Režie:
Robert EggersKamera:
Jarin BlaschkeHrají:
Alexander Skarsgård, Nicole Kidman, Claes Bang, Ethan Hawke, Anya Taylor-Joy, Gustav Lindh, Willem Dafoe, Phill Martin, Eldar Skar, Olwen Fouéré, Edgar Abram (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Amleth (Alexander Skarsgård) kdysi býval synem mocného vikinského krále (Ethan Hawke) a jeho ženy Gudrún (Nicole Kidman), než ho zrada a zákeřná vražda připravila nejen o otce, ale i o střechu nad hlavou. O pár let později se světem protlouká jako bezejmenný válečník a má jediný cíl. Vlastnoručně zabít ty, kteří ho připravili o rodinu a šťastnou budoucnost. (Cinemart)
(více)Videa (11)
Recenze (641)
Robert Eggers potřetí a zas jinak. Z hlediska námětu a dějové struktury tentokrát nejde o nic nového pod sluncem, přeci jen to pracuje s reálnou skandinávskou legendou, která byla hlavní inspirací pro Shakespearova Hamleta, takže kdyby to někdo nazval ambiciózním Barbarem Conanem na houbičkách, neoponoval bych. A ač je vývoj motivací a emocí hlavních postav v poslední třetině až prapodivně turbulentní, jedná se stále o velmi zajímavý, vizuálně podmanivý a v rámci širší kinodistribuce osvěžující počin, jenž pro Roberta Eggerse znamená menší úkrok vstříc mainstreamu, i když mainstramovým filmem Seveřan rozhodně stále není. Maják zatím zůstává mým nejoblíbenějším režisérovým dílem, každopádně tuhle severskou řežbu jsem si v kině užil a přál bych jí pokud možno co největší komerční úspěch, ale co si budeme povídat, ten bude stejně nevyhnutelnou osudovou tragédií jako ten Amlethův životní příběh. ()
Eggers je majstrom atmosféry, čo potvrdzuje do tretice i v Severanovi. Rozbúrené more, mytológia, naturalizmus, halucinačné vízie… to všetko tu opäť máme a opäť zabalené do úchvatného vizuálu v podobe dychberúcej chladnej islandskej prírody, ktorú zohrievajú iba často šľahajúce plamene ako súčasť nekonečných bojov. Hereckému obsadeniu nie je čo vytknúť a potešia aj menšie postavy ako Gustav Lindh či mladý Elliott Rose. Režisér vie ako na dôveryhodné vykreslenie temnoty a ľudského démonizmu, no súčasne vo svojej novinke odkrýva aj svoje slabiny. Lovestory linka príliš nefunguje a hoci význam v deji má, akosi ho nedokáže naplniť. Maličké sklamanie prichádza aj v obsahovej rovine. Mám totiž trošku problém s tým, že celý obsah tohto surovéhé animálneho príbehu vo fantastickom obale s výbornou dunivou hudbou možno zhrnúť do jedného slova: POMSTA. Predchodcovia Severana (Čarodejnica, Maják) sú pre mňa rozhodne myšlienkovo hodnotnejší, košatejší a stvorení na dlhé diskusie s početnými interpretáciami. Táto jemná kritika však vyviera aj z toho, že Brooklynčan nastavil latku v mojich očiach slušne vysoko a na kombináciu jeho talentu a nezávislého štúdia A24 proste nedám dopustiť. Zhrnuté a podčiarknuté, Severana som si užila. Je to poctivý film o Vikingoch, ktorému ťažko hľadať silného konkurenta. Nekompromisnosť a násilnosť ich nátury je zachytená viac než hmatateľne. No je dosť možné, že mi z mysle pomerne rýchlo vyšumí. ()
Velkostudiový systém naštěstí Roberta Eggerse nesemlel, i přes vyšší budget zůstal svůj, nepodbízivý a originální, byť si myslím, že z jeho dosavadních tři zářezů je tenhle asi nejméně zajímavý. Vyprávění totiž neuchopil zrovna bezchybně, zejména v prostřední části se příběh táhne jak med, jako by nevěděl kudy dál, ale díky Odinovi to s krvavým halali zase chytne dech a závěrečný souboj je atmosférická pecka. Potěší i neokoukané náhledy do života starých seveřanů, jejich zvyků a šamanských obyčejů. Chlapácký Skarsgard imponuje živočišností a muskulaturou, takže nevadí ani jeho tradiční štěněčí pohled, naproti tomu na Nicole Kidman, když jí zrovna milosrdně nezabírá kamerový filtr, je úděsný pohled, liposukce obličeje je zlo. I stárnout by se mělo umět s grácií. ()
Podle ukazek jsem cekal nejakou drsnou reznicinu a pomste ala Conan, i kdyz mi bylo jasny, ze tohle bude i trochu artovka, ale vysledek je solidni blitka. Film se snazi vypadat syrove, ale pusobi to spis lacine, herci nemaj v podstate co hrat a tak na sebe bud jen vrci nebo se tvari nasrane, dej se pomalu sune dopredu, misty to je sice krapet napinavy, ale vetsinou jen divny az nudny, cemuz ani nepomaha tezce prepalena stopaz. Je sice fajn, ze tu je par necekanejch zvratu, ale co z toho, kdyz jsou vam postavy naprosto ukradeny. A nakonec ani nedojde k zadnejm poradnejm bitkam. Aspon, ze kamera a hudba jsou docela uchazejici. Par svetlejch momentu tu je, ale to je tak vsechno, dalsi Eggersovo filmy si dukladne rozmyslim. ()
Ze všech tří filmů Roberta Eggerse je zrovna Sevřan asi nejpřístupnější širšímu publiku, protože příběhovou linkou se hodně podobá Disneyovce Lví Král. Film je hodně komorně natočený s přimočarým příběhem, který má ve filmu jenom jeden zvrat (který jsem úspěšně odhald už dlouho předtím než na něj došlo). Vizuální stránka filmu je perfektně natočena, protože se jedná o takzvaný artový film a obecně tenhle snímek nemá žádnou kulervoucí hollywoodskou akci, což v tomhle případě není výtka, ale naopak pochvala. Akční scény jsou krátké, realistické a nejvíc bych je asi přirovnal k akci z filmu NIKDO. Ne kvůli choreografii, ale kvůli té její údernosti a syrovosti. Navíc je většinou natočená na jeden záběr, takže je všechno krásně přehledné. Vrcholem filmu pro mě byly různé snové a halucinogení sekvence, které víc odkrývaly tu severskou mytologii a její mýty. Škoda, že jich nebylo víc. Film můžu jedině doporučit, ale upřímně to není snímek, který bych si chtěl v nejbližší době pustit znovu. Hlavní postava Alexandera Skarsgarda toho moc nenamluví, ale většinu jeho myšlenkových pochodů odtušíte z jeho výrazu ve tváři nebo z řeči těla. Film můžu doporučit všem milovníkům vikingů a severské mytologie obecně – 7,5/10. ()
Galerie (40)
Zajímavosti (25)
- Film se odehrává v roce 914, v době „landnámsöld“. „Landnámsöld“ („věk zabírání půdy“) se vztahuje k počátkům osídlení Islandu před založením Althingu. (KGBelik)
- Původně se měla druhá část příběhu odehrávat na Britských ostrovech, na návrh Alexandera Skarsgårda však nakonec byl zvolen Island, jelikož herci přišlo, že na Bristkých ostrovech se odehrává až moc vikinských příběhů. (NiWi)
- Robert Eggers popsal film jako kdyby se Andrej Rublev (1966) setkal Barbarem Conanem (1982). (KGBelik)
Reklama