Režie:
Jim JarmuschScénář:
Jim JarmuschKamera:
Frederick ElmesHudba:
Tom WaitsHrají:
Gena Rowlands, Winona Ryder, Armin Mueller-Stahl, Giancarlo Esposito, Rosie Perez, Richard Boes, Isaach De Bankolé, Béatrice Dalle, Stéphane Boucher (více)Obsahy(1)
Ve filmu Noc na Zemi se setkáváme podruhé s mimořádnou tvůrčí osobností amerického nezávislého režiséra Jima Jarmusche. Od klubového snímku Podivnější než ráj prošla tvůrcova svébytná poetika jistým vývojem a jeho svět se pootevřel širší divácké veřejnosti. Jarmuschovou doménou zůstává žánr černé komedie, prohlubuje se však kontrast mezi "vnější" zábavností a trpkým vyzněním "všedních" příběhů. Režisér se však nevzdává vyprávěcí askeze v podobě minima aktérů, umístěných do několika málo prostředí a prožívajících "nicotné" episody; o to rafinovaněji však s nimi tvůrce nakládá.
Druhý Jarmuschův barevný film je členěn do pěti povídek, odehrávajících se zároveň během noci v různých časových pásmech v pěti velkých městech (Los Angeles, New York, Paříž, Řím, Helsinky) a v odpovídajících jazycích. Aktéry jsou místní taxíkáři a jejich pasažéři. Jarmusch jemně parafrázuje typické postavy, žánry a styly jednotlivých kinematografií (Hollywood, newyorská škola, francouzský neobarokní film, velkohubá italská fraška, seversky zasmušilé filmy Akiho Kaurismäkiho), což se prosazuje ve vyprávěcím rytmu, akcentaci významotvorných motivů, v přesné hudbě Toma Waitse i v samotném hereckém obsazení "typickými" herci té které kinematografie. Kameraman Frederick Elmes (podílel se na filmech Davida Lynche) těží maximum z nutně statické kamery, omezující se na pozorování aktérů v prostředí taxíku a na charakterizaci míjejících velkoměstských ulic. Rafinovaná struktura vyprávění poskytuje v jen zdánlivě "náhodných" situacích obraz světa paradoxů, v němž žijí "vidoucí" slepci i bezdomovci, kteří jsou všude doma, a v němž se všichni musí vyrovnávat s pocity odcizení v prostředí falešných mýtů.
Noc na Zemi je malý, moudrý a zároveň velmi zábavný snímek, zasluhující si svou inteligencí, humorem a myšlenkovou náplní pozornost všech ctitelů dobrého filmu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (411)
15 postav v pěti taxících v 5 světových městech ve stejný čas, ale v různých časových pásmech. Opravdu originální nápad, který je také nadprůměrně zpracován. Jarmusch skvěle vystihl jednotlivé národnosti a města a lze říci, že i bez znalosti jazyka, kterým postavy mluví, se dá poznat země původu. Je těžké jednotlivé povídky nějak srovnávat a vybírat lepší, protože každému sedne jiná, ale za sebe můžu říct, že jsem se nejvíce bavil u New Yorku a samozřejmě v Římě, naopak Paříž se mi moc nelíbila. Finská povídka je chladná, smutná, ale vynikající, povídka z Los Angeles s mladou Winonou Ryder je spíše průměrná. Když se odteď řekne Noc na Zemi, jako první věc se mi vybaví excentrický Roberto Begnini v římském taxíku, protože je to z především on, kdo se zasloužil o 4* od mé osoby. Od začátku do konce je to od něj herecký koncert plný vtipných momentů. Jarmusch se tímto filmem konečně dostal do mé top5. PS: Jistou roli zde sehraje také Československo a Praha. ()
Další Jarmusch a další jeho film, který mě příliš nebavil (kromě Mrtvého muže mě ostatně neoslovil žádný z nich - třeba musím pro pochopení absolvovat pár cest taxíkem...). Nejvíc se mi líbila druhá povídka - a pak také pasáž z Říma, ve které nesnesitelný Benigni žvaní a žvaní a žvaní a v momentě, kdy mluví o svých sexuálních zkušenostech a kněz protáčí panenky, ten moment byl opravdu kouzelný. Jinak - nezájem. ()
