Reklama

Reklama

Mission: Impossible Odplata - První část

  • USA Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Ethan Hunt (Tom Cruise) se s týmem Impossible Mission Force tentokrát vydává po stopách děsivé zbraně, jež má potenciál zničit celé lidstvo, aby ji zajistil dřív, než se dostane do rukou nějakého šílence. Při svém zběsilém a nebezpečném pátrání se však musí neustále ohlížet přes rameno, protože z jeho dávné minulosti se vynořil až příliš živý přízrak. Gabriel (Esai Morales) znal Ethana v dobách, kdy ještě nebyl elitním agentem, a ví o každé jeho slabině. Ethan, pro kterého bylo vždy zdraví a bezpečí jeho blízkých a členů týmu víc než úspěšně splněná mise, možná bude tentokrát muset své priority přehodnotit. (Cinemart)

(více)

Videa (17)

Trailer 2

Recenze (626)

Lima 

všechny recenze uživatele

UŽ ZASE BĚŽÍ, pěkně předpisovým junáckým tempem, kolínka správně nahoru (jo, jasně Tome, my víme, že jsi věčný mladík , nemusíš nás o tom pořád tak okatě ujišťovat). Film samotný je pak sledem lepších akčních scének, nalepených na naprosto dementní kostru, která jakoby vypadla z šedesátkových špionážních béček, které se tak krásně později parodovaly. Celý koncept Entity mi přišel úplně směšný. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Mission: Impossible Odplata – První část ještě názorněji než předchozí epizody zpřítomňuje obavu související s budoucností lidstva a Hollywoodu. Film, jehož hlavním padouchem je mimořádně mocná umělá inteligence, vstoupil do kin v době dvojité stávky hollywoodských herců a scenáristů, kteří kromě důstojného ohodnocení žádali také záruku, že nebudou nahrazeni moderními technologiemi. Počítačem vytvářené iluze ve filmu ohrožují přístup k pravdě a relativizují etické kategorie dobra a zla. Ethan Hunt/Tom Cruise je pochopitelně jedinou pojistkou proti tomu, aby stroje ovládly svět, posledním článkem držícím pohromadě lidské společenství (v závěrečné akční scéně, kdy jej jeho parťačka využije jako žebřík, to platí doslova). Čeká jej konfrontace se zatím nejmocnějším nepřítelem, který shromažďuje naše nejskrytější tajemství, přetváří realitu a nachází se všude a nikde. Jinými slovy se bude muset utkat rovnou s (falešným) bohem... jehož zájmy reprezentuje zlosyn s biblickým jménem Gabriel a klíč k jeho ovládnutí má tvar kříže.___ Ačkoliv málokdo dnes v Hollywoodu dokáže tak účinně navodit závratný pocit z pohybu vpřed jako běžící Tom Cruise, Odplata je do značné míry filmem návratů. Ke starým tvářím a analogovým technologiím z dob studené války. Do protagonistovy minulosti i k vychýleným úhlům De Palmovy paranoidní jedničky. A ještě hloub do minulosti. K Frigovi na mašině, Hitchcockovým komediálně špionážním thrillerům nebo na ně navazujícím caper komediím ze sedmdesátých let typu Co dál, doktore? McQuarrie kombinuje stavební principy kinematografie atrakcí a klasického Hollywoodu, ale situace zintenzivňuje a dovádí do takové krajnosti, že se nad jejich nemožností občas rezignovaně uchechtnou i postavy. Vzniká pnutí mezi (neviditelným) klasickým a (sebereflexivním) postmoderním přístupem ke stylu a vyprávění, kdy film střídavě naplňuje a zrazuje naše očekávání, je chvíli hravě ironický, pak