Režie:
Luc BessonScénář:
Luc BessonKamera:
Thierry ArbogastHudba:
Eric SerraHrají:
Anne Parillaud, Jean-Hugues Anglade, Tchéky Karyo, Jeanne Moreau, Jean Reno, Roland Blanche, Marc Duret, Philippe Leroy, Jacques Boudet (více)Obsahy(1)
Zdánlivě běžná noční krádež v lékárně se změní v krvavou přestřelku. Nikita (Anne Parillaud) je uvězněna a odsouzena k doživotí za vraždu. Dostane však šanci k vykoupení. Musí uzavřít nevypověditelnou smlouvu s vládou. Po třech letech intenzivního tvrdého výcviku, vedeného sadistickým mentorem Bobem (Tcheky Karyo) se z Nikity, nyní již pod novou identitou „Josephine", stává vládou placený a brutálně efektivní nájemný zabiják. Luc Besson vytvořil tímto filmem zcela nový koncept „la femme fatale". (Magic Box)
(více)Videa (3)
Recenze (452)
V 80. letech velká studia v Americe přišla se smrští akčních filmů, které převálcovaly artovější tvorbu 70. let a úspěšně plnily kinosály i v Evropě. Bylo to období, kdy evropské národní kinematografie sice dokázaly produkovat vlastní filmy, které se ale nedostaly do distribuce a plnily jen šuplíky výrobních společností. Luc Besson přišel s konceptem evropského akčního thrilleru, který sice nenaplňoval kritiky nadšením, ale obnovil důvěru fanoušků ve schopnosti evropských tvůrců přinést vděčnou zábavu do kin. Film má silný příběh, nanejvýš zajímavé postavy a všudypřítomné napětí. Z Anne Parillaud se stala uznávaná herečka, které Hollywood nabídl několik šancí i v zámoří, a v Americe vznikl i méně kvalitní remake. Celkový dojem: 80 %. O tom, jak to vypadá s naší distribucí, svědčí, že původní název distribuční firmu neuspokojil a musela přidat přívlastek "brutální". ()
„There are two things that are infinite: femininity and means to take advantage of it...“ Zatímco Karyo je jako profesor Higgins zajímavý až do posledního uvědomělého úsměvu, jeho emočně nestabilní narko-Líza musí o diváka bojovat stejně intenzivně jako o své vykoupení.. Bessonův zabijácký Pygmalion z dob, kdy jeho postavy ještě nevyklidily pole akci, nicméně do kruté poetiky nemluvného pěstitele fíkusu mu pořád něco schází. Sice ne tolik, jak Viktoru Čističovi do zaměstnance, který dodržuje zásady BOZP, ale schází.. ()
Tenhle "talentovaný Francouz" mi nic moc neříká a snímek si mě získával jen velmi pomalu. Začínal jako klasická nudná detektivka s Delonem nebo Belmondem, aby se pak přehoupl ve skoro psychologický film o jedné ztracené ženské duši. Této věci si na filmu cením nejvíce (kromě nečekaného konce). Čistič Viktor mě nezaujal, akční scény mi přišly jakési sterilní. Ale i tak 90% - zajímavé... ()
Začátek byl dost drsnej, pak se to trošku uklidnilo. Čistič Viktor v podání Jeana Reno ale udělal hodně slušnou čáru přes rozpočet. Nikita je legendární film. Přijde mi, jak kdyby se Luc Besson od tohoto filmu odrazil a nikdy ho už nepřekonal. Vždyť i Leon se tímhle filmem inspiruje. Anne Parillaud se z ušmudlané feťačky rázem stala překrásná baba. Takovou brutální filmovou proměnu jsem předtím nikdy neviděl. Plnej počet tak nedávám jenom proto, že tenhle film je někdy až moc střelenej. Je to taková poctivá francouzská kriminálka, ale občas střihnutá nějakou ujetou scénkou, aby byla řádně dynamická. Někdy ale možná až moc. ()
Ten film je akoby pozliepaný z množstva častí. Tie sami o sebe vytvárajú celkom pekný obrázok a odkrývajú skrytý potenciál, bublajúci pod povrchom. Je to predzvesť filmov, ktoré v súčasnosti Besson tvorí, ako na bežiacom páse. Čo nie je zlé. Jeho koketovanie medzi béčkom a áčkom mi prišlo - hlavne v jeho rannej produkcií, ako skvelý trademark. S Nikitou mám ale problém vyslovene osobný. Určite súvisí s tým, že som sa k nej dostal až teraz. Po tom, ako som mal možnosť vidieť variácie na túto tému. V určitom zmysle slova Nikita vydláždila cestu aj filmom, ktoré upevnili jej pozíciu v žánri. Sama o sebe je ale omnoho zaujímavejšia v prvej hodine. V druhej sa rozpadá a vzťahovo chladne. Nevyužiť Viktora Čističa, nevytvoriť viac vnútorného rozkolu medzi normálnym životom a životom vrahyne považujem za veľké mínusy. Nie je to zlý film. Ale rozhodne vo mne nezanechal pocit niečoho úžasného. Čo u raného Bessona mám takmer stále. ()
Galerie (57)
Zajímavosti (22)
- Při přestřelce v kuchyni se utíká Nikita (Anne Parillaud) ukrýt za kuchyňské vybavení a je vidět, jak jí vypadne zbraň Desert Eagle .50 a zapadne pod sporák. V následujícím záběru ji však drží opět v rukou, jako na officiálním plakátu. (Tomas.Jezek)
- V úvodní scéně (přepadení lékárny) je francouzská zásahovka vyzbrojená i československým samopalem Škorpion. (chamonix)
Reklama