Režie:
Robert EggersKamera:
Jarin BlaschkeHrají:
Alexander Skarsgård, Nicole Kidman, Claes Bang, Ethan Hawke, Anya Taylor-Joy, Gustav Lindh, Willem Dafoe, Phill Martin, Eldar Skar, Olwen Fouéré, Edgar Abram (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Amleth (Alexander Skarsgård) kdysi býval synem mocného vikinského krále (Ethan Hawke) a jeho ženy Gudrún (Nicole Kidman), než ho zrada a zákeřná vražda připravila nejen o otce, ale i o střechu nad hlavou. O pár let později se světem protlouká jako bezejmenný válečník a má jediný cíl. Vlastnoručně zabít ty, kteří ho připravili o rodinu a šťastnou budoucnost. (Cinemart)
(více)Videa (11)
Recenze (642)
Rozpolcené pocity. Jako divák jsem si Seveřana tolik neužil, ale jde o nejlepší film, co jsem v kině letos viděl, spolu s Batmanem samozřejmě. Od Roberta Eggerse jsem viděl všechny-oba filmy, takže jsem přesně věděl, co čekat a ačkoliv jsem slyšel ohlasy, že je Seveřan podstatně diváčtější než Maják s Čarodějnicí, zas o tolik mi to tedy nepřijde. Nicméně celkově jsem rád, že takové filmy ještě pro kina vznikají, a to jako masovky, jelikož devadesát mega se bude poměrně těžko splácet. Do budoucna bych možná přece jen chtěl ještě diváčtější přístup v kombinaci s Eggersovou režijní jistotou, ovšem co se týče Seveřana, nemůžu vytýkat nic..jen jsem během filmu přemýšlel, co se ani honí v hlavách spolu-diváků, kteří max viděli nic nenaznačující trailer, třeba při scéně, kde se minutu vyje. :D Jinak, co se týče obsazení Seveřana, nemohl jej hrát prostě nikdo jiný než Alexander Skarsgård, jeho nabušenost a vložení do role je zkrátka ohromující. PS : Malinko mi přišly divné akční scény, které se zaměřovaly na hlavního hrdinu, kdy mi jednotlivé pohyby a reakce na útoky přišly podivně načasované a pomalé, jako kdyby se na ten úder jen čekalo a šlo se dál po nacvičené choreografii. Zajímalo by mě, proč to rejža nechal nasnímat zrovna takto. ()
Kým The VVitch i The Lighthouse začínali pozvoľna a do totálneho šialenstva sa prepracovali postupne, tu ide Eggers up-to-eleven od prvých minút. The Northman je podmanivá žánrovka, s výborným castingom, skvelými kulisami, kostýmami a scenériami (i keď ide to na úkor historickej vierohodnosti, viď. ripped a vyholení vikingovia, či lesík na Islande) a nekompromisným scenárom, ktorý je riadne prepálený, čo je miestami milo vtipné. ()
"You must choose between kindness for your kin, or hatred for your enemies." ________ Když se Robert Eggers – notoricky známý kuchař husté atmosféry a autor dnes již kultovních artových hororů 'The VVitch' a 'Lighthouse' – veřejnosti svěřil, že u svého nejnovějšího celovečerního projektu od Focus Features (rádoby artové odnože korporátního kolosu Universal Pictures) neměl tak volnou ruku, byl jsem před projekcí víc než na rozpacích. Právě výrazný a v mnoha ohledech divácky nepřístupný autorský rukopis je hlavní důvod, proč je Eggers zcela právoplatně považován za jednoho z nejambicióznějších režisérů současnosti. Jenže Robík není zas až tak blbej aby nechytil příležitost za pačesy, vyhnul se nařízením shora, opět si všechno idylicky namaloval k obrazu svému a ejhle – během pár minut moje skepse zmizela a já si při sledování mezitím uvědomil, že je sotva polovina dubna, a už tu máme jeden z nejlepších filmů roku.... Očekáváte však epickou akční řezničinu alá 'Gladiátor'? Ale kdeže. Chyba lávky. Samozřejmě, je to neskutečně brutální, surový, agresivní, machistický a vzhledem ke kontextu Eggersovy tvorby víceméně přímočařejší, divácky atraktivnější a žánrově koherentní. Ovšem 'Seveřan' je v prvý řadě klasický revenge flick – jenže místo kvérů, aut, a kriminálníků jsou zde sekery, koníci a pohanský rituály. V druhé řadě jde o adaptaci skandinávské legendy o Amlethovi, která mimochodem inspirovala Shakespeara k napsání Hamleta. V čem ale 'Seveřan' bezkonkurenčně vyniká je hlavně interpretace jednotlivých dílčích motivů - především