Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na začátku sedmdesátých let minulého století se Spojené státy vařily v záplavě demonstrací za lidská práva. V téže době se jeden mladý černý kluk s gigantickým afrem (John David Washington, syn Denzela Washingtona) rozhodl rozšířit řady coloradské policie. Ron Stallworth byl první Afroameričan v tomhle sboru. Jeho přijetí mělo zacpat pusu čím dál naštvanější černošské komunitě. Aby těch změn nebylo zase příliš, šoupli nadřízení Rona do archivu (= oddělení evidence důkazů), kde měl co nejméně překážet. Jenže Ronovy ambice byly o poznání větší. Soustavným tlakem na nadřízené se mu nejdřív podařilo svléknout uniformu a v civilu infiltrovat politické mítinky „černých bratrů“. Protože se mu nechtělo donášet na bližního svého, zvednul sluchátko, vytočil číslo Davida Dukea (Topher Grace), místního předáka Ku-klux-klanu, a omotal si ho kolem prstu. Naprosto přesvědčivým způsobem se prezentoval jako fanatický vyznavač bílé rasy a David Duke mu to spolknul i s navijákem, jelikož ho po pár telefonátech vtáhnul do struktur klanu. Když pak bylo potřeba nasadit do akce zapáleného rasistu Rona Stallwortha i fyzicky, ujal se té role Ronův kolega Flip Zimmerman (Adam Driver), který s nadšením docházel na tajná i veřejná setkání členů klanu s cílem získat co nejvíc informací a překazit plánované násilné operace. Zní to neuvěřitelně, zní to komicky, skutečně se to však stalo. (Cinemart)

(více)

Videa (7)

Trailer 1

Recenze (489)

