Režie:
Radek BajgarScénář:
Radek BajgarKamera:
Lukáš HyksaHudba:
Jiří HájekHrají:
Iva Janžurová, Martin Hofmann, Tatiana Dyková, Pavel Liška, Eva Holubová, Jana Plodková, Kristína Svarinská, Terezie Holá, Jan Vondráček, Jaromír Dulava (více)Obsahy(1)
Hlavní hrdinkou černé komedie Teroristka je Marie (Iva Janžurová), učitelka na penzi, která si jednou řekne, že už si nechce připadat jako kráva. Když jí proti arogantnímu strůjci lokálního zla (Martin Hofmann) nepomůže ani starostka (Tatiana Vilhelmová), sežene si zbraň a rozhodne se udělat to, co většinu z nás občas napadne, ale hned tu myšlenku rozumně zapudíme. Brzy však zjistí, že stejně, jako je vražda složitá morálně, je nesnadná i prakticky – přesto, že jí bývalý žák, momentálně v podmínce (Pavel Liška), dává cenné životní rady: „Kriminalita jenom vypadá jednoduše, paní učitelko, ale pak se dycky něco posere.“ (Cinemart)
(více)Videa (1)
Recenze (565)
Chvilku mi trvalo, než mi došlo, že jde o absurdní nadsázku, a když mi to došlo, skvěle jsem se bavil. Tenhle film nejd brát realisticky, je z kategorie If... Co kdyby. Ostatně, jeden slavný režisér dokonce film s tímto názvem (If) natočil. Klíčová je v tomto filmu věta: "Nečekal jste, že důchodkyně se bude chtít bránit." A o tom to je. ano, šmejdi všeho druhu, nejen developeři,zneužívají dobroty nejen důchodců, ale všech čestných lidí, a sázejí na to, že právě ona čest těm lidem nedovolí se bránit a jim nějak šlapat na paty. Nu a tady ve filmu vidíme, co by, kdyby. Kdyby se slušná učitelka už fakt naštvala a začala věci řešit. Ta nadsázka je skvělá a scéna v domě Macha patří k tomu nejdokonalejšímu z filmu (na druhé místo bych dal rychlé vypořádání se s agresivními cyklisty, kteří jsou mi rovněž z duše protivní). Líbilo se mi i dávkování informací, jen začátek mě trošku zklamal, protože hned nebylo jasné, že jde o nadsázku a film mne začal nudit, neb ta harnice mezi realitou a absurdností zde ještě nebyl jasně vymezena - ke škodě filmu, protože mnohý divák to ak vezme jako realistické drama a bude tom hledat reálné chování postav v současných reálných podmínkách (o něž ale vůbec nejde, jak žel zjistíme až později). A navíc je tu i Kazín, i když já mám raději tu druhou hospodu, kde čepují Tři sestry. :-) ()
"Bez kvalitního pokání nemůžeš dál páchat." Nemám rád arogantní zmrdy, kteří točí zeměkoulí, ale lokální zloduch Mach mě naprosto dostal. Ten byl prostě skvělej při uplácení, vyhrožování, slibování i schopnosti dostat každou do postele. Tam mi dal pocítit moje nedostatky. Mach na tu zábavu naštěstí není sám. Mě bavili v podstatě všichni bojovníci za klid - od učitelky s brokovnicí po partyzánku s lepidlem. A přestože jsem byl tradičně na straně odboje, o jehož beztrestnosti mám vážný pochyby, tak naprosto respektuju Machův motobiatlon jako základ obrany země. Má to sice nějaký ty mouchy, logika si občas zahapruje, ale mě absurdita celý tý situace hodně bavila. ()
Když se divák rozhodne pro tento biják, musí počítat s popřením všeho, co čeští tvúrci do dnes kdy vymysleli. Jelikož jde o bláznivou taškařici na vážné téma s prvkem černého humoru. Myslím, že se zadařilo. Paní Janžurová je skvělá a Hoffmann jako protihráč je pro tuto roli přímo stvořený. Zejména když je namířena hlaveň na padoucha, válel jsem se při dialogu v slzách. Zbytek ansámblu na pohodu i když někteří, viz Tatiana zbytečně přehrávají + na můj vkus možná trošku odbytý konec při takové nastavené jízdě. Ale jinak moc příjemný zážitek. ()
Nadsázka na druhou. A velmi slušná provokativní tragikomedie. Možná se mi líbila i proto, že jsem odmítl nějak šťourat do samotné vymahatelnosti práva, do volby mezi menším a větším zlem, do morální myšlenky, do zoufalosti obyčejného smrtelníka, o kterých film mimo jiné pojednává. Právě ono morální poselství je nejasné a značně pokřivené. Ale vážně jsem nechtěl „filosofovat“ nad tím, zda vztahy dneška jsou opravdu tak děsivé a morálně pochybné. Tvůrci to tak vidí a já se jim nedivím. Radek Bajgar tudíž přináší po Teorii tygra další produkčně velmi dobře zvládnutý snímek, který je na české poměry znovu velice svěží a herecky nesmírně příjemný. Tehdy začal blbnout dosavadní podpantoflák Jirka Bartoška a ženy okolo to těžce rozdýchávaly. Teď tvůrci drbli do dosud přeslušné učitelky v důchodu, která se v chatové osadě u Berounky stará o umírající kamarádku. Chce dožít, chce mít klid a děsí ji plány investora Martina Hofmanna, který má pod palcem místní samosprávu. Demokratické principy dostávají jednu do brady, uťápnutá penzistka Iva Janžurová bere „spravedlnost“ do svých rukou. Přerod ženy, kterou trápí tak akorát zvýšený cukr a stařecký třes, a která se hůř vyrovnává s tím, že se vytrácí obyčejná lidská slušnost a ohleduplnost, je pochopitelně diskutabilní. Zrovna jako to, zda výsledek chce být vážným nebo absurdně pomrkávajícím do kamery. Párkrát se změní tón vyprávění a úplně to neladí, ale celkově převládá spokojenost. Fraška, která mi jednoduše sedla. Proto ty čtyři lehce nadhodnocené hvězdy. ()
Nemůžu říct, že jsem se nesmála. Smála jsem se dokonce docela dost – vtipným hercům ve vtipných situacích. Ovšem jako celek je Teroristka spíš odpudivá. Když si dělám z něčeho šoufky, poněvadž je to úplně choré, opravdu nad tímtéž nechci vzápětí spiklenecky pomrkávat nebo se dojímat, jak mě k tomu tento film opakovaně nutil. Je mi z toho fakt úzko. ()
Galerie (36)
Zajímavosti (16)
- Mach (Martin Hofmann) jezdí ve voze Porsche 911 generace 964, vyráběné mezi roky 1989–1994. (Miacci)
- V jednom rozhovoru Radek Bajgar prohlásil, že scénář psal přímo pro Ivu Janžurovou. (Duoscop)
- Film podpořil Státní fond kinematografie částkou 2 miliony korun. (SONY_)
Reklama