Režie:
Martin ScorseseKamera:
Rodrigo PrietoHudba:
Robbie RobertsonHrají:
Leonardo DiCaprio, Robert De Niro, Lily Gladstone, Jesse Plemons, Tantoo Cardinal, John Lithgow, Brendan Fraser, Louis Cancelmi, Tatanka Means (více)VOD (3)
Obsahy(3)
Indiánský kmen Osedžů patřil ve dvacátých letech minulého století k celosvětově nejbohatším komunitám. Měli to štěstí, že na jejich půdě byla objevena ropa a že se jim podařilo zajistit profit z každého vytěženého barelu. Osedžové vlastnili obrovské domy, krásná auta a bělošské sloužící. Měli však zároveň obrovskou smůlu, protože je, víc než kteroukoliv jinou populaci, pronásledovala záhadná a „nešťastná“ úmrtí. I když byli pohádkově bohatí, pořád to byli „jen“ indiáni, takže jejich podezřelé konce nikdo nevyšetřoval a práva na zisky z těžby ropy se tiše přesouvaly do cizích rukou. Jenže tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se i tehdy čerstvě ustavená FBI probere. Hrdinka příběhu, Mollie Burkartová (Lily Gladstone), patří k těm šťastným majitelkám indiánské půdy nasycené ropou. Díky vrozené vysoké inteligenci se ji daří vyhýbat okolnostem a situacím, které by ji připravily o život a udělaly z ní „statistiku“. Pak však potká Ernesta Burkharta (Leonardo DiCaprio), válečného veterána, jehož strýc (Robert De Niro) patří k nejváženějším mužům celého kraje. Mezi Ernestem a Mollie přeskočí jiskra. Je upřímná, nebo ji rozdmýchala Ernestova touha po pohádkovém bohatství? Jak dlouho dokáže Mollie přežít? (Cinemart)
(více)Videa (14)
Recenze (583)
Zabijáci sedacího nervu jsou k prdeli hostilní manýristickou prudou a de fuckto banální, nepřeqapivou a nijak zvlášť dramatickou historkou o vysemeňování a anihilování ropodiánů zkurvenými bílými hubami, pro prachy se neštítícími ani škaredých a otylých indiánských mužen. Manýristickou prudou, sice naprosto dokonale natočenou a plnou autentických kulisních vyfikundací či dobových detailů, nad kterými by dozajista nejeden starožitník nebo kulturní hysterik s vášnivým funěním urputně vyhonil, ovšem brutálně navatěnou nekonečnou bandou indiánských folklórních pásem, zbytečných scén, marných dialogů a planých režisérských egomasturbací až téměř do zcela negluteálních čtyř hodin. Manýristickou prudou s devadesáti devíti procenty famózních herců, avšak co naplat, když je ten hlavní parodií snad i na porno. Ukrutný neherec Leoš di Obrna ke svému fantastickému mimickému rejstříku v podobě nakrčeného obočí, způsobujícímu až dechberoucí varhanovitou vrásku u kořene nosu, s níž lze přesvědčivě zahrát naprosto vše od lodního ztroskotance přes zlého a hodného krále, investičního tuneláře či vesnického idiota až po traumatizovaného zálesáka, přidal druhou!!!, neméně úchvatnou polohu, a sice mistrovsky prkenně sešklebenou držku. Počítám, že na to dozajista šel Stanislavského metodou a před každou klapkou před ním museli utýrat koťátko nebo nějakou anorektickou osmnáctku, aby mu šly ty koutky dolů zcela od přirození a všichni tak bezvýhradně uvěřili, že ty chudáky Indiány počátkem 20. století brutálně vykořisťovali i toporní ochotničtí klauni. Marťasi, Marťasi! Myslím, že i kdybys tohle sestříhal na prdelfrendly dvě hodiny, pořád by to krásně natočená a skoro skvěle zahraná obsahově nenápaditá, nezáživná otrava, dobrá leda tak pro insomnické nudofily a pokrytecké pozéry. Takové čtyři hodiny, navíc s ukrutně koženým až tragikomickým kašparem, to je jednoznačně zločin týrání diváka, který by mohl být lehce překvalifikován i na anální znásilnění filmem! Čas holt nezastavíme, jistoty se hroutí a se Skorsisinou to konverguje k prdeli úplně jako s Klintem. Dříve strhující vypravěči i originální baviči prostě stárnou do žvanivých egocentrických senilů, u nichž forma inkontinuje na obsah. Ještěže aspoň ten Rydly pořád poctivě žere Geriavit a pije balzamovač! ()
