Reklama

Reklama

Andor

(seriál)
  • USA Andor
Trailer 5
USA, (2022–2024), 20 h 42 min (Minutáž: 38–57 min)

Tvůrci:

Tony Gilroy

Hrají:

Diego Luna, Genevieve O'Reilly, Stellan Skarsgård, Kyle Soller, Denise Gough, Adria Arjona, James McArdle, Rupert Vansittart, Joplin Sibtain (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(2) / Epizody(24)

V nebezpečných časech se Cassian Andor vydává na cestu, která z něj udělá hrdinu Povstání. (Disney+)

Videa (6)

Trailer 5

Recenze (235)

evapetra 

všechny recenze uživatele

Tento žánr a téma tak úplně nevyhledávám, proto jsem nejdřív jen tak ze zvědavosti opatrně nakoukla, chvíli zvažovala, jestli se dívat dál, ale nakonec mě seriál s každým dalším dílem chytal víc a více. Nejvíc mě zaujaly epizody v trestanecké továrně s následnou vzpourou a potom vizuálně nejzajímavější a dějově nabité závěrečné finále. Naproti tomu pasáže se senátorkou podle mě děj zbytečně natahovaly a celkem nic podstatného nepřinesly. ()

luka4615 

všechny recenze uživatele

Neočekávaně vyspělý počin ze světa Star Wars, který k úspěchu nepotřebuje žádný nablýskaný “fan service”. Tak přesně to je nový seriál Andor, který jde oproti ostatním projektům z tohoto milovaného univerza diametrálně odlišnou cestou. To je citelné zejména v rámci příběhové kostry, která v mnohých bodech spíše než klasické SW dobrodružství připomíná temné politické drama, jehož kontury s každým dalším dílem více a více houstnou. Tento ne zrovna přívětivý divácký přístup sice ne každý fanoušek přenese přes srdce, nicméně pokud se řadíte k té hrstce lidí, kteří na něco takto inovativního a neotřelého čekali dlouhé roky, tak dostanete vytříbenou seriálovou podívanou, která funguje na všech myslitelných frontách. Tento fenomenální, neřkuli překvapivý úspěch má vyjma tvůrců “na triku” i Diego Luna, jehož postava se v průběhu celého seriálu markantně vyvíjí, což výsledný dojem z celého seriálu ještě více umocňuje. Nesmím samozřejmě opomenout Stellana Skarsgårda, který zde absolutně vládne, či třeba Andyho Serkise, jenž je výrazným elementem v trojlístku nejlepších epizod. Pokud tedy stále váháte, zda si seriál Andor pustit, už vážně nemusíte. Tohle se totiž vážně moc, moc povedlo. Výborná práce! (Disney+) „We’re fighting against the dark.” ()

Reklama

Honzua 

všechny recenze uživatele

Star Wars meet le Carré. Pro mě asi největší překvapení, byť Tony Gilroy (Bourne, Devil's Advocate, Micheal Clayton) byl určitou zárukou kvality. Andor je první věc od Disneyho akvizice, která naplnila potenciál otevření SW IP různým žánrovým hrám a tvůrčím postupům. Jako první post-Lucas produkt (ani Mandalorian, ani Rogue One očekávání nenaplnil) je veden zcela nekompromisním přístupem, kde není místo pro žádnou komodifikaci, kterou jsme zvyklí si s Hvězdnými válkami spojovat. Je to do posledního detailu promyšlené, chladně procedurální a perfektně vygradované, přičemž Skarsgardův Axis úspěšně soupeří s velikány žánru jako Oldmanovým Georgem Smileym nebo Hoffmanovým Güntherem Bachmannem. Gilroy úspěšně uplatňuje předešlé tvůrčí zkušenosti jak ze špionážního, tak politického prostředí a propletá je do tak dospělého produktu, že by mu jej záviděl i Lucas, kterému se právě toto nikdy prequelům vetknout nepodařilo. Vlastně je to po amatérsky odfkláknutém Kenobim až neuvěřitelný zjevení a jsem si jistý, že zatímco po Kenobim a Book of Boba Fett po pár letech nikdo ani neštěkne, Andor má solidní šanci na to stát se kultovkou. More of this please! ()

