Režie:
Roman PolańskiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Hillerman, John Huston, Perry Lopez, Burt Young, Bruce Glover, Joe Mantell, Roy Jenson, Diane Ladd, Darrell Zwerling (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Záhada, skládanka, vzrušující pocit nejistoty a tápání, labyrint klamných stop, stejně jako hold americkému černému filmu a detektivnímu příběhu natočenému v stylu retro. To všechno nabízí slavný americký film, jehož děj se odehrává v Los Angeles v roce 1937. Soukromý detektiv Gittes, vyšetřující obvykle manželské nevěry, se ujímá komplikovaného případu, který slibuje cosi nezvyklého – a také se postupně mění v případ vraždy. Gittes jde za rozřešením velmi tvrdohlavě, přes varování slovní i fyzická... Detektivní thriller byl natočen v roce 1974 a dodnes představuje mimořádnou ukázku perfektního filmového řemesla, na níž se podílejí všechny složky: od scénáře Roberta Townea (který byl oceněný Oscarem) přes kameru Johna A. Alonsea a herecké výkony Jacka Nicholsona, Faye Dunawayové a Johna Hustona, až po strhující režii Romana Polanského (Nůž ve vodě, Hnus, Ples upírů, Tess, Rosemary má děťátko, Pianista). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (636)
Mám rád Polanského filmy. Mám slabost pro noir. Stejně tak jako Nicholsona za mlada, kdy ještě nehrál sebe sama na tisíc a jeden způsob. Čínská čtvrť není úplně nejlepší noir snímek. Ovšem jeden z nejlepších zcela určitě. Vidím jediný "vážnější" zápor. Nebylo to natočeno černobíle, jak Polanský původně zamýšlel. ()
L.A. je pěkná díra, kde ve velkém kupují Poděbradku, nebo vodu destilují ze chcánek. A vše krom lži je tu "Přísně tajné". Nicméně, mluvit se tu umí, tudíž mi tahle konverzační detektivka bez mrtvolek hnijících pod domy připadala mnohem lepší, než mladší inspirace v režii Curtise Hansona. Už jen z úcty k tomu, co všechno museli pod Polanského bičem Nicholson a Dunaway vytrpět, dávám 4*. Někdy bych rád viděl film, kde by Nicholson osobně Polanskému rozpáral na sedmkrát nos, ale protože už Roman nežije v Americe, mohlo by se tak stát třeba v naší rodné kotlince a film by se jmenoval Romská čtvrť. A Nicholson by mohl hrát týpka, co vykupuje kradenou litinu. ()
Kdo strká nos, kam nemá, může o něj přijít. Polanského poslední film točený na území USA, v němž Nicholson na můj vkus a na roli, co hraje, nějak málo pije a ještě míň kouří. Určitě se shodneme na tom, že filmu noir sluší černobílá, nicméně k dokonalosti mi navíc ještě scházela nějaká konverzační jiskra, která by zapálila to spalujícím žárem vyschlé L.A. A ten konec? „Forget it, Jake, it´s Chinatown.“ A nebo taky Sharon Tate.. ()
Čínská čtvrť má charakterizovat rozpoložení mysli, které Gittse neustále sužuje, je to strach z neúspěchu a neschopnost mu čelit. Zkorumpovaní úředníci, milostná aférka, vražda – to všechno je jenom vedlejším proudem víceméně ovlivňujícím proud hlavní, Gittsovu mysl. Čínská čtvrť je brilantním retro filmem-noir (škoda, že nebyla natočena černobíle), ale zároveň psychologickým dramatem znázorňujícím na jedinci stav celé soudobé společnosti (Amerika 70. let. - Vietnam, aféra Watergate). Sledovat jej není snadné, Polanského režie může někomu připadat příliš uspávací. Film se místy opravdu vznáší v podivně bezdějovém oparu, aby byl znenadání narušen náhlým dramatickým zvratem, obvykle doprovázeným stylovou hudbou Jerryho Goldsmithe. Právě od těchto zásadních momentů se příběh odráží k nějakému ději, jenže nabraná rychlost mu zpravidla nevydrží příliš dlouho a ve výsledku bylo mé nutkání zdřímnout si vždy silnější než nutkání dozvědět se pointu. Vinil bych spíše příliš střídmou Polanského režii nežli Oscarový scénář Roberta Townea, plný pečlivě vystavěných dialogů i fungující nadsázky. Když ne režisér, pak herci scénář využili k mimořádným výkonům. Jako velký obdivovatel Jacka Nicholsona se nebojím napsat, že právě v Čínské čtvrti předvádí svůj nejbarvitější výkon. 80% Zajímavé komentáře: Melies, Visáč, RAPIDUS ()
Výborný scénář (ne dokonalý, ani ne nejlepší), chápu co Polanský kritizoval, co tou zápletkou sděloval, ale nijak mě to nebere a netuším, proč by to měl být až takový kult. Dobrý thriller s jistým přesahem pro společnost, no. Ten závěr je ale naprosto nesmyslný, Nicholsonův detektiv něco kutí a člověk čeká nějaký chytrý zvrat, nějaké sbíhání příprav a ono to dopadne hrozně nelogicky až hloupě. A je mi jedno, že tím chtěl Polanský taky něco sdělit, to se dalo vymyslet mnohem lépe. ()
Galerie (151)
Zajímavosti (50)
- Scenárista Robert Towne a Roman Polanski sedeli v dome režiséra a už dva mesiace sa trápili nad úpravou scenára. Presnejšie, Towne sa trápil menej, radšej chodil von so svojím psom a fajčil fajku. Polanski bol nahnevaný. „Ten jeho prekliaty pes mi v tej rozpálenej miestnosti ležal pri nohách a slintal. Bob plnil izbu dymom a bojoval za každé slovo, ako keby mali byť vytesané do mramoru," sťažoval sa Peterovi Biskindovi, keď ho britský žurnalista spovedal pre svoju knihu „Bezstarostní jazdci, zúriví býci“. (Zdroj: ČSFD)
- Roman Polanski zakázal kameramanovi používat změkčující filtr a v záběrech strkal objektiv Faye Dunaway (Evelyn Mulwray) co nejblíže k obličeji. Přitom velmi dobře věděl, jakou úzkostí herečka trpí ohledně dokonalosti svého nalíčení, které mezi jednotlivými záběry kompletně obnovovala. (Siriuss)
- Mezi režisérem Romanem Polanskim a herečkou Faye Dunaway (Evelyn Mulwray) panovalo velké napětí. Když po řadě vzájemných naschválů Polanski vytrhl Dunawayové několik odstávajících vlasů, propukla v hysterický záchvat a utekla z natáčení. Oba se uvolili dále spolupracovat až poté, co producent Robert Evans oběma slíbil, že pokud nezískají oscarovou nominaci, koupí každému z nich luxusní auto. (hot_spot)
Reklama