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Spike Lee si vybral zajímavý, absurdní a téměř neuvěřitelný příběh, který dovedně a chytře zadaptoval jako výbornou satirickou komedii. Vybral k tomu naprosto přesné obsazení, takže mezi herci funguje chemie a divák se velmi dobře baví. To celé v téměř tarantinovském stylu. A když už si říkáte, jak skvělý snímek to sledujete, Spike Lee vám k tomu v posledních minutách přilepí naprosto nadbytečný dokumentární epilog, který nekoresponduje s předešlou náladou snímku a vyznívá jako přehnaná snaha režiséra o vyjádření svých názorů za každou cenu a tak doslovně, aby to i debil pochopil. Naštěstí pozitivní pocity i přes ten kiks na konci přetrvávají a rozhodně jde o kvalitní podívanou hodnou zhlédnutí. [KVIFF 2018] ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Namouvěru, na válku vám seru!“ Dříve to bylo životopisné drama nebo heist film, tentokrát Spike Lee k vyjádření svého politického stanoviska využívá a pro své potřeby přepracovává konvencí policejních filmů o dvojí identitě. Překážky, které hrdinové musejí při plnění své mise překonávat, nepřicházejí pouze zvnějšku, ale berou na sebe také podobu jejich kolegů a nadřízených, kteří se nedokážou přenést přes vlastní předsudky a reprezentují systém znevýhodňující určitou část obyvatel. Spárování dvou nesourodých postav neslouží pouze k vytváření komických situací, které odlehčují vážné téma. Je podmínkou toho, aby mohl být Stallworthův smělý plán realizován a zároveň vyjadřují ústřední přesvědčení filmu, že cesta k úspěchu je podmíněna spoluprací, bojem za sdílené hodnoty (přestože je každý úplně jiný, před členy KKK vystupují jako jeden člověk), což lze zároveň chápat jako polemiku s blaxploitation filmy, jejichž styl BlacKkKlansman napodobuje. ___ Oba dva hrdinové v důsledku konfrontací s bílými nacionalisty, kteří je coby černocha a žida vnímají jako hrozbu srovnatelnou leda s morem a cholerou, začínají více přemýšlet nad svou identitou. Zimmerman například na otázku, zda je žid, zprvu odpovídá „Nevím“. Později přiznává, že o svém židovství díky asimilaci nikdy nepřemýšlel, ale teď své stanovisko začíná přehodnocovat. Stejně jako jeho parťák přestává brát infiltraci Ku Klux Klanu jako pouhou práci, stává se z ní pro něj osobní záležitost. Zatímco Stallworth tak přestává utíkat před skutečností, že je černoch, Flip „zásluhou“ bandy antisemitských imbecilů začíná hrdě hájit své židovství. ___ Rasisti legitimizují své výroky a aktivity vytvářením umělých nepřátel a šířením strachu z rasové války nebo židobolševického spiknutí. Zásadní roli při tom sehrává jejich slovník, jenž sice neoplývá kdovíjakou bohatostí a svědčí o elementární neznalosti gramatiky (zde tvary jako „lepšejší“), ale zároveň je dost expresivní, aby dokázal vyvolat silné emoce a strhnout nemyslící davy. Emoce nahrazují schopnost pracovat s fakty a promyšleněji argumentovat. Absenci elementární logiky ve svých postojích jeden z bigotů vyjeví, když ho Flip upozorní, že je nesmysl popírat holocaust, při němž přece bylo zavražděno několik milionů Židů a z pohledu bílého nácka šlo tudíž o nejúžasnější událost dějin. K navazování vztahů v rámci KKK pak dochází výlučně skrze sdílenou nenávist. Vstup do organizace je podmíněn znalostí nenávistného kódu (různé nadávky pro každého, kdo není bílý heterosexuální Američan). Z jazyka uzavřené skupiny je ovšem třeba udělat masovou záležitost, třeba i s pomocí hollywoodských velkofilmů jako Zrození národa. ___ Vlna rasově motivovaného násilí v sedmdesátých let představovalo reakci na některá drobná vítězství Afroameričanů v předcházející dekádě. Podobně lze dnes sílící pozici extrémní pravice v Americe, přikrmovanou výroky sociopata, kterého Spike Lee označuje slovy „Orange motherfucker“, případně „Agent Orange“, vnímat jako „odvetu“ za osm let vlády Baracka Obamy. Paralelami s přítomným děním ve Spojených státech i Evropě je Leeho film prostoupen. I bez šokujícího dovětku by bylo zřejmé, že stejně jako ve svých dřívějších filmech využil historického námětu k upozornění na přetrvávající nesnášenlivost vůči určitým společenským skupinám. Styl se mění, podstata zůstává a svět bude potřebovat ještě mnoho hrdinů jako Ron Stallworth nebo Heather Heyer. BlacKkKlansman to říká možná ne příliš nuancovaně, ale dost naléhavě, aby alespoň pár lidem, kteří ještě nemají totálně vybílené mozky, otevřel oči. 90% () (méně) (více)