kinderman 

všechny recenze uživatele

Rogue One mi svého času přišel jako nejzajímavější příspěvek do Star Wars od Návratu Jediho. Andor je seriálová pecka, která mě chytila (od třetího dílu) a už nepustila, protože má skvěle napsané a zahrané postavy a funguje ve všech prostředích, v nichž se odehrává. Teprve po jeho zhlédnutí mi naplno došlo, jak prázdný a zbytečný byl Obi- Wan. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Oh boy, jak jen utřídit to množství vjemů a reakcí, které ve mě Andor vyvolal. Předně jsme já a/nebo Andor v mých očích oběťmi  nepřiměřeného očekávání, protože jsem všude viděla jen samé superlativní reakce typu, že to je to nejlepší ze světa Star Wars, co zatím bylo natočeno, a podobně, takže jsem očekávala bezchybný produkt, který zkonzumuji s minimem přestávek a budu brečet u každé epizody. Což se v žádném případě neshodovalo s realitou, navzdory tomu, že Diego Luna je můj oblíbenec a Rogue One je myslím můj nejoblíbenější (a zároveň nejlepší - i když trochu trpí přetáčkytidou) SW film. První závěr, ke kterému jsem došla po první epizodě a po zbytek seriálu se mi potvrzoval: tvůrci bohužel nepředkládají dostatek materiálu na dvanáct epizod. Někde na konci epizody pět jsem si začala říkat, jestli jsem blázen nebo co, protože v tu chvíli jsme už byli hluboko uvnitř celkové stopáže, ale příběh pořád vyvolával dojem, že se tam nic nestalo a že všechno teprve začíná. S tím souvisí můj další postřeh/výtka, a totiž že Cassian Andor je vedlejší postava ve svém vlastním příběhu a nikdy nedostane šanci sám doopravdy zářit. Kvůli tomu, že vlastně pořád jenom někde v ústraní na něco čeká nebo prchá a nemá žádný vlastní cíl, působí politikaření na Coruscantu, formování rebelie a pletichy tajných z Impéria mnohem zajímavěji než cokoliv, co se týká našeho takzvaného hlavního hrdiny, a hlavně/bohužel se to všechno děje nezávisle na něm(!). Stellan je fantastický a určitě by se dalo říct, že hlavní oblouk zrání a rozhodování "udělat správnou věc" celé série se týkal jeho - a Cassian k tomu nebyl nijak potřeba a nijak se toho neúčastnil ani ho neinspiroval. Dedra Meero, a paní, co ji hrála, byla naprostý bonbonek a jak osvěžující vidět "kompetentního" SW záporáka - ale jak kompetentní může doopravdy být, když jí tvůrci nedají žádné stopy a žádnou reálnou možnost Cassiana polapit kromě toho sedět u jeho mámy doma a čekat, jestli náhodou nepřijde. A když po loupeži přijde, tak o tom ani nikdo neví - proč tam na něj někdo nečekal a nedostali jsme ze strany Cassiana útěk, během kterého by ukázal své schopnosti?! Loupež samotná a její příprava zabraly neúměrně velkou část stopáže vzhledem k tomu, že Cassian byl během těch událostí jenom pasivní pozorovatel, a jeho pět minut slávy, které měly dokázat, že tam je doopravdy důležitý, bylo že se ostatním během jedné konverzace vysmál, že neví, že je tam někde v kokpitu nějaká páčka, bez které to neodstartuje. Nejenže je dost špatné, že to proběhlo v takto potřebami scenáristy vynuceném dialogu, a nikoliv nějak organicky, že by postava sama během trénování objevila chybu v plánu ostatních a navrhla lepší řešení, ale ještě to ukazuje, že plán těch ostatních byl od scenáristů připraven "bezchybně" pro něj, jako by předem počítali, že se k nim někdo jako Andor přidá, ačkoliv o tom nikdo z nich nevěděl a dokonce ho chtěli aktivně odmítnout a poslat pryč. Postava Mon Mothmy zase v nejlepší tradici prequelů chodí ve vystajlovaných kulisách ve vystajlovaných outfitech, mluví o politice, hádá se s manželem, a v rámci dvanácti epizod její oblouk sestává z toho, že má problém, bojí se udělat nějaké rozhodnutí a nakonec ho udělá. Opět - na můj vkus to je strašně málo obsahu-příběhu, posunu někam dál, zapracování do ostatního dění. Její linka je ale dost příznačná pro další pokoutný "problém", který jsem diagnostikovala celém seriálu - tvůrci dávají worldbuildingu mnohem větší prostor a váhu než storybuildingu, jsem z přemýšlení v angličtině tak zblblá, že nevím, jak to lépe říct česky. Tvůrci tak zarputile chtějí vyprávět příběhy obyčejných lidí v galaxii daleko pradávno, že je nechávají před kamerou existovat, aniž by pro jejich přítomnost měli nějaký propracovanější další plán - tohle zase nejlépe zosobňuje Syril (ale