Režie:
Karel KachyňaKamera:
Vladimír SmutnýHudba:
Luboš FišerHrají:
Karel Heřmánek, Rudolf Hrušínský, Jiří Krampol, Lubor Tokoš, Marta Vančurová, Dana Vlková, Miroslav Walter, Ladislav Potměšil, Oldřich Vlach, Milan Riehs (více)Obsahy(1)
Leo Popper tráví s rodinou chvíle pohody v chalupě převozníka Proška na břehu Berounky. Učí se rybařit, pozorují stádo srn a občas se dozvědí leccos důležitého o životě. Po krušných začátcích se Leo stane úspěšným prodejcem vysavačů Elektrolux a může si splnit dávný sen, koupit si rybník plný kaprů. Přestože slavnostní výlov skončí trapasem, protože rybník je prázdný, Leo se nevzdá a zahájí chov vlastních kaprů. Chvíle úspěchů a štěstí však nečekaně přerve příchod nacistů. Když přijde oznámení, že Hugo a Jirka mají jít do transportu, rozhodne se je Leo pořádně vykrmit, aby útrapy přežili. Nejprve se pokusí nachytat ryby, ale když neuspěje, přemluví v zoufalství Proška, aby mu půjčil psa a on mohl ulovit srnce. Za pytláctví je sice trest smrti, ale Leo je odhodlán udělat pro syny, co jen bude možné. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (427)
Krasny humorny i dramaticky pribeh jednej rodinky, ktoru zastihol prichod druhej svetovej vojny. Vedel som, ze Kachyna ma nesklame a dokazal natocit skvely film, aj ked uznavam, ze mam v jeho filmografii este medzery. Najviac ma pobavil predaj vysavacov, alebo kúpa rybnika a neskor i predaj chladnicky s mramorovou doskou :-) Prvych 60 minut skor komedia, zvysok filmu drama... 01.06.2009 ___ Karel Heřmánek - (Tatínek) +++ Marta Vančurová - (Maminka) +++ Rudolf Hrušínský st. - (Prošek) +++ Jiří Krampol - (Hejtmánek) +++ Lubor Tokoš - (Nejezchleb) +++ Dana Vlková - (Irma) +++ Ladislav Potměšil - (Korálek) +++ Jan Přeučil - (Inspektor) +++ Alois Švehlík - (Rozvědčík) +++ Hudba: Luboš Fišer +++ ()
Ze dvou třetin lehce poetická a místy značně rozšafná komedie s hlavní postavou nezdolného optimisty, z jedné třetiny o poznání vážnější a smutnější drama. Karel Heřmánek jednoznačně podává životní výkon. Z těch prvních dvou třetin čiší kouzelná atmosféra, z té třetí třetiny mrazí. Kachyňovi se skutečně velmi umně podařilo spojit více povídek v jeden kvalitní celek. Právem jeden z nejslavnějších a nejúspěšnějších českých filmů osmdesátých let. ()
70%... Mám ráda filmy Karla Kachyni, ale tenhle mě prostě neoslovil tolik jako některé jiné od něj. Samozřejmě se nedá vytknout skvělý herecký výkon Karlu Heřmánkovi a ještě třeba R. Hrušínskému (ale kde on nehraje dokonale, že?). Knihu jsem nečetla, asi to ani nemám v plánu. Film každopádně špatný neni, to rozhodně říct nemůžu, ale řekla bych, že tomu něco chybí, prostě mě to asi nechytlo tak, jak mělo.... - a hlavně ani moc nedojalo. ()
S tímhle filmem mám prostě problém. Kdo viděl Zlaté úhoře a zná tu prosluněnou poetiku Pavlových povídek, bude na tom možná podobně. Tenhle film totiž není poetický, ale dryáčnický. Kachyňa jej přisprostil, žel však směrem, který dává poetice na zadek, a asi jako jeden z prvních použil rozkomíhanou kameru, která štve lidi dnes více, než kdy jindy, protože je všude. Vadí mi i podivné skoky charakteru postavy či ve scénáři, nevyužité možnosti momentů zamyšlení (Co je, co vidíš? - Rybník, klidná hladina. - tato scéna je rovněž vychrlená rychlostí formule, bez oné chvilky ke klidu, bez předělu.) Také ty filtry u kamery, co nejvíc ze všeho připomínají objektiv namazaný sádlem, tady moc nesedí. I herecké projevy mi přijdou hysterické, ačkoliv je hezké vidět jednu z Kamélií. ()
Takřka smrt (krásných srnců rukou) obchodního cestujícího.. Kachyňa bez zbytečného patosu dovedně naservíroval humor i drama v přesně odměřeném množství a k tomu vynikající Heřmánek, jakožto dobrá střední, co se snaží skolit těžkou váhu v podobě plíživého nacismu. Pro Nicolase Cage zůstává tristní zjištění, že německý ovčák Holan umí hrát očima líp než on.. ()
Galerie (9)
Zajímavosti (22)
- Jako zástupce československého filmu se snímek ucházel o nominaci na Oscara v kategorii cizojazyčný film (1987). (orkadimenza)
- Dana Vlková (Irma Korálková) spomína na natáčanie milostnej scénky v maringotke: "Scéna v maringotke mi bola dlho utajovaná. Pán režisér Kachyňa, pri prechádzaní scenára, vždy len tak niečo nejasného prehodil a prešiel ďalej, že vraj si to povieme, až príde čas. Filmové scény sa točí na preskáčku a nie chronologicky. A tak scéna v maringotke prišla na poradí až ako posledná. Možno preto, aby som už nemohla cúvnuť. Karel Kachyňa rolu pani Irmy Korálkové, oproti knižnej predlohe Otu Pavla, trochu rozšíril a obohatil. Scéna sa natáčala jedno popoludnie a hneď naostro! Režisér túto scénu nebral na ľahkú váhu. Hovoril, že celú noc premýšľal, ako ju natočiť. Chcel, aby bola síce smiešna, ale rozhodne nie nevkusná." (Raccoon.city)
- Domek převozníka Proška (Rudolf Hrušínský), byl v době natáčení výstavní síní, proto bylo jako přívozu použito nedaleké Kouřimecké rybárny. Na témže místě v nezměněné podobě se nacházela ještě 15 let po uvedení filmu do kin. (rakovnik)
Reklama