Reklama

Reklama

Krotitelé duchů: Odkaz

  • USA Ghostbusters: Afterlife (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Režisér Jason Reitman a producent Ivan Reitman uvádějí další kapitolu z původního příběhu Krotitelů duchů. Ve filmu Krotitelé duchů: Odkaz se přestěhuje svobodná matka se svými dvěma dětmi na maloměsto, kde společně objeví svoje spojení s původními krotiteli duchů a tajemný odkaz, který po sobě zanechal jejich dědeček. (Falcon)

Videa (7)

Trailer 1

Recenze (524)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

S třetími Krotiteli duchů se otálelo tak dlouho, že svět nakonec jeden z nich opustil. V roce 2014 představitel Egona Spanglera Harold Ramis opustil svět, což pro fanoušky Krotitelé duchů víceméně znamenal konec naději o tom, že se Bill Murray, Dan Aykroyd, Ernie Hudson a právě Ramis znovu objeví jako ikoničtí Krotitelé duchů. Novou krev sérii se nepodařilo ani v roce 2016 rebootu s ryze ženským obsazením a vypadalo to, že je značka Krotitelů duchů minimálně na nějakou dobu mrtvá. Režisér původních dvou Krotitelů důchů Ivan Reitman má ovšem velmi šikovného syna Jasona. A právě Jason Reitman se po filmech Juno či Lítám v tom chopil nových Krotitelů duchů, kteří definitivně vrátili staré matadory do hry a navíc byl film věnován zesnulému Ramisovi. Reitman poté dopředu sliboval, že film bude splněným snem pro fanoušky. Je tomu ve finále skutečně tak? Předně se sluší říct, že noví Krotitelé duchů nejsou příběhem starých známých hrdinů. Sice se ve filmu objeví, příběh ovšem sází na představení nové generace. Konkrétně i právě vnoučat Egona Spanglera. Představitelky Egonovy vnučky Phoebe Mckenna Grace je přitom vizualizací stylizovaná právě do podoby jejího dědečka a ve své roli předvádí, že jde o šikovnou mladou herečku. Stěžejní roli zde poté sehrává i Carrie Coon jako Callie, dcera Egona.  Právě i zapojení těchto postav a Ramisova přítomnost i přes jeho odchod dává Ramisovi tu nejlepší možnou poklonu a dokazuje, že Krotitelé duchů bez něj nikdy nebudou kompletní. A i proto bylo alespoň jistým způsobem nutné ducha Egona/Ramise ve filmu zachovat. Krotitelé duchů: Odkaz snadno připomenou takové Stranger Things, vzdáleně možná i první díl To Andyho Muschiettiho. Pro samotného Jasona Reitmana byl ovšem i díky odkazu jeho otce tento film osobní a podařilo se mu atmosférou přiblížit k původním filmům. I krom návratu starých tváří je navíc ve filmu přítomno mnoho dalších prvků, které v průběhu jen dál a dál vyvolávají pocit nostalgie a mají daleko k ryzímu fanouškovskému servisu. V jistých bodech se jde možná až příliš za hranu, přesto Reitman alespoň většinu času zná míru. Krotitelům duchů: Odkaz ubližuje slabší první polovina, která pochopitelně musí tak trochu sloužit jako rozjezd. Právě rozjezd zpočátku filmu podráží nohy. Divákovi je od začátku jasné, že tohle nebude sociální drama o matce s dvěma dětmi a čerstvě bez domova. Jenomže právě i zde lze použít srovnání s původními Krotiteli duchů, kdy jsme též museli čekat než se Venkman, Stantz a Spengler vrhnou do akce a přesto to nejen netrvalo dlouho, ale především i bez oněch duchů dokáži postavy tak nějak sami