Režie:
Robert EggersKamera:
Jarin BlaschkeHrají:
Alexander Skarsgård, Nicole Kidman, Claes Bang, Ethan Hawke, Anya Taylor-Joy, Gustav Lindh, Willem Dafoe, Phill Martin, Eldar Skar, Olwen Fouéré, Edgar Abram (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Amleth (Alexander Skarsgård) kdysi býval synem mocného vikinského krále (Ethan Hawke) a jeho ženy Gudrún (Nicole Kidman), než ho zrada a zákeřná vražda připravila nejen o otce, ale i o střechu nad hlavou. O pár let později se světem protlouká jako bezejmenný válečník a má jediný cíl. Vlastnoručně zabít ty, kteří ho připravili o rodinu a šťastnou budoucnost. (Cinemart)
(více)Videa (11)
Recenze (642)
Mýtická filmová krasojízda oživující prastaré vikingské báje na základě starodávného skandinávského příběhu Ur-Hamleta, neboli Amletha (podle něj později vznikl Shakespearův Hamlet) ... jen bych si to představoval ještě mnohem syrovější a drsnější... PS: Tenhle snímek je názorným ozřejmením, proč byl anglický termín označující Slovana (Slav) odvozen od slova otrok (slave)... ()
Četl jsem o poctivé atmosféře, četl jsem o provokativních scénách a nešetření diváka. Platí jen to první. Protože já si projevy těžkých časů představuju ještě syrovější a drsnější. V Eggersově (obecně je Robert Eggers krapet přeceňovaný) Čarodějnici za mě byla přemíra náboženství a přemíra hysterie, tady se k hysterii přidává přemíra rituálů, blouznění a nadpřirozených úkazů. A přebilo to scény, které měly být nasáklé krví. A kterých je vlastně nakonec pomálu. Když ovšem přijdou (útok na slovanskou vesnici), tak se divák zaraduje, zejména práce s mizanscénou nemá chybu. Každopádně postupně: kluk chce pomstít otce-krále a zachránit matku-chladnou podivínku. Pomsta je tím, co ho táhne kupředu. Jenže z vraha-zrádného bratra je farmář, protože o království přišel, a všem je tak nějak ukradený. Jsme ve světě, ve kterém je hodnota lidského života nízká, ve světě pustém a děsivém. Ovšem tak nějak za polovinou je dění na plátně poněkud rozvleklé a nevtahující. Přitom to už je na plátně největší trumf: půvabná otrokyně Anya Taylor-Joy, která mě bavila nejvíc. Výsledek se tváří obrovsky vážně, ale je to takové průměrné vyžití bez hmatatelného vnitřního užití. Klaním se nicméně před kamerou, hudbou a zvukem. Tři až čtyři hvězdy. ()
Seveřan je ten typ filmu, ze kterého nejspíš budu tím víc zklamaný, čím víc času uplyne od projekce. Robert Eggers pro mě nikdy nebyl vypravěč, spíš mistr atmosféry a zlovolný imprese. To nejlíp funguje i tady, ve spojení se skvělou pohanskou hudbou to místy je nádherně masitej rituál. Bohužel příběhu moc nepomáhá ani Sjón, který scénáře píše jako sošné mytické výjevy bez čitelného oblouku a katarze. To dělení do kapitol dost kulhá, dramaticky je to citelně nedomrlý a bohatá vizuální mytologie je občas krapet plochá. Vrchol je pro mě kreace Kidmanky, která má sice vizáž moderní ženy, ale v očích má všechny démony severu. To samé platí o Skarsgårdovi. Takhle měl vypadat Tarzan. V kostce hrozí, že na tenhle film, stvořený přesně pro mě, pozítří zapomenu. V mým srdci pořád víc zůstane zaseklej Refnův Viking fetiš Valhalla Rising. ()
- Pomsta je má!-. Což se lehce řekne, dokud nezjistíte, že osud vám karty poněkud zamíchal, a překopal tak vaše plány. Spíše jsem očekával variaci na Statečné srdce, tohle ale mělo mnohem blíže k Excaliburu (z něho si vzal snímek nejvíce), šmrcnuté Barbarem (Conanem) a filmy, jako je třeba - Když letí havran. A to já zase můžu a vůbec mi nevadilo, že chvílemi se film proměňoval v naučný dokument o rituálech a obřadech vikingů. Líbila se mi mytologie, co nezapomněla ani na Odina, valkýry, Valhallu, norny a Yggdrasil, který tu ale současně představoval rodokmen. Pěkný vizuál, řachavý soundtrack a herecké výkony odpovídající povaze postav, včetně čubky Kidmanové. Nevěda o některých, jako třeba Dafoe či Björk, zjistil jsem je až podle titulků. A ta hromadná oplodňovací noc dýchající ryzím pohanstvím, jako by vypadla z Andreje Rubleva. Filmu jsem přicházel na chuť postupně a mám ho hned vedle Majáku. Eggersova Čarodějnice se mi zatím líbila nejméně... ()
Rozpolcené pocity. Jako divák jsem si Seveřana tolik neužil, ale jde o nejlepší film, co jsem v kině letos viděl, spolu s Batmanem samozřejmě. Od Roberta Eggerse jsem viděl všechny-oba filmy, takže jsem přesně věděl, co čekat a ačkoliv jsem slyšel ohlasy, že je Seveřan podstatně diváčtější než Maják s Čarodějnicí, zas o tolik mi to tedy nepřijde. Nicméně celkově jsem rád, že takové filmy ještě pro kina vznikají, a to jako masovky, jelikož devadesát mega se bude poměrně těžko splácet. Do budoucna bych možná přece jen chtěl ještě diváčtější přístup v kombinaci s Eggersovou režijní jistotou, ovšem co se týče Seveřana, nemůžu vytýkat nic..jen jsem během filmu přemýšlel, co se ani honí v hlavách spolu-diváků, kteří max viděli nic nenaznačující trailer, třeba při scéně, kde se minutu vyje. :D Jinak, co se týče obsazení Seveřana, nemohl jej hrát prostě nikdo jiný než Alexander Skarsgård, jeho nabušenost a vložení do role je zkrátka ohromující. PS : Malinko mi přišly divné akční scény, které se zaměřovaly na hlavního hrdinu, kdy mi jednotlivé pohyby a reakce na útoky přišly podivně načasované a pomalé, jako kdyby se na ten úder jen čekalo a šlo se dál po nacvičené choreografii. Zajímalo by mě, proč to rejža nechal nasnímat zrovna takto. ()
Galerie (40)
Zajímavosti (25)
- Robert Eggers spolupracoval s historiky a sám se věnoval studiu literatury, aby co nejvýstižněji ztvárnil lokace, kostýmy a rekvizity. Archeolog a profesor švédské Uppsalské univerzity Neil Price se později vyjádřil, že Seveřan je pravděpodobně nejvýstižnějším ztvárněním vikingské éry. (HellFire)
- Valkýra (Ineta Sliuzaite) nosí helmu s bronzovou labutí jako ozdobu. V severské mytologii Valkýry mohly převzít podoby labutí. (KGBelik)
- Film se měl začít natáčet v březnu 2020, ale kvůli pandemii koronaviru bylo natáčení odloženo. (SONY_)
Reklama