Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Je rok 1842. Němcovi se právě přistěhovali do Prahy, kde se Josef snaží etablovat jako finanční úředník. Báře je dvacet dva let, je matkou čtyř dětí a po posledním těžkém porodu už nemůže rodit. Před mladou ženou toužící po společnosti se rázem otevře nový svět. Osudným je pro ni český ples na Žofíně. Josef ji přivede do společnosti české kulturní elity. Bára svou bezprostředností získává nové přátele a její srdce se nečekaně rozhoří. (Česká televize)

(více)

Recenze (73)

Mlle 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Takže podle Lenky Wimmerová být feministkou znamená umět podvést manžela a nestarat se o děti (ale mluvit o tom, jak je má ráda). No, možná na tom něco je ;) Ale vsadila bych se, že takto to autorka pojmout nechtěla… Sázka na sexuální svobodu jako leitmotiv druhého dílu se podle mě úplně nezdařila – zejména proto, že skrz tuto autorčinu konstrukci skutečnou Němcovou nevidíme. Vidíme nevázanou puberťačku, která prolétla strojem času, takže hovoří plynně jazykem 21. století a také jím myslí. Vidíme divošku, která touží po sebeprosazení a je ochotna jít přes mrtvoly – to vše je typické 21. století. Němcová podle současníků a korespondence nebyla sexuální, nýbrž sensuální (!) obětí sebe sama. Autorce se buď tento rozdíl nepodařilo rozkrýt, nebo ho vůbec nechápe. Vztahy s lidmi (nejen ty milostné) byly pro Němcovou vitální, což vyplývá také ze všech jejích děl. Tím víc, čím v nich plavala často naznak, nebo se v nich přímo topila. Právě neschopnost zdravých vztahů navzdory okolnostem (v rozporu s děsivou touhou po nich) ji strhávala stále víc ke dnu. Anna Kameníková je jistě skvělá herečka, ale vypadá to, že dostala za úkol předvést chladnou a domýšlivou manipulátorku, což je rys, který jistě Němcová měla ve svém nakonec dost schizofrenním rejstříku, ale ze zcela jiných psychických důvodů, než z těch, které prožívají děti současného blahobytu. Kde je snění, zoufalost, rozervanost, pochyby, a především, kde je její LÁSKA? Ani mezi vášní a láskou není rovnítko, natož mezi láskou a sexuální avantýrou. Tohle se z 19. století na současné plátno přenést nepovedlo. Přitom to k Němcové patří nejvíc. EDIT: Pustila jsem si díl podruhé a je možné, že hloubka citu, který není emocí, není přítomna v díle nikoli pro autorčin záměr, ale nakonec skutečně jen proto, že to herečka Kameníková nemá v nátuře (ani zkušenosti). Když říká „pukně mi srdce,“, je to jako kdyby říkala: „právě jsem přinesla brambory.“ Třeba se změnou herečky nastane i proměna sobeckého ledu ve zkušenost (odpovídající nakonec počtu dětí vzhledem k věku), která se se staletími přesouvá stále do vyšších ročníků… ? Zatím je to škoda, ono vlastně všechno kromě té Boženy i v druhém díle celkem sedí… :) ()

chrispe 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

,,Tvař se jak chceš. O všem tady rozhoduju já." Přiznávám, že druhý díl mě až tak nestrhl, nicméně pořád ve mně vzbouřil tolik emocí, až běda. :D Scéna, kdy žena prosí doktora,aby ji pomohl, protože po těžkém porodu nechce znovu otěhotnět, bojí se o život a on jí dobrácky řekne, že promluví s manželem. Protože rozhoduje on. Uf. Jasně že by bylo lehčí, kdyby Barbora byla žena, která by měla spíš blíž ke světici než k cizoložnici. Kdyby prostě psala poezii, pohádky a knihy o tom, jak se žije... třeba na Domažlicku. Tu šílenou potřebu lásky jsem pochopila až ve chvíli, kdy Nebeský odcházel. Anna Kameníková to zahrála tak skvěle, že se ve mně úplně všechno svíralo. Kdybyste konečně našli někoho, s kým jste protože chcete, líbáte ho, milujete se s ním ne proto, že on a společnost to od vás očekávají, ale protože zkrátka VY chcete, vzdali byste se toho snadno? Tohle prostě není jen o Boženě. Zajímavá je určitě i Josefova linka, jeho život, problémy... ale zkrátka ty Barbořiny ve mně rezonují daleko víc. No... a teď jsme všichni tuze zvědaví na Aňu Geislerovou. ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Během sledování manželka říkala věci jako "Hele, oni šukaj v průjezdu." nebo "Němec ji šuká zezadu." a přišlo jí divné, že tehdy panovaly tak volné mravy, sexuální revoluce a tak. Mně přišlo, že koukám na nudnější Josefinu Mutzenbacher. Se slzou v oku jsem vzpomněl na F. L. Věka a jeho lásky nebo nyní opakované Sňatky z rozumu, jak erotické pnutí té doby šlo zobrazit sofistikovaně a umělecky. ()

ROBOTER 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Neskutečně hloupá, plytká, ahistorická slátanina, která jde prvoplánově na ruku současnému běžnému přízemnímu divákovi. Každý, kdo se alespoň trochu orientuje v dobových reáliích, ví, že v minulých staletích bývaly mravy dosti uvolněné, nicméně rozhodně ne v puritánském 19. století, o kterém má být tento "povedený" seriálek... Jaká je to slátanina, ukazuje naprosto ilustrativní scénka z konce tohoto dílu, kdy na Domažlicku dospělí makají na poli, zatímco odrůstající děcka si vůkol skotačí a šermují se klacíky... Tak to obvykle dopadá, když se velení (= režie & scénáře) ujmou příslušnice slabšího pohlaví. Jak víme, ženy totiž obvykle jen klouzají po povrchu a neumí proniknout do nitra problému, a náročné na zápletky rozhodně taky nejsou. A tady tato krávovina je toho jasným důkazem. Jestli ještě navíc od příštího dílu nasadí do hlavní role tu škaredou, zrzavou nepříjemnou vítačskou Židovku, tak jsem s tímto počinem nadobro skončil. ()

fabecc1222 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Znatelně lepší než první díl. Ke zlepšení určitě přispělo zapojení dobových autorů, které většina známe ze školní docházky. Konečně je tu tak více cítit atmosféra dané doby. Člověk se také dozví i nové fakta, aspoň pro mě je novinka třeba Erbenova koktání. Chválím opakující se klavírní motiv. Na škodu tak jsou akorát řekl bych na tu dobu nereálné sexuální scény, nějak si nedovedu představit, že si Božena užívá s milencem opřená o zeď někde na ulici. ()

Galerie (21)

Reklama

Reklama