Režie:
Juraj HerzKamera:
Rudolf MiličHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Václav Halama, František Ketzek, Bobina Maršátová, Libuše Palečková, Jan Vlček, Olga Novotná, Antonín Dimitrov, Ivana Klíčníková, František Pelikán, Věra Pokorná, Václav Soldát, Karel Veselý (více)Obsahy(1)
V 60. letech byl Bohumil Hrabal mimořádným inspiračním zdrojem pro začínající filmaře - ani Juraj Herz nebyl výjimkou. Pro svůj středometrážní debut si zvolil bizarní příběh odehrávající se ve sběrně starého papíru. Hrdinou je tam svérázný výkupčí, jenž se stává svědkem všelijakých trapných i dojemných příhod. Režisér již tady osvědčil smysl pro bizarní nadsázku a morbidní zaujetí, naznačené již samotným názvem. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (88)
Velkým plus pro Juraje Herze je ten fakt, že ve své prvotině dokázal na plátno převést typického Hrabala. Hned z několika prvních záběrů je jasné, oč tu kráčí. Vysmátý Hanťa je pánem sběrného dvora. Svými historkami baví všechny kolemjdoucí a skrze ty svý tři zuby mu sálá radost. Takový je Hrabal, jehož dílo zhmotnil Juraj Herz. O kvalitách obou pánů není pochyb a Sběrné surovosti je hodně zdařilá prvotina. ()
Povídka Baron Prášil je z Hrabalovy knihy povídek Perličky na dně moje nejoblíbenější. Neherci Václav Halama a František Ketzek se coby Hanťa a soudruh vedoucí na své role skvěle hodili. Juraj Herz rovněž film nenatočil tradiční formou a neobešel se bez svých tradičních trademarků (praotec Českého filmového hororu se nezapře). Jediná, ale obrovská škoda je fakt, že povídka Baron Prášil, podle níž byly "Sběrné surovosti" natočeny, je dosti rozsáhlá, že by hodila v klidu na celovečerní film. Tentokrát je 30 minut bohužel málo. Ale aspoň něco. 83%. ()
Ech, tento Herzův režijní debut mě bohužel příliš neoslovil. Pro mě osobně stojí za zajímavost, že "Sběrné surovovosti", coby filmová adaptace Hrabalovy povídky "Baron prášil", tematicky předznamenávají Příliš hlučnou samotu a probleskne zde i jeden motiv, který se později v téměř identické podobě objeví ve filmu Něžný barbar, ale to je tak všechno, osobně mi nesedlo obsazení hlavní postavy (Václav Halama coby Hanťa fakt ne-e) ani jakási urputná pitvornost, jíž na mě tento kraťas působil. I když... vlastně ani pořádně nevím, proč mi to nesedlo, vzato kolem a kolem to není špatný film, ale osobně jsem si k němu zkrátka cestu bohužel nenašel. ()
Byl by to paradni kratas, kdyby mel klasickou delku 10-15 minut a nebyl natazenej do 30 minut. Ze zacatku je to totiz fakt parada, vtipny, misty trosku skoro az cernej humor, uchylny postavy a zajimavy prostredi. Jenze to vydrzi tak 15 minut a pak uz to je jen takovy o nicem. Skoda, trosku zkratit a bylo to na 5*. ()
Oč víc miluju Hrabala, o to větší mám problém s filmovými adaptacemi jeho knih. Tohle nebylo špatný, to vůbec ne. Ta hrabalovská poetika v tom byla, zejména se podle mě podařilo nalézt výborného představitele Haňti, ale ty knižní předlohy posadily tu pomyslnou laťku příliš vysoko. Hrabal je o jemných nuancích, film je nemůže postihnout. ()
Galerie (9)
Photo © Česká televize
![Sběrné surovosti - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/161/388/161388877_5252c5.jpg)
Zajímavosti (8)
- Protože tato Herzova povídka po konečném sestříhání ve výsledku o jednu minutu přesáhla povolenou stopáž 30ti minut, nebyla zařazena do konečného filmu Perličky na dně (1965), pro který byla původně určena a byla promítána samostatně. Jelikož byla v kině zařazena před německou detektivkou, paradoxně ji nakonec vidělo víc diváků než samotné Perličky na dně. (LadyPupu)
- Ztracený chlapeček, který je nakonec nalezen v lisu, byl syn jednoho z rekvizitářů. Za každou opakovanou scénu, kdy musel plakat, dostával čokoládu. (mchnk)
- Vedoucího sběrny Bohouška (František Ketzek) mluví Ivo Gübel. Kostelníka (Jan Vlček) mluví Ota Motyčka. (sator)
Reklama