Reklama

Reklama

Režisérský debut Woodyho Allena z roku 1969 zachycuje kriminální léta mladého Virgila Starkwella, kterého hraje sám Woody Allen. Přestože byl Virgil nadprůměrně inteligentní, a možná právě proto, připadal si zmatený a osamocený. V osmnácti se vykašlal na školu a vydal se na dráhu zločinu. Jeho sklon zpackat všechno, na co jen sáhnul, jej ale brzy dostal za mříže. Po propuštění potkal mladou a krásnou Louise, do které se zamiloval. Kvůli ní se také rozhodl změnit svůj život. Před tím se ale ještě naposledy pokusí vyloupit banku, což ho opět dostane do vězení. Dny se vlečou a Virgil se rozhodne vzít osud do svých rukou a utéct. Tentokrát se na něj usměje štěstí. Společně s Louise, která je těhotná, odjedou do jiného státu, kde konečně začnou žít normálně. Pronajmou si malý byt a Virgil si najde práci v kanceláři. Jednoho dne se ale objeví neodolatelná sekretářka slečna Blairová, která zjistí, že Virgil je hledaný zločinec a začne ho vydírat. Vrátí to Virgila zpátky do starých kolejí, nebo to tentokrát zvládne bez porušení zákona? (HBO Europe)

(více)

Recenze (207)

Radyo 

všechny recenze uživatele

Trochu jiná "allenovka" a jeden z prvních Woodyho filmů, což je spíše pozitivum (díky trochu jinému přístupu, než je ten klasický "allenovský"). Záplava výborných fórků sice není rozložena úplně rovnoměrně a místy se člověk lehoulince "skoro-nudí", celkově bych to ale označil za výbornou komedii, při níž se určitě od plic zasmějí i jinak zavilí odpůrci Allenova "neurotického" humoru (třeba moje žena :-) ). ()

Jordan 

všechny recenze uživatele

režijný debut mladého woodyho allena. je dobre, ža na radu svojho dvorného strihača Ralpha Rosenbluma, s ktorým prvý krát spolupracoval, prerobil záver z pôvodne tragického, kde hlavného hrdinu zastrelia, na ten, ktorý tam je teraz, pretože spolu s týmto vznikla naozaj podarená komédia, plná "raného" bláznivého woodyho. súbor skvelých gagov a skečov spojených ústredným hrdinom, chronickým kriminálnikom Virgilom Starkwellom. film, ktorý bol jedným z prvých úspešných "mockumentary" vôbec. výborné. najviac ma pobavil zákulisný fakt, že zhruba sto väzňov san quentinu bolo za drobný poplatok použitých ako komparz a štáb bol označovaný špeciálnym atramentom, ktorý je vidieť iba pod ultrafialovým svetlom, aby po skončení natáčania vo väznici stráže vedeli, kto môže opustit väzenie. Ktovie, či sa takto niekomu nepodarilo utiecť. A či niekto zo štábu neostal . . . ()

Reklama

sud 

všechny recenze uživatele

Woody Allen přesně tak, jak ho máme nejradši. Na paškál si vzal tentokrát gangsterky, detektivky a vězeňská dramata. Hlášek je zde spoustu a s nimi mraky vtipných scén. Každou chvíli se objeví vtip, který vás dostane do kolen a neudržíte se smíchy. A navíc tento film nastartoval celou sérii filmů s tímto brýlatým sympaťákem. ()

