Režie:
Stanley KubrickKamera:
John AlcottHrají:
Jack Nicholson, Shelley Duvall, Danny Lloyd, Scatman Crothers, Barry Nelson, Philip Stone, Joe Turkel, Anne Jackson, Tony Burton, Lia Beldam, Vivian Kubrick (více)VOD (6)
Obsahy(1)
Opuštěný horský hotel, odříznutý od světa, to je vhodné místo k zešílení... Neúspěšný spisovatel Jack Torrance přijme práci správce v luxusním, ale odlehlém horském hotelu Overlook, který je přes zimu zcela odříznutý od světa. Pro muže je to vítaná příležitost najít klid na práci. Jenže od první chvíle, kdy Jack s manželkou Wendy a synkem Dannym do hotelu dorazí, se zdá být něco v nepořádku. Jack začíná být na své nejbližší neurvalý, nemůže se soustředit a objevují se u něj děsivé sny. Je to právě „osvícený“ Danny, kdo díky své zvláštní schopnosti pochopí, že v hotelu Overlook žijí duchové a ti jeho otce začínají ovládat. Ostatně chlapec je v dlouhých hotelových chodbách sám potkává… Film Stanleyho Kubricka vznikl podle románu známého spisovatele Stephena Kinga. Kubrick podle něj vytvořil nejen klasické dílo moderního filmového hororu, ale také mistrovskou studii postupného psychického rozpadu lidské osobnosti. Některé výjevy, jako zjevení nahé mrtvé ženy v koupelně, hektolitry krve, valící se z výtahové kabiny či finální sekvence v parkovém bludišti patří mezi ty nejděsivější okamžiky, jakých se filmařům podařilo dosáhnout. Snímek se zapsal do historie také dosud největším počtem klapek, které padly při natáčení jednoho záběru pro zvukový film. Stanley Kubrick, posedlý perfekcionismem, nechal Shelley Duvallovou opakovat jednu akci celkem 127krát, než byl se záběrem spokojen. Osvícení se tak dostalo do Guinnessovy knihy rekordů. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 969)
Cynický, zábavný a děsivý. Přestože jde o opak Odysey co do vstřícnosti k "náhodnému" divákovi, má k ní Osvícení nejblíž coby nádoba připravená k naplnění výklady všeho druhu. Proto tolik více či méně smysluplných konspiračních teoriích od těch relevantních (záměrné hrátky s kontinuitou a mapou hotelu) po ty méně pravděpodobné (konspirace o přistání na Měsíci). Tím je Osvícení extrémně zábavné a doslova přeplněné informacemi - ani ne tak dějovými, ale obrazovými. Na to byl Kubrick mistr. Proto mě sledování Osvícení vždy naplňuje maximálním zážitkem a uspokojením, protože nikdy nejde o pasivní připomínání známého filmu, ale seznamování s novými možnostmi a netušeným dosahem. O Osvícení platí, že ho člověk nikdy nevidí dvakrát - pokaždé jde o jiný film, jiný zážitek. ()
Mimo jiné horor, který s přibývajícími roky na své ďábelskosti neztrácí, ale získává. Znepokojivě dlouhé interiérové jízdy (kdy přejímáme hledisko postav), velké exteriérové celky (kdy se postavy ztrácejí kdesi v dálce) - traumata povahy psychosexuální i národní, hodně otázek nezodpovězených i nezodpověditelných. Především ale Jack Nicholson, který má nad celým filmem podobnou moc jako minotaur nad svým bludištěm. 95% Zajímavé komentáře: POMO, kiddo, VerteX, Baudelaire, milos1, scheni ()
Režijně vypiplané mistrovské dílo, pečlivě gradovaná atmosféra, která v hororovém žánru nemá obdoby, nádherná plynulost stupňování strachu a psychologického přerodu hlavní postavy, jednoduše Kubrick a Nicholson v nejlepším... Proslulé Kubrickovo užití kamery (distancované až "robotické" následování postav), minimalistická, ale perfektně atmosféru podbarvující hudba, famózní halucinační/imaginární/snové scény v čele s valící se krví - Osvícení je dokonalé nejen formou, ale i obsahem - působí inteligentně, nezakládá si na temnotě a lekačkách, divák má před očima velký prostor, ale přesto cítí značnou tíseň. A ten strach... Ale přesto bych si ani na minutu nedovolil zakrýt oči a přestat se opájet genialitou díla. 10/10 ()
Geniální adaptace knihy Stephena Kinga Osvícení. Spisovatel Jack Torrance se svoji manželkou a synem přijíždí do horského hotelu, o který se má přes zimu starat, ale po pár týdnech začíná přicházet o rozum a snaží se zabít svoji rodinu podle historky, kterou mu odvyprávěl ředitel hotelu. Jack Nicholson je přímo démonický a předvádí mistrovský výkon. Bohužel Nicholson už jako blázen vypadá od pohledu, takže není úplně vidět jeho psychická proměna. Shelley Duvall a malý Danny Lloyd zahráli výborně i když je pravda, že Duvall místy přehrávala. Stanley Kubrick natočil horor s neuvěřitelně hutnou atmosférou, která se dala místy krájet. Své na tom má podíl i hudba, která atmosféru ještě "vylepší". Opravdu mimořádné filmařské dílo s několika nezapomenutelnými scénami (např. závěr v bludišti), které si své čestné místo dozajista najde...... ()
Galerie (164)
Photo © Warner Bros.
