Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na začátku sedmdesátých let minulého století se Spojené státy vařily v záplavě demonstrací za lidská práva. V téže době se jeden mladý černý kluk s gigantickým afrem (John David Washington, syn Denzela Washingtona) rozhodl rozšířit řady coloradské policie. Ron Stallworth byl první Afroameričan v tomhle sboru. Jeho přijetí mělo zacpat pusu čím dál naštvanější černošské komunitě. Aby těch změn nebylo zase příliš, šoupli nadřízení Rona do archivu (= oddělení evidence důkazů), kde měl co nejméně překážet. Jenže Ronovy ambice byly o poznání větší. Soustavným tlakem na nadřízené se mu nejdřív podařilo svléknout uniformu a v civilu infiltrovat politické mítinky „černých bratrů“. Protože se mu nechtělo donášet na bližního svého, zvednul sluchátko, vytočil číslo Davida Dukea (Topher Grace), místního předáka Ku-klux-klanu, a omotal si ho kolem prstu. Naprosto přesvědčivým způsobem se prezentoval jako fanatický vyznavač bílé rasy a David Duke mu to spolknul i s navijákem, jelikož ho po pár telefonátech vtáhnul do struktur klanu. Když pak bylo potřeba nasadit do akce zapáleného rasistu Rona Stallwortha i fyzicky, ujal se té role Ronův kolega Flip Zimmerman (Adam Driver), který s nadšením docházel na tajná i veřejná setkání členů klanu s cílem získat co nejvíc informací a překazit plánované násilné operace. Zní to neuvěřitelně, zní to komicky, skutečně se to však stalo. (Cinemart)

(více)

Videa (7)

Trailer 1

Recenze (490)

Nin 

všechny recenze uživatele

Velkou část filmu BlacKkKlansman je zábavná vtipná jízda, u níž se tedy občas křiví úsměv nad množstvím všemožných rasistických nadávek. Skoro je to jen komedie nebýt toho, že je to tolik o rasismu a o tom, jak jsou hlavní hrdinové nuceni se rasisticky chovat. Taky by to ale nebyl Spike Lee, který si chce dělat věci po svém, aby nepřišel nejen s velmi dramatickým vyvrcholením, které obsahuje detailní a znepokojující popisy lynčování černochů, ale dokonce tehdejší události zřetelně nespojil se současnými událostmi v USA. Svébytný film, u kterého se hodně zasmějete hlavně na účet různých rasistických vidláků, ale také v něm režisér s chutí poučuje. Za mě ta kombinace dopadla dobře. (8/10) ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Když se dívám na tu rozmanitou škálu filmových žánrů a rámců, do nichž už Spike Lee téma mezilidské nesnášenlivosti dokázal vpašovat, mám takový pobavený dojem, že celý život pilně trénoval, aby jednou natočil tenhle film. Film tak parádně vybalancovaný mezi tím, co je ještě humorně nastavované zrcadlo, v němž se pro nějaké samoúčelné pobavení neztrácí míra informace o absurdních a děsivých principech rasismu v žité realitě, ale v němž se zároveň zrcadlená realita nikdy nestane tak děsivou a absurdní, aby divákovi nadlouho zamrzl na rtech ironický smích. Nepustí vás to sklouznout ani na jednu stranu, i přesto, že vyprávění prochází hodně divokou akcelerací a eskalací a ta jemnost, s níž Lee drží oba pádící koně na lehce přitažených otěžích, bere dech. *** A pokud jde o ten četně diskutovaný závěr - např. ve Válce s Bašírem po konci kresleného příběhu následují přilepené dokumentární záběry, které celý animák odsoudí jako eufemismus a shodí ho stejně, jako by ho režisér rovnou zmuchlal a vyhodil z okna - umělecké zobrazení je tu jen naivním a ohleduplným kašírováním nepředstavitelně surovější reality. Kdežto tady jsou naopak reálné záběry tou správně rafinovanou třešničkou na dortu celého díla a fungují jako jeho plynulé prodloužení a břitké dotvrzení. Jsem nadšená, že něco takového skutečně může tak pěkně zafungovat. *** A mimochodem, za zmínku stojí i dost odvážná, vtipná a funkční práce se střihem. *** ()

