Režie:
Michael MannScénář:
Michael MannKamera:
Donald E. ThorinHudba:
Tangerine DreamHrají:
James Caan, Tuesday Weld, Willie Nelson, Jim Belushi, Robert Prosky, Tom Signorelli, Dennis Farina, Howard Hesseman, William Petersen, Michael Paul Chan (více)Obsahy(1)
I zločinci mají svá pravidla. Americký režisér a producent Michael Mann (nar. 1943) se proslavil především v kriminálním žánru, a to jak v televizi (úspěšné seriály Miami Vice a Crime Story), tak i v tvorbě pro kina (především Nelítostný souboj s Alem Pacinem a Robertem De Nirem). Schopnost napsat přesvědčivé postavy, pohybující se za hranicí zákona, a cit pro atmosféru podsvětí v jeho rodném Chicagu osvědčil už ve své prvotině Zloděj (1981). Prvotřídní profesionální zloděj šperků Frank (James Caan) provozuje restauraci a obchod s auty, aby zakryl své nezákonné příjmy. Chce se oženit a zajistit do konce života, proto začne pracovat pro místního kmotra. Gangster mu zajistí potřebné zázemí i odbyt kradeného zboží, ale když chce Frank skončit, začnou se dít různé nepříjemnosti… Příběh samotářského zločince, který si chce založit rodinu, je od začátku odsouzen k nezdaru. Cítíme to z každého záběru, z temné atmosféry i z hudby skupiny Tangerine Dream. Frank je typickým neonoirovým hrdinou s vlastní stupnicí hodnot a velkým snem, který se nemůže splnit. Michael Mann svým debutem navázal nejen na domácí tradice filmu noir, ale Zloděj se svou melancholií blíží i francouzským snímkům žánru, jak je známe především z tvorby Jeana-Pierra Melvillea. Střídmý výkon Jamese Caana v titulní úloze tuto podobnost jen podtrhuje. V malé roli gangsterského poskoka ve filmu poprvé účinkoval Dennis Farina, kterého Mann objevil v řadách chicagské policie a který se v devadesátých letech stal známou televizní i filmovou hvězdou. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (116)
Příběh zásadového kriminálníka v podání drsného Jamese Caana, s nímž není radno vy*ebat. Zloděj je asi nejryzejší ukázkou toho, že Michael Mann je mistrem snové obrazovosti. Naprosto parádní režisérský debut. A k tomu s jedinečnou hudbou Tangerine Dream! Vřele doporučuji verzi director's cut, ve které je audiovizuálních lahůdek ještě o něco víc. Tento snímek by rozhodně zasloužil více pozornosti. ()
To jsou věci. Já tenhle prima krimi thriller viděl poprvé až teď v roce 2018. Nevím jak je to možné, ale na druhou stranu mohu více ocenit práci filmařů na počátku 80 let. I když jsou dneska jiné možnosti, tento film je zajímavý, napínavý a postavený na super hereckém představení. Aby člověka film bavil, nemusí se nutně používat nejmodernější technika, bez které se už dnešní thriller nenatočí. ()
Na 80. léta se jedná o překvapivě áčkový a vyspělý krimi thriller. Michael Mann zde také poprvé ukazuje svůj jasný rukopis. Film začíná i končí akci, ovšem v průběhu se jako mnohem důležitější ukáže zpracování hlavního charakteru. Ač bývalý odsouzenec a nestydatý kriminálník, i náš Frank se snaží najít si své místo v životě, tedy zajistit si lásku a rodinu. K jeho smůle si však počíná až moc přímočaře, nediplomaticky, impulzivně... Zdálo se mi, že žádná z postav ve filmu nestačí na to, aby byl na jejím osudu divák (emocionálně) zainteresován. Film je po všech stránkách solidní, ale nezanechává příliš hluboké dojmy. 7/10 ()
Michael Mann réžia, Jerry Bruckheimer produkcia, to je silné kombo. Už len preto nechápem slabú sledovanosť a distribúciu filmu. K tomu Caan a Belushi - z toho by bol v dnešnej dobe kasový trhák. Lenže bola to prvá mannovka a je pravda, že scenár má od jeho veľkodiel trošku posunutú mierku. Na kvalitnú kriminálku zo zlodejského prostredia však bohate stačí, dokonca viac než nablýskaný, duchom vypustený 'Miami Vice'. 75%. ()
Jeho hra s formou a honba za efektností byla patrná už tehdy, nesmírně zajímavý autor kriminálních thrillerů Michael Mann přišel se „zlodějským“ nahořklým dramatem, kde už se mohl opřít nejen o slušné herce, atmosféru a solidní dialogy, ale i o to, že si prosadil své. Dočkáme se tak všudypřítomné unikající páry, záběrů na město hrající nočními neony, netradičních úhlů kamery.. prostě toho, co zdobí i jeho slavnější kusy. Charisma Jamese Caana je pak příjemnou třešničkou na dortu. ()
Galerie (68)
Zajímavosti (23)
- Rovnako ako dej filmu, aj jeho natáčanie prebiehalo v Chicagu a Los Angeles počas marca 1980. (Real Tom Hardy)
- Po filme Krstný otec (1972) sa jedná o najobľúbenejší film Jamesa Caana. Na monológovú scénu z reštaurácie je zo svojej celej kariéry najviac hrdý. (Real Tom Hardy)
- Hoci mal Robert Prosky počas natáčania už 50 rokov, jednalo sa o jeho filmový debut. (Real Tom Hardy)
Reklama