Vitason 

všechny recenze uživatele

Tento film je trochu jiný než většina pozdějších allenovek. Woody Allen, který se později proslavil spíše verbálním humorem, zde klade důraz spíše na situační humor. Tím ovšem nechci říct, že by film byl o to horší. Je zde několik opravdu dobrých gagů. Film je tak na půl fiktivní dokument o Virgilovi Starwelli. Virgil neobdržel Nobelovu cenu, nebyl to slavný hokejista. Nene, Virgil si zasloužil dokument tím, že je naprostá nula, která se živí zločinem, ale i v dráze zločince je břídil tak jako v životě. Je zde propráno jeho dětství, jeho výchova. To vše je prokládáno zpověďmi lidí, kteří Virgila znali (z nich jsou asi nejlepší výstupy rodičů). Allen si opět dělá srandu ze všeho, ale hlavně ze sebe, což je pro něj dnes už klasické. Ovšem někdy je vidět, že se v tomto filmu ještě režijně hledal a neměl úplně vybroušený styl. Některé scény připomínají chaotické divadlo. Kamera by se dala hodnotit jako celkem nepovedená. Ruční kamera herce někdy úplně ztratí ze záběru a i v několika jiných momentech je nepraktická. Ovšem o co je horší kamera o to je lepší hudba. Jedná se o velice zábavný debut, ale vrchol kariéry přišel později. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Film Seber prachy a zmiz již znamená plnohodnotný režijní debut pro Woody Allena. Nedokázal se tu sice zcela vyvarovat slabostí a občasného pozdního odchodu z klaunského opojení svého vlastního smíchu, přesto klady převažují. Film Seber prachy a zmiz je komedií, parodií a groteskou, upoutá polodokumentárním formátem, nihilismem i tím nadnesením svého židovství (otázkou je, nakolik je to srozumitelné pro širší publikum, ale pravidelně se k tomu ve své tvorbě vracel). Woody Allen byl a stále je především klaunem a jeho tklivému výrazu ve tváři groteska sluší. Promptně okusovaná gangsterka je bezprostředně podávána k lehkému osvěžení, energie je nakažlivá a rozesmává. Hvězdou nekontrolovatelného koloběhu bankovních loupeží, útěků z vězení a hledání manželské harmonie je Virgil Starkwell (dobrý Woody Allen, jako malý klučík Mitchell Tunick), životní smolař, jehož osobnost vytvarovalo prostředí všeobecné nedůvěry, ale také zlomyslnosti. Krádeže jsou existenční nutností, útěky jsou zkoumáním osobní svobody. Hlavní ženskou postavou je Louise (pozoruhodná Janet Margolin), pradlena a Virgilova životní láska. Manželství je připravena přinést oběti, přesto se nestálá, neutěšená finanční situace rodiny nakonec stává výčitkou. Z dalších rolí: z nezměrné hanby synova zločinného života namaskovaní rodičové Virgila (Henry Leff a Ethel Sokolow), pozornost a něžnosti vydíráním vynucující si slečna Blair (Jacquelyn Hyde), již bývalý vězeňský psychiatr Julius Epstein (Dan Frazer), utíkajícími trestanci z pracovního tábora navštívená stařenka na venkově (Grace Bauer), na tu bankovní loupež dohlížející režisér Fritz (Marcel Hillaire), či drsnou tvář si pěstující velitel pracovního tábora (James Anderson), a nesmí se zapomenout ani na doprovod komentátorova hlasu (Jackson Beck). Seber prachy a zmiz je opojením klaunstvím a groteskou. Woody Allen se svým nihilistickým zlehčením vyrazil do světa a oslavil tím svůj první úspěch. Svěží pobavení, notně vylepšující náladu! ()

Galerie (40)

Zajímavosti (13)

  • Přes 100 vězňů San Quentina si ve filmu zahrálo jako kompars. Herci byli označeni razítkem, které bylo viditelné pod speciální lampou, aby bylo možné na konci natáčecího dne odlišit, kdo je herec a kdo vězeň. (don corleone)
  • Allen se rozhodl pro režírování sebe sama po natáčení filmu Casino Royale (1967), které mu přišlo dost chaotické. (don corleone)
  • Woody Allen chtěl film původně natočit černobíle a podtrhnout tím jeho polodokumentární styl, producenti mu to ovšem nedovolili. (Matty)

Reklama

Reklama