Režie:
Damien ChazelleScénář:
Damien ChazelleKamera:
Linus SandgrenHudba:
Justin HurwitzHrají:
Diego Calva, Margot Robbie, Brad Pitt, Jean Smart, Jovan Adepo, Li Jun Li, Lukas Haas, Max Minghella, Tobey Maguire, Olivia Hamilton, P.J. Byrne, Rory Scovel (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Tehdy, ve dvacátých letech minulého století, se v pouštním městečku Los Angeles mohlo snadno stát, že jste se na opulentní a divoký filmařský večírek vetřeli jako absolutní nicka a hned následující ráno se stali filmovou hvězdou. Přesně takovou trajektorii nabrala dráha herečky (zatím bez jediné role) Nellie LaRoy (Margot Robbie), která si za poslední prachy koupila hezké šaty a rozhodla se oslnit kohokoliv, kdo by jí dal šanci. Svědkem její strmé kariéry je „holka pro všechno“ Manny Torres (Diego Calva), mexický přistěhovalec, který plní filmovým magnátům i ty nejdivočejší sny (chcete-li mít na večírku živého slona, Manny ho sežene). V rámci svých povinností Manny pečuje i o Jacka Conrada (Brad Pitt), nejslavnějšího herce své doby, který moc dobře ví, jak těžké je se na vrcholu udržet, a který dělá možné i nemožné pro to, aby na něm zůstal. Na obzoru se však rýsuje revoluce, do té doby němé filmy začínají mluvit. Na Hollywood se řítí uragán změny, který mnoho životů, nadějí a tužeb zničí a smete, a jen pár vyvolených vynese nahoru mezi hvězdy. Babylon je multižánrová freska, která nenechá své hrdiny ani diváky vydechnout. Navštěvujeme s nimi dekadentní párty, kde se odehrávají věci, které byste si ani při bohaté fantazii nedokázali představit, pracujeme s nimi, sníme s nimi a snažíme se to celé přežít. (Cinemart)
(více)Videa (12)
Recenze (578)
Hurwitzova dokonalá hudba je jen logickým doplňkem pompézní oslavy života u filmu, s filmem a ve filmu. Babylon je heterogenní film s opulentní výpravou, lehce ironickým pohledem na svět Hollywoodu, zasněnou vzpomínkou na němou éru, rozdavačnou konkubínou, která častuje své diváky nespočtem podmanivých vizuálních podnětů a zároveň laská jejich sluchovody náramnou muzikou. ()
Dějiny světové kinematografie 1: Ve filmu.... První dvě hodiny jsou jedna velkolepá, energická, turbulentní, strhující, audiovizuálně opojná opulentní oslava kinematografie [aka Sex, drogy, & Hollywood], která skrze paralelně vyprávěnou epizodickou optiku sleduje příběh šesti (fiktivních) postav na pozadí nástupu zvukového filmu [tedy přechod filmu z čistě vizuálního do AUDIOvizuálního média], technologického pokroku a nekončících mejdanů Hollywoodské smetánky [kde jsou chlast, děvky a chlebíčky na denním, respektive večerním, pořádku]. A ať už jde o až groteskní komediální timing, perfektní ozvučení, brilantní soundtrack, hektický střih, dynamický jízdy kamery a stylisticky extravagantní způsoby snímání, to vše a nejen to dělá z BABYLONU fenomenální a režijně virtuózní kaleidoskop magie filmového řemesla. Zejména co se týká čistě vizuálního story-tellingu celkově – jmenovitě záběrování, zaostřování, přeostřování, anebo famózní práce s mizanscénou a zadními plány kde se neustále něco děje – tak v tomhle ohledu hraje BABYLON fakt jinou ligu a jde o neuvěřitelně pohlcující a bohatej ohňostroj precizní filmařiny [především pak úvodní půlhodinový prolog je naprosto dechberoucí]. Takže kdyby byl tenhle spektákl takhle nařachanej až do konce, tak neváhám a uděluju 10 filmových políček z 10.... Poslední hodina ale zbytečně sešlápne nohu z plynu a jde spíš o překombinovanou mozaiku absurdních a dost nereálných historek (nejen z natáčení) a tragikomických osudů jednotlivých postav, která je dost nekonzistentní, chybí ji výraznější tempo, rytmus a drive – ačkoliv v rámci možností funguje i jako pomyslná alegorie o pomíjivosti slávy jedněch naivních snílků, kteří chtějí vyprávět příběhy.... Tyhle drobné neduhy však nemění nic na tom, že jde o prvotřídní tříhodinovou podívanou, podmanivou cinefilní onanii a jedinečnou celuloidovou nádheru, která se jen tak nevidí. No a finální montáž, která je jednou velkou poctou kinematografii a inovativně vypointovanou třešničkou na dortu [fanoušci Singin' in the Rain se zechčijou blahem], je prostě geniální. Inu, Damien Chazzele je zkrátka neskutečnej talent – je teprve začátek roku a my už tu máme jeden z nejlepších filmů letoška..... [VERDIKT: 9 slonů z 10] .... PS: Margot Robbie je femme fatale, Brad Pitt by po týhle divočině určitě neměl seknout s herectvím, no a Tobey Maguire je král! Víc filmů o filmu, prosím. ()