přirůst divákům k srdci. Což je i právě u Odkazu zpočátku tak trochu těžké. Náčrtů pro nějaké to drama, které by Reitman mohl natočit tu je vlastně dost. Zmíněná matka finančně na dně, dcera outsider, syn zažívající letní lásku a stín otce, který chyběl v životě své dcery. Jenomže zrovna tohle vše člověk nechce v momentě, kdy jde na Krotitelé duchů. A jak je zpočátku tempo pomalé, v druhé polovině zase Reitman jede příliš dopředu a vše se vlastně zdá tak trochu snadné. Což je opět v porovnání s původními filmy tak trochu škoda. Přesto má v druhé polovině ovšem člověk skutečně ten pocit, že Reitman skutečně natočil film, kterým vzdává lásku klasikám svého otce. Když totiž dojde na návrat ke kořenům, vytočení čísla 1-800-555-2368 a příjezd staré gardy dost možná přímo z koncertu Duo Jamaha, ta kapka slzy z nostalgie se nabízí více než snadno. A to ještě Reitman nevybalí ten největší trumf. Dá se přitom argumentovat, že se noví Krotitelé duchů skutečně prohrabují v odpadkovém koši příliš hluboko a nesází tak trochu na vlastní atrakce. Nový strašák Muncher je v podstatě variace na Slimera, obr Marshmallow je zde poté zastoupen armádou minidvojníků. To je ovšem součást onoho možná až příliš přehnané snahy o jistou formu fanouškovského servisu. Pochválit se ovšem musí rozhodně to, že Jason Reitman svůj první větší film zvládl a v blockbusterových vodách si je očividně víceméně jistý. V rámci akce či měřítka tomu sice chybí nějaký moment, který by diváka vyloženě posadil na zadek, zrovna na tohle ten film ovšem očividně nesázel. Všichni herci jsou fajn, jen u Paula Rudda je škoda, že je v podstatě degradován na humornou postavičku, která má být spíše vtipná kvůli své dětinskosti. Reitman si je pochopitelně v osobních momentech jistější než u těch velkolepých a tak scény, kdy se řeší minulost rodiny, vztahy a podobné záležitosti fungují. U toho filmu jde výrazně pociťovat sentiment v tom kladném i negativním slova smyslu. V tom negativním v tom smyslu, že mohl vzniknout lepší film, který by celou franšízu skutečně dokázal nakopnout pro celou novou generaci diváků a to se tak úplně nestalo. V tom kladném ovšem v tom, že vlastně dodal opravdu solidní nostalgickou záležitost, která ikonické momenty cituje s úctou. A dokáže připomenout, proč jsou Krotitelé duchů dodnes tak kultovní záležitostí. Reitman tak v tomhle ohledu skutečně dokázal vzdát slušnou poctu svému otci, film vyloženě hodný své existence z toho ovšem vlastně úplně nevylezl.  Krotitelé duchů: Odkaz jsou ve finále neurážející dobrodružství, které funguje především jako připomínka toho, proč lidé milují původní Krotitelé duchů. I kvůli počátečnímu pomalému tempu je těžké Odkazu podlehnout, druhá polovina ovšem začne se vším pracovat mnohem lépe a především skutečně připraví půdu pro kapesníčky nostalgie. A jakmile Reitmanův film vystrčí svůj hlavní triumf, člověk definitivně může pojít k pocitu, že tohle jsou ti nejlepší Krotitelé duchů III, které svět v aktuálních podmínkách potřeboval. Těžko říct, zda má tahle franšíza do budoucna skutečně potenciál, Odkaz má ovšem šanci s odstupem fungovat alespoň jako solidní dodatek..... () (méně) (více)

