Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Podle předlohy Josefa Škvoreckého vznikla značně odlehčená detektivní šaráda o záhadně zmizelém vědeckém pracovníkovi. Hlavní hrdina (Lubomír Lipský umírněně volí komediální nadsázku) ovšem pátrá nejen po něm, ale také po vzácné středověké knize, věnované magickým kouzlům. Budova bývalého kláštera, v níž se skrývá i vzácná knihovna, se tak stává prostředím, které prostupuje tajemno... Filmu však hlavně chybí uměřenost a přehledné rozvíjení jednotlivých motivů, na jejichž místo se prosazuje málo přehledná tříšť navzájem izolovaných nápadů. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (50)

MickeyStuma 

všechny recenze uživatele

V šedesátých letech se parodiím na nejrůznější náměty v českém filmu docela dařilo. Za zmínku stojí například 'Fantom Morrisvillu' (1966) či vynikající 'Konec agenta W4C prostřednictvím psa pana Foustky' (1967). Tato parodie kombinující detektivky a dívčí dospívání je sice o něco slabší, ale též stojí za zmínku. Josef Škvorecký coby autor povídky a scénáře pojal humor skutečně odlehčeným tónem, avšak těžko posoudit, jak velký zásah do toho byl od režiséra Ladislava Rychmana. Každopádně se uvádí, že Škvorecký napsal roli Lubomíru Lipskému přímo na tělo, který si to v jiné roli stejným stylem pojetí zopakoval i rok poté v další filmové parodii 'Čtyři vraždy stačí, drahoušku' (1970). Inu, předchozí snímek ´Zločin v dívčí škole´(1965) udělal své. Výrazně však vyniká jiný herec, byť s malým prostorem, mající zkušenosti už z dob první republiky a tím je Václav Trégl, který tak mimo jiné prokázal, že skutečně není malých rolí. Snímek se stal bohužel pozapomenutým a škoda to vcelku je, neb byť se u toho divák moc nepobaví, jako uvolňující odpočinkový film působí dobře. 60. léta, obzvlášť co se týče atmosféry, z celého konceptu skutečně září. Září i všechna ta dospívající děvčata hodnotící mužské pokolení. Sex appeal kupodivu dává najevo i Iva Janžurová. Příběh se sice zdá být druhořadý, ale o ten tady snad zřejmě ani nešlo. Opravdu to mohlo být o něco lepší, ale dejme tomu šanci. Už kvůli těm šedesátkám. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Film rozvíjí motiv "šesti černých dívek" à la Emily the Strange, který se objevil již o 4 roky dříve v povídkovém filmu "Zločin v dívčí škole" (konkrétně v jeho třetí stejnojmenné závěrečné části, kterou režíroval tehdy 27 letý Jiří Menzel). Dívky v obou filmech mají dokonce - až na jednu - i stejná jména (Herodesová, Babinská, Lomikarová, Jidášová, Čachtická a Koniášová; herecké obsazení jsem blíže nezkoumal) a oba filmy spojuje rovněž postava poručíka Borůvky v podání Lubomíra Lipského. Osobně hodnotím tuto Rychmanovu krimikomedii lehce o stupínek výše než zmíněný starší snímek od tří režisérů, "6 dívek" je film prošpikovaný nejrůznějšími narážkami pro zasvěcené a potěší celou řadou skvělých českých herců (Řehoř, Menšík, Kemr, Růžičková, Janžurová...). Některé vtípky mi vyloženě sedly: uřezávání částí knih, aby se mohly podle velikosti řadit do regálů; záběr na nesourodou čtveřici knih Babička + Mein Kampf + Vinnetou + Snář vedle sebe, nad kterými se postava hraná Menšíkem rozplývá "Vidíte, jak je to krásný, jak to je to srovnaný, nikde žádná škvíra, sem by se prosím pěkně nevešel ani knihomol"; opačný skok detektiva z bazénu přímo do děje, atd. Ke konci mě však film již začínal silně iritovat svou roztříštěnou strukturou a příklonem až k jakémusi pitvořícímu se grotesknu. O samotném závěru pak škoda slov, to se vyloženě nepovedlo. Jestliže jsem se tedy celou dobu relativně dobře bavil, závěr mě otrávil a snížil hodnocení o stupínek níže, takže jsem na 3* jako u zmiňovaného Zločinu v dívčí škole. "Šest černých dívek aneb Proč zmizel Zajíc?" je po všech stránkách divný film, s tím, že záleží čistě na vás, zda vám jeho odlišnost sedne do noty, či nikoli. ()