pak motivu osudu - jejichž prostřednictvím Eggers s až dějepisnou přesností kombinuje jak historické reálie, tak fikci. Fikcí je míněno neskutečně poutavý tematizování fantazijního folklóru, který čerpá z mýtů a bájí severské mytologie, jehož surreálná symbolika je častokrát tak mysticky nejednoznačná, že si její význam může divák vyložit dle libosti. Na účet Valhally si navíc ještě připište neobyčejně bohatý formální jazyk – zejména pak famózní kamerový jízdy zkomponovaných z dlouhých, táhlých až hypnotických záběrů díky kterým by se měl kameraman Jarin Blaschke okamžitě přejmenovat na Gigachad Blaschke. O fantastickým hudebním doprovodu, pomalý, zato intenzivní příběhový gradaci, či hereckých výkonech ani nemluvě – démonický Alexander Skarsgård svou expresí občas stírá hranici mezi člověkem a zvířetem, no a Anya Taylor-Joy s ruským přízvukem je doslova k sežrání...... Škoda jen toho anti-klimatickýho finále, mnohdy předvídatelnýho příběhu a žánrových klišé. Kolem a kolem jsem však rád, že Eggers ten budget o velikosti 90 melounů nevyhodil z vokna, poněvadž ve výsledku je 'Seveřan' pohlcující historickou podívanou a poctivý nekonvenční řemeslo, který se na stříbrným plátně - alespoň v rámci historických filmů - objeví jen párkrát za uherskej rok, a který je perfektní takřka ve všech svých uměleckých i neuměleckých složkách. Jestliže nemáte na Velikonoce do čeho bodnout, zajeďte na tuhle exkurzi do Vikingstánu – nebudete litovat. Fajnšmekři to budou milovat, mainstreamoví konzumenti budou remcat. Já si totiž tuhle krvelačnou rozprávku zcela subjektivně užil...... () (méně) (více)
Eggers nikam nespěchá a ujíždí si na symbolice početných snových sekvencích, ale nenajde si čas vysvětlit a adekvátně k jejich důležitosti vyobrazit klíčové zvraty v rozhodnutích hlavní postavy. Což je způsobeno buď nešťastným střihem, nebo scénářem tvůrce, který toho umí hodně, vyjma toho nejpodstatnějšího - dramaturgicky komplexně odvyprávět příběh a citlivě pracovat s jeho motivy. The Northman mě bavil duchem krvelačného vlka, vizuálem, osobitým filmovým světem i krutostí, jakou navíc ve spojitosti s nekorektností v současném mainstreamu nevidíme, ale čím více času ubíhá od jeho shlédnutí, tím více je pro mě spíše jenom odvážně podaným béčkem s rozpačitým obsahem, než “artovým velkofilmem”. ()
Seveřan je svou formou hodně podobný Zelenému rytíři. Vizuálně podmanivá podívaná, která se snaží budovat atmosféru na mytologii a velmi často sklouzává k artu. Pokud bych však měl posoudit, který z filmů bude mít mezi běžnými (konzumními) návštěvníky kina větší úspěch, volil bych jednoznačně Seveřana. Je sice plný šílených severských rituálů kombinovaných s celou řadou divácky různě uchopitelných podobenství (člověk si okamžitě vybaví Asterův Slunovrat), ale v jádru je dokonalou historickou řežbou, která funguje na první dobrou (vyjma toho panošského Skarsgårdova účesu). I přesto, že já sám řadím tento film k tomu nejlepšímu, co letos asi uvidíme, musím upozornit, že pokud čekáte akční jednohubku s vikingskou tématikou, raději byste se kinu měli vyhnout. Nároky na diváka jsou tady pořád poměrně vysoké. ()
Galerie (40)
Zajímavosti (25)
- Jeden z prvních záběrů v traileru ukazuje pár havranů letících směrem k ostrovu, kde se má příběh odehrávat. Havrani jsou odkazem na dva havrany Hugina a Munina, které Ódin používal v mnoha vikingských/severských legendách. (KGBelik)
- Původně se měla druhá část příběhu odehrávat na Britských ostrovech, na návrh Alexandera Skarsgårda však nakonec byl zvolen Island, jelikož herci přišlo, že na Bristkých ostrovech se odehrává až moc vikinských příběhů. (NiWi)
- Po skončení natáčení štáb obdaroval několik herců: Nicole Kidman dostala meč, zatímco Willem Dafoe skandinávskou „dlouhou loď“. Björk získala tři koně a Alexander Skarsgård odjel domů se zakrvácenou tunikou, kterou nosil na place při natáčení finální scény. (HellFire)
Reklama