Scorsese je nepochybně režisérská legenda, která i mě ve většině filmů baví a rozhodně nenatočil film za tři hvězdičky. Ačkoliv tak od zhlédnutí cítím potřebu, že bych chtěl a vlastně i měl alibisticky šáhnout po sedmičce, ta nuda co jsem u filmu v kině prožíval mi to zkrátka nedovolí. Když pominu fakt, že si režisér podojil Apple o 200 mega a natočil film, který v dnešní době nemá v kinech obdoby (na což si pravidelně stěžuji) a zároveň na sebe nikdy nemohl vydělat, skutečně nechápu, že Marty nebyl tak soudný a nepřinesl divákovi buď nějakou o hodinu kratší verzi nebo rozmáchlejší minisérii (totéž cítím u Babylonu a jsem rád, že Ridley toho svého Napoleona nejdříve pokrátil). Žijeme v době dlouhých filmů a občas mi přijde, že se v tom tvůrci vyloženě předhání. Toto téma si stopáž nepochybně zaslouží, jedná se zjevně o vytoužený příběh svého tvůrce, který jej dlouho toužil zadaptovat a já věděl, že to chci vidět, jen jsem zkrátka netušil (ačkoliv kulturu kolem Indiánů obecně nevyhledávám), že Killers of the Flower Moon, film stejně tak dlouhý jako jeho název, mě tak moc může míjet. A je mi to líto. Jsem rád, že jsem tento zážitek podstoupil v kině a Leovi asi budu fandit v dalších úspěších na ceremoniálech, ovšem nedovedu si představit, že bych na snímek ještě někdy znovu dokázal koukat. ()
Šla jsem do filmu záměrně nepřipravená a nevěřícně zírala na fragment amerických dějin, který mi absolutně unikl. Kmen Osedžů zbohatl na ropě a běloši jim dělali v honosných domech sloužící, to jako vážně? Jak už to chodí - bílý tvor to s pocitem nadřazenosti nemohl nechat jen tak a ani Martin Scorsese to nemohl nechat jen tak a já mu děkuji, na pět hvězd to ale nemám. Proč? Je to už folklór vynášet Leonarda DiCaprio za herecký výkon do nebe, ale mě jeho přehrávající brada přišla jako největší slabina filmu. Naopak Lily Gladstone hrající indiánskou manželku byla přirozená velmi, užívala jsem si každé její stručné slovo. Posledních deset minut mě tradičně proti mé vůli přivedlo k očistným slzám. ()
Zabudnite na popcorn, colu a iné toxíny. Nepotrebujete ich. Ak chcete týchto zabijakov sledovať v kine, potrebujete spacák. Odpadnete ako vrece zemiakov a už po polhodine budete cítiť, ako ste zabíjaní, aby ste si vtedy s údesom uvedomili - ono to má ešte tri hodiny! Materiál filmu by kľudne vošiel tak do polovice stopáže a aj tak by ste sa nevyhli pocitu, že pri filme už nielen počítate ovce, ale sa jednou z nich rovno stávate. Vraždy sú odsnímané bez nejakých emócií, ktoré by ste k obetiam cítili. Jediné, čo záujem je porovnanie výkonu De Nira a DiCapria, pričom starší a skúsenejší vychádza z toho lepšie, DiCaprio sa síce dokázal dobre spotiť a vykúzliť smutného kutikulárneho smajlíka, ale charakterovo mu tá rola vôbec nič extra nedáva, neviem na čo ju vôbec bral - ahá už viem: 30 miliónov dolárov, tak to je jasné, to sú už iné charaktery. Žánrovo film ani nevie, čím chce byť. Je to krimi, ktorá žiadny detektívny pocit napätia nedáva, všetko vám je jasné, konanie postáv, kto je ten "zlý" a od Indiánov si zoberiete len to, že si dávate ruku pre ústach, no nie pre bojový pokrik, ale pre zívanie. Má to byť niečo historické? Tak si porovnanie film s filmom z rovnakého obdobia: Legenda o vášni. Tá trvala cez dve hodiny, ani chvíľu nenudila a toho filmového materiálu i emócií dala omnoho viac, zatiaľ čo Scorsese dal akurát tak dekubitálne vredy. Má to byť niečo ako mafia story? Kliknite na profil De Nira. Nájdete tam kúsky násobne lepšie a legendárnejšie. Má to byť akože western? Tak pardon, ale keby natočili Clinta Eastwooda, ako sa so steblom trávy v hube kulantne pozerá polhodinu na kravské lajno, bol by ten westernový puch cítiť oveľa viac. Film tak prináša hlavne posolstvo, že bieli robili Indiánom stále len zle, čo neviem, či je príliš revolučné v dobe, kedy sa všetka vina za históriu hádže len na svetlejšie odtiene pleti. A tak film pre sypanie si popola na hlavu dostane veľa nominácii na ocenenia, ale obávam sa, že to všetko aj tak uchmatne Oppenheimer, pretože ak máš porovnať z pohľadu Američana pár chcíplych Indiánov a tisícky na molekulu rozpadnutých Japoncov, tak to vždy tak trochu ťahá k tej druhej, správnej strane histórie. ()
Ubíjajúce tri a pol hodiny dramaturgických zlyhaní pravdepodobne v dôsledku úmorného prepisovania knihy do scenáru. Nepochopil som, aký bol Scorseseho autorský úmysel. Akoby to ani netočil jeden z najlepších režisérov svojej generácie ale nejaký tretotriedny packal, ktorý sa ani nezamyslí nad tým, AKO vyrozprávať príbeh. Leonardo DiCaprio výnimočne len priemerný. Robert De Niro priemerný ako vždy. ()
Galerie (107)
Photo © Apple TV+
![Zabijáci rozkvetlého měsíce - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/168/576/168576477_yxsp8w.jpg)
Zajímavosti (46)
- Kniha Davida Granna vyšla na Slovensku pod názvom "Vrahovia mesiaca kvetov" v roku 2020 vo vydavateľstve Absynt. (ČSFD)
- Autor knihy, na ktorej je film založený, David Grann, strávil desať rokov skúmaním materiálu, ktorého výsledkom je aj film. (Arsenal83)
Reklama