tragicko-romantický. Podobně jako se Hunt vzpírá algoritmu. A podobně jako si hrdinové vypomáhají maskami a pokročilými sledovacími technologiemi, které ale opakovaně selhávají. Nakonec se mohou spolehnout jen na lidská těla, důvtip a týmovou souhru. ___ Nedůvěru a podezřívavost postav vůči tomu, co vidí a slyší, vyjadřuje v dialogových scénách nakloněná kamera, zabírající zblízka a v decentrovaných kompozicích tváře herců. Někdy bez ustavujících záběrů, což spolu s překotným střihem (zahrnujícím i skoky přes osu) zesiluje pocit dezorientace, nemožnosti určit, co je pravda a kdo řídí hru. Jindy, obvykle při plánování dalšího postupu, kamera zas neklidně krouží kolem postav. I upovídané vysvětlující sekvence jsou díky tomu strhující a ve filmu prakticky není statický okamžik. K téměř kubistickému rozložení obrazu dochází zhruba v půlce vyprávění během setkání většiny klíčových aktérů na párty v benátském Dóžecím paláci. Dialog postav snažících se rozklíčovat motivace protihráčů je stříhán v rytmu diegetické hudby hrající v pozadí. Jejich slovní přestřelka, při které je každý pohyb kamery synchronizovaný se soundtrackem, připomíná scénický tanec. Také v jiných scénách, byť ne tak nápadně, jsou zprostředkovávané informace srovnatelně významné jako estetická potěcha ze souhry tvarů a linií. Například během honičky úzkými a temnými benátskými uličkami a kanály není pořadí záběrů dané jen kontinuitou probíhající akce, ale také rytmickým střídáním kontrastujících nebo doplňujících se úhlů a pohybů. ___ Epizodicky vystavěný film je tradičně tvořen několika masivními akčními sekvencemi, z nichž každá má vlastní cíl, překážky a vývojový vzorec. Zároveň jsou do sebe pevně zaklesnuté. Každá nás připravuje na to, co se bude dít dál (a co ne vždy probíhá podle předestřeného plánu), a uvádí do pohybu další pomyslné kolo bezchybně seštelovaného mechanismu. Doplňují se také vybrané lokace, poskytující postavám stále menší manévrovací prostor (od rozlehlého několikaúrovňového letiště po uzavřený vlak). Skoro každá sekvence pracuje s těsným deadlinem a nutností přesného načasování, a jak napříč sekvencí, tak v dílčích úsecích (v závěru římské sekvence např. nutnost uprchnout z auta dřív, než jej smete přijíždějící souprava metra). ___ Přestřelky a výbuchy zde narozdíl od těžkotonážních komiksových adaptací nebo vysokooktanové, díl od dílu pitomější série Rychle a zběsile nikdy nezastiňují lidský element. Naopak jsou dvojnásob napínavé díky chemii mezi uvěřitelnými postavami. Jejich charakterizace, probíhající bez pauz rovnou během akce nebo přípravy na další úkol, je navrch šikovně navázána na určité navracející se motivy a rekvizity (např. Huntův zapalovač, jehož putování mezi postavami odráží vývoj vztahu mezi Grace a protagonistou). Právě o tom je celá série. Cruise v ní neváhá s maniakálním odhodláním zas a znovu nasazovat život, aby nás přesvědčil, že sebeinteligentnější stroj nikdy nedokáže něco tak velkolepého jako člověk (resp. tým lidí). V nejnovějším filmu, který je vypravěčsky nejharmoničtější a stylisticky nejvíc experimentální, tak poprvé nečiní jen v podtextu, ale v prvním plánu. Čas na subtilnost už vypršel. 95% () (méně) (více)

