Reklama

Reklama

Režisérský debut Woodyho Allena z roku 1969 zachycuje kriminální léta mladého Virgila Starkwella, kterého hraje sám Woody Allen. Přestože byl Virgil nadprůměrně inteligentní, a možná právě proto, připadal si zmatený a osamocený. V osmnácti se vykašlal na školu a vydal se na dráhu zločinu. Jeho sklon zpackat všechno, na co jen sáhnul, jej ale brzy dostal za mříže. Po propuštění potkal mladou a krásnou Louise, do které se zamiloval. Kvůli ní se také rozhodl změnit svůj život. Před tím se ale ještě naposledy pokusí vyloupit banku, což ho opět dostane do vězení. Dny se vlečou a Virgil se rozhodne vzít osud do svých rukou a utéct. Tentokrát se na něj usměje štěstí. Společně s Louise, která je těhotná, odjedou do jiného státu, kde konečně začnou žít normálně. Pronajmou si malý byt a Virgil si najde práci v kanceláři. Jednoho dne se ale objeví neodolatelná sekretářka slečna Blairová, která zjistí, že Virgil je hledaný zločinec a začne ho vydírat. Vrátí to Virgila zpátky do starých kolejí, nebo to tentokrát zvládne bez porušení zákona? (HBO Europe)

(více)

Recenze (207)

sud 

všechny recenze uživatele

Woody Allen přesně tak, jak ho máme nejradši. Na paškál si vzal tentokrát gangsterky, detektivky a vězeňská dramata. Hlášek je zde spoustu a s nimi mraky vtipných scén. Každou chvíli se objeví vtip, který vás dostane do kolen a neudržíte se smíchy. A navíc tento film nastartoval celou sérii filmů s tímto brýlatým sympaťákem. ()

Cival 

všechny recenze uživatele

Další výborná bláznivá komedie z pera Woodyho Allena. Hromada dokonalých gagů, která je bohužel občas přerušena něčím méně vtipným. Allen se jako režisér možná ještě trochu hledal, tenhle film totiž ještě nemá tak příjemnou náladu jako jeho pozdější režijní počiny. Ale na to, že je to Woodyho druhý film, klobouk dolů. ()

Reklama

Pierre 

všechny recenze uživatele

Skvělé! Může mi to příjít možná tím, že jsem od Woodyho Allena ještě tolik filmů neviděl a nemohu jim být přesycen. Ale i tím, že tehdy mladý začínající filmař po rozpacích z natočení svých předchozích scénářů se konečně mohl pustit do svého vlastního ryze autorského filmu, věřil si, že může pobavit lidi, nebyl tehdy ještě snad ani zatížený žádnými skandály, rozporuplnými pověstmi...a myslím, že stvořil opravdu neskutečnou jízdu a vynikajcí autorský kousek. Zlodějské komedie byly v této době velmi populární a některé kousky jsem si z této oblasti velmi oblíbil již v minulosti. Woody přispěl do podžánru skvělým příběhem o životním ztroskotanci, naparosto neschopném zlodějíčkovi, jehož smůla a neschopnost jde mnohdy do naprosto netušených rozměru, ale obohatil ho i snoubením grotesky, dialogového humoru, hlašek. romantiky  a dorámcoval do skvělé formy fiktivního dokumentu (jako takřka předvoj Zeliga). Když jsem během jedné hlášky dostal na začátku obrovský výtlem, netušil jsem kolik těch výtlemů ještě během těch 80 minut bude, kolik mě čeká nápadů, invence a srandy. Já myslím, že tohle je vynikajcí kousek a jestli byl opravdu Woody Allen ve své době tahle zábavný, tak je jen škoda, že je jeho jméno dneska vláčeno onou nepříjemnými kauzou. Každopádně tohle? Super! P.S Dodatek březen 2022: Od Woodyho mám za sebou už zhruba dvacítku filmů z jeho počerné tvorby a další mě čekají. Mnoho z nich se mi hodně líbilo, ale tento jeho nadšený zapalený debut s možná trošku ušmudlanou filmařinou, o to větší nápaditosti a vtipnosti obsahovou, mi skoro až asociuje moje milované Richardovky a ta forma jednoduchého příběhu, na který se nalepují skeče s různou náladou se mi opravdu hodně líbí. Takže nakonec přidávám i do Topky. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

- Budeme mít dítě. To je můj dárek k Vánocům. - Mně by stačila kravata. Allenův režijní debut (když nebudeme počítat spolupodílení se na What’s Up, Tiger Lilly?) je hlavně vtipný (za každou cenu) a rychlý (vždyť také musí neustále utíkat před zákonem). Komedie na svou dobu originální, nabitá humorem konverzačním i situačním, vtipy kvalitními i méně kvalitními, stále však komedie ubírající se nebývalým tempem kupředu. Komedie, u které je v podstatě nemožné se nudit. To výjimečně platí také pro lidi, kteří Allena „nemusejí“, sice z obrazovky v podstatě nezmizí (jako v každém svém filmu), ale moc nemluví a těžko si představit vhodnějšího herce do role smolařského trotla, který, když se rozhodne přepadnout banku, pak mu stejně nikdo nevěří, který, když si pracně vyřeže revolver z mýdla, musí venku pršet. Celý film provází hlas vypravěče, čímž je umocněn dojem dokumentu. Samozřejmě dokumentu mystifikačního a podobným způsobem jako pozdější Zelig ujetého. Režie je dravá, rychlá, svižná a stejný dojem budí celý film, v podstatě jakási „zahřívací rozcvička“ před Allenovkami třeba ne tak vtipnými, nicméně nabízejícími kromě vtipů i cosi hodného zamyšlení. Tento Allen ještě není tolik zaplněn odkazy na známé filosofy, spisovatele, básníky a jiné „intelektuály“, psychologii postav není věnován téměř žádný prostor a divákovi tudíž nenabízí více nežli osmdesát minut osvěžujícího humoru. Je to tak špatně? Je to málo? Houby, je to dost a komu se to nelíbí, ať si trhne nohou. Toť bohdá nebude, abych se nezastal prvního filmu svého nejmilovanějšího režiséra. :-) 80% Zajímavé komentáře: pshimi , Jordan, 01001 ()

castor 

všechny recenze uživatele

Zamiluje se, rozhodne polepšit, ale k solidnímu zázemí stačí ještě jedno jediné: bankovní loupež. Ta ale, ostatně jsme v prvním filmu režírovaným Woody Allenem, krutě nevyjde. Allen sází jak Baťa cvičky jeden gag za druhým, některé vyšumí, jiné jsou na hranici trapného, další se naopak dokonale strefují. Allenův smolařský recidivista Virgil je kouzelný, není to takové jelito (ve smyslu, že se nemůže vymáčknout) jako v jiných snímcích, mísí komedii s „dramatem“ i dokumentárními vložkami, užívá simulované rozhovory a další nápady, spěchá kupředu a při startu jedné neuvěřitelné série filmů nabízí dravou režii a osvěžující humor. ()

Galerie (40)

Zajímavosti (13)

  • Postava psychiatra se jmenuje Dr. Julius Epstein po známém scenáristovi stejného jména, který získal Oskara za scénář k filmu Casablanca (1942). (don corleone)
  • Na filmu pracoval jako střihač Ralph Rosenblum, který podle své knihy natočený materiál důkladně zkrátil a dodal rytmus ve střídání "dokumentárních" a hraných pasáží. (Oktavianus)
  • Film měl vyjít na 2 miliony amerických dolarů, Woody Allen ho ale dokončil týden před termínem za 1 600 000 dolarů. (Oktavianus)

Reklama

Reklama