Režie:
Clint EastwoodScénář:
Billy RayKamera:
Yves BélangerHudba:
Arturo SandovalHrají:
Paul Walter Hauser, Sam Rockwell, Kathy Bates, Jon Hamm, Olivia Wilde, Nina Arianda, Ian Gomez, Dylan Kussman, Mike Pniewski, Niko Nicotera, Brandon Stanley (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Clint Eastwood obohatil svou režijní filmografii o další film podle skutečné události. Snímek nazvaný podle hlavního protagonisty Richard Jewell se vrací do roku 1996, kdy se během XXVI. letních olympijských her v Atlantě podařilo pracovníku bezpečnostní agentury, Richardu Jewellovi, zachránit tisíce životů nálezem batohu s výbušninou. Z prvotně oslavovaného hrdiny se však později, kvůli manipulativním a zavádějícím informacím z médií, stává hlavní podezřelý. Odstartovaná mediální kampaň pak pomalu ničí hrdinství jednoho muže v očích národa a to spolu s vysilujícím vyšetřováním ze strany FBI činí z jeho doposud poklidného života doslova peklo na zemi. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (2)
Recenze (370)
Kmet Clint měl dvě možnosti. Nechat diváky neznalé faktů alespoň trochu v nejistotě, jestli v tom ten duchaprostý mamánek nemá své tlusté prstíky, nebo se o to ani náznakem nepokusit a zvolit jednodušší cestu, která má prvoplánově vyvolat rozhořčení nad činností Federal Bureau of Idiots a vzbudit lítost nad obětí mediálně-úřednické štvanice. Zvolil to, co zvolil, ale pak měl mít mnohem lépe napsané záporné postavy (žurnalistická mrcha Wilde, které máte přát, aby oštěp Honzy Železného opustil výseč olympijského stadiónu a našel si ji, je toho příkladem) a neservírovat některá sentimentální fiaska (tiskovka). Díky patří Rockwellovi, který to tahá z bryndy buldozerem.. ()
Keď americké najvyššie úrady dokážu bez dôkazov obviniť nevinného človeka z radov amerických občanov bez dôkazov, čo potom v zahraničnej politike...aha moment... Príbeh o Richardovi Jewellovi je pravým opakom nudy, ak by trval ešte o hodinu dlhšie s chuťou by som sledoval ďalej. Geniálne zakomponovaný legendárny beh Michaela Johnsona na 200 metrov s nadpozemským svetovým rekordom v paralelnej montáži, keď sa právnik snaží zistiť, ako mohol Jewell stihnúť z parku k telefónnej búdke. My z nej usúdime, že by to nestihol ani najrýchlejší atlét planéty tohto obdobia. No a na koncert Kennyho Rogersa vážne nikdy nepôjdem. ()
Vítěz v kategorii "nejpřesvědčivější prosťáček ve filmu". Eastwood s Rayem a Hauserem to zpunktovali fakt moc hezky a přehledně, takže se nakrmí bez rozdílu skoro všichni. V některých bodech se sice zbytečně černobílilo (novinářka Olivie Wilde je až absurdní karikatura senzacechtivé svině), nicméně výpověď o médiích, která zakousnou každého, kdo se nedokáže bránit, je (nejen) divácky vděčná. Fajn film. ()
║Rozpočet $45miliónov║Tržby USA $22,345,542║Tržby Celosvetovo $35,645,542▐ Pravá tvár tej krásnej demokratickej slobodnej ameriky, no neutekaj tam za slobodou. Chudák chalan snaživý, od huby by si takmer všetko okrem jedla odtrhol len aby bol prospešný pre spoločnosť. Eastwood nie v úplnej famóznej forme ale príbeh zaujme a čo to ponúkne, skôr také kľudnejšie tempo. Olivia Wilde teda pekná mrcha. /70%/ ()
Film devadesátiletého republikána, který má samozřejmě mnoho technických kvalit, ale náhodou zrovna jeho vztah k médiím a jeho potenciál být využit v proti-mediální kampani konzervativců je jak vecpaný z jiného žánru. Najednou se nekouká na iluzi autenticity, ale co nejefektnější vytvoření nepřítele - bez ohledu na historické skutečnosti. Z novinářky, která v realitě podlehla už před lety rakovině, je tu udělána kariéristka, co vyměňuje sex za informace, pro což není žádné podložení, ale ona už se bránit nemůže, že jo. Vyšetřovatelé to schytali jen o kousek míň. Rozhodně zajímavý kus politické propagandy pro 21. století - kvalitní víceméně realistické oscarové drama prodávající potřebný narativ o zlých médiích a neschopných vyšetřovatelích honících nevinné muže. Film o němž nejde říct, že je příšerný a že na něm hodně lidí neodvedlo dobrou práci. Stejně tak nejde říct, že naprosto lže, protože některá média se vůči Jewellovi očividně zachovala špatně - na druhou stranu jde o unikátní anekdotu a ten film ani zcela nezastírá, jak moc dávalo smysl myslet si, že Jewell je vinný. Nepochybovala o tom řada lidí, co se s ním a jeho policejní fetiší v minulosti osobně setkala - šlo zkrátka o souhru nešťastných náhod, která musela vést k momentálnímu selhání systému. Upřímně řečeno tenhle případ není ani moc ilustrativní a nefunguje příliš dobře jako metafora nějakého zásadního systémového problému, naopak od nich implicitně odvádí pozornost. ()
Galerie (33)
Zajímavosti (14)
- V roku 2013 bol do pozície režiséra zvažovaný Paul Greengrass, napokon sa však rozhodol režírovať film Jason Bourne (2016). Neskôr bol kontaktovaný aj David O. Russell, no k dohode nedošlo. O dva roky neskôr, v apríli 2015, réžiu zvažoval Clint Eastwood, ten sa však pustil do réžie filmu 15:17 Paríž (2018). Nakoniec sa v decembri 2016 k réžii upísal Ezra Edelman. V júni 2019 sa k réžii napokon definitívne vrátil opäť Clint Eastwood. (Real Tom Hardy)
- Leonardo DiCaprio si mal pôvodne zahrať rolu južanského právnika (pravdepodobne L. Lin Wood), avšak z toho napokon vzišlo kvôli jeho pracovnej vyťaženosti. Naďalej ale zostáva producentom. (Real Tom Hardy)
- Když se Watson (Sam Rockwell) zeptá Richarda (Paul Walter Hauser) zda je přítelem, či je v kontaktu s KKK, tak to Richard popírá. Ve filmu BlacKkKlansman (2018) hrál Paul Walter Hauser postavu, která má nejen přátele v KKK, ale také je jejich členem. (Puxina)
Reklama