Reklama

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Spike Lee si vybral zajímavý, absurdní a téměř neuvěřitelný příběh, který dovedně a chytře zadaptoval jako výbornou satirickou komedii. Vybral k tomu naprosto přesné obsazení, takže mezi herci funguje chemie a divák se velmi dobře baví. To celé v téměř tarantinovském stylu. A když už si říkáte, jak skvělý snímek to sledujete, Spike Lee vám k tomu v posledních minutách přilepí naprosto nadbytečný dokumentární epilog, který nekoresponduje s předešlou náladou snímku a vyznívá jako přehnaná snaha režiséra o vyjádření svých názorů za každou cenu a tak doslovně, aby to i debil pochopil. Naštěstí pozitivní pocity i přes ten kiks na konci přetrvávají a rozhodně jde o kvalitní podívanou hodnou zhlédnutí. [KVIFF 2018] ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Předem upozorňuji, že ten film není dokonalý. Trvá tak půl hodiny než začnou zastrčené baterky pořádně fungovat, společně s Black Pantherem se ale pravděpodobně jedná o nejdůležitější film roku. A i to se počítá. Největší pikantností tohoto filmu je, že všechny ty šílenosti opravdu stali a opravdu dějí. Opravdu se černému policistovi povedlo infiltrovat Ku-klux-klan a po konci akce chtěli šéfovské orgány zahrabat a pravděpodobně by zůstalo dále hluboko v archívech paměti kdyby pravý Ron Stallworth nevyšel s pravdou ven se svojí knihou. Stallowrthův příběh je prostě neuvěřitelný a bylo jisté, že se musí dočkat stříbrného plátna. A já si vlastně říkám, že rok 2018 je ideální doba proto tento film vypustit. Kdy jindy než teď, v době plné Donalda Trumpa, loňského útoku automobilem v Charlottesville, v době vzestupu afroameričanů kdy už by se dalo jakž takž říct, že jsme si jakž takž rovni. Politický dopad samosebou nedělá dobrý film a plést politiku do kvalit filmů je blbost, BlacKkKlansman je ale pravděpodobně nejfunkčnější satyra od.... loňského Uteč. Spike Lee, kterému se před 5 lety povedlo natočit průměrně odfláklého Oldboye, je najednou v plné síle za kamerou a servíruje dostatečný filmový zážitek. Scénář, který psali hned 4 lidé není bordel a je dostatečně funkční a nenudí. Kamera, hudba a kostýmy jsou kvalitní. Tady velký palec nahoru! I v obsazení má film kliku.I v obsazení má film kliku. Syn Denzela Washingtona, John David Washington ukazuje, že má talent po tátovi a rozhodně po něm ještě někdy v brzké době uslyšíme i přesto, že i když hraje hlavní roli, hraje spíše druhé housle, Adam Driver je jako vždy výborný, Laura Harrier je sice ve filmu tak trochu napůl-zbytečná ale i ona je přece jenom castingová trefa, Topher Grace po dlouhé době v roli skóruje a je mi líto, že poslední dobou míří z jedné průměrné břečky do druhé. Film navíc dokáže fungovat v několika rovinách: Dokáže fungovat i jako zábavná komedie, i jako drama, ze kterému se člověku udělá špatně a řekne si: Tohle se přece do hajzlu nemohlo dít ne? No dělo. BlacKkKlansman není pouhým filmem, ale zároveň také silným poselstvím, které sice fungovalo v 70. letech ale plně funguje dodnes. Detektiv Stallworth si v 70. letech dělá srandu z toho, že člověk typu Davida Dukea nemůže skončit v Bílém domě. A o čtyři dekády později tu máme Donalda Trumpa. Ve filmu je několik odkazů na Martina Luthera Kinga či film Zrození národa z roku 1915, který je sice po vizuální stránce pastva pro oči ale po té lidské stránce je to totální propagandistická zrůdnost. I když mi teda nějakou doby nebyli nějaké afroamerické figurky v příběhu sympatické, chápal jsem proč dělají to co dělají a představoval jsem si bělochy (tedy i sebe) v jejich kůži. Komedii byste hledali těžce. Jedná se velice depresivní podívanou jenž nezamává jenom necitou. Inteligentní myšlenky, občas nějaký ten fajn humor. Paul Walter Hauser, který prostě umí hrát postavy buranského typu. Přesto, že to není perfektní film, měl by ho vidět každý. O perfektní film nejde už jenom kvůli tomu, že hudba sice zní dobře, ale chybí u ní něco originálního, šokujícího, něco co by bouralo pravidla filmové hudby. A především i když je film inspirován skutečnými událostmi není kompletně dle nich. U pár věcí je přitom jasné, že se nestali, protože se ani logicky stát nemohli, avšak působí to jako by jinak geniální scénář na chvilku převzal 12-letý kluk, kterému nezapadali fakta a udělal tak u chytrého filmu občas příliš bizarní kroky. Na rozdíl od ostatních kritiků jsem ale ochoten přijmout fakt, že členové Ku-klux-klanu nepoznají, že na drátě mluví s někým úplně jiným, než s tím jímž se potkají na místě. To už bych ale do filmu příliš brutálně rýpal a zasahoval do spoilerů. Teď, je úplně jedno jestli BlacKkKlansman vyhraje tři nebo pět Oscarů. Tohle je film, který má co říct širokému publiku a nepotřebuje doporučení novinářů. Je nápaditý, pro dnešní dobu důležitý a mohlo by zaujmout i někoho kdo se tipům menšího filmu vyhýbá. Palec nahoru, tohle totiž mohlo skončit buďto jako totální bomba nebo ztráta potenciálu. A totální bomba z toho sice není, ztráta potenciálu ale taky ne. Takže u mně dobrý. () (méně) (více)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Bylo to udělaný cyhtře, nepopírám, že jsem se i bavil, Postavy skvělý. PWH začínám pomalu věřit, že je retard. Z černošských hereců mě nejvíc zaujala ta mladá aktivistka, neměla tak velkou roli i když její postava byla pro děj hodně podstatná, hrála to dobře. JDW zkusím ještě v nějakým filmu odchytit, abych si udělal jasný názor, ale hrozně rád jsem viděl Adama Drivera už ve Star Wars mě hrozně bavil a tady byl opět výrazný a naprosto přesný. Jinak všechny ty White power a Black power mě serou stejně jako Spika, ale tím koncem ujel, ne, že by Trump nebyl křupan, ale ten konec mě přišel jako kdyby si Spike myslel, že všichni diváci tohoto filmu jsou kreteni a že se prostě neudržel a zvolil formu zcela mimo scénář a příběh, jen aby jsem znal jeho politický názor. ()

