Režie:
Eva SadkováScénář:
Václav NývltKamera:
Václav HanušHrají:
Radovan Lukavský, Jan Tříska, Miroslav Macháček, Rudolf Hrušínský, Jiří Holý, Jana Břežková, Luděk Munzar, Irena Kačírková, Vít Olmer, Karel Šebesta (více)Obsahy(1)
V roce 1965 vznikl podle scénáře Václava Nývlta (zároveň autor předlohy „Dva miliony svědků“) a pod režijním vedením Evy Sadkové kriminální snímek, kde vyšetřovatelé Suda (R. Lukavský) a Koval (J. Tříska) stojí tváří v tvář případu vraždy, která se udála doslova v přímém přenosu. Při premiéře původní televizní detektivky „Případ pro tři vrahy“ dramatika Petra Tarantíka (M. Macháček) je ve studiu zabit elektrickým proudem před očima miliónů diváků, celého štábu i ostatních účinkujících herec starší generace Faltys. Každý z mnoha přítomných může být pachatelem. Motiv však měli jen někteří. Například architekt Balabán (R. Hrušínský), milenec Faltysovy ženy (I. Kačírková), asistent režie Číž (V. Olmer), jenž stál o jeho chráněnku Jindřišku (J. Břežková), nebo herec Ajm (J. Holý), jehož k zavražděnému pojilo silné nepřátelství… (Česká televize)
(více)Recenze (46)
Škoda toho uspěchaného konce, některých nedovysvětlených pasáží (léky, sv. Jiří), ale herecké výkony, atmosféra, podání tehdejších televizních přenosů, hudba, dokonalost sama. Snad jen Tříska mi vadil, nedokázal emoce mladého a nadšeného eléva dát dostatečně najevo, takže jeho dialogy s Lukavským někdy nedávají ten smysl, který by měly. ()
Stylový a vskutku originální krimifilm, kterému by možná slušel mnohem víc elegantní Exner, než odměřený Lukavský, ale budiž. Televize jako fascinující médium, kde vražda znamená senzaci. Filmaři jako spolek ambiciózních dravců, kde nikdo nezná bratra. Doba, kdy se odvážně a směle rylo do socialismu s (ne)lidskou tváří. Škoda, že příběh sám je překombinovaný tak, že divák v tom plave jak špunt na rozbouřeném moři. Eva Sadková naštěstí vsadila na tváře populárních herců, kteří nad tím vším rychle získávají převahu a válí to na nás mistrovsky. Vynikající Hrušínský, uhrančivý Macháček, Munzar, Olmer, Kačírková a především neodolatelný Tříska jako zbrklý začínající kriminalista. A ten bigbeat! ()
Nesmírně miluji tento žánr. Detektivka z komunistického prostředí. Famózní Radovan, energií nabitý Tříska a úplně božský Macháček. Sadková ale režii nezvládla, je to upocené, málo srozumitelné a někdy i nudné. Hvězdy našeho filmu jako Velen, Korbelář a Ruda se snaží to zachránit. Udělali co mohli. Škoda takového dobrého krimi, které uchopí do rukou blbka. ()
„Tajemstvím úspěchu je začít..“ (Agatha Christie). „U mě ale ne..“ (kapitán Suda). Formální experiment, kdy v sevřeném prostředí probíhají konfrontační dialogy a mezi kumštýřskými opilci a intelektuálními cizopasníky se hledá vrah, jehož motivy mohou být od klasické žárlivosti až po navýšení tvůrčího kapitálu. Monstrózně obsazené, občas vypadávající z tempa. Být na místě inspektor Columbo, náramně by si to užíval včetně rekonstrukce.. Morálně pochybní tam byli víceméně všichni, ale mě zajímá, jestli Drápal do Pekelné knihy hříchů zapsal i sám sebe..? ()
"Můžete si vybrat svého vraha i svou smrt." Vyšetřování smrti v přímým přenosu mě bavilo. Usvědčení vraha mě zarmoutilo. Obávám se, že z týhle důkazní nouze by ho vysekal i tesař večerně studující práva. To je škoda, protože postavičky podezřelejch mě dost bavily. Zejména dramaturg Vorlíček to s dudlíkem docela rozjel, ale i poklidnej architekt Balabán byl hodně zábavnej a nejpodezřelejší byl osvětlovač Haukvic, protože seděl daleko a neměl motiv. Tohle bych prostě nechtěl vyšetřovat, ale soudruh kapitán Suda pojal tu rekonstrukci činu po Herculovsku a za mě to bylo docela dobrý. ()
Galerie (2)
Zajímavosti (1)
- Ve fázi scénáře měl snímek být třetím v sérii krimi filmů Vladimíra Čecha, následujícím po titulech 105% alibi (1959) a Kde alibi nestačí (1961) a měla v něm vystupovat dvojice Tůma (Karel Höger) a Líbal (Josef Bek). (snaked)
Reklama