Reklama

pytlik... 

všechny recenze uživatele

To, že dobře udělaní muži mají potíže v jisté oblasti, je chabou a hlavně nepravdivou útěchou vychrtlých, netrénovaných sušinek středního věku, ke kterým bezesporu patří režisér tohoto filmu. Ovšem my, svalnatí Petráskové, víme své. Překvapila mě sexuální otevřenost snímku, projevující se zejména v podobě kukačky a čertů na stěně. A také plánu podzemních chodeb, kde to tedy nebylo vykresleno v plném detailu, ale přímost a směr růstu vylučovaly jakoukoli pochybnost. ()

mh.mail 

všechny recenze uživatele

30% - Josef Škvorecký psal dobré a inteligentní detektivky, povídkový film Zločin v dívčí škole obsahoval i přes jistou nadsázku celkem standardní detektivní zápletky. Škoda, že tohle autoři pojali, jak pojali. Vznikla málo humorná a málo detektivní podívaná, která přes veškerou snahu tvůrců spíš nudila než bavila. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Jeden z těch podivných filmů 60.let. Po několikerém zhlédnutí si musím přiznat, že mě baví. Vynikající čeští herci - Lipský, Řehoř - vědátor, démonický Kemr. Rozkošné a tajemné dívky, Pekelný žaltář, kořen ženšenu a nápoj lásky, bludiště chodeb, bouře - blesky a hromy, noc a kruhový sál s nahými ženskými torzy, z nichž dvě skrývají ve svých bradavkách spouštěcí mechanismus tajných dveří. Exteriéry - Klementinum a kostel sv.Jakuba. Působivá, chvílemi až bondovská, pak opět rozverná a hašteřivá hudba, kterou mají na svědomí J.Bažant a J.Malásek a výtvarná spolupráce s A.Bornem jsou pro film výrazným plus. Dnešní divák těžko docení zesměšňování marxismu-leninismu v průpovídkách ředitele: Pokud nelze vědecky dokázat, pak to neexistuje. Na druhou stranu, my dokážeme vědecky dokázat VŠE! Drobné legrácky - ořez knih na míru či neustálé dotazy poručíka: Pan Sodoma ho viděl?-Ne pan Sodoma, pan Gomora! sice z filmu třeskutou komedii neudělají, ale jsou milé. A že je pan ředitel analfabet? Vždyť přece dělá svoji práci dobře, tak komu to vadí! Jasná narážka na tehdejší neschopné na vysokých místech. Nu, dnes se nám tam opět nějak vrací... ()

Galerie (4)

Zajímavosti (4)

  • V různých zdrojích je jako předloha uváděna Škvoreckého povídka Zločin v knihovně rukopisů, jde ale pouze o nepublikovanou synopsi. (NinadeL)
  • Roli detektiva Borůvky napsal Josef Škvorecký Lubomíru Lipskému přímo na tělo. (rakovnik)
  • Když vrátný (Vladimír Menšík) vstupuje do tajné chodby za bustou ženy a vidíme tuto akci z jeho pohledu, tak jde vidět, že se nejedná o jeho stín, ale o stín kameramana s kamerou v ruce s hlídačskou čepicí na hlavě. (Jurkodak1)

Reklama

Reklama