Galerie (57)

Zajímavosti (26)

  • „Ron má pořád členskou kartičku Ku-klux-klanu. Při natáčení ji dal kolovat a najednou bylo všechno opravdovější,“ řekl herec John David Washington o skutečném, dodnes žijícím policistovi Ronu Stallworthovi, který byl předlohou jeho postavy. (Zdroj: Aktuálně.cz)
  • Pokud vám byla závěrečná hudba u popisování nedávných událostí povědomá, jednalo se o poupravenou píseň „Photo Opps“ od Terence Blancharda. Ten se Spikem Lee v minulosti pracoval na filmu Inside Man (2006), kde se píseň objevila poprvé. (tom.nosek)
  • Režisér Spike Lee si po premiére filmu v Cannes užil 6 minútové ovácie v stoji. (MikaelSVK)

Související novinky

Film Christophera Nolana našel hvězdu

Film Christophera Nolana našel hvězdu

20.03.2019

O novém filmu Christophera Nolana (Interstellar, Dunkirk) až doposud nebylo moc co psát. Některé zdroje snímek přirovnávaly duchem k Na sever severozápadní linkou a Počátku, tahle porovnání už ale… (více)

Oscarové nominace 2019

Oscarové nominace 2019

22.01.2019

Po Českých lvech tu máme konečně také nominace na 91. ročník Oscarů. Těm pro změnu vévodí osobní výpověď režiséra Alfonso Cuaróna Roma a pak kostýmní dobové drama Favoritka od Yorgose Lanthimose, oba… (více)

Favoritka vede seznam nominací BAFTA

Favoritka vede seznam nominací BAFTA

10.01.2019

Nominace na britské filmové ceny jsou již od včerejška známy a do čela se dostal film, který s Velkou Británií úzce souvisí. Snímek Favoritka režiséra Yorgose Lanthimose (Humr), vyprávějící o… (více)

TOP 2018 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

TOP 2018 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

29.12.2018

Nejoblíbenější uživatelé ČSFD.cz tradičně sestavili trojku nej filmů a seriálů, uvedených do distribuce nebo na filmových festivalech v uplynulém roce. S pěti hlasy jednoznačně vyhrávají mezi filmy… (více)

Reklama

Reklama