Tvůrci:
Tony GilroyHudba:
Nicholas BritellHrají:
Diego Luna, Genevieve O'Reilly, Stellan Skarsgård, Kyle Soller, Denise Gough, Adria Arjona, James McArdle, Rupert Vansittart, Joplin Sibtain (více)VOD (1)
Série(2) / Epizody(24)
Obsahy(2)
V nebezpečných časech se Cassian Andor vydává na cestu, která z něj udělá hrdinu Povstání. (Disney+)
Videa (6)
Recenze (241)
Sociologie povstání. Velmi subtilně sestrojený seriál, který si vytkl za cíl ukázat, jak vypukává rebelie. Tony Gilroy, scenárista Rogue One a Michaela Claytona, dramatu o korupci v nejvyšších patrech politiky, se rozhodl psát dějiny nikoliv skrze jednotlivce, ale instituce a hnutí. Impérium už nereprezentuje mýtická Temná strana, ale snaživí ouřadové, kteří se jako ve správném korporátu snaží předstihnout jeden druhého v honbě za povýšením, žádné absolutní zlo, ale rat race vedoucí k uvěznění lidí a utahování šroubů napříč galaxií. Lidé páchající zlo většinou prostě dělají jen svou práci, tak jako je to v životě. Způsob, jakým je zobrazeno Impérium - tedy jako ideologie nereprezentující jednotlivě regiony (rozuměj planety) a nerespektující jejich kulturní zváštnosti (což se mu postupně vymstí), ale technokratický moloch, je chytrý a zlověstný. Andor též s velkou psychologickou vytříbeností ukazuje důvody, proč se někdo přidá k povstání - Cassian zde není představen jako idealista, ale jako poslední přeživší svého kmene, vykořeněný pašerák, který se snaží protlouct. Ale právě perzekuce běžných lidí - jako je desateronásobení trestů, rozmístění stabilních posádek, eskalace oprese, opatření připomínající galaktické stanné právo - žene lidi k Rebelům. Za zmínku stojí i design, zejména ten vězeňský, kde jsme svědky jednoho z nejlepších příkladů Benthamova panoptikonu, v němž se vězni dozorují sami a s minimální ostrahou, jaký jsem v ve filmu či v seriálu viděl. Je osvěžující vidět postavy, které jednají dospěle a podle svého osobního zájmu - dívám se na vás, Prsteny moci - a kde není konflikt uměle vytvářen. Přidejte k tomu precizní world building, zabydlené lokace, Coruscant vyhlížející jako spořádané imperiální sídlo bez dřívějšího hýření, originální a funkční šatstvo, minimum easter eggů, a dostanete nejpovedenější Star Wars od Pomsty Sithů ()
Po příjemném fan servisu (Mandalorian), průměrném fan servisu (Boba Fett) a mizerném fan servisu (Obi-Wan Kenobi) dorazil zemitý, neprvoplánový politicko-špionážní thriller inteligentně kritizující totalitarismus. Zatímco v případě předchozích hraných SW seriálů byl scenář nejslabší stránkou, u Andora jsou naopak děj, postavy a vývoj obého klíčovými prvky. Celkově skutečně velmi jiné než to, co si obvykle většina z nás pod značkou SW představí. Až se divím, že něco takhle nedětinského u Disneyho prošlo. Naopak mě skoro vůbec nepřekvapuje nízká sledovanost, protože k okouzlující sci-fi pohádce má tohle depresivní drama o utlačovaném plebsu s nejednoznačnými (anti)hrdiny docela daleko. Škoda je snad jenom toho, že si tvůrci v čele s Tonym Gilroyem u první série nevystačili s menším počtem epizod, protože opravdu dobré to začne být skoro až v půlce (vrcholem je vězeňská linie). Do té doby je to jen ucházející televizní content s nadprůměrným produkčním zázemím. Ještě jednu řadu si ale tenhle 'seriálový prequel filmového prequelu Epizody IV' každopádně zaslouží. S01: 75 % ()
