Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Britský divadelní režisér Sam Mendes (nar. 1965) se doma i v zahraničí prosadil řadou pozoruhodných jevištních inscenací, mj. slavného muzikálu Kabaret nebo Schnitzlerova Reje (pod názvem Modrý pokoj), a bylo jen otázkou času, kdy si jeho talentu všimnou v Hollywoodu. V roce 1999 mu byl nabídnut scénář Alana Balla Americká krása a Mendes výzvu přijal, určitě i proto, že mu společnost DreamWorks zaručila značnou tvůrčí svobodu. Výsledek předčil veškerá očekávání. Americká krása se stala filmem roku s pěti Oscary na svém kontě (nejlepší film, režie, původní scénář, herecký výkon v hlavní roli – K. Spacey, kamera) a celou řadou dalších prestižních ocenění. Mendesova nečekaně hluboká a působivá sonda pod nablýskaný povrch spokojeného předměstského života si navíc získala i přízeň diváků... Hrdinou filmu je dvaačtyřicetiletý Lester Burnham (Kevin Spacey), který se v náhlém hnutí mysli rozhodne opustit teplé, ale nudné místo redaktora v místním inzertním časopise a dělat jen to, co ho baví. Jeho manželka Carolyn (Annette Beningová), která se snaží udělat kariéru jako realitní agentka, ho už dávno považuje za odepsaného a obdivem k němu neplane ani jeho zasmušilá pubertální dcera Jane (Thora Birchová). Lesterovo okouzlení dceřinou vyzývavou kamarádkou Angelou (Mena Suvariová) a příjezd nových sousedů, zakomplexovaného plukovníka Fittse (Chris Cooper), jeho vyhaslé ženy (Allison Janneyová) a podnikavého syna Rickyho (Wes Bentley), dávají do pohybu sled událostí, směřujících k neodvratnému konci... Mendesovi se podařilo dát Ballovu propracovanému scénáři svébytný filmový tvar (za mimořádné pomoci kameramanského veterána Conrada L. Halla), jehož jednotlivé složky jsou ve vzácném souladu. Mimořádné herecké výkony všech představitelů jen umocňují výsledný dojem. Americká krása je nemilosrdně ironickým portrétem americké posedlosti úspěchem, která, pokud propukne naplno, dokáže zničit všechno lidské, co v člověku je. Není divu, že po úspěchu jeho debutu byla i další Mendesova díla očekávána s nevšedním zájmem. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (1 665)

Rimsy 

všechny recenze uživatele

Mít tak 6 hvězdiček... Naprosto dokonalý film, pravděpodobně můj vůbec nejoblíbenější. Kevin Spacey zde předvedl ten nejlepší herecký výkon, Thora Birchová, Annette Benningová a další za ním o mnoho nezaostávají. Výborný scénář, stavící na vpodstatě obyčejném příběhu. Rozhodně doporučuji, kdo dává přednost troše psychologie nad hollywoodskými akčními filmy, prostě nemůže být zklamán. ()

TheRaven 

všechny recenze uživatele

Skvělý psychologický film, který schválně vyzdvihuje určité části lidské osobnosti, a tak tu máme možnost poznat pestrou přehlídku zajímavých postav. Postupně se s nimi seznamujete, poznáváte jejich city, jejich vlastní, ať pravé nebo vsugerované já. Velice působivý je fakt, že od začátku víte, jaký bude konec. A tato myšlenka vás provází celým příběhem a vy se soustředíte i na věci, kterých byste si normálně asi ani nevšimli. Velice působivé drama. ()

Reklama

H34D 

všechny recenze uživatele

Vynikající film o selhání amerického snu, o obyčejném životě a obyčejných lidech, kteří jsou vlastně cokoli jen ne obyčejní. Charaktery jsou mistrně napsány, na první pohled spadají do běžných archetypů, které můžeme vídat i okolo sebe, ovšem po nahlédnutí pod povrch odhalíme další zajímavé a zvláštní stránky lidskosti. Také je perfektní způsob, jakým je vykresleno vnitřní prožívání postav - zásluhu na tom mají i skvělí herci. Na závěr oceňuji, že film, ač bezpečně spadá do mainstreamu, je schopen vybídnout diváka k zamyšlení a říct, že vlastně ve všem neobyčejném je možné spatřit krásu... 9/10 ()

Jossie 

všechny recenze uživatele

Když Americká krása dostala Oskara, už předem jsem moc nevěřila, že to bude opravdu dobrý film ( a navíc ten podivný název ), ale on JE vážně skvělý. Takhle nějak opravdu vypadá krize středního věku, i když se poznávám spíš v něm než v ní. A mimochodem, Kevin Spacey je fakt úžasný. Tomuhle filmu fakt nemám co vytknout. ()