Když jsem tenhle pětipovídkový film viděl kdysi v šerém dávnověku coby mladé naivní jelito, byl jsem z něj nadšený. Přišel mi krásně jednoduchý a přitom obdivuhodně nápaditý, světácký, vtipný, inteligentní, alternativní, zkrátka byl to přesně ten druh filmu, který se mi tenkrát líbil. Když si ho pustím dnes, coby sarklastický cynik v něm vidím mimo jiného i vyumělkovanost, nasládlost, kýčovitost, afektovanost a podobné nešvary. Tak třeba Winona Ryder - poprvé se mi zdála skvělá, dneska trapná a trapně přehrávající (asi jako když kdysi Lucka Vondráčková v jednom filmu od Jakubiska hrála dospělou a bylo jí tak patnáct). To je taky podle mne největší slabina filmu - že herci strašně přehrávají (Ryder, Stahl, latinská cuchta, Dalle, Benigni, páter). Ale film je to přece jen nadprůměrně dobrý a kupodivu dobře drží pohromadě, i když jeho jednotlivé povídky jsou dost rozdílné a mají dost odlišný rukopis, jako kdyby ani nebyly všechny od jednoho režiséra. Ta pařížská mi třeba Jarmusche připomíná jen vzdáleně, římská je ve stylu šílených italských komedií o Fantozzim, no a helsinská je samozřejmě křišťálově čirý Kaurismäki. A tu poslední mám taky nejradši. ()
Tak tohle byla opravdu Lahůdka s velkým L od mistra J.Jarmusche. Snímek skládající se z 5 - ti povídek, odehrávajících se jedné noci v 5 - ti velkých městech ( L.A., New York, Paříž, Řím, Helsinky). Hlavními aktéry všech povídek jsou místní taxikáři a jejich pasažéři. Jarmusch geniálně napodobuje typické styly jednotlivých kinematografií ( počínaje Hollywoodem, přes italskou frašku a konče smutnou povídkou z Helsinek ( přesně ve stylu A. Kaurismäkiho). Divák si zde najde vše. Tento snímek je milý, citlivý, smutný, zároveň opravdu velice zábavný a v neposlední řadě inteligentní! Ač každý příběh zcela jiný, pohromadě to drží vskutku parádně! Hodnocení: L.A. 4* především za vynikající Winonu Ryder v roli taxikářky( ta si to opravdu náramně užívá a já s ní také...) New York: 5* za vynikající duo Armin Mueller- Stahl a Giancarlo Espozito. Při " představovačce p. Helma a p. jojo " jsem měl nepřerušovaný 5 - ti minutový záchvat smíchu:o), Paříž : 4* za vynikající Béatrice Dalle , Řím: 5 * za one man show vynikajícího Roberta Benigniho, Helsinky: 4* za opravdu dojemný a smutný příběh z Helsinek. Když k tomu všemu přidáme vynikající kameru a skvěle zvolenou hudbu Toma Waitse, to vše v režii mistra Jima Jarmusche je postaráno o parádní zážitek! Hodně silné 4*! ()
Jim Jarmusch je kouzelník ;o) Každý jeho další film, který mám tu čest vidět mě odzbrojí, pobaví a přitom dostane do kolen. Úžasná atmosféra, skvělá kamera, přesně vybraná hudba a pět komorních hořkosladkých příběhů... Jestli existuje něco jako zfilmovaná poesie, tak Noc na zemi se jí nepochybně hodně podobá... 90% ()
Galerie (45)
Zajímavosti (14)
- Z logistických dôvodov boli jednotlivé príbehy natočené takmer presne v opačnom poradí, v akom sa vyskytujú v hotovom filme. Najprv boli natočené Helsinky, potom Paríž, Rím, New York a nakoniec Los Angeles. (Arsenal83)
- Kameraman Frederick Elmes povedal, že najlepšia vec na nočnom natáčaní v Paríži bolo to, že končili vždy ráno, keď práve otvárali pekárne. Svoj pracovný deň tak mohol uzavrieť šálkou kávy a chutným čerstvým pečivom. (Arsenal83)
- Z piatich primárnych taxikárov len ten v Paríži nemá meno. (Arsenal83)
Reklama