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Hodilo by se napsat "Nové postavy ve staré zápletce" a tím mít vlastně splněno. Noví krotitelé duchů nemají humor, mají sympatické postavy (hlavně Podcast je skvěle obsazen), jenže nemají podobně jako třeba Strange Things to něco navíc. To správné koření z 80. let. Tu tajnou ingredienci, kterou se snaží dneska hodně tvůrců najít, ale prakticky nikomu se to nedaří, protože stejně si nakonec člověk raději pustí film na kterém vyrůstal, než by zkoušel něco nového, k čemu si ten vztah už nemusí najít. 4. hvězdičku filmu přihazuju za potitulkové scény, ve kterých se dostaví i jedno příjemné překvapení. Film zcela určitě poslouží fanouškům k tomu, aby si tam klidně okamžitě vrazili originál z roku 1984. 70% ()

Reklama

Spiker01 

všechny recenze uživatele

Ghostbusters mi nikdy extra k srdci nepřirostli a to je i problém nového dílu, potěší hlavně fanoušky. Bylo mi totiž jasné, že se pojede hodně na vlně nostalgie a že mladý Reitman, syn původního režiséra, bude chtít hlavně uctít odkaz starých filmů a při tom neutratit tak šílené peníze jako 5 let starý reboot. A to se celkem podařilo, byť jediné co jsem z filmu po celou dobu cítil, bylo jednoduché slovo - rutina. Dobře natočené, jen to zkrátka ve mně nic nenechalo a pravděpodobně to bude opět propadák nebo se to jakžtakž zaplatí (Edit : tak nakonec až pohořel až další díl), jelikož to rozhodně není ten typ filmu, na který prostě musíte vyrazit do kina a kamarádi se k vám rádi přidají. A to mé dojmy ještě vylepšil Paul Rudd, který mě pobaví ve všem. Musím se však pochválit za finále, to se povedlo přesně tak, jak bylo tvůrci zamýšleno. Ujmou se mladíci ještě dalších filmů? ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Celá hodina je o ničem - matka je asi nefachčenko, bo nemá na nájem (a těžko říct, za co kupuje jídlo), holka je malá nerdka, cucák syn větším charismatem netrpí, v novém maloměstě se ti dva snaží zapadnout, zatímco matce se líbí jediný učitel, který asi na škole učí. Vůbec to maloměsto je divné - mají tam bistro div ne ve stylu Hooters, nóbl restauraci, velké vězení, ale v ulicích nikdo nechodí, nikde nikdo nežije, jen občas se sem tam někde objeví jakýsi kompars, aby se neřeklo. Kam třeba zmizeli ti kluci, co s tou děvčicou z bistra jeli poprvé k dolu, proč nejeli i potom? Duchové nastoupí až nějak po té hodině, ale že by nějak strašili... Původní 80. filmy se braly s nadhledem a měly jistý vtip, přesto ta strašidla působila i děsivě - ale tady nejenom že humor zcela chybí (pokud nebereme nerdské vtipy), ale ani duchové nepůsob vlastně nějak strašidelně, spíše nechtěně směšně. Navíc, proč zase Gozer? Proč ne nějaké jiné strašidelné božstvo? A vůbec, koukat, jak svět zachraňují patnáctileté děti (plus posléze tři důchodci), to mě nějak nebralo, přemoudřelé děti obecně nemám ve filmech moc rád. Ostatně, ten konec jde zcela v duchu finálního souboje Harryho Pottera s Tím, jehož jméno se nesmí vyslovit, ani ty brejličky nechybějí. Jo, a odkdy jde ducha obejmout? Btw, ta krize originálních nápadů musí být děsná, když se pořád dokola restartují staré osvědčené filmy. ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Sympatická směsice recyklovaných vzpomínek na zašlou slávu krotitelů. Za (nepatrné) účasti původní herecké čtveřice. Gozer, Pán klíčů, Strážce brány...to jsou všechno důvěrně známé pojmy, co se vrací na scénu po bezmála čtyřiceti letech. A podezřívám scenáristy, že se jim moc nového ani nechtělo vymýšlet. Město střídá (tak trochu strašidelně vyhlížející) venkovská farma, respektive zapadákov kdesi v Oklahomě. Manhattan byl rozhodně velkolepější lokací. Do popředí jde estrogen stříkající mamina Carrie Coon se dvěma výrostky. A zbývá dodat, že farmu dříve obýval Egon Spengler, dřívější největší vědecká mozkovna krotitelského kvarteta, který je po smrti a kterého jeho současné okolí vnímalo spíše kontroverzně. A ten na farmě po sobě zanechal množství svých vynálezů/odkazů, co jsou spjaté s duchy, v garáži dokonce parkuje korodující cadillac, co zažil ty nejlepší duchařské časy rozpadlého kvarteta někdejších spasitelů lidstva. Ivan Reitman v roce 1984 dobyl kina prvním filmem, který vládl přelomovými triky a kreativním způsobem vyprávění. Druhý díl stihl osud typických pokračování, ve kterých je všeho víc. Feministické krotitelky duchů se Danu Aykroydovi a spol. ale vůbec nepozdávaly. Na řadu tedy přišel reboot/pokračování, kterého se Reitman sice režijně vzdal, ovšem režijní jablko se dokutálelo k jeho synovi Jasonovi, co odkaz původních filmů značně ctí a je si vědom nastavené kvality. A jelikož se podílel na scénáři, tak se rozhodl, že nové diváky zabaví a pobaví tím, co bavilo jejich předešlou diváckou generaci, tedy originálními atributy, které budou (pro nové publikum) fungovat neotřele, ovšem hlavně se bude hrát na nostalgickou notu. Ostatně toho se držel i skladatel Rob Simonsen, který záměrně opakuje dříve použitou a chytlavě zažitou notovou osnovu. Pochopitelně se to neobejde ani bez notoricky známé hitovky Ray Parkera Jr, znějící v závěrečných titulkách. Dostaví se, až na závěr, Bill Murray, Dan Aykroyd a Ernie Hudson, v titulkové scéně i Sigourney Weaver. A Harold Ramis coby mlžný duch. Gozer je víc sexy než dřív, aby ne, když ho ztvárnila Olivia Wilde, v titulkách neuvedená(!). Paul Rudd coby sympatický učitel, který má libůstku v tom, že dětem místo výuky pouští osmdesátkové horory z véháesek, sice vyloženě nenahrazuje absentujícího Ricka Moranise, svým způsobem ale později přebírá jeho úlohu, a nemá komediálně na něj. Dětskou partu vede Mckenna Grace se vzhledem šprtky. Vtipem a kreativností film nepřekypuje. Největšími nápady jsou ty, co už diváci znají z dřívějška, načež jsou povýšeny do téměř absurdní roviny, takže místo dřívějšího osvědčeného ducha slizáka zaujal duch Kovožrout, obřího reklamního panáka střídají jeho početné mini verze. Film své dva původní bratrské filmy naprosto v ničem nepřekonává, vzpomínková hra na nostalgii však zaručuje dostačující divácký zážitek. 7/10 ()