První sezonu Mandaloriana jsem před pár lety shrnul větou, že takto bych si představoval do budoucna kvalitní, důstojné a autentické Hvězdné války. S pevným, léty prověřeným jádrem bez pokusů o otáčení vesmíru naruby a o podvratné směřování, ale zároveň vždy ve více či méně odlišném úhlu, s novým hávem, v neprozkoumaném prostředí, žánru. Djin Darin naneštěstí v třetí sérii (všechna čest, že mu přesná muška a vize vydržela aspoň ty dvě sezony) částečně i vlivem nepovedeného spin-offu nedokázal potřetí zopakovat šťastné přistání, půlku času se motal vesmírem jak opilý a na konci tak zůstala i přes několik zajímavějších epizod a momentů v ústech pachuť z nenaplněných ambicí (a unikajícího oleje :-). Novější Ahsoka dopadla vícemně stejně, s rozdílem, že celou tuhle cestu včetně momentu, kdy si člověk začal myslet, že udělá pro tento vesmír něco opravdu důležitého a zásadního, aby se následně ukázalo, že stále, stále chybí dostatečně promyšlený a komplexní plán, absolvovala během jedné série. Proč tohle vše píšu - abych teď mohl napsat, že jsem si díky Andorovi znovu uvědomil, že jádro jakékoliv planety, hvězdy, galaxie, jakéhokoliv vesmíru, je důležité a musí se k němu přistupovat s úctou a se správným pochopením jeho vnitřního fungování a logiky, ale rozhodně nemusí být pevné. Vlastně možná by dneska po všech těch letech v případě Hvězdných válek mělo být pohyblivé, tekuté vždycky. A pak už záleží jen a pouze na talentu, který začne kolem nového, vláčného jádra stavět. Ale dost bylo chabých metafor. Andor pod taktovkou Tonyho Gilroye, ke kterému se přidali více než slušní scénáristé a herecká skvadra, překypující když ne rovnou věhlasem, tak téměř vždy přirozenou ošlehaností a charismatem, konečně ukázal naplno, jak může i dneska vypadat výborný SW projekt. Je nicméně pravda, že inteligentně a chytře napsaný děj se rozbíhá značně pomalu a to skoro celou první polovinu série a zpočátku se tak staví hlavně na pro diváka SW docela doposud neznámé atmosféře a jemných, někdy až minimalistických hereckých výkonech zdejších hlavních postav v čele s Lunou, O'Reilly, Skarsgardem a výborným, pro mě zcela neznámým Sollerem. Musím říct, že i když mě ten neznámý pocit ze zcela nového úhlu pohledu na život/společnost SW udržoval v pozoru a bavil mě (ať už to byl pohled na špinavý, realisticky pojatý život obyčejného lidu v diktatuře, spolupráci planetárního vedení a impéria se všemi kompromisy, úplatky a kolaborací, nebezpečné a morálně často pochybné snahy o odboj nebo byrokracii a aroganci prolezlé imperiální tajné služby, které si tak podkopávají vlastní nohy), nebyl jsem zvoleným tempem příliš nadšen, scénář místy přes nesporné kvality a jasnou vizi nebyl úplně sebejistý a i ta výprava/celková estetika a design zvlášť v epizodách 4-5 kolísala. Počínaje dějovým a vizuálním infernem v epizodě 6 jakoby náhle tým Gilroye skočil do hyperprostoru spolu s postavami a série všechen předchozí vývoj začala úročit v mistrovském souladu vyladěného scénáře, dechberoucího herectví a dokonale gradovaných, emocemi a napětím napěchovaných scén (tichý rozhovor Mon Mothmy a Tay Kolmy o "charitě" v sedmé epizodě - v tu chvíli jsem si začal být opravdu jistý, že se dívám na něco výjimečného). A ne jeden, ne dva, ale min. tři (možná i čtyři) brilantně napsané monology, které jsou proneseny ústy několika postav, se zapíšou zlatým písmem do dějin SW vesmíru, frančízy a dost možná i televize. Takhle začíná rebelie! 8,4/10 () (méně) (více)
