Režie:
Susanne BierScénář:
Eric HeissererKamera:
Salvatore TotinoHrají:
Sandra Bullock, Trevante Rhodes, John Malkovich, Sarah Paulson, Jacki Weaver, Rosa Salazar, Danielle Macdonald, Lil Rel Howery, Tom Hollander (více)VOD (1)
Obsahy(3)
Pět let potom, co strašlivá, nevídaná síla většinu lidí přiměla k sebevraždě, se jedna z přeživších se dvěma dětmi odhodlává k zoufalému pokusu o útěk do bezpečí. (Netflix)
Videa (2)
Recenze (764)
Atmosférická tísnivka v mistrosvké režii madam Susan, no zdá se, že Netflix naší milované Dánce sluší. Skvělý, vůbec jsem nevěděl odkud co příletne, odhadnout následující dění prakticky nemožný. Jak nemám rád vyprávění ve dvou časových pásmech, tak tady, když došlo na děti jsem byl vysloveně rád, že tomu tak je, protože to byla velmi silná scéna. Sandy mě herecky příjemně potěšila a vlastně odcházím tak spokojen z tohoto bijáku, že dávám plnou palbu. ()
Žiadny dobrý skutok nezostane nepotrestaný. Mix Udalosti (samovraždy), Tichého miesta (len sa sluch vymenil za zrak) a Hmly (skupina ľudí v budove a vonku zlo, ale nečíha azda aj medzi nimi?). Výstižná, miestami riadne znepokojivá a mrazivá štúdia ľudí, ktorí sa ocitli vo vyhrotenej situácii. Ako to už býva, katastrofa odhalí ich pravý charakter. Ľudí hlúpych a skazených, ktorých baví ubližovať nevinným, avšak i ľudí statočných, rozvážnych, chladnokrvných a múdrych. Určite so mnou mnohí budú súhlasiť, že zďaleka najdesivejšia pasáž je tá s Garym. Fuj. Malermanova kniha je takisto fantastická, ale dejovo prekvapivo o dosť iná. Mne vo filme chýbali psy. Oproti románu sú niektoré veci, postavy, scény a nápady inak, ale nedá sa povedať, že horšie; skôr by som tvrdil, že sa film a román pekne navzájom dopĺňajú. Film má dve hodiny, ale tempo upadá len zriedka. Už úvod je strhujúci, taký komornejší Úsvit mŕtvych od Snydera. Postavy sú fajn a hrané sympatickými hercami. Sandra Bullock je fantastická, ale to aj Malkovich; škoda, že dostal taký malý priestor. I tak sa ale mohlo ísť postavám hlbšie pod kožu, keď už bola k dispozícii taká štedrá minutáž. Pritom to nepotrebovalo venovať 25 minút každej, stačila by možno jedna dlhá scéna spoločnej večere. Vďaka hercom sa každopádne v obyvateľoch nehnuteľnosti zorientujeme lepšie, než v knihe, kde niektorí splývali a odlišoval som ich len vďaka menám. Niekomu určite bude vadiť, že tvorcovia nevysvetlili pôvod „zla“, ale to je samozrejme zámer. Nikto nič nevie, zlo na náš svet vtrhlo bez ohlásenia, bezpečnostné a iné štátne zložky zjavne nemali šanci situáciu vyriešiť (naopak, pravdepodobne padli ako prvé), média nefungujú a preživší sa môžu len domnievať, predpokladať a síce logicky uvažovať, to ale ešte neznamená, že sa nemýlia, že nezaplatia cenu najvyššiu, lebo človek človeku vlkom. Hoci snímka nie je krvavá (až na pár nezabudnuteľných pársekundových okamihov), aj tak vami otrasie a je drsná, depresívna, beznádejná a smutná, lebo viete, že toto sa proste dobre skončiť nemôže (takže poteší očistná koncovka). Posledné dobro zo sveta postupne mizne a zostávajú len hlupáci, ktorí svoje pomýlené a zvrátené názory vydávajú za božiu pravdu, netrápi ich, koľkým nevinným pri tom ublížia, ešte sa na tom dobre zabávajú. Občas niektoré veci rušia (rýchle zmierenia so smrťami najbližších), prípadne boli vyložene odfláknuté (nedostatočné zakrytie okien, schválne si to všimnite) a palce dole aj za nevysvetlené univerzum. To, že pôvod zla nie je vysvetlený, sa mi pravdaže síce páčilo a oceňujem, že tvorcovia ušetrili tým, že nám neukázali trápne digitálne monštrá. Pritom to atmosfére len a len pomohlo. Naopak, počítačové príšerky by film stiahli ku dnu. Lež vadilo mi, že univerzum nedáva zmysel. Z niektorých, ktorí „to“ videli, sa stanú vrahovia, z iných samovrahovia. Chcelo to doklepnúť, takto je to na môj vkus príliš otvorené. Čiže svetlo prenikajúce cez žalúzie nevadí? ()
Více prostoru dostává spíše komornější, na můj vkus až příliš televizní část, ve které se vlastně skoro nic neděje, a když už ano, tak jsou to předvídatelné události, viděné již tolikrát předtím v jiných filmech. Hororovější napětí a zábavné putování jsou prostě natolik upozaděny, že jsem tím víceméně jen tak v klidu proplul. Bez peřejí, v suchu, bez překvapení. ()
Další pokus o hororové sociální drama, sedící v koutě ve stínu Darabontovy Mlhy. To neustálé střídání dvou časových rovin začne být po hodině vypravěčsky monotónní. Jaksi s jeho “vztahovým obsahem” a klišé, ke kterým inklinuje, začne být velmi nepravděpodobné, že film může něčím překvapit, vnést něco nové do námětu, který už tak připomíná některé nedávné žánrovky. Divácky atraktivní premisa s parádním rozjezdem se tak mine potenciálu slušné žánrové události, a z filmu zůstane pouze divácky bezpečné, mainstreamové drama o důležitosti soudržnosti s pár strašidelnými scénami, dětmi v ohrožení a příjemnou Sandrou. Ne že bych to se zájmem nedokoukal. Jen v tom vidím promarněnou velkou šanci. ()
Premisa vykradená z shyamalanova The Happening v pokusu o nervy drásající zpracování. Nic tam není vyloženě špatně, jsou tam překvapivě slavní a dobří herci, ale prostě to na mě nezafungovalo. Nenudil jsem se, ale tísnivou atmosféru jsem fakt necítil. I proto, že cesta lodí naslepo je až moc přehnaná a v těch peřejích by všichni chcípli. Neměl jsem o ně strach a sralo mě, že se to třeba nepokusili sejít vedle té řeky. Jako jednohubka ale dobrý. ()
Galerie (20)
Zajímavosti (15)
- Štyria herci z tohto filmu si zahrali aj v seriáli American Horror Story (od r. 2011). Ide o Sarah Paulson, BD Wonga, Rosu Salazar a Danielle Macdonald. (Astonko)
- Sandra Bullock (Malorie) osobně požádala Sarah Paulson aby zahrála její sestru Jessicu. (Jamal)
- Celosvětová premiéra proběhla 12. listopadu 2018 na filmovém festivalu Amerického filmového institutu. (Varan)
Reklama