Galerie (32)

Zajímavosti (25)

  • Film přímo navazuje na události z prvního filmu Krotitelé duchů (1984). (ČSFD)
  • Severoamerické tržby byly 129,4 milionu amerických dolarů, celosvětové pak 204,3 mil. (NIRO)

Související novinky

Jason Reitman se vydá do New Yorku 70. let

Jason Reitman se vydá do New Yorku 70. let

03.05.2023

Na čtyři Ceny Akademie nominovaný režisér, producent a scenárista Jason Reitman (Lítám v tom, Juno) nám před dvěma lety přinesl dlouho očekávané pokračování Krotitelů duchů, série, jejíž otěže… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

29.12.2022

Opět se nám blíží konec roku, ale ještě před tím, než se všichni ČSFĎáci rozutečou do víru silvestrovských oslav, máme tu tradiční ohlédnutí za nejlepšími filmy a seriály roku podle nejoblíbenějších… (více)

Další Krotitelé duchů našli nového režiséra

Další Krotitelé duchů našli nového režiséra

06.12.2022

Snímek Krotitelé duchů: Odkaz z loňského roku slavil u fanoušků série úspěch. Režisérovi Jasonu Reitmanovi se v něm podařilo představit nové postavy a navodit silnou dávku nostalgie k originálu. S… (více)

Studio Paramount odhalilo názvy svých novinek

Studio Paramount odhalilo názvy svých novinek

29.04.2022

Tento týden probíhá ve Spojených státech akce zvaná CinemaCon, na níž jednotlivá studia prezentují novinářům a všelijakým insiderům své nadcházející snímky. Jen za posledních pár dní jsme se tak… (více)

Reklama

Reklama