Reklama

Reklama

Významný americký režisér Sam Peckinpah natáčel jako potomek prvních osídlenců amerického západu především westerny, v nichž se technická zručnost snoubila se silným osobním zaujetím pro osudy lidí ve vypjatých situacích. Také jeho předposlední snímek Konvoj (1978) nese výrazné znaky žánru, byť se odehrává v současnosti. Koně v něm byli nahrazeni obrovskými řvoucími kamiony, ale jinak se skoro nic nezměnilo. Je tu hlavní hrdina se smyslem pro spravedlnost (Kris Kristofferson), úplatný a zarputilý šerif (Ernest Borgnine), dívka podléhající hrdinovu kouzlu (Ali MacGrawová), dobrácký kamarád (Burt Young), vychytralý politik (Seymour Cassel) a další nezbytné postavy, které z westernů známe. I když se Konvoj lehce dotýká některých vážnějších problémů, je to především svižně natočená akční komedie, v níž hlavní roli nehrají herci, ale někdy až neuvěřitelné výkony kaskadérů a dynamická střihová skladba. Scénář snímku byl napsán podle stejnojmenné populární písně countryového zpěváka C. W. McCalla, která zní pod závěrečnými titulky, ovšem už s novým textem, jenž do písně zakomponoval události i postavy Peckinpahova filmu, které v původní verzi vůbec nebyly. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (121)

KASUGI odpad!

všechny recenze uživatele

Podle popisku filmu v tv programu jsem čekal buď vážné 70s drama s automobilovýma honičkama a bouračkama typu Vanishing point, nebo odlehčenou taškařici s automobilovýma honičkama a bouračkama typu Polda a Bandita. Nebylo to ani drama, ani taškařice. Dostal jsem jakýsi nedomrdek, který je jednu chvíli hrozně vážný a pak zas děsná bžunda. Marně jsem ve filmu hledal ty zkorumpované a úplatné policisty, na které odkazoval popisek. Viděl jsem tam pouze poldy, kteří zcela oprávněně a dle zákona pokutujou kamioňácké BURÁNKY za vysokou rychlost a drzost. Kamioňáci se chovají jak děcka, zmlátí policajty, přivážou je pouty k sobě, zdemolujou policejní auta a pak se hrozně diví, že jsou na ně cajti nasraní a chtějí je zavřít. Ve městečku jezdí jak prasata, srazí zmrzlinářskou dodávku, převrátí svůj kamion, který málem zabije projíždějící řidičku. Kamion necháme ležet, přisednem do jiného náklaďáku a jedem. Někam. Vlastně ani nevíme kam, prostě jen tak jedem a vytvoříme obrovskou kolonu buránků, kteří následují prvního řidiče, který vůbec neví, co chce. Pak si ještě vyzvedneme černouška z vězení a to stylem, že kamionem zdemolujem vězení, co na tom, že tam zrovna může stát občan, něco na stanici vyřizující. Do toho všeho hraje debilní country písnička zpívaná, pardon mluvená nějakým Jackem, co neumí zpívat. Větší pěst na oko k akci už snad ani nejde vybrat. Být tohle neškodná debilita bez děje, dala by se vložit jedna ta hvězdička, ale způzob, jakým se tu z buranských nezodpovědných kamioňáku dělají národní gerojové, z toho dělá čirý odpad! ()

curunir 

všechny recenze uživatele

,,JEDINÉ ČO V ŽIVOTE ZA NIEČO STOJÍ SÚ RÝCHLE NÁKLADIAKY, RÝCHLA OBSLUHA V KRČME A DIEVČATÁ, KTORÉ SA RÝCHLO VYZLIEKAJÚ." __ Pod mojím slabým hodnotením ,,Konvoja" stojí predovšetkým jeho podivná komická rovina i snaha vyjadriť jednoznačne jeho podstatu. Bitky v baroch doplnené o hudbu piana evokujú dobu nemých grotesiek, navyše obohatené o typické Peckinpahove spomaľovačky, ktoré však vyznievajú nevhodne a celkový výsledok pôsobí roztriešteným dojmom. Aj istá ,,sloboda" o ktorej sa film snaží vo svojej priamočiarosti čosi vyjadriť je v tomto prípade iba ťažko uchopiteľným univerzom, pri ktorej som sa začal zamýšľať či zamestnávateľ dovolí vodičom tirákov takto defilovať (Peckinpahom obľúbenou) krajinou americko-mexického pohraničia. Toto bezcieľne hnanie sa za niečím, iba zo zdanlivo hlbším zmyslom mi napokon úsmevne pripomenul Forrestov beh napriek Amerikou, ktorého nasledovníci majú s tými Kristoffersonovými mnoho spoločné. Aj tí tvrdí chlapi tu pôsobia dojmom padaviek a ak k tomu prirátam neschopných policajtov a trocha očakávaný záver, vychádza mi, že sám Peckinpah bral toto dielo ako nenáročnú odpočinkovú záležitosť. Napriek tomu filmu viac hviezdičiek z objektívnych príčin dať nemôžem. (923. hodnotenie, 69. komentár k filmu) ()

