zmíněné "kategorie", protože začínají tam, kde CASABLANCA končí... a po hodinové" variaci válečného melodramatu následuje obdobně poučená a přiznaná (greenovská novela, X značící smrt) obdoba retronoiru s neonoirovým vyvrcholením, přičemž obě poloviny spojuje špionážní linie (poznají, že hrajeme manžele?, hraje manželku?). Výborně odvyprávěné dílo, ve kterém je každá informace efektivně zužitkována a ve kterém je styl založený na dlouhých záběrech s nízkou hloubkou ostrosti a prací s mnohovýznamovými odrazovými plochami nemálo opojný, v očích některých sráží "efekt předistancovanosti". Je ale dán tím, že herci hrají, že hrají, tvůrce si hraje se žánry a kinematografií... a já téhle hře dám kdykoliv přednost před partičkou karet, protože SPOJENCI jsou level MOST ŠPIÓNŮ (bez společenského přesahu týkajícího se otázky řešení zahraničních vztahů, zato s vivisekcí institutu manželství, a to pronikavěji než v podobně se žánrovými klišé pracující Zemeckisově duchařině POD POVRCHEM). ()
Emocionálně přece jen trochu chladná story, která se paradoxně hlavne z počátku rozjíždí docela pomalu, ovšem Zemeckis si po zpackaném Muži na laně přece jen napravuje svoji reputaci, jelikož Allied možná nefungují tak dobře jako romantické drama, ale určitě fungují jako špionážní film z druhé světové. Pitt samozřejmě, jak už to posledních 10 let býva, patřičně boží a Marion tradičně už podle očního kontaktu správně nevyzpytatelná. Není to ukázková hitovka, ale je to filmařina od tvůrce, který málokdy dokáže natočit opravdu špatně. Má to všechny klasické řežijní rámce které splňují nejménně standard a do toho naprosto opulentní formu s minimálně třemi "over-the-top" natočenými sekvencemi a krásně stylizované Maroko za hudby Silvestriho. ()
"My oba známe lidi, co spolu šukali a pak to posrali a jsou mrtví." Jenže tady prý nejde o šukání, ale o emoce a já zcela výjimečně s tímto ženským pohledem na svět souhlasím. Mě se to totiž líbilo, protože jsem poměrně dlouho neoplýval jistotou, zda jde o zkoušku, provokaci nebo zradu. A přestože se obvykle rád tvářím jako cynik, tak tentokrát jsem i já toužil slyšet klavírní verzi Marseillaisy, což tímto samozřejmě popírám. A taky popírám, že bych na konci přistihl slzu ve svém levém oku, protože jsem vůči filmovým emocím imunní a Marianne Beausejour rozhodně není můj typ. Tedy fyzicky, protože do jejího chování bylo velmi snadné se zamilovat. Mě prostě baví německá přesnost a tady jí rozhodně nebylo málo. ()
Viděl jsem edit pro Turkish Airlines a nevím, o co všechno pohoršujícího to osekali, každopádně i tak jsem celkem užil. Komorní válečná romace s akční úvodní půlhodinou v Casablance, což je nejlepší část a zbytek už pak dramaticky (i s jiskrou týče) slabší. Stroj času pěkný, Marion je super protějšek (drby že spolu měli něco během natáčení... div se Angelino...), jen holt ten scénář se pochcal vlažnou vodou. ()
Cože? Angelina Jolie označila tento snímek za „nejhorší film všech dob“?! Jak jen mohla! Ta pizda! Avšak pokud je její výrok stejně důvěryhodný jako Enšpíglův výrok, že „Angelina Jolie označila tento snímek za nejhorší film všech dob“, pak zůstávám klidný. Pokud totiž Enšpígl čte stejně jako píše, pak pravděpodobně došlo k mylnému pochopení sdělené informace a Angelina novinářům ve skutečnosti řekla: „Co? Jakej Alájd zas? Teď nevotravujte, jdu Abdu Jamal Samirovi koupit do Bombajshopu nějaký bratříčky.“ Takže ne, tento výrok, ať je jeho autenticita jakákoliv, rozhodně není pravdivý. Robert prostě nemůže natočit špatný film, nebo alespoň ne nic horšího, než je Tomb Raider, na to zkrátka platí vesmírné zákony. Nejenže jsou Spojenci vizuálně extatičtí, ale navíc jsem u nich měl samým napětím sevřenou prdel tak mocně, že bych si v ní mohl otevřít pobočku kamenolomu. Já mám prostě filmy z téhle doby rád. Z doby, kdy se bezdůvodně vyvražďovali židi, ženy, děti a na zahradě jste si nemohli udělat grilovačku, aniž by tu nebylo riziko, že se vám může na barák kdykoliv zřítit skopčácký bombardér a zabít celou vaši rodinu. Člověk byl tenkrát tak nějak pořád ve střehu a aspoň neměl čas na čtení plitkých bulvárních sraček. ()
Galerie (148)
Zajímavosti (30)
- Marion Cotillard a Brad Pitt mali spoločne hrať už v Nolanovom filme Počiatok (2010), avšak Pitt ponuku neprijal, a tak hral Doma Cobba Leonardo DiCaprio. (JurajKa)
- Při přepadení policejní stanice lze vidět vozidlo s registrační značkou končící číslem 76, což má označovat oddělení. Tento dvoumístný systém byl ve Francii zaveden až v roce 1950. (henrycruel)
- Jako kanadský důstojník létající u RAF by postava Brada Pitta (Max) měla nosit leteckou bundu RAF z ovčí kůže, nikoli koženou leteckou bundu USAAF. (henrycruel)
Reklama