třeba i Bix - u té jsem doufala, že aspoň tedy ukážou, že jako Axis identifikuje toho jiného rebela z hologramu a pošle IBS na falešnou stopu, ale ani to nestalo, Bix tedy jen existuje jako nástroj pro přivedení Stellana na scénu, a nakonec loutka na zachránění, a to je všechno.) Ale k Syrilovi. Ten je na začátku představen jako jeden z hlavních antagonistů, aby ho jeho vlastní neschopnost okamžitě semlela a odstranila na vedlejší kolej - a to je zase všechno. Všechny následující scény s jeho matkou a novým zaměstnáním jsou jenom hluchá náplň zbytečně zabírající stopáž, protože to narativně k ničemu dalšímu nevede. Když si ho konečně předvolá Dedra, tak jsem si říkala "no konečně, teď najdou společnou řeč a vydají se na lov, ou jé!" Ale ne, ona ho zase jenom seřve a pošle někam. Konec jejich postav je nepropracovaný a nezasloužený. A celkově poslední epizoda byla dost nevzrušující, v podstatě jenom náhrada za nápis "pokračování příště", protože nejenže obyvatelé Ferrixu během vzpoury ničeho hmatatelného nedosáhnou, protože jsou neozbrojení a podle všeho je Impérium dost zmasakruje a pak si svobodně odejde, ale ani nevidíme reakci ostatních civilistů, rebelů, systémů, politiků na to, jak se tam Impérium zachovalo, a jaký vliv to tedy mohlo mít na inspiraci a organizaci odporu proti Impériu. A jak je již v Andorovi dobrým zvykem, sám Andor nemá na probíhající události žádný vliv, jenom se tam mihne na okraj, Ferrixané vůbec neví, že tam byl a že se přišel se svojí matkou rozloučit, nikdo neví, že sám vzdoruje a bojuje, a jeho pár přátel, se kterými se na chvíli setká, vůbec neví, čím si prošel, a hned je zase pošle pryč. Tolik avizované rebelské manifesto si přečte sám a podle všeho ho někde pohodí a nijak ho veřejně nepoužije nebo nepředá dál, a i konfrontace se Stellanem na konci je skoro bezvýznamná a dost nepůsobivá vzhledem k tomu, co už jsme všechno viděli. Skutečné těžiště a vyvrcholení Cassianova příběhu totiž přišlo v rámci prison breaku, alespoň podle toho, jak aktivní měl roli ve vývoji událostí, a i tam se nesoustředila všechna pozornost na něj, ale hlavně na Andyho Serkise - na což si samozřejmě nestěžuji, protože to bylo fantastické - ale stejně, v seriálu o tom, jak se Cassian stává rebelem je to prostě trošku frustrující. Osobně jsem taky doufala, že k něčemu povedou informace o Cassianově původu a dětství - pátrání po sestře, jak všichni na Kenari zemřeli a proč se o tom nemluví, proč vlastně bylo tak důležité, aby svůj původ utajil ještě předtím, než ho Impérium začalo hledat - opět, tvůrci tomu věnovali tři epizody, ale žádné z těch témat se žádným způsobem nevrátilo a nebylo důležité později. Z tvůrčího hlediska mi tohle všechno přijde jako zklamání, protože mi nepřijde ze strany autorů jako dobrá volba všechny tyhle možnosti nabídnout, ale nijak je nezapracovat do celkové pointy. Kdyby to bylo lyrické vyprávění o životě a jednotlivé události by byly důležité právě jenom proto, že se mu staly a co bylo jejich obsahem, tak bych samozřejmě mluvila jinak, ale tohle Andor přece není. V seriálu s propojeným příběhem o tom, jak se všechno slévá do historie povstání proti tyranovi mi to přijde prostě jako špatné psaní. ---- Wow, to jsem sama sebe dostala, kam jsem nakonec dospěla. Ačkoliv jsem se během první půlky seriálu trochu nudila, tak jsem ze sledování měla spíš dojem, že se mi Andor jako takový celkem líbil a že mám jen tuhle támhle nějaké výhrady. A když si sednu, abych to všechno pojmenovala a vyslovila, tak skončím u špatného psaní? Nejspíš to je proto, že jsem všechny ostatní SW seriály ignorovala (kromě prvních dvou řad Mandaloriana a Cinema Sins videí o třetí řadě Manda, Bobovi Fettovi a Kenobim), a tak to nemám jak srovnat s doopravdy špatným psaním a očividným cash grabem. A tak to asi prozatím zakončím jenom tím, že ačkoliv si za všemi svými výhradami stojím, tak tam byla i spousta věcí, které mi přišly super, včetně záměru tvůrců udělat něco, co není populistické a dětinské jako většina ostatních korporátních Disney výtvorů. ---- "I've made my mind a sunless space. I'm condemned to use the tools of my enemy to defeat them." (Sakra, i Stellan kulminuje v epizodě deset, žejo? Ty poslední dvě epizody jsou fakt k ničemu.) () (méně) (více)