Tony Gilroy je génius. Vzít totiž do svých rukou projekt Star Wars s vědomím, že natočí špionážní thriller o zrodě povstalců, to chce odvahu. Osobně považuji jeho předešlou účast na filmu Rogue One za velice zdařilou, ten scénář tehdy totiž neměl chybu. A popravdě. Už jsem přejedený dětinským zpracováním tématiky ze světa Hvězdných válek, takže dospělejší nádech jsem přivítal s otevřenou náručí. Seriál Andor se nese v dosti komorním stylu, moc akce zde nenajdete (ale najde se tam, nebojte se). Na druhou stranu, seriál exceluje v tom, co má primárně reprezentovat (nekompromisní špionážní drama). Ke konci ta příběhová linka totiž nabírá takové grády, že jsem se nestačil divit. Celá zápletka točící se okolo imperiálního vězení patří k tomu nejlepšímu, co jsem ve Star Wars za posledních 20 let viděl. V popředí zde kraluje Andy Serkis, to je za mě fakt herecká extratřída. A závěr tomu nasazuje pomyslnou korunku. Chci druhou sérii. A to hned. Dávám silné 4 hvězdy. S trochu rychlejším rozjezdem bych to plnotučné hodnocení udělil. Bez jakýchkoli námitek...Ale i tak parádní drama. Za mě dávám 8,5/10 P.S. Fakt to má tak nízkou sledovanost na streamovacích službách? Smutná realita :( ()
S01 - Velká spokojenost. Nečekal jsem to a popravdě jsem tomuhle seriálu vůbec zpočátku nevěřil, a on mi za odměnu vytřel zrak. Kdyby mi někdo před pár lety řekl, že seriál Andor bude lepší, než návrat nejoblíbenějšího Jediho Obi-Wana Kenobiho, tak bych se mu vysmál. Jenže ono se to stalo. Dostali jsme hodně moc povedený seriál, který parádně funguje, přistupuje k příběhu dospěleji a ukazuje nám nový pohled na svět Star Wars. Ve výsledku je tento seriál jedna z nejkvalitnějších věcí, které kdy pod hlavičkou Star Wars vznikly. Beze srandy, tohle je opravdu povedený, skvěle napsaný seriál, jenž má co říci a dodává celému světu Star Wars nový rozměr. A při tom stačilo opravdu málo. Ubrat na infantilnosti, ubrat pohádkový rozměr, dát pryč světelné meče, a vsadit na realističnost, špínu, pomalost, depresi a obyčejnost. Neříkám, že je to divácky vděčné. Musí se tomu jít dost naproti a změnit si malinko optiku pohledu a očekávání. Nicméně, když to uděláte, tak dostane filmařsky nádherný seriál, jenž šlape neskutečně. Brilantní dialogové scény, uvěřitelné postavy, výborné odvyprávění příběhů a samozřejmě luxusně natočené scény a momenty, které fungují přesně, tak jak mají. Seriál není bezchybný. Některé díly jsou pomalejší, najdou se logické chyby, lehce zamrzí, že se seriál tolik nevěnuje samotnému hlavnímu hrdinovi a moc se o něm ve výsledku nedozvíme. A kdyby v seriálu nebyly nějaké dějové linky, tak by to vůbec nevadilo. Naštěstí tyto nedostatky mi zážitek ze seriálu nezkazily a já si ho hodně užil. Andor je opravdu hodně povedený seriál a já se moc těším na druhou řadu. PS: Tony Gilroy ukázal, že originální přístup je cestou, jak postavit Star Wars jako značku zpět na nohy. PPS: Stellan Skarsgård je v této roli dokonalý, krade si pro sebe každou scénu a postaral se o jeden z nejlepších momentů z celých Star Wars. Klobouk dolů!! ()
Galerie (320)
Zajímavosti (45)
- Jeden z vězňů u stolu 5 je Ruescott Melshi (Duncan Pow). V událostech Rogue One: Star Wars Story (2016) je již seržant, člen elitních jednotek SpecForce Pathfinders a blízký přítel Andora. Je taktéž jedním z těch, kteří zachrání Jyn Erso z vězeňského transportéru, a jeden z důstojníků, co vede pozemní útok na Scariffu. (Veskoslav)
- Arrestor Cruiser třídy Cantwell, označovaný také jako křižník třídy Cantwell 410, byl křižník používaný Galaktickým impériem pro lov pirátů a pašeráků. Byl postaven v loděnicích Kuat Drive Yards (KDY) na planetě Kuat. Díky třem vysílačům tažného paprsku měl dost velkou sílu na udržení a zajetí lodí používaných piráty a pašeráky. Byl taktéž vybaven hangárem, který pojmul letku stíhačů TIE a bombarderů TIE-SA. Poprvé se objevil ve filmu Solo: Star Wars Story (2018). (Veskoslav)
- Ke konci epizody se ve vesmírné bitvě také objeví TIE Boarding Craft, vycházející z designu TIE/sA, jako těžký transportér, schopný nést 6 vojáků Impéria a pilota. Vychází ze „Star Wars: Legends“ a poprvé v rámci kanónu jsme jej mohli vidět v Rogue One: Star Wars Story (2016). (MeteorCZ)
Reklama