Reklama

KarelR 

všechny recenze uživatele

Tváří v tvář dokonalé těžkotonážní šestce vlastně zklamání. Moc postav, moc vysvětlování, málo vyloženě památných scén, záporák nic extra. Jako showreel akčních scén, na které zbytek blockbusterového pole kouká s otevřenou pusou, to ale samozřejmě pořád funguje (byť není highlightem motorka, ale až dechberoucích posledních 10 minut). Snad to příště zase bude žánrová špička! ()

Cival 

všechny recenze uživatele

Kvalitní akční blockbusterová práce s několika highlighty - ale to nestačí. Cruise a McQuarrie našli svůj osobitý, poctivý a trpělivý styl a přidávají další solidní díl do série. Řemeslo je velkorysé a na vrcholu současných hollywoodských možností - ale 160 minut neutáhne, protože příběh pokulhává. Story je opět zbytečně zalidněna čtyřmi proplétajícími se partičkami, jejichž kmitání zbytečně brzdí osobní linku, zároveň poněkud zneklidní vize AI jako padoucha. Odklad o rok téhle hrozbě určitě přispěl na aktuálnosti, ale pojetí AI jako zlovolné laškující entity, zamčené na klíček v jedné skříni v ponorce, co se ráda projevuje v podobě windowsáckého screensaveru, pořádá party a není schopná zastavit jednoho ambiciózního šedesátníka, když logicky musí vědět o každém jeho kroku... je prostě bizarní a mimo. Film tak funguje zejména v rovině blízkých osobních vztahů (cool montáž okolo benátského mostku, nástup a výstup z vlaku), špiónský opus se však nekoná, spíš kvalitní průměr v rámci žánru. MI3 >... MI6 > MI5 >  MI1 > MI4 > MI7 ............... MI2. ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Na první pohled podvyživený díl série, který paradoxně v nejdelší stopáži nabízí polovinu atrakcí těch nejlepších z předešlých dílů. Auto honička v Římě nepřichází s ničím světoborným a vlaková scéna je opakovačkou z první Mission: Impossible plus vytuněnou verzí nejnapínavější scény ze Ztraceného světa. ALE! Dead Reckoning Part One mě při druhém zhlédnutí nejvíce ze všech dílů bavil dějově. Perfektním timingem námětu s hrozbou umělé inteligence; konstelací postav z předešlých dílů včetně Kittridge z jedničky; novým ultimátním záporákem Gabrielem, kterého má Ethan Hunt hned dvojí důvod nenávidět ze všeho nejvíc na světě; upřímným dojetím ze scény na benátském můstku Conzafelzi; novou kráskou Hayley Atwell, perfektně chemicky sladěnou s Tomem Cruisem; a spoustou vtipných a nápaditých detailů, kterými jsou vyšperkované právě ty na první pohled ne tolik inovativní scény - letiště, honička v Římě, zakomponování známého moto-skoku do vlakové scény či až cinefilsky orgastické finále, které zmíněnou scénu ze Ztraceného světa zněkolikanásobuje absolutním blockbusterovským vzrušením. A to jsme teprve v polovině filmu. Pokud Part Two vygraduje tak, jak Cruise s McQuarriem ví že musí vygradovat, stane se Dead Reckoning alfa dílem série a možná určí nový směr vícedílného dávkování dalších impossible misí Ethana Hunta. Zpráva, že je Tom plánuje točit do osmdesátky, mi udělala den. ()

Galerie (85)

Zajímavosti (34)

  • Časté oneskorenia spôsobené pandémiou COVID-19 navýšili rozpočet filmu na 291 miliónov dolárov, čím sa stal najdrahším filmom série Mission: Impossible, najdrahším filmom kariéry Toma Cruisa a najdrahším filmom, ktorý kedy produkoval Paramount  Poisťovacia spoločnosť Chubb pôvodne poskytla Paramountu za tieto oneskorenia odškodné len 5,4 milióna dolárov. Paramount v roku 2021 zažaloval Chubb a tieto dve spoločnosti urovnali svoj spor o rok neskôr, pričom v roku 2023 vyplatil Chubb spoločnosti Paramount sumu 71 miliónov dolárov za oneskorenia spôsobené pandémiou. Rozpočet filmu sa tým znížil na cca 220 miliónov dolárov, čo z neho stále robí najdrahší film pre Cruisa, Paramount i franšízu. (m.a.t.o.)
  • Ve filmu zazní „Ghost in the machine“ (Duch ve stroji). Jedná se o termín původně používaný k popisu a kritice konceptu mysli existující vedle těla a odděleně od těla. V novější době má tento termín několik použití, včetně konceptu, že intelektuální část lidské mysli je ovlivněna emocemi a v rámci fikce pro vznikající vědomí sídlící v počítači. Tento termín pochází z popisu dualismu mysli a těla Reného Descarta od britského filozofa Gilberta Rylea. Ryle zavedl tuto frázi v knize „The Concept of Mind“ (1949), aby zdůraznil názor Descarta a dalších, že duševní a fyzická aktivita probíhají současně, ale odděleně. (sator)

Související novinky

Nominace na Ceny Akademie zveřejněny

Nominace na Ceny Akademie zveřejněny

23.01.2024

V úterý 23. ledna 2024 byl v Samuel Goldwyn Theater v Beverly Hills z úst herců Jacka Quaida a Zazie Beetz oznámen kompletní výčet nominací pro nadcházející 96. ročník předávání cen americké Akademie… (více)

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

31.12.2023

Blíží se konec roku, a tak opět nastal čas na bilancování toho, které filmy a seriály z letošní produkce se umístily nejlépe v ČSFD žebříčku, jehož podoba není ovlivněna ničím jiným než celkovým… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

30.12.2023

Rok 2023 se uchýlil ke svému konci a přišel tedy čas, abychom vám stejně jako v předešlých letech opět představili výroční topky tří filmů a případně taky tří seriálů podle některých z… (více)

Krásné svátky a PF 2024

Krásné svátky a PF 2024

24.12.2023

Nebýt přesunu druhé Duny na jaro 2024, byl by uplynulý filmový rok výjimečný. I přesto ale byl skvělý, plný filmových překvapení. Tím největším byl “selfmade fenomén” sociálních sítí Barbenheimer,… (více)

Reklama

Reklama