![Osvícení - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/158/567/158567605_8df5ba.png)
Zajímavosti (235)
- Jack Torrance (Jack Nicholson) byl v roce 2003 zařazen Americkým filmovým institutem (AFI) na 25. příčku v žebříčku nejzápornějších postav v dějinách amerického filmu. (TheDude)
- Film má dve verzie. 146-minútová bola určená pre americký trh a druhá s dĺžkou 119 minút pre Európu. Stanley Kubrick to odôvodnil tým, že Európania sú filmovo vyspelejší a nie je potrebné byť doslovný. (Paldiny)
- Skladba "Als Jakob Erwachte" (nebo také "The Awakening of Jacob") od polského skladatele Krzysztofa Pendereckiho se později objevila i ve filmu Inland Empire (2006) od Davida Lynche. (4ward)
(1001) -„All day work and no play makes Jack a dull boy.“ ♥♥♥ Pokaždé, když přijde řeč na tento film, začne můj taťka o tom, že super super, Nicholson maniakální k zbláznění (muhaha), ale že si určitě musím přečíst ještě tu knížku, protože tam se teprve dozvím, proč a jak se to všechno děje, a že se tam King mnohem víc věnuje historii hotelu a bývalým mafiánským majitelům a vůbec. A já si pro sebe říkám, že právě to by pro mě byl možná problém, protože King často neví, kdy přestat, a nahlas se snažím vysvětlit, že o to Kubrickovi nejde, že on překládá slova vysvětlení do pocitů a pocity do obrazů a ve výsledném filmu tak nechybí nic, co člověk potřebuje, aby byl proti vlastní vůli vzdělán (rozuměj vystrašen k smrti). Vždycky, když si vzpomenu na "redrum", tak se bojím jít v noci potmě na záchod. Jinými slovy, film, u kterého se leknu, i když se objeví pouze titulek "úterý". Líbí se mi, jak Kubrick v jenom rozhovoru zmiňuje Kafku, když popisuje svoje rozhodnutí být civilní a realistický při adaptování výchozího materiálu: „Jeho (Kafkovy) povídky jsou fantastické a alegorické, ale jeho styl psaní je jednoduchý a přímý, skoro žurnalistický. Většina lidí, co se ho pokouší adaptovat, to úplně ignoruje a snaží se udělat všechno co nejvíc divné a snové.“ Ten rozhovor jsem si přečetla teprve poté, co jsem narazila na nějakou příšerně dlouhou a extrémně podrobnou fanouškovskou analýzu filmového Osvícení (analýza má dvacet jedna kapitol a k tomu několik dalších souborů s poznámkami a rešeršemi a několik hodin doprovodných videí). Namátkou: Autor v ní rozebírá třeba význam štaflí stojících na začátku filmu v chodbě (padne i přirovnání k pyramidě na americké jednodolarovce) nebo to, že Jack Torrance symbolizuje amerického prezidenta Woodrowa Wilsona, protože dva lidé na závěrečné fotografii z večírku roku 1921 jsou v obličeji mírně podobní Wilsonovi a jeho ženě Edith a že žena na fotografii má na šatech brož ve tvaru srdce zkříženého s holubicí a že skutečná Edith Wilson dostala od Francouzů diamantovou brož Holubice míru. Náhoda? Nemyslím si! Obvykle rozhovory s režiséry nevyhledávám, protože si myslím, že všechno podstatné už by mělo být ve filmu samotném. Po přečtení této analýzy jsem potřebovala trochu uklidnit a Kubrickův styl přemýšlení mě rozhodně uklidnil a dovolil mi nedbat na holubice a pyramidy. Zpátky k mé vlastní recenzi. Realistický, ale svým způsobem velmi podvratný přístup k filmu ústí v to, že největší děsivá síla filmu tkví v sérii nenápadných detailů. Například už od prvního zhlédnutí před mnoha a mnoha lety jsem si říkala, že vidím největší problém v tom, že Nicholson vypadá jako blázen ještě předtím, než se oficiálně zblázní. A teprve poměrně nedávno mě dostihlo plíživé uvědomění, že ona to je pravda. Jack se s příchodem do hotelu nijak nezměnil, všechno zlo si už přinesl uvnitř sebe a hotel mu jenom poradil, jakým způsobem svou zlost soustředěně ventilovat. To je kruté. To je zlé. Jen si poslechněte, co v jednu chvíli řekne barmanovi: "Just a little problem with the old sperm bank upstairs." Jéžišku, on je tak odporný člověk, že mávání sekerou skoro vypadá jako projev jeho něžnější stránky. A je to zvlášť působivé, protože Wendy v podání Shelley Duvall je jedna z mých nejoblíbenějších filmových matek a Danny v podání Dannyho Lloyda je jeden z mých nejoblíbenějších filmových synů. Při scéně, kdy spolu tito dva bloudí zeleným bludištěm, Dagmar pravidelně brečí prostým dojetím z toho, jak krásný vztah spolu ti dva mají. Jak on je vedle ní malý a jak se drží za ruce. Kdyby ti dva neměli ani sebe, bylo by to absolutně nelidské. A speciálně miluji, že chlapec je svým rodičům rovnocenný partner, chová se velmi chytře a je aktivním účastníkem probíhajících událostí, tzn. že netrpí klasickými neduhy malých dětí v (amerických) filmech. A jako myšlenkové cvičení si odnáším představu, jaké to je vidět úryvky minulosti a budoucnosti, ale nevědět, co je co, co se už stalo a co se teprve stane. () (méně) (více)