Režie:
Roman PolańskiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Hillerman, John Huston, Perry Lopez, Burt Young, Bruce Glover, Joe Mantell, Roy Jenson, Diane Ladd, Darrell Zwerling (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Záhada, skládanka, vzrušující pocit nejistoty a tápání, labyrint klamných stop, stejně jako hold americkému černému filmu a detektivnímu příběhu natočenému v stylu retro. To všechno nabízí slavný americký film, jehož děj se odehrává v Los Angeles v roce 1937. Soukromý detektiv Gittes, vyšetřující obvykle manželské nevěry, se ujímá komplikovaného případu, který slibuje cosi nezvyklého – a také se postupně mění v případ vraždy. Gittes jde za rozřešením velmi tvrdohlavě, přes varování slovní i fyzická... Detektivní thriller byl natočen v roce 1974 a dodnes představuje mimořádnou ukázku perfektního filmového řemesla, na níž se podílejí všechny složky: od scénáře Roberta Townea (který byl oceněný Oscarem) přes kameru Johna A. Alonsea a herecké výkony Jacka Nicholsona, Faye Dunawayové a Johna Hustona, až po strhující režii Romana Polanského (Nůž ve vodě, Hnus, Ples upírů, Tess, Rosemary má děťátko, Pianista). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (636)
"L.A. IS A SMALL TOWN. PEOPLE TALK." ------------- S týmto filmom mám vážne zaujímavý vzťah. Už mnohokrát som ho stiahol, neskôr následne zmazal, potom znova stiahol, znova zmazal, znova stiahol, znova zmazal. K zhliadnutiu ma nakoniec nenamotivoval Roman Polanski ani Jack Nicholson, ale dokument Water & Power, v ktorom bol Chinatown hojne zobrazený a spomínaný. Neobyčajný príbeh, ktorý sa vo filmoch dovtedy snáď ani neobjavil, ochutený prvotriednymi hereckými menami a režisérskou legendou. Hudba v úvode mi pripomenula hru L.A. Noire a táto, tomu podobná, spanilá atmosféra vládla filmu aj po zvyšné dve hodiny. Rýdza detektívka, ktorá bez problémov konkuruje (a možno aj poráža) klasike žánru - L. A. Confidential. ------------ https://www.youtube.com/watch?v=7bW75OwVXZI ()
Samotářský detektiv s kloboukem hluboko narazeným do čela, záhadná žena pokoušející jeho smysly a dočasně zatemňující jeho úsudek, pochybnosti, nejistota, pomalý dějový spád, tíživá atmosféra; jednoduše jeden z pilířu neo-noir žánru podbarvený jednou z nejzajímavějších rolí Jacka Nicholsona. A také jeden z vrcholových filmů 70. let, který teď mohutně klepe na dveře a žádá o vstup do mé filmové top 10. Od zařazení do této elitní skupinky ho nakonec dělí jen to, že se téměř nepodíváme do čínské čtvrti, na kterou celý název odkazuje a na jejíž atmosféru jsem se tolik těšila. Poctivější pětihvězdičkový film jsem ale i tak v posledním čtvrtroce neviděla. ()
Základní strukturou příběhu se to dosti podobá L.A. Confidential. Záhadná zabití, spousta okolních postav, zamlžený a naprosto nepředvídatelný děj a pomaloučku se poodkrývající souvislosti, které postupně zapadají do spletitého vzorce motivu vraždy. Polanski brilantně vystihl atmosféru klasického noir filmu. Po většinu snímku si můžeme všimnout stálého šera, které dává snímku zvláštní mysteriózní nádech. ()
U ČÍNSKÉ ČTVRTI jsem si vzpomněl na Hitchcockovo VERTIGO, který má etablovaný nádech jako tento film. Specifická atmosféra, precizní režie Romana Polanskiho, propracovaný scénář a výborná hlavní role Jacka Nicholsona, který táhle celý film. Traumatizující konec dokáže s divákem pěkně zamávat. I love the 70's. ()
Jeden z těch případů, kdy jsem si vědom kvalit nějakého filmu (četl jsem mj. kus jeho scénáře a chovám k němu nejhlubší respekt), a přesto mě nedokázal oslovit tak, jak bych si přál - Čínskou čtvrť jsem zhlédl čistě ze studijních důvodů, aby mě nakonec prostě jen nebavila a celkově mi nesedla. Vadila mi tam spousta úplně náhodných blbostí, typu to příšerně vytrhané obočí Faye Dunawayové, a celkově jsem se hodně musel nutit do toho to dokoukat. Jeden z těch klasických filmů, k nimž jsem si cestu bohužel nenašel... ()
Galerie (151)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (50)
- Peter Bogdanovich odmítl nabídku na režii filmu, čehož později velmi litoval. (Kulmon)
- Roman Polanski zakázal kameramanovi používat změkčující filtr a v záběrech strkal objektiv Faye Dunaway (Evelyn Mulwray) co nejblíže k obličeji. Přitom velmi dobře věděl, jakou úzkostí herečka trpí ohledně dokonalosti svého nalíčení, které mezi jednotlivými záběry kompletně obnovovala. (Siriuss)
- Jack Nicholson nosil ve filmu košile s vyšitým "Jake Gittes", aby se do postavy lépe dostal. (Kulmon)
Reklama