Eodeon 

všechny recenze uživatele

Americkou krásu jsem si tolik oblíbil z toho důvodu, že byla správným filmem ve správný čas. viděl ji totiž docela mlaďonký a ještě filmově naprosto nezkušený. na film jsem se podíval docela neochotně, za zajímavých okolností, totiž kolem čtvrté hodiny ráno, ve zvláštním polospánku. když film skončil, právě svítalo a já prožíval cosi jako silné vytržení. to stále není žádná dojmologie, jen reflexe vlastního vztahu k diváctví přes konkrétní film. nakonec, ta krátká historka je mimo to také omluvou za ten nekritický přístup a nejvyšší hodnocení. každý, kdo se o film zajímá, si takovými prožitky projde během prvního trochu hlubšího seznamování s kinematografií jistě mnohokrát. některým filmovým fanouškům časem dojde, že filmy, při jejichž sledování takto procitnou, pokud to řeknu hodně nadsazeně, vlastně nezasluhují ve srovnání se stovkami jiných, lepších, příliš velké uznání, ale přesto se od prvotního a hluboko usazeného dojmu nemohou odvrátit a nadále ctí svou "iniciační" modlu. obyčejně tak nekritický a sebereflexi postrádající přístup nesmiřitelně odmítám, v tomto okamžiku si naopak nejsem vůbec jist, zda se toho zločinu nedopouštím sám. doufám, že ne, musel bych se na film podívat po letech znovu. Americkou krásu jsem naposledy viděl dávno. je toho ale stále hodně, co dokážu formulovat jakožto důvody, pro které je namístě tento film ocenit. já osobně miloval, s jakou svobodomyslností a lehkostí nám Sam Mendes nabídl alternativu k jinak naprosto převládající vizi, ve které je život Američana ze střední třídy prostě dokonalým stavem spokojenosti, v níž je středostavovská americká rodinka z časopisu Life vystřiženým americkým snem. moc se mi líbilo, jaký film prezentoval vztah k vnímání krásy, naprosto otevřeně a neotřele, přitom povědomě, což mi potvrdili mnozí přátele, kteří cítili tytéž dojmy. povznášejícím způsobem nám bylo předloženo tvrzení, že krása je všudypřítomná. sugestivním způsobem byla přes okvětní lístky setřena i nejistota o kráse dívky, kterou hraje Mena Suvari, o jejíž přinejmenším duševní kráse jsem, přiznávám se, během prvních chvil sledování velice pochyboval. náznakově, ale v mnoha místech, film pojednal o přístupech k životu, a rozhodl se pevně zastávat tvrzení, že dobře prožitý život je žitý ve vlastní spokojenosti s tímto životem. nejste-li s ním spokojeni, napravte to, dopřejte si, po čem toužíte, protože v jádru to je jistě dobré, a tedy vám to i dobrý, spokojený život zajistí. je to až sofisticky hloupá myšlenka, ale přinejmenším tehdy jsem naivně věřil v upřímnost a nepokrytost jejího podání a byl jím fascinován. ať už s předvedenou tezí souhlasíme, nebo snad i přesto odsuzujeme některé projevy požitkářství, měli bychom souhlasit, že tento postoj vyjadřují tvůrci filmu velmi zdařile a působivě. mimo to je celý film zabydlen naprosto skvěle vykreslenými charaktery vzhledem k minimu prostoru, který na některé zbyl, přitom každý z nich je zajímavou osobností, a proto i jejich vzájemné vztahy jsou pozoruhodné. epizodní postavy nejenže pouze nedoplňují životy hlavních hrdinů, ale mají každá vlastní příběh, který by možná šlo obestavit neméně působivým filmem, a to dokládá další, už výše naznačený, postoj tvůrců, vtištěný do tohoto filmu; respekt k individualitě osobnosti, k odlišnostem lidských povah. každá je osobitá, proto je každá zajímavá, u každé se najde něco, co si zaslouží pozornost a s ní i obdiv a úctu, což krásně koresponduje s liberální ideologií filmu vtištěné. možná nemá smysl dodávat chválu hereckých výkonů, Newmanovy hudby a vůbec všech těch věcí, které u dobrého filmu považujeme tak nějak za naprosto samozřejmé, ony ale většinou stejně samozřejmé nejsou. to ale není tento případ. () (méně) (více)

Galerie (43)

Zajímavosti (75)

  • Slogan "...look closer", který se objevil na plakátu k filmu, objevil režisér při postprodukci na nástěnce u pracovního stolu Lestera (Kevin Spacey). Dala ho tam jen tak kostymérka a Samu Mendesovi se zalíbil natolik, že ho použil. (don corleone)
  • V původním scénáři byl popsán příběh Franka Fittse (Chris Cooper), kterému zemřel přítel ve Vietnamu – jeho sexuální orientace byla tedy více zvýrazněna. (don corleone)
  • Příjmení postavy Angely Hayes (Mena Suvari) je narážkou na jméno Lolita Haze – hlavní postavu knihy Vladimira Nabokova "Lolita". Narážkou na stejnou knihu je i jméno hlavního hrdiny – Lester Burnham (Kevin Spacey) je přesmyčkou výrazu "Humbert learns". Humbert Humbert byla hlavní mužská postava v "Lolitě" se stejným osudem – láskou k mladé dívce. (don corleone)

Související novinky

Sam Mendes jde do války

Sam Mendes jde do války

20.06.2018

Oscarový režisér Americké krásy a dvou posledních bondovských filmů Sam Mendes si vybral svůj další projekt. Napíše a natočí válečné drama 1917, na kterém se bude produkčně podílet i Steven Spielberg… (více)

Letní kino MeetFactory startuje 1. června

Letní kino MeetFactory startuje 1. června

26.05.2016

Letní kino patří k prázdninovým měsícům stejně neodmyslitelně jako slunce nebo koupání a teplé letní večery přímo vybízejí k tomu, užít si nějakou tu filmovou laskominu pod širým nebem a s… (více)

Co se ví o 24. bondovce?

Co se ví o 24. bondovce?

22.01.2014

Sam Mendes sice po premiéře Skyfallu tvrdil, že ho další bondovská štace vážně neláká, ale jak známo, tvůrce míní a Hollywood mění. I 24. mise agenta 007 tak loni v červenci ulovila věhlasného… (více)

Krvavý maratón <I>True Blood</I> v kině zdarma!

Krvavý maratón <I>True Blood</I> v kině zdarma!

09.11.2009

Filmový kanál HBO Vás srdečně zve na krvavý maratón do Bia Oko v Praze. V sobotu 14. listopadu od 18. hodin se na seriálové fanoušky chystá maratonová projekce seriálu True Blood - Pravá krev.… (více)

Reklama

Reklama