Galerie (320)

Zajímavosti (45)

  • Bitva o Mimban se odehrávala v roce 10 BBY a válčili mezi sebou Impérium s Mimbaneskou osvobozeneckou armádou. Bitvy se účastnila 224. imperiální obrněná divize. Cassian Andor (Diego Luna) zde byl jako kuchař a Han Solo (Alden Ehrenreich) jako voják imperiální pěchoty. Konflikt skončil vítězstvím Impéria, které ale utrpělo vysoké ztráty z důvodu nasazení „všeho, co je dostupné“. (Veskoslav)
  • Oficiální označení červeného robota je B2EMO. (Veskoslav)

Související novinky

Jak to vypadá s filmovým Star Trekem?

Jak to vypadá s filmovým Star Trekem?

12.01.2024

Je tomu už téměř osm let, co do kin dorazil zatím poslední filmový Star Trek s podtitulem Do neznáma. A zatímco o přímém pokračování série v hlavních rolích s Chrisem Pinem, Zacharym Quintem a Zoe… (více)

Odhalila desátá epizoda Star Wars svůj název?

Odhalila desátá epizoda Star Wars svůj název?

05.11.2023

V současné době hraje u studia Disney prim spíše seriálová odnož Star Wars. Poslední celovečerní film jsme v kinech viděli téměř před čtyřmi lety, od té doby jsme však dostali seriály Ahsoka, Andor,… (více)

Dočká se Ahsoka druhé řady?

Dočká se Ahsoka druhé řady?

05.10.2023

Aniž bychom se pouštěli do nějakých velkých spoilerů, po finále nového Star Wars seriálu Ahsoka už je jasné, že si showrunner Dave Filoni (Star Wars: Klonové války, Star Wars: Povstalci) nechal… (více)

Jak se Ahsoka vyhnula problémům s Volume?

Jak se Ahsoka vyhnula problémům s Volume?

27.08.2023

Jedním z důvodů, proč se vůbec povedl vznik seriálu Mandalorian, byl tehdejší technologický průlom zvaný StageCraft, jenž byl od té doby použit v řadě dalších filmových i seriálových produkcích. V… (více)

Reklama

Reklama