Reklama

Sabrewulf odpad!

všechny recenze uživatele

Amorální shit. To si prostě budete provokovat šerifa, nadávat mu a když vám bude hrozit zatčením, tak ho fyzicky napadnete, že jo. A když přiběhnou další dva cajti, kteří PODLE ZÁKONA na vás jakožto útočníka zamíří zbraní, tak se na ně vrhne celý bar, proč ne, že? Do toho nám hraje veselá country skladba, protože ono přece hromadné napadení policistů je děsná bžunda a co teprve, když policisté LEŽÍ NA ZEMI A VY JE KOPNETE DO OBLIČEJE (což znamená regulérní pokus o vraždu) to je naprosto k popukání. No už se směju. V jaké bublině naivnosti žijí ti scénáristé, nebo to psalo nějaké děcko? To fakt těm kriminálníkům někdo fandil? Hlavní  kamioňák (čti buran) by se bravurně uživil jako politik, protože po celou dobu filmu, když se řešilo, o co těm kamioňákům jde, tak mlel až směšně bezobsažné kecy, takže jsem se po skončení filmu nedozvěděl vůbec nic. Nedozvěděly se to pravděpodobně ani všechny ty kamioňácké ovečky, které se ke konvoji slepě přidaly. Film nemá žádnou pointu ani smysluplné zakončení. Co se týče zpomalovaček, tak budu citovat Trautenberka:"Ty zpomalovačky jsou moc zpomalený!" Beze srandy, mnoho záběrů je zpomalených tak moc, že to úplně ztratí nějaký drajv, tempo a vůbec se to k daným scénám nehodí. Totálním WTF je sekvence, kdy kamiony a policejní auta projíždějí písčitou prérií, doslova se brodí pískem, až se jim od kol extrémně práší. Ten mimózně zvolený hudební doprovod + prolínačky z toho dělají neuvěřitelně úmornou gay sekvenci. Film, který chce být moc macho, ale je pouze hloupoučký a naivní. A amorální. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Skvěle obsazená road movie, která se ale navzdory docela naivnímu uvolněnému příběhu bere až moc vážně a hlavně v druhé půli nedokáže (snad vyjma samotného finále) nijak příjemně překvapit. Peckinpah samozřejmě zanechává svůj typicky špinavý chlapský nádech, ale na takové béčkové dobrodružství je jeho talentu docela škoda.. Titulní stejnojmenný song je pochopitelně super. 65% ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Convoi neexceptionnel, jehož vidláčtí šoféři by potřebovali minimálně čtyři ruce (v jedné volant, ve druhé rádio pro troušení namachrovaných hlášek, ve třetí prďáckej kamioňáckej klakson ala splachovací šňůra a čtvrtou, aby si mohli z kabiny podat tričko na své vyrýsované polonahé tělo).. Peckinpah na alkoholu a koksu chtěl naservírovat country-westernový Vanishing Point pro tiráky, ale já byl svědkem jen supernudné, bezduché podívané pod úrovní snímků Buda Spencera a Terence Hilla. Soundtrack je tak kvalitní, že Pepíček Laufer se svým „Sbohem lásko, já jedu dál“ by na něm byl tou největší perlou.. ()

Galerie (43)

Zajímavosti (16)

  • Film je založen na country a westernové písni „Convoy“ od C. W. McCalla z roku 1975. (classic)
  • Původní hrubý sestřih filmu, který Sam Peckinpah sestavil se svým dlouholetým střihačem Garthem Cravenem na začátku roku 1978, měl odhadovanou stopáž 220 minut. Podle knihy „If They Move ... Kill 'Em!: The Life and Times of Sam Peckinpah“ od Davida Weddlea a dokumentárního filmu Convoy Passion & Poetry Peckinpahův hrubý sestřih neobsahoval žádný hudební doprovod kromě titulní písně a skladby „Blow The Gates To Heaven“ od Richarda Gillise. Jerry Fielding, který složil hudbu k mnoha předchozím Peckinpahovým filmům, byl najat i pro hudbu k filmu Konvoj. (classic)

Reklama

Reklama