Reklama

Reklama

Nůž ve vodě

  • Polsko Nóż w wodzie (více)
Trailer

Sólo pro dva muže, jednu ženu a plachetnici.  Filmový debut režiséra Romana Polańského se stal po uvedení v roce 1962 pro polskou kinematografii významnou událostí. Psychologické drama z prostředí Mazurských jezer, ve kterém se představí pouze tři postavy, předvádí mužskou ješitnost i morální úpadek, konflikt sobectví finančně zajištěného novináře a pozérství bezejmenného studenta za přihlížení cynické manželky. Příběh začíná v autě během cesty Andrzeje a Krystyny k jezeru, když náhle porazí mladého muže stopujícího uprostřed silnice. Andrzej muži navrhne, aby s nimi jel kus cesty. Později, místo rozloučení, mladíka pozve na společnou jednodenní projížďku na plachetnici. Mladý muž nabídku přijímá, přestože nemá žádné znalosti o plachtění.... Dobře vystavěný scénář, děj situovaný na omezeném prostoru automobilu a lodi, atmosféra, herecké výkony a vynikající kamera (kterou vedl Jerzy Lipman), zůstávají přednostmi filmu. Jeho název odkazuje na důležitou scénu, v níž Andrzej v náznacích popichuje mladíka kapesním nožem, který následně úmyslně upustí do vody. Snímek měl v době svého vzniku silný mezinárodní ohlas, o čemž svědčí nominace na Oscara a řada dalších ocenění. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (129)

Remedy 

všechny recenze uživatele

Možná by se dalo říci, že Roman Polanski je ukázkovým mistrem minimalismu, což samozřejmě dokázal i ve své pozdější tvorbě. Koncept jeho prvotiny k tomu totiž přímo vybízí - tři herci na velmi omezeném prostoru a pojetí, které je opravdu takřka divadelní. To "sevření" na tom jezeře vytváří zajímavě tísnivou atmosféru a prohlubuje psychologickou hloubku filmu. Začátek je poměrně vlažný, ale jakmile se začnou postupně vyhrocovat "mužské" dialogy, nabere celý film na obrátkách a nabídne sice otevřený, ale (alespoň pro mě) vcelku příjemný konec. Polanski a jeho první ukázka čistého řemesla. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Ken Loach má pravdu, v Hollywoodu nikdy Evropští režiséři nenatočil nic tak dobrého, jako doma. Polanski pomaličku odkrývá charaktery tří postav, které se z fanfarónství obou mužů ocitnou na nějaký čas společně na jedné lodi. Ostrým skalpelem odřezává jednu slupku masky za druhou, až zbydou nepříliš pohledné kosti. ()

Reklama

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Když byl Roman Polanski ještě tak mladej, že ho nikdo nemoh obviňovat že je na mladý holčičky, sbail si svejch pět švestek, tř herce a hajdy do oblasti Mazurských jezer. Zde pak natočil psychologickej hattrick ve složení dva muži a jedna žena. Filmařsky a herecky v tomhle mazurským minimu není co vyčíst, ale myslím si, že by filmu a především atmosféře prospěla větší psychologická prokreslenost všech tří hlavních hrdinů. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Roman Polanski je skutečně šikula, co se týče psychologie mezi postavami. Nikdy bych nevěřil, že rychlokurz plachtění může být ve společnosti tří pšonků taková zábava se zajímavým psychologickým pozadím. Velice hezká kritika lidských povahových nedostatků a partnerského stereotypu. Divák se může nabažit krásnými lidskými vlastnostmi. Od ješitnosti až po cynismus. Já tahám z rukávu lepší tři kousky. Jsem si jistý, že bych ještě více snímek docenil po dalším zhlédnutí (třeba někdy), protože cítím, že je tam opravdu hodně skrytých odkazů a snímek má větší hloubku, než jsem zvládal registrovat. ()

movie 

všechny recenze uživatele

Na debut zcela omračující. Psychologické drama, kde starší chlapík soutěží s mladíkem o to, kdo z nich má větší kulky - ovšem, precizně natočené, úchvatná čb kamera, božská hudba Krzystofa Komedy a perfektní herecké výkony jen třech zúčastněných. Tohle je moje oblíbená scéna: http://youtu.be/Cq7fm3BQ0fQ ()

Galerie (28)

Zajímavosti (14)

  • Auto z úvodu filmu, které přispělo k „seznámení" trojice, je Peugeot 403. Vyrábělo se od květena 1955 do listopadu 1966 v několika verzích. U nás byla doznívající doba limuzín amerického stylu zastoupena vozem Wartburg 311 z Eisenachu v NDR. Měl tří válcový dvoudobý motor o obsahu 900 ccm, od r. 1962 pak 992 ccm. (Brtniik)
  • Počas dabingu filmu, ktoré bolo v Brnenskom štúdiu v budove Typos, vypukol v budove veľký požiar. V tom čase pracoval na filme kameraman a režisér dabingu Miroslav Ambro, ktorý sa nestihol včas evakuovať do bezpečných priestorov a zomrel na otravu dymovými splodinami. (Raccoon.city)
  • Režisér Polanski se krátce po natočení odstěhoval do Francie, kde se stal slavným. (Kulmon)

Reklama

Reklama