Nechce se mi dávat 5*, ale musím. Ač zastávám názor, že nahota a orgie tohoto kalibru patří do porna a ne do klasického filmu, základní myšlenka více než tříhodinového (!) "Babylonu" mě natolik zasáhla, že kdybych mu tu poslední hvězdu ne(při)dala, budu si to do smrti vyčítat. Toto hořko-sladké hollywoodské absurdum, jehož finální recap je za mě podobně geniální jako například připlouvající plod v "2001: Vesmírná Odysea", by mohli s trochou nadsázky závidět i současní Tři králové absurdního žánru (Tarantino, McDonagh, Vaughn). Nehledě na to, že takové shivers jsem měla naposledy u kule rvoucího finále "Requiemu za sen", a to je už ku*va dlouho... Pokud bych měla něco vyzdvihnout, tak to budou hudba a Pitt. ()
Sledovať 190 minút “vrchných 10” ako im jebalo na hlavu pred “100 rokmi”, lebo boli “IN”, nie - to fakt nemám zapotreby. Ja osobne opovrhujem tou dnešnou “smotánkou”, plnou vraj hercov, ktorí sa vedia akurát tak dobre sfetovať vo svojich vyvolených podnikoch či uzavretom kruhu, kde sa následne hlava nehlava kurvia jak v Jozefíne Mutzenbacher, a nie to ešte čumieť na hentu bandu stroskotancov, ktorá síce žila naplno, no výpovedná hodnota - NULA. Keby tento rádobý pokus nemal také herecké osadenstvo aké má, ani by si neškrtol. Gatsby mal pointu, príbeh, romantický základ, zachoval si úroveň i dôstojnosť, toto je jak keby sa banda najebaných retardov odtrhla z reťaze a nikto ich nemá záujem zastaviť, lebo chce byť medzi nimi, pričom čím väčšiu kokotinu vymyslia, tým väčší rešpekt dosiahnu. Nie, nie - díky ❤️ ()
Damien Chazelle je génius, který má před sebou ohromnou kariéru. Nicméně Babylon je tak strašně specifický film, že naprosto chápu jak plná hodnocení, tak hodnocení dvouhvězdičková, tohle nesedne každému. První dvě hodiny pro mě byly absolutní filmová extáze, jakou nejsem schopná popsat slovy. Z toho, co Chazelle a Sandgren dokáži dělat s kamerou, se mi bude točit hlava ještě dlouho. Tolik geniálních scén na tak krátkém prostoru (například natáčení první zvukové scény je absolutně fenomenální). Jako někdo, pro koho filmy znamenají tak moc, je Babylon vyznání lásky filmům a všem těm filmovým nadšencům. Jediný důvod, proč jsem váhala nad plným hodnocením je, že v poslední hodině místy filmu dochází dech (například pasáž s Tobeym Maguirem už mi přišla zbytečně navíc) a protože jsem nebyla tak propojená s postavami, jak bych si přála, ale jakmile si to člověk nechá rozležet, tak pochopí, že ta pointa je někde úplně jinde. Ne, Babylon u mě nepřekonal La La Land, ale pocit výjimečnosti jsem u sledování měla. ()
Galerie (60)
Zajímavosti (26)
- Postava režisérky, ktorú hrá Olivia Hamilton, bola inšpirovaná Dorothy Arznerovou, ako jedinou režisérkou v ranom Hollywoode. Povráva sa, že práve ona bola zodpovedná za vytvorenie mikrofónu na tyči, keď požiadala o vloženie mikrofónu do rybárskeho prútu, aby tak neobmedzovala pohyb hercov. (Dajman)
- Damien Chazelle v jednom podcastu uvedl, že inspirací k sepsání scénáře se stal seriál Babylon Berlín (od r. 2017). (ČSFD)
- Keď sa Nellie LaRoy snaží dostať do kina na premietanie jej prvého filmu, dožaduje sa voľného vstupu, lebo v uvádzanom filme hrá. Margot Robbie si vo veľmi podobnej scéne zahrala aj v titule Tenkrát v Hollywoodu (2019). Poklonu Quentinovi Tarantinovi možno postrehnúť aj v taliančine, ktorú imituje Brad Pitt podobne ako vo filme Hanebný pancharti (2009). (mijec)
Reklama