Reklama

EvilPhoEniX 

všechny recenze uživatele

Spike Lee natočil rozhodně zajímavý film o prvním černém policistovi a jeho infiltraci ke Ku Klux Klanu,což je nevídaná a zároveň atraktivní látka, ale chyběly tomu koule. Mladý Washington hraje nečekaně dobře a pokud se z něj stane hvězda vůbec se zlobit nebudu, Adam Driver překvapil taktéž a Jasper Pääkkönen byl slizoun řádný. Film je na můj vkus až moc dlouhý a nenabízí žádné eye candy sekvence, emočně chladné, akčně prázdné, humor mě minul, ale přesto jsem se nenudil a se zvědavostí film bez problémů dokoukal. Cílovka však nejsem.60% ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Snaha o originálne podanie vážnej témy sa tvorcom rozhodne uprieť nedá. Z tohto pohľadu snímok skutočne zaujme. No, že nedokáže vyvolať takmer žiadne emócie, to je už vec úplne druhoradá. Humorná stránka, na pár okamihov, bez výrazného vtipu, tá vážna zas, akoby ani nemala zanechať nejakú “stopu”. Živších, záverečných 15 minút, náladu zlepšilo, posledné okamihy snímku, totálne uzemnili (!!!), no takto mal “BlacKkKlansman” pôsobiť po väčšinu svojho diania. No a to sa bohužiaľ, nestalo .. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Spike Lee sa vracia vo veľkom štýle, rozumej v starej dobrej forme, kde spoznávame jeho formálne aj obsahové trademarky, tentokrát ale, a o to viac mi BKKKM rezonuje, sa zaobišiel bez drog. Strihová skladba, využitie hudby, záberovanie, to je všetko opäť takmer na dokonalej úrovni s nejakými tými experimentálnymi fintičkami. Lee tentokrát tematizuje samotnú kinematografiu, cinefíliu, pomerovanie fiktívnej reality a skutočnosti a aj dosah fikcie na verejnosť, čím sa dá ospravedlniť aj prílišná doslovnosť záverečného dodatku. Ale ak chcete kopnúť diváka (a prezidenta) do ksichtu, občas to inak nejde. Pričom aktualizácia témy snáď bude zrejmá každému a variácia hlášky "Make America great again" je proste ukážkový gól. Tých je tu samozrejme viacero. Podotýkam ale, že absolútne docenenie tohto filmu si vyžaduje aj hlbšiu znalosť Leeho tvorby a jeho autorského rukopisu. Komentár č.6666 ()

Galerie (57)

Zajímavosti (26)

  • Film je venovaný Heather Heyerovej, ktorú smrteľne zasiahlo auto pri protestoch proti zhromaždeniu Unite the Right 12. augusta 2017 v Charlottesville. Film mal premiéru v USA 10. augusta 2018 pri príležitosti prvého výročia zhromaždenia a jej smrti. (zajo91)
  • Skutečný David Duke, kterého ve filmu hraje Topher Grace, byl v roce 2009 na návštěvě ČR, kam dorazil na pozvání českých přívrženců neonacismu z hnutí Národní Odpor. Měl dokonce promluvit na přednášce na Univerzitě Karlově. Než k tomu stihlo dojít, byl však v jedné pražské restauraci zatčen. Byl podezřelý z podpory a propagace hnutí směřujících k potlačení lidských práv, čehož se měl dopustit tvrzením ve své knize „Moje probuzení“, která byla v Česku vydána. Duke byl sice nakonec z vazby propuštěn, území ČR však raději rychle opustil. Nakonec tak při krátkém pobytu nestihl žádné veřejné vystoupení. (Gibsn)
  • Režisér Spike Lee si po premiére filmu v Cannes užil 6 minútové ovácie v stoji. (MikaelSVK)

Související novinky

Film Christophera Nolana našel hvězdu

Film Christophera Nolana našel hvězdu

20.03.2019

O novém filmu Christophera Nolana (Interstellar, Dunkirk) až doposud nebylo moc co psát. Některé zdroje snímek přirovnávaly duchem k Na sever severozápadní linkou a Počátku, tahle porovnání už ale… (více)

Oscarové nominace 2019

Oscarové nominace 2019

22.01.2019

Po Českých lvech tu máme konečně také nominace na 91. ročník Oscarů. Těm pro změnu vévodí osobní výpověď režiséra Alfonso Cuaróna Roma a pak kostýmní dobové drama Favoritka od Yorgose Lanthimose, oba… (více)

Favoritka vede seznam nominací BAFTA

Favoritka vede seznam nominací BAFTA

10.01.2019

Nominace na britské filmové ceny jsou již od včerejška známy a do čela se dostal film, který s Velkou Británií úzce souvisí. Snímek Favoritka režiséra Yorgose Lanthimose (Humr), vyprávějící o… (více)

TOP 2018 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

TOP 2018 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

29.12.2018

Nejoblíbenější uživatelé ČSFD.cz tradičně sestavili trojku nej filmů a seriálů, uvedených do distribuce nebo na filmových festivalech v uplynulém roce. S pěti hlasy jednoznačně vyhrávají mezi